Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-29, 22:20
  #85
Medlem
Samtidigt har TV4 lokaltv gjort ett inslag med AK som blev stoppat. Varför då? AK har ju köpt berget helt regelrätt av fortifikationsverket. Varför kommer folk från försvaret dit när han har visning. Varför fick generalmajoren kicken? Det pratas även om män i grå kläder som var där vid visningarna och skulle lyssna på vad som berättades. Det finns hur mycket samstämmigt material som helst om detta. Är man intresserad av militär historia så är det spektakulärt och av allmänintresse. Varför skulle inte Sveriges största bergbas som är nedsläckt sedan 80-talet få lov att betraktas och ett stort stycke militärhistoria berättas? Vad jag senare hört så ändrades lagarna kring äganderätten till mark efter att AK ville spränga upp golvet i sin bunker. Som det var skrivit då så ägde man all mark även under sin egendom. Detta ska nu vara ändrat och du kan inte borra eller spränga dig ner utan att först fått tillstånd. Ja varför blev det så tror du? AK har också släppt dokument ut på nätet där kommunen fått order om att bevaka AK vid ev. tillståndsgivning vid bygge eller förändring. Tror dessa går att hitta på nätet.


Nä så du får komma med mer matnyttigt innan du kritiserar mina påståenden.
Citera
2016-03-30, 08:13
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
Samtidigt har TV4 lokaltv gjort ett inslag med AK som blev stoppat. Varför då? AK har ju köpt berget helt regelrätt av fortifikationsverket. Varför kommer folk från försvaret dit när han har visning. Varför fick generalmajoren kicken? Det pratas även om män i grå kläder som var där vid visningarna och skulle lyssna på vad som berättades. Det finns hur mycket samstämmigt material som helst om detta. Är man intresserad av militär historia så är det spektakulärt och av allmänintresse. Varför skulle inte Sveriges största bergbas som är nedsläckt sedan 80-talet få lov att betraktas och ett stort stycke militärhistoria berättas? Vad jag senare hört så ändrades lagarna kring äganderätten till mark efter att AK ville spränga upp golvet i sin bunker. Som det var skrivit då så ägde man all mark även under sin egendom. Detta ska nu vara ändrat och du kan inte borra eller spränga dig ner utan att först fått tillstånd. Ja varför blev det så tror du? AK har också släppt dokument ut på nätet där kommunen fått order om att bevaka AK vid ev. tillståndsgivning vid bygge eller förändring. Tror dessa går att hitta på nätet.


Nä så du får komma med mer matnyttigt innan du kritiserar mina påståenden.

Det stämmer inte. Du äger fortfarande all mark ner till Jordens medelpunkt. Det är mycket tydligt nu med Västlänken och BRF:er i innestan får brev från Trafikverket där de annekterar marken under huset från en viss nivå. Har förstahandsuppgifter på ett sådant brev som skickats till en BRF i centrala Göteborg. Sedan tidigare har Götatunneln gått under huset och nu annekterade de marken över Götatunneln.
Citera
2016-03-30, 18:58
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Det stämmer inte. Du äger fortfarande all mark ner till Jordens medelpunkt. Det är mycket tydligt nu med Västlänken och BRF:er i innestan får brev från Trafikverket där de annekterar marken under huset från en viss nivå. Har förstahandsuppgifter på ett sådant brev som skickats till en BRF i centrala Göteborg. Sedan tidigare har Götatunneln gått under huset och nu annekterade de marken över Götatunneln.


OK!
Intressant. Är det nya uppgifter du har?
Kan det vara så att försvarsmakten kan lägga in veto vid speciella platser?
Eller kan det vara så att det bara har varit på förslag?

Det förenklar ju för innehavaren av bergrum m.m. Eller försvårar hur man nu ser det.

Definition Fastighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighet

3D fastighet. Kan det beröra frågan? Eller tolkar jag fel?

Dock i AK fall kan lagen i så fall inte användas retroaktivt.

Det kan bli en spännande juridisk knut att lösa om AK bestämmer sig för att borra/spränga sig ner.

Det lär bli fler uppmärksammade händelser kring detta skulle jag tro i framtiden, då fler och fler vill veta. Bollen är sas satt i rullning och går väl inte att stoppa nu. Ja har hört av en vän som känner AK att ett 100-tal vill ta del av berget och dess hemligheter. Många precis som jag tycker det är viktigt att dokumentera militärhistoria och vårt arv. Blev förvånad då jag hörde att så många var intresserade av en gammal militäranläggning. Trodde närmast att man kunde använda berget till förvaring, eller kanske serverhall för dataföretag.
__________________
Senast redigerad av Living-in-Matrix 2016-03-30 kl. 19:23.
Citera
2016-03-30, 21:54
  #88
Medlem
Bergfasts avatar
Det finns inte en chans att det du skriver stämmer, Greger är en 2-våningsbyggnad i berg, inget mer.
Du häver ur dig påståenden men inga bevis. "Bör finnas på Google" är inget bevis, ge oss något konkret som styrker dina påståenden om du nu vet mer än oss andra.

