2015-01-08, 15:51
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nope, jag anser att våra samhällen är uppbyggda så, via normer och konventioner, att män tillåts falla ner i känslor i större grad än vad kvinnor tillåts.
OK, det är alltså fördelar för män du räknade upp?
Citera
2015-01-08, 15:53
Medlem
Citat:
Hmm, satt och funderade på empati. Som ju absolut också är ett känsloläge. Men om jag ska snurra in mig rejält här, skulle jag vilja påstå att det är en av de mer "rationella" känslorna.

För att förklara mig så kan jag hänvisa till dagens psykologer/ kognitionsforskare och hjärnforskare som menar att känslor och rationellt tänkande är i beroende ställning till varandra. Utan det ena så inte det andra. Ingen tänker alltså utan att känslor berörs.

Empati är inlevelseförmåga med andra som "känns". Det utrycks aldrig våldsamt utan leder snarare till rationella aktiviteter…som ex. kan jag ta barnpassning där empatin kanske är starkast. En förälders empati leder denne förälder till att göra avkall på sina egna behov framför barnets och på en ständigt aktivitet att tänka ut rationellt barns behov och ligga 2,3 steg före. Barn behöver käk, sömn, värme, stimulans, och hållas rent. Är ett ständigt praktiskt och rationellt "fixande" med barn som styrs av empati och kärlek.

Hänger du med hur jag menar?

jag anser dock att individuella män besitter empati i lika hög grad som individuella kvinnor. Ge en man fullt ansvar över en liten kotte och han vänder ut och in på sig själv för att göra rätt. Empati…eller hur?

Kvinnor har ett hormonövertag då de föder barn, för att män ska ha samma chans hänga med så måste de komma i närkontakt med småttisar och som sagt ges absolut fulla ansvaret, då hakar mäns hjärnor/ hormonnivåer på.

Hormonnivåer varierar hos män och kvinnor och även hos individer beroende på allt från kost till sjukdommar och barnafödande mm. Men en man kan aldrig få en kvinnas nivåer av vissa hormoner och en kvinna kan aldrig få en mans nivåer. Detta är så komplicerat att diskutera då det är mer än bara hormoner som avgör vad för sorts människa man är, jag känner inte för att gå in i den diskussionen då det är för stort ämne för att ge en rättvis bild.
Citera
2015-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Fel. 2/3 av alla som tar självmord är män.

Jo, men ta en titt på världen. Skulle tjejer vara i samma dåliga sits som killar, så skulle väl alla begå självmord?
Citera
2015-01-08, 16:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Kåthet

Behöver jag skriva något här? ne tror inte det.
Jo faktiskt. Jag har sett olika bud på den här. Vad säger du?
Citera
2015-01-08, 16:04
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Fel. 2/3 av alla som tar självmord är män.

Detta beror på att det är just män som har balls att verkligen begå självmord.

Kvinnor kan vara mer deprimerade generellt utan att ha majoritet i självmordstagande.
Senast redigerad av Talamus 2015-01-08 kl. 16:06.
Citera
2015-01-08, 16:05
Medlem
Talamuss avatar
Du inser att allt du skriver här är byggt på olika känslor du har över saker?
Citera
2015-01-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus

Touché!
Lås tråden! Hahaha!
Citera
2015-01-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jo faktiskt. Jag har sett olika bud på den här. Vad säger du?

Allrigt.

Vi diskuterar detta ämne utifrån hur styrd människor "gör sig" till sin känsla eller hur?
(eller möjligen hur styrd människor faktiskt är/ blir av en känsla. )

Att män i större grad än kvinnor i vårt samhälle/ värld! låter sig styras av sin kåthet och uttrycker denna känsla via agerande/ risktagnignar/ är väl tämligen uppenbart? eller?

Och att kvinnor i högre grad än män anstränger sig blå för att lägga band på sin kåthet är väl också rätt uppenbart?

Om du är nyfiken på min syn på hur dessa känslor/ behov ser ut uppe i våra hjärnor, så tja du, jag tror det är mer likt än vad vi tror, men jag tror också att vi aldrig kommer komma underfund med den biten, för det är en omöjlig uppgift forsöka ta reda på hur starkt vi känner vissa saker beroende på kön.
Citera
2015-01-08, 16:31
Medlem
Citat:
Detta beror på att det är just män som har balls att verkligen begå självmord.

Kvinnor kan vara mer deprimerade generellt utan att ha majoritet i självmordstagande.

Ursäkta men hur modigt är det att ta livet av sig egentligen, jämfört med att välja att fortsätta leva?
Citera
2015-01-08, 16:34
Medlem
Citat:
Allrigt.

Vi diskuterar detta ämne utifrån hur styrd människor "gör sig" till sin känsla eller hur?
(eller möjligen hur styrd människor faktiskt är/ blir av en känsla. )

Överens.
Citat:
Att män i större grad än kvinnor i vårt samhälle/ värld! låter sig styras av sin kåthet och uttrycker denna känsla via agerande/ risktagnignar/ är väl tämligen uppenbart? eller?
Nej, en man vet att han vill ha sex med x, y, och z 24 timmar om dygnet, alltså även när han inte är kåt.
Det är kontrollerat. Kuken skall ha sitt. Inget att hyckla om.
Citat:
Och att kvinnor i högre grad än män anstränger sig blå för att lägga band på sin kåthet är väl också rätt uppenbart?
Ja, och de misslyckas. Säger liksom allt!
Senast redigerad av ManManne 2015-01-08 kl. 17:03.
Citera
2015-01-08, 16:35
Medlem
Citat:

Är denna till mig eller?

Nej, det är inte "känslor" att konstatera vilket kön det är som begår mest självmord, aggressionsbrott eller viger sina liv åt sex/porr/våldtäkter etc. Det är att konstatera fakta och föra ett resonemang.

men visst om du anser att dessa saker bygger på rationellt agerande från gruppen män och alltså inte är uttryck för känslostyrning så får du ju komma in med ett eget resonemang i saken eller hur?
Citera
2015-01-08, 16:40
Medlem
Citat:
Nope, jag anser att våra samhällen är uppbyggda så, via normer och konventioner, att män tillåts falla ner i känslor i större grad än vad kvinnor tillåts.

Du tror inte att det kan vara så att vi pga "normer" som grundar sig vad män måste vara för kvinnor, inte tillåter män att visa sina känslor utan nästan ser det som mer ok att dom förtrycks och sedan resulterar i mer destruktivt beteende? På sätt och vis hänger jag med i vad du säger, men män får visa mindre känslor en kvinnor, kvinnor får dessutom visa känslor som anses som både maskulina och kvinnliga. Män tillåts bara visa vissa känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in