2016-04-03, 14:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Om jag presenterar en uppsjö med rapporter med tveksam relevans till konflikten som du inte orkar läsa, kommer du att sluta yttra dig då? Nej, tänkte väl det...

Men det är ju ett steg i rätt riktning i alla fall att du inser att de påstådda orättvisorna som du har spammat tråden med dag ut och dag in kanske inte stämmer överens med verkligheten.

En stor del av dödstalen du talar om som regeringen har orsakat är utländska jihadister vars död inte orsakar lidande eller upplevd orättvisa hos den Syriska befolkningen. Detta leder inte till ilska riktad mot regeringen. Snarare tvärt om.

Hade det varit bättre om Assad hade använt Mona Sahlins metoder istället? Kaffe och kakor och lägenheter åt terroristerna? Skulle kriget ha undvikits då tror du?
Jag kommer att försöka göra det, till skillnad från dig som inte ens vill anstränga sig.

Precis, det är lika möjligt att dina upplevda "terrorister" i Syrien är konstruerade och inte verklighetsförankrade.

Mer seriöst. Istället för att fortsätta spy ut onödiga kommentarer om något du varken har läst eller avsikt att läsa, bör du avhålla dig från dumma spekulationer.

Olika radikalseringsprocesser - ett utdrag från FHS-rapporten om våldsbejakande terrorism
Citat:
En variation av faktorer kan driva individer mot radikalisering och göra det möjligt för
dem att rekryteras.
Nederländska forskare har till exempel visat att tre aspekter
spelar en viktig roll i radikaliseringsprocessen: den individuella processen, den
mellanmänskliga dynamiken samt effekten av omständigheterna.

Individuell psykologisk läggning innefattar bland annat exkludering, ilska och frustration, besvikelse, ett polariserat tankesätt, en benägenhet att misstolka situationer och att betrakta sig själv som ett offer.

Sociala faktorer innefattar bland annat social isolering, begränsade möjligheter till utbildning, en minskad social rörlighet, försämrade framtidsutsikter samt en livsstil som inbegriper viss brottslighet.

Politiska faktorer innefattar bland annat västerländsk utrikespolitik och krigföring, en
upplevelse av att muslimer utsätts för orättvisor inom ramen för flera av de pågående
regionala konflikterna
(till exempel Afghanistan, Pakistan, Tjetjenien, Irak, Somalia,
Kashmir och de palestinska områdena). Dessa förhållanden belyser den upplevda
västerländska dubbelmoralen, något som i sin tur leder till att muslimska grupper
runt om i Europa lämnar passiva och aktiva bidrag till sina fränder som deltar i dessa konflikter, vidare inbegrips militära interventioner av västerländska länder och lokala
trakasserier av muslimer.

Ideologiska/religiösa dimensioner innefattar bland annat en strävan efter historisk
återupprättelse, takfiri-tolkningar av islam, jihaduppdrag, känslan av att islam är
under attack och en strävan efter att skydda de muslimer som upplevs leva under
belägring.

https://www.fhs.se/Documents/Externwebben/forskning/centrumbildningar/CATS/2013/F%C3%B6rebyggande%20av%20v%C3%A5ldsbejakande%20ext remism%20i%20tredje%20land.pdf
Om dessa är grundorsakerna till radikalisering, eller grundförutsättningar för att en individ ansluter sig till en extremistisk grupp, varför ska man elda på det, såsom du anser? Det är vansinnigt.

Det jag försöker visa är att, även utifrån din ståndpunkt om att Assad är nödvändig för att "terrorister översvämmar Syrien", är otrolig bristfällig, men också kontraproduktiv. Assadregimen är medveten om sin bristfälliga metod, men han gör det för att det är det enda som säkrar hans makt. Vad har du för ursäkt för din dumhet?
Citera
2016-04-03, 14:23
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Har inte läst rapporten, men tvekar på att Assad spenderar resurser på att arrestera civilister just nu. Så, antagligen sticker något under rörande definitionen på "civilist". Kan det vara så att man, eftersom man är proamerikansk, ser vissa islamistiska militser som "moderat opposition", och sedan ser de tagna som "detained civilians", och att avrättning av dessa "amounts to a policy of extermination of civilians"? Och är dessa civilister egentligen Syrianer? Hur såg fördelningen mellan saudi-militsfolk-civilister till syriska-militsfolk-civilister i fångenskap ut före och efter att IS fick kontrol med Raqqa och utstedelse av falska pass? Förklara dessutom varför en diktator skulle vilja förgöra sin maktbas.
Du förutsätter att hans maktbas baseras på stöd från befolkningen, vilket den inte gör varför ställer sig likgiltig för hur många som dör eller utvecklar hat mot honom och hans regim, därav den hämmande faktorns icke-existens hos Assadregimen. Syrianer är inte samma sak som syrier. Det är två olika folk/nationer. Det är inte enbart civila som arresteras. Det är krigsfångar också.