Har varit i kontakt med en tidigare som hävdat att Greger skulle va långt mycket större än vad som va känt, i det fallet skulle det finnas en perrong med ett tågset berett för att göra eventuell tömning/evakuering av berget så snabb som möjligt.

Hört många skrönor men sett lite fakta.
Citera
2016-03-30, 22:46
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Det finns inte en chans att det du skriver stämmer, Greger är en 2-våningsbyggnad i berg, inget mer.
Du häver ur dig påståenden men inga bevis. "Bör finnas på Google" är inget bevis, ge oss något konkret som styrker dina påståenden om du nu vet mer än oss andra.

Har varit i kontakt med en tidigare som hävdat att Greger skulle va långt mycket större än vad som va känt, i det fallet skulle det finnas en perrong med ett tågset berett för att göra eventuell tömning/evakuering av berget så snabb som möjligt.

Hört många skrönor men sett lite fakta.

Living-in-Matrix har blandat ihop fyra bergrum till ett.

Två utav dem har faktiskt kontakt under jord, de andra är bara enskilda bergrum men sina helt egna funktioner.
Citera
2016-03-30, 23:30
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
OK!
Intressant. Är det nya uppgifter du har?

Japp, eftersom Västlänken ska börja grävas 2018.
Citera
2016-03-31, 01:36
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Det finns inte en chans att det du skriver stämmer, Greger är en 2-våningsbyggnad i berg, inget mer.
Du häver ur dig påståenden men inga bevis. "Bör finnas på Google" är inget bevis, ge oss något konkret som styrker dina påståenden om du nu vet mer än oss andra.

Har varit i kontakt med en tidigare som hävdat att Greger skulle va långt mycket större än vad som va känt, i det fallet skulle det finnas en perrong med ett tågset berett för att göra eventuell tömning/evakuering av berget så snabb som möjligt.

Hört många skrönor men sett lite fakta.

Men han skriver ju att hela bygden snackar om det.
Menar du att alla är inblandade i samma lögn?
Verkar väldigt osannolikt. Det borde i så fall ha avslöjats för länge sen.
Om det nu är som du säger. Vet du att du har tillgång till all information du behöver för att uttala dig så kategoriskt. Eller det är bara gissningar?

En nästa tanke. Varför i helvete försöker man hindra Anders Karlsson för att borra i sitt eget berg? Om det nu är en myt så kan man ju komma och skratta åt alltsammans, och förlöjliga honom.
Det är onödigt mycket aggressivitet i "debunkandet" kan jag tycka. Att lägga så mycket känslor i något som inte finns tycks märkligt märkligt. Eller hur?


Jag föreslår alla som tycker att det är bluff och båg samordnar sig i en grupp och åker dit och har kul när inget finns. Dokumenterar allt som görs och lägger ut det på nätet när det visar sig att man har rätt. Vad skulle vara konstigt med det? Ni kammar hem vinsten, och alla vi andra kan bli betraktade som foliehattar och lättlurade idioter. Det kan jag stå ut med faktiskt. Ställ upp nu för fasen istället för att sitta här och tjura och vara arga.

När jag var där för 1 år sedan och tittade så fanns flera med i gruppen som kunde detaljerat redogöra för hur det såg ut.
__________________
Senast redigerad av Seendehorisont 2016-03-31 kl. 01:43.
Citera
2016-03-31, 19:09
  #92
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seendehorisont
Men han skriver ju att hela bygden snackar om det.
Menar du att alla är inblandade i samma lögn?
Verkar väldigt osannolikt. Det borde i så fall ha avslöjats för länge sen.
Om det nu är som du säger. Vet du att du har tillgång till all information du behöver för att uttala dig så kategoriskt. Eller det är bara gissningar?


Om jag säger att alla i Stockholm är från Argentina, betyder det att det automatiskt är sant?
Så ja, det betyder att en person säger en sak som han inte kan styrka med ens ett uns av bevis i ryggen.
Nej, man behöver inte ha tillgång till ALL information, men man bör då kunna lägga fram lite fakta om man nu vet såpass mycket som denna herre påstår sig veta.
Vet jag en sak så har jag oftast saker som stöder mina uttalanden och teorier.

Är det som han uttalar det så vore det fantastiskt på alla sätt och vis, men tyvärr är detta bara påhitt om ens vissa uttalanden är mer lik verkligheten än andra.
Citera
2016-04-01, 00:24
  #93
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
Snickesnack!

Det är allmänt känt att Wennerström och Bergling hade uppgifter att göra i berget. Vad man sysslade med vet jag inte, men det går säkert att finna.


Varken wikipedia eller googlesökningar ger någon substans till ovanstående, så jag ger inte mycket för din argumentation. Kom inte med påståenden av typen "Alla jag pratat med har sagt..." för det är inte fakta utan snarare folklore, rykten och amsagor.

