Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Du besvarade inte min fråga.
Det är väl precis det jag gjorde.
Om du nu har uppfattningen att jag inte gjorde det så hade du naturligtvis pekat på var jag tolkade fel och formulerat om frågan mer exakt. Att du misslyckas med det indikerar snarare att jag just svarade på frågan på ett oklanderligt sätt men att du fick emotionella issues med svaret. Och klarare inte att leverera en saklig invändning. Då blir det bara ovanstående som återstår.
Du frågade om man skulle ha sett samma prisökning vid 3-4% högre boränta. Jag valde den högsta påslaget i ditt intervall. 4%. Då skulle vi hamna på ca 5.5% boränta.
Och räknar då ut att realränta efter skatt faller från dagens 0.65% till -0,55%.
Dvs bolåntagaren får en räntesänkning och "betalt för att låna".
Hur folk skulle ha gjort i ett sådant scenario kan vi inte veta med säkerhet. Men det jag pekar på är att då lånekostnaden faller så är det troligt att betalviljan skulle ha varit högre. Dvs bopriserna skulle ha ökat mer.
Jag pekar också på att den överhettning som 5.5% ränta implicerar skulle troligen göra att folk blir mer villiga att lägga större andel av inkomsten på bostaden för att "köpa sig mer status". En högkonjunktur implicerar framtidstro och möjligheter. (Den effekten kan man säkert diskutera hur stor den är). Men också den effekten skulle leda till högre bopriser snarare än lägre.
Hur får du för dig att detta inte är annat än just ett svar på just den frågan du ställde. Eller vad är det du saknar?