Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-30, 19:28
  #73
Medlem
Perra138s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyse
Hur får man möjlighet att titta på detta? Är det bara att åka dit och hävda allemansrätt?
Eller gör man bäst i att kontakta Anders, Kanske han är sugen att ge en guidad tur?

https://www.flashback.org/t1902233
Citera
2015-07-27, 15:16
  #74
Medlem
En uppdatering vore kanske på sin plats?
Hur slutade historien? Kom herr Karlsson över en hemlig NATO-bas efter fortsatt grävande, eller fanns där ingen? Tappade han kanske abrupt intresset för allt vad bergrum heter efter oanmält besök från män i svarta kostymer?
Citera
2015-10-30, 16:25
  #75
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landkreuzer
En uppdatering vore kanske på sin plats?
Hur slutade historien? Kom herr Karlsson över en hemlig NATO-bas efter fortsatt grävande, eller fanns där ingen? Tappade han kanske abrupt intresset för allt vad bergrum heter efter oanmält besök från män i svarta kostymer?
Äsch, finns inget Nato-bergrum under eller intill den han öppnat upp...

Dom ev. hemligheterna som fