2016-03-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Gäller frågan Sverige/Stockholm?
Idag är typisk boränta ca 1.5% (tror jag). Efter skatt och inflation ca 0.65%
Om vi drar upp ränta och inflation med 4% så blir räntan efter skatt och inflation ca -0.55%

* Ur något kostnadsperspektiv skulle man kunna tänka sig att bopriserna skulle stiga mer. Man får så att säga betalt för att låna till bostaden och det kan leda till lite större köpvilja.

* Ur ett löneperspektiv så bör 4.4% inflation innebära en het ekonomi. Med mycket framtidstro, och det kan ju leda till en högre köpvilja. Dvs man ser bostaden som statussymbol och investering, och allokerar större del av lönen till boende.

Så det två mest uppenbara effekterna indikerar snarare än högre priser.
Sedan vet jag väl inte hur realistiskt det är med 4.4% inflation. RB skulle rimligen dra upp styrränta och dämpa ned konjunkturen lång innan.

Nu kan ju någon knorra och mena att vi minsann kan få mycket högre realränta. Dvs 0.4% inflation och 5.5% ränta. Men då får jag nog be de personerna att redogöra ganska ingående för hur det ska gå till.

Du besvarade inte min fråga.
2016-04-01, 00:19
Medlem
Törs man köpa en lägenhet på södermalm? Inte för att tjäna pengar då! att gå plus minus noll är helt okej, har dessutom tjänat en hacke på tidigare bostäder. Nej bara för att bo där ett tag som det svin man är

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Södermalm&LK=3005&Months=24&Extra 1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=377

Enligt mäklarstatestik så har priserna mer eller mindre ståt stilla sen augusti. Vad tror folk går det upp eller ner på söder de kommande åren eller håller det sig där det är nu med tanke på amorteringskraven och eventuella räntehöjningar samt att det är otrevligt dyrt redan nu?
2016-04-01, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chewi
Törs man köpa en lägenhet på södermalm? Inte för att tjäna pengar då! att gå plus minus noll är helt okej, har dessutom tjänat en hacke på tidigare bostäder. Nej bara för att bo där ett tag som det svin man är

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Södermalm&LK=3005&Months=24&Extra 1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=377

Enligt mäklarstatestik så har priserna mer eller mindre ståt stilla sen augusti. Vad tror folk går det upp eller ner på söder de kommande åren eller håller det sig där det är nu med tanke på amorteringskraven och eventuella räntehöjningar samt att det är otrevligt dyrt redan nu?

Du för gärna visa upp övertygande statistik som styrker att ett lands bostadspriser kan plana ut och ligga stilla en längre tid efter många års i princip oavbruten uppgång.

Min poäng är att överhettade tillgångspriser inte fungerar på det sättet, utan att varje reaktion alltid bli överdriven åt båda hållen.

Och en sak till, varför skulle du vara ett svin?
2016-04-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du för gärna visa upp övertygande statistik som styrker att ett lands bostadspriser kan plana ut och ligga stilla en längre tid efter många års i princip oavbruten uppgång.

Min poäng är att överhettade tillgångspriser inte fungerar på det sättet, utan att varje reaktion alltid bli överdriven åt båda hållen.

Och en sak till, varför skulle du vara ett svin?

Nej jag har ingen sån statestik men det står ganska ofta i tidningarna att vår kära regering inte vill ha nån mer ökning av bopriserna samt att de inte vill ha nån spräckt bubbla. De vill ha en pysbubbla, så jag antar att de vill försöka sig på nån form av reglering för att undvika en bostadskrash. En reglering i form av bland annat amorteringskrav (som nu) och räntehöjningar och nybyggnationer mm. Men du har säkert rätt, det går antigen upp eller ner. Frågan är hur många procent ner man kan räkna med när det väl sker. Jaja det är väll ingen som vet svaret på den frågan. Det fina är ju att även om man förlorar på en bostad så blir ju förhoppningsvis nästa bostad billigare så det jämnar ju ut sig om man köper ett boende enbart för att bo och inte för att göra så stor vinst som möjligt.

