Citat:
Ser faktiskt inte det egoistiska i det man kan isåfall resonera att människor som tvingar dig att leva fast du inte vill också är egoister som inte låter dig somna in om du önskar det, ungefär som folk säger att man är egoistisk om man inte låter sitt husdjur somna in fast man ser hur det lider.
Då förstår du också hur äcklig texten var som SW skrev och ett hån emot dessa personer och dess anhöriga.
Jag har mer en gärna denna diskussion, men vill du inte så respekterar jag det med tanke på att du också upplevt detta så tror jag ändå vi har en större förståelse för detta om än olika synsätt på det.
Då förstår du också hur äcklig texten var som SW skrev och ett hån emot dessa personer och dess anhöriga.
Jag har mer en gärna denna diskussion, men vill du inte så respekterar jag det med tanke på att du också upplevt detta så tror jag ändå vi har en större förståelse för detta om än olika synsätt på det.
En egoistisk handling är italienska kaptenen som smet iväg från sitt sjunkande skepp medan hans passagerare dog. Gamla hederliga manliga värderingar har det att kaptenen sjunker med sitt skepp, det finns något nobelt med det.
Självmord kan ske av känslomässiga skäl eller av logiska skäl, men sällan av rent egoistiska skäl.
En flicka blev gruppvåldtagen av en gäng somalier och albaner i min skola (kan länka fallet ifall du vill) och hoppade framför ett tåg efter att samhället bara tog en av de skyldiga och skickade honom för att spela playstation i 6 månader.
Troligen känslomässig beteende, men definitivt inte egoistiskt.
En äldre farbror till min pappa tog självmord istället för att ruttna i ålderdom och bara vara en börda för omgivningen. Han hade planerat självmordet i många år, planerat väl rättvis testamente och avskedsbrev till familjen.
Logisk och oegoistisk beteende.
Moon vet inte vad hon pratar om.