Citat:
Greger ska ha varit 500000 kubik större än Musköbasen, och det var inte hemligt på orten som jag redan beskrivit. Greger hade en volym på 2 miljoner kubikmeter. Muskö 1.5.

Musköbasen, som är en av världens största underjordsanläggningar var helt omöjlig att hålla totalt hemlig.
Det skrevs artiklar om basen i utländsk populärmedia redan på 50-talet. En anläggning av de dimensionerna går inte att trolla bort. Bara mängden personal skulle generera svallvågor i den lokala civilekonomin som hade gjort det omöjligt att dölja en sådan anläggning.
När du kommer med ett sådant extraordinärt påstående [att en sådan hemlig jättebas skulle funnits] kräver också extraordinära bevis, i form av kontrollerbara fakta. Rykten, hörsägen och anonyma påståenden väger här extremt lätt.

Att AK har haft stridigheter med FortV gällande brytningen av plomberingen till Greger tvivlar jag inte på, det är väl dokumenterat, men att därifrån dra slutsatsen att de försöker dölja en gigantisk superhemlig NATO-bas, det är bara löjeväckande.
Citera
2016-04-01, 04:37
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Så ja, det betyder att en person säger en sak som han inte kan styrka med ens ett uns av bevis i ryggen.

Men nu är det ju inte en person som säger det. Då hade det varit en helt annan sak. Det är för fasen hela byn som snackar. All tycks veta vad som förekommit.

Ny uppgift i dag är att Munkedals bruk och deras vatten kylning ska ha kylt berget från att visa signatur på IR foto och avslöja platsen. Vattnet ska sedan runnit ut i Saltkällefjorden.
Citera
2016-04-01, 04:59
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Att AK har haft stridigheter med FortV gällande brytningen av plomberingen till Greger tvivlar jag inte på, det är väl dokumenterat, men att därifrån dra slutsatsen att de försöker dölja en gigantisk superhemlig NATO-bas, det är bara löjeväckande.


Ja i ena tunneln låg i stort sätt makadam på hela golvet, men mitt i gången har man gjutit på ett område på ungefär 4 x4 m. I gjutningen har man armerat med special armering som knappast går att såga i. Stenhårt härdat armeringsjärn i ett tätt solformat mönster. Där över stenhård specialbetong, Täkt med ett tunt lager flytspackel för att dölja. Ovan på det makadam och singel. Jag såg själv allt när jag var där för 2 år sedan, och liksom jag undrade alla som var där varför man gjort så. Enl. AK och 2 andra som var där menade man att det var där trappen gick ner till berget under. Gröna väggar skulle det ha varit. Man hade gjutit igen nedgången innan man sålde Greger till AK.

Hur fick han reda på det då? Ja hans pappa när han levde var chef över hela anläggningen om det skulle bli krig. Men det visste han inget om förrän pappans död. Vidare efterforskningar i trakten bekräftade att det var så. Nu är det nedlagt och militärhistoria som borde visas fram för allmänheten. Om inte borde man ju låta alla ha sin tro och få göra vad man vill, om det nu inte finns. Då får man en gång för alla svar om det finns något eller ej. AK menar så i vart fall. Tills dess är det en stor skara som väntar på besked, och samlar in mer och mer information för historien. Det kanske är Sveriges absolut mest intressanta plats för militärhistoriska utflykter.

Kuriosa är att högst uppe på berget står fortfarande fundament från Carl den XII kanoner mot Danskarna. Nere vid bron vid Kviströmsvägen låg Carl XII på li de parade efter han skjutits i Norge. Helt ovetande för lokalbefolkningen. Han låg nere i källaren i det gula huset mittemot tappen i 14 dagar innan han togs till Stockholm. Huset finns kvar och är också det intressant ur militärhistoriskt hänseende.

Hela bygden är en kultur och militärhistorisk pärla.

Varför ska vi inte få ta del av vår oerhört intressanta historia. Märkligt om vi inte kan få en förklaring. Allt debunkande gör ju att intresset bara stegras. Fler och fler vill veta och informerar sig.
Nästa är väl guidade bussturer genom Munkedal och dess omgivning. Ja det kanske kommer snart.
__________________
Senast redigerad av Living-in-Matrix 2016-04-01 kl. 05:19.
Citera
2016-04-03, 13:42
  #96
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
Men nu är det ju inte en person som säger det. Då hade det varit en helt annan sak. Det är för fasen hela byn som snackar. All tycks veta vad som förekommit.

Ny uppgift i dag är att Munkedals bruk och deras vatten kylning ska ha kylt berget från att visa signatur på IR foto och avslöja platsen. Vattnet ska sedan runnit ut i Saltkällefjorden.

Ja, men som sagt, svårt att tala med "alla" som snackar om detta när man inte bor i trakten.
Att kyla bergrum men vatten från en sjö är knappast unikt och förekommer på flertalet ställen, dock så låter det väldigt märkligt att en 3dje part stått för vattenkylningen..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback