2016-04-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Låter som bubbelbabblarna jag resignerat, nu är ni nöjda när priserna bara stiger 1% per månad 😝

Det är en indikation, om "normalläget" varit betydligt högre och man nu under högsäsong ser en avmattning, eller tolkar du det på något annat vis?
Senast redigerad av highbanker 2016-04-01 kl. 13:51.
2016-04-01, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är en indikation, om "normalläget" varit betydligt högre och man nu under högsäsong ser en avmattning, eller tolkar du det på något annat vis?
Högsäsong+sista rush inför amorteringskravet håller en ökning på 1%. Ska bli intressant att se marknaden i höst då.
2016-04-01, 15:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag tolkar det som du och flera andra bubbelbabblare övertolkar kortsiktiga förändringar och även lurar er själva så ni ser det nu vill se.

Slemhögen pratade tex om hur räntan hade vänt upp till en stigande trend efter bara någon månad med marginellt höjda räntor i slutet av 2015. När sedan räntan vände ned igen månaden senare slog han bort det med att det var en tillfällig rekyl och att räntan visst var stigande. Sedan dess har räntan fortsatt kraftigt med och nu är han tyst.

Ni drar helt enkelt de slutsatser ni redan har bestämt er för och letar bara efter alla tecken som styrker det nu tror på. Allt som talar emot blundar ni för.

Personligen fäster jag liten vikt vid obetydliga förändringar i närtid. Jag betraktar det mer som brus tills det bekräftas, och det oavsett om det styrker eller talar för det jag tror på.
2016-04-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tolkar det som du och flera andra bubbelbabblare övertolkar kortsiktiga förändringar och även lurar er själva så ni ser det nu vill se.

Slemhögen pratade tex om hur räntan hade vänt upp till en stigande trend efter bara någon månad med marginellt höjda räntor i slutet av 2015. När sedan räntan vände ned igen månaden senare slog han bort det med att det var en tillfällig rekyl och att räntan visst var stigande. Sedan dess har räntan fortsatt kraftigt med och nu är han tyst.

Ni drar helt enkelt de slutsatser ni redan har bestämt er för och letar bara efter alla tecken som styrker det nu tror på. Allt som talar emot blundar ni för.

Personligen fäster jag liten vikt vid obetydliga förändringar i närtid. Jag betraktar det mer som brus tills det bekräftas, och det oavsett om det styrker eller talar för det jag tror på.

man kan väl få hoppas?

även om jag inte tror att det är dags ännu, som sagt har inget hänt som talar för en korrigering i närtid.

Däremot kommer en sådan händelse förr eller senare, och då är systemet väldigt utsatt för risk på dessa nivåer.
2016-04-01, 16:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
man kan väl få hoppas?

även om jag inte tror att det är dags ännu, som sagt har inget hänt som talar för en korrigering i närtid.

Däremot kommer en sådan händelse förr eller senare, och då är systemet väldigt utsatt för risk på dessa nivåer.

Ja visst kan du få hoppas men när du låter dina förhoppningar påverka din tro så hamnar du oftast helt fel vilket vi ser här hela tiden.
2016-04-01, 16:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
man kan väl få hoppas?

Den största risken man kan ta är att permanent vänta på det stora raset och hyra sitt boende under tiden.

Den här tråden har funnits i några år nu och det börjar bli mer och mer pinsamt för bubbelbabblarklubbens medlemmar.

Nej det blir ingen rea. Och går priserna ner så är det fortfarande inte rea utan då har priserna gått ner av fundamentala skäl.
2016-04-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den största risken man kan ta är att permanent vänta på det stora raset och hyra sitt boende under tiden.

Den här tråden har funnits i några år nu och det börjar bli mer och mer pinsamt för bubbelbabblarklubbens medlemmar.

Nej det blir ingen rea. Och går priserna ner så är det fortfarande inte rea utan då har priserna gått ner av fundamentala skäl.

För egen del är jag nöjd med mitt boende då jag bor precis där jag vill bo, du får gärna förklara vilken risk det är för mig, skulle min bostad ombildas till bostadsrätt skulle jag självfallet köpa den eftersom jag har för avsikt att bo kvar här minst 10 år till om inte mer.

Har för mig att du hävdat att folk köper för att bo, och om det dilemmat redan är löst för min del ser jag inte riktigt var risken för mig ligger.

Andra som inte bor där dom vill bo riskerar i dagsläget att köpa för dyrt om dom inte har för avsikt att bo i bostaden dom köper över en längre tidsperiod.
2016-04-01, 18:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För egen del är jag nöjd med mitt boende då jag bor precis där jag vill bo, du får gärna förklara vilken risk det är för mig, skulle min bostad ombildas till bostadsrätt skulle jag självfallet köpa den eftersom jag har för avsikt att bo kvar här minst 10 år till om inte mer.
det låter ju bra, men saker kan ju ändras. Och ändras dina förutsättningar är det inte så lätt att byta en hyresrätt till en större. Inte heller har du så mycket att säga till om vid renovering och stambyte osv.

Citat:
Har för mig att du hävdat att folk köper för att bo, och om det dilemmat redan är löst för min del ser jag inte riktigt var risken för mig ligger.

Risken ligger i eventuella hyreshöjningar och ändrade familjeförhållanden osv...

Men den största nackdelen är att du halkar efter i valfrihet, när du inte är med på värdestegringståget.
Citat:
Andra som inte bor där dom vill bo riskerar i dagsläget att köpa för dyrt om dom inte har för avsikt att bo i bostaden dom köper över en längre tidsperiod.
mm men nu är det ju så att bo behöver man alltid att göra oavsett vad. Därför är bostaden alltid en långsiktig satsning, så långsiktig som det kan bli kan man säga.

Och sitter du i hyresträsket blir det allt svårare att få exakt den bostad du faktiskt vill ha när priserna stiger och du inte mäktar med att spara ikapp värdeökningarna .
2016-04-01, 18:31
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Och sitter du i hyresträsket blir det allt svårare att få exakt den bostad du faktiskt vill ha när priserna stiger och du inte mäktar med att spara ikapp värdeökningarna .
Men så är det ju redan nu. Vi som inte köpte för några år sedan kommer inte in på marknaden, om man bor i Stockholm. Priserna ökar snabbare än vad man hinner spara även om man lever snålt. Lånelöftet räcker inte till med ett vanligt jobb och lön.
2016-04-01, 19:07
Bannlyst
Citat:

Det är inte definitionen av risk. Det är du som förordar spekulation och du vet vilken skillnaden faktiskt är. Tråden skulle bara bli pinsam om vi "bubbelbabblare" började få för oss att bubbla inte existerar men att vi skulle fortsätta låtsas om, om motsatsen. Det kan sannerligen bli rea. Lika mycket som det kan bli rea kan det bli personlig konkurs för mängder med människor. Den enes död är den andres bröd och främst gäller det för ungdomen.

Fundamentalt fortsätter ekonomin kraftigt åt fel håll. Skuldbergen sväller och framtidstron infinner sig inte förutom hos de som köper ut sig bestämda att aldrig köpa in sig igen.
2016-04-01, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Men så är det ju redan nu. Vi som inte köpte för några år sedan kommer inte in på marknaden, om man bor i Stockholm. Priserna ökar snabbare än vad man hinner spara även om man lever snålt. Lånelöftet räcker inte till med ett vanligt jobb och lön.

Jo då folk har råd att spara bara de ha jobb men det tar allt längre tid att få ihop till insatsen givetvis. Och bor man i dyr hyresrätt tar det såklart ännu längre tid att spara ihop til en insats.
2016-04-01, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Är det så djäkla illa, verkligen? Livet innehåller väl flera möjligheter än att belåna sig för att bo där? Mår du skitdåligt? Mår du dåligt överhuvudtaget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in