Hur kan du föreslå att FN:s råd för mänskliga rättigheter är "proamerikansk", har du sett deras rapporter om Israel...?
Citera
2016-04-03, 14:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du förutsätter att hans maktbas baseras på stöd från befolkningen, vilket den inte gör varför ställer sig likgiltig för hur många som dör eller utvecklar hat mot honom och hans regim, därav den hämmande faktorns icke-existens hos Assadregimen. Syrianer är inte samma sak som syrier. Det är två olika folk/nationer. Det är inte enbart civila som arresteras. Det är krigsfångar också.

Hur kan du föreslå att FN:s råd för mänskliga rättigheter är "proamerikansk", har du sett deras rapporter om Israel...?

Menar inte att han har en demokratisk maktbas, utan att det inte gynnar honom att orsaka mindre accept när landet har rubbats ur normalläge. Därför undrar jag hur det skulle hjälpa att eskalera mot befolkningen som sådan i ett omfång som skulle provokera större tillslutning till militiagrupper. Tror klart på att de arresterar dissidenter och att de är grova, eller att de arresterar på ringa grundar. Men frågar seriöst: hur skulle kalkylen se ut? Den med att man får kontroll genom terror håller inte, en sak är att skrämma folk som är säkra - de har intresse i inte att rubba sin säkerhet. Men i ett krig, där man börjar rubba säkerheten utan diskrimination, så har man passerat den gränsen, och terrortaktiken skulle inte fungera öht. som jag ser det. OM han gör det, då är han irrationell - och det motsvarar dessutom inte sättet han tänker (som det kommer till uttryck i läckt material). Där verkar han vilja använda terrorister till att legitimera sin position, och det motsvarar dessutom den officiella propagandan. Ser man till Irak så är folket också mycket obs på att Bagdadregimen kör hårt mot Saudifånger - ett av de mest populära programmen handlar om att förödmjuka terrorister innan de avrättas.
Citera
2016-04-03, 14:34
Medlem
LucNNs avatar
Läs gärna mitt edit i förförra inlägg, så du inte tror jag inte tror dig. Jag frågade uppriktigt i det inlägget du citerade.
Citera
2016-04-03, 14:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Menar inte att han har en demokratisk maktbas, utan att det inte gynnar honom att orsaka mindre accept när landet har rubbats ur normalläge. Därför undrar jag hur det skulle hjälpa att eskalera mot befolkningen som sådan i ett omfång som skulle provokera större tillslutning till militiagrupper. Tror klart på att de arresterar dissidenter och att de är grova, eller att de arresterar på ringa grundar. Men frågar seriöst: hur skulle kalkylen se ut? Den med att man får kontroll genom terror håller inte, en sak är att skrämma folk som är säkra - de har intresse i inte att rubba sin säkerhet. Men i ett krig, där man börjar rubba säkerheten utan diskrimination, så har man passerat den gränsen, och terrortaktiken skulle inte fungera öht. som jag ser det. OM han gör det, då är han irrationell - och det motsvarar dessutom inte sättet han tänker (som det kommer till uttryck i läckt material). Där verkar han vilja använda terrorister till att legitimera sin position, och det motsvarar dessutom den officiella propagandan. Ser man till Irak så är folket också mycket obs på att Bagdadregimen kör hårt mot Saudifånger - ett av de mest populära programmen handlar om att förödmjuka terrorister innan de avrättas.
Taktiken följer en logisk följdriktning. HRW och andra människorättsorganisationer har påtalat detta.