För att det alltid låter så pretentiöst att säga att man vill flytta till söder. Därför är jag ett svin!
2016-04-01, 07:03
Medlem
Citat:
Nej jag har ingen sån statestik men det står ganska ofta i tidningarna att vår kära regering inte vill ha nån mer ökning av bopriserna samt att de inte vill ha nån spräckt bubbla. De vill ha en pysbubbla, så jag antar att de vill försöka sig på nån form av reglering för att undvika en bostadskrash. En reglering i form av bland annat amorteringskrav (som nu) och räntehöjningar och nybyggnationer mm. Men du har säkert rätt, det går antigen upp eller ner. Frågan är hur många procent ner man kan räkna med när det väl sker. Jaja det är väll ingen som vet svaret på den frågan. Det fina är ju att även om man förlorar på en bostad så blir ju förhoppningsvis nästa bostad billigare så det jämnar ju ut sig om man köper ett boende enbart för att bo och inte för att göra så stor vinst som möjligt.

För att det alltid låter så pretentiöst att säga att man vill flytta till söder. Därför är jag ett svin!

underbart

Skönt att se lite humor här ibland istället för alla aspbergare som ska överglänsa varandra i paragrafrytteri
2016-04-01, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Kan priserna på bostadsrätter sjunka som en sten trots att det råder brist på bostäder?

Javisst. Pga rädsla för risk. Försiktighet. Pga tappad framtidstro vad Sverige anbelangar. Är detta verkligen landet som de unga bör sätta bo i?
2016-04-01, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
ligger dom verkligen stilla???
Stockholm BR282
Senaste mån+1,0%
3 mån+2,8%
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Beror nog kanske vad man räknar som Stockholm. Jag ser data från svensk mäklarstatistik där Stockholms län ökade med 300 kr per kvadratmeter i feb Dvs 5 promille.
Stockholm stad har däremot minskat med 80 kr kvadratmetern.
Dvs 0% ökning sedan oktober som var all time high.

Q1 och Q2 ska som sagt vara perioden då priserna stiger som mest.

Ser nu att valueguard justerar indexet
Senast redigerad av FBdasen 2016-04-01 kl. 10:45.
2016-04-01, 11:07
Medlem
Citat:

stått stilla? var då??

http://www.valueguard.se/stockholmbr
Stockholm BR282
Senaste mån+1,0%
3 mån+2,8%
12 mån+14,0%

2016-04-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Beror nog kanske vad man räknar som Stockholm. Jag ser data från svensk mäklarstatistik där Stockholms län ökade med 300 kr per kvadratmeter i feb Dvs 5 promille.
Stockholm stad har däremot minskat med 80 kr kvadratmetern.
Dvs 0% ökning sedan oktober som var all time high.

Q1 och Q2 ska som sagt vara perioden då priserna stiger som mest.

Ser nu att valueguard justerar indexet

svensk mäklarstastik är inte viktad överhuvudtaget, således visar den inte verkligheten.

2016-04-01, 12:26
Medlem
Trillskes avatar
Är 0.5-1% bra under högsäsong, strasburger? Inte mätt säsongerna, men det låter tämligen snålt om man likt dig gissar årlig ökningstakt >10%.
2016-04-01, 12:33
Medlem
Citat:

Det är vad de drömmer om. Seriöst, tror du att andra länder ville ha en bostadskrasch?

OnT:
ECB fortsätter med än mer expansiv penningpolitik och RB följer efter. Det är upp till bankerna om de vill strypa kreditutgivning om de anser att riskerna är för stora. Det kan jag garantera att ingen i den här tråden vet något om.

OnT2:
Highbanker har helt rätt i att ett tillgångspris alltid går antingen upp eller ner. Det rör sig inte horisontellt annat än ytterst temporärt.
2016-04-01, 13:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är 0.5-1% bra under högsäsong, strasburger? Inte mätt säsongerna, men det låter tämligen snålt om man likt dig gissar årlig ökningstakt >10%.

Låter som bubbelbabblarna jag resignerat, nu är ni nöjda när priserna bara stiger 1% per månad 😝

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in