Plötsliga försvinnande och dödande utan åtskilligt skapar terror hos civilbefolkningen. Han försöker visa att liv under styret av oppositionen är omöjlig eftersom den kommer att präglas av krig och död (som han själv orsakar). I krig vill alla civila först och främst ha stabilitet och fred, speciellt de som inte är politiskt medvetna. Det är därför halva befolkningen "flyr", ingen vill leva i instabilitet. Så taktiken har en grundlogik. Du har sedan andra sidan som inte har råd att fly, eller känner en skyldighet att skydda sitt territorium och bekämpa fienden militärt. Assadregimen dödar inte alltså enbart för att döda.
Citera
2016-04-03, 15:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser ut att vara en bra dag för SAA och allierade

Tagit tillbaks förlorade områden i latakai och även gått in i Al qyaryatyan(ursäkta stavning)

#SAA #NDF regain Nahashba, Rasha hill & Rweiest Al-Mulk after losing it yesterday to #JN #FSA in #Latakia countryside

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/716588677439225856

#SAA & #Hezbollah bombard #IS positions in Al-Qaryatayn as they enter the city from 3 axis pic.twitter.com/kCCnc0Ylj1

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/716574972001398784

@watanisy #SAA recaptured all points lost yesterday / Latakia

https://mobile.twitter.com/watanisy/status/716557387998629888

SDF bara 40km ifrån deir nu

The #SDF has captured the Juweif Oil Station, ~40km N-E from #DeirEzzor / ~30km N-W from Al-Suwar. pic.twitter.com/dw1BBmVQzl

https://mobile.twitter.com/vitalyvoronenko/status/716564546706677761
Här sägs det att al-Quaratayn har tagits tillbaka. IS förlorar igen!
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950115000969
Citera
2016-04-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här sägs det att al-Quaratayn har tagits tillbaka. IS förlorar igen!
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950115000969

Verkar som det kan stämma
Drar mig oftast för att tro fullt på farsnews då de är rätt heta på gröten och säger saker som sedan får dras tillbaka

Men det bra ut nu!

Ser även ut som att SAA pressar österut mot Al-suknah med hjälp av ryskt flyg
Citera
2016-04-03, 15:53
Medlem
humanlifes avatar
Mer goda nyheter: Segern i Palmyra har ingett hopp för folk i IS-kontrollerade områden, de har gjort uppror på flera håll.
Citat:
Report: People Revolt in Syria against ISIL after Palmyra Victory

TEHRAN (FNA)- The people in several ISIL-controlled areas across Syria have revolted against the Takfiri terrorists after the Syrian army and their popular allies in major victory won back the ancient city of Palmyra (Tadmur) last Sunday, media reports said.

"The unique operations in Palmyra changed the balance of power in Syria's battlefronts to the extent that the Syrian people in other parts of Syria have been encouraged to revolt against the ISIL and other terrorist groups," the Arabic-language al-Manar newspaper quoted battlefield sources as saying.

The Syrian people now believe that their political system has not been defeated, and rather gained breakthroughs in different battlefield, diplomatic and political areas, the paper wrote.

Al-Manar further wrote that the winning back of Palmyra by the Syrian army was a heavy blow to the ISIL terrorist group.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950115000980
Citera
2016-04-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Verkar som det kan stämma
Drar mig oftast för att tro fullt på farsnews då de är rätt heta på gröten och säger saker som sedan får dras tillbaka

Men det bra ut nu!

Ser även ut som att SAA pressar österut mot Al-suknah med hjälp av ryskt flyg

Även AP skriver nu om framgångarna med hjälp av ryskt flygunderstöd:

Citat:
A week after taking back the historic town of Palmyra, Syrian troops and their allies on Sunday captured another town controlled by the Islamic State group in central Syria, state media reported.

The push into the town of Qaryatain took place under the cover of Russian airstrikes and dealt another setback to the IS extremists in Syria. However, an activist group that monitors the Syrian civil war said the government forces for the moment control more than half of Qaryatain but have not fully secured the town.

The advance came a week after Syrian forces recaptured Palmyra from IS and is strategically significant for the government side. The town of Qaryatain used to be home to a sizable Christian population and lies midway between Palmyra and the capital, Damascus.
--
State news agency SANA said government forces were currently dismantling bombs placed by extremists inside Qaryatain. The report said Syrian troops were fully in control of the town after "wiping out Daesh terrorists inside it," referring to IS by the group's Arabic acronym.

The Britain-based Syrian Observatory for Human Rights said intense fighting was underway in Qaryatain as government troops fight to capture all parts of the town. The Observatory's chief Rami Abdurrahman said IS fighters are still in control of eastern parts and southeastern areas of the town but "are on the verge of collapse." Abdurrahman added that some of the extremists have started withdrawing toward eastern parts of the mountainous Qalamoun region.

IS has suffered major defeats in Syria over the past months amid intense airstrikes by Russian warplanes.
http://bigstory.ap.org/urnublicid:ap.org:cd28e880826642e0878a9bcedd2c23 71
Citera
2016-04-03, 17:04
Medlem
Citat:
Jag kommer att försöka göra det, till skillnad från dig som inte ens vill anstränga sig.

Precis, det är lika möjligt att dina upplevda "terrorister" i Syrien är konstruerade och inte verklighetsförankrade.

Mer seriöst. Istället för att fortsätta spy ut onödiga kommentarer om något du varken har läst eller avsikt att läsa, bör du avhålla dig från dumma spekulationer.
Minns inte att jag har sett att du har postat några länkar till rapporterna, och mina kommentarer syftar på vad du själv påstår att rapporterna hävdar och framför allt på dina slutsatser och avsaknaden av logiskt tänkande. Hade jag läst dem skulle jag naturligtvis ha kunnat såga dina argument betydligt hårdare.

Citat:
Olika radikalseringsprocesser - ett utdrag från FHS-rapporten om våldsbejakande terrorism
Om dessa är grundorsakerna till radikalisering, eller grundförutsättningar för att en individ ansluter sig till en extremistisk grupp, varför ska man elda på det, såsom du anser? Det är vansinnigt.
Alltså jag vet inte hur du kan få för dig att jag anser att man ska elda på radikalisering. Jag tycker jag har varit tydlig med att jag anser att terroristerna ska bekämpas? Kan man förhindra att terroristen blir en terrorist från början så är det naturligtvis bra.

Citat:
Det jag försöker visa är att, även utifrån din ståndpunkt om att Assad är nödvändig för att "terrorister översvämmar Syrien", är otrolig bristfällig, men också kontraproduktiv. Assadregimen är medveten om sin bristfälliga metod, men han gör det för att det är det enda som säkrar hans makt. Vad har du för ursäkt för din dumhet?
Jo, jag vet att du försöker visa det, men det går i ärlighetens namn inte speciellt bra. Till att börja med så har du inte minsta belägg för att han bekämpar terroristerna bara för att befästa sin makt. För det andra så har du inte påvisat att syriska regeringens metod är "bristfällig" - tvärt om så pekar väl det mesta på att terroristerna förlorar kriget.

Men vad menar du att Assad ska göra då, när en muslim känner sig förtryckt? Låta muslimen införa sharia så att han blir nöjd och kan halshugga alla som har en annan religion än vad han har? Ett sekulärt styre där folk får ha vilken religion de vill är ju förtryck och hyckleri, har du sagt förut.

Får man fråga varför du har hakat upp dig på just Syrien och den syriska regeringen med sådan besatthet och fanatism, samtidigt som du inte säger ett pip om de styrandes förtryck i exempelvis Turkiet eller Saudiarabien?
Citera
2016-04-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ska läsa hela rapporten men tills dess så ser det ut, av ditt citat att döma, som att det handlar om ungdomar i väst som radikaliseras och åker på terrorkrigsresor, inte om situationen i Syrien före kriget.

Det är alltså i Holland och här i Sverige som radikaliseringen det pratas om i rapporten har skett - så att rapporten skulle visa att terrorismen i Syrien har skapats av "assadregimens bristfälliga metoder" verkar vara ditt egna påhitt.

Inte helt förvånande, måste jag säga.
Citera
2016-04-03, 17:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag som trodde att Her Putins arbete var "avklarad".

Han har haft långa konvojer in till Palmyra vilket CNN avslöjade. Alltså han verkar inte vara klar alls. Bara ett spel för galleriet kanske. Enligt sista rapporten från SOHR - Russian warplanes kill 5081 40% of them were civilians.

FSA tog full kontroll över byn Tathumus i Aleppo efter Turkiet bombat daash.

(FSA-SF) rebels in Masakan Jallin after defeating Daesh
https://www.youtube.com/watch?v=EfCDp4RbBn4&feature=youtu.be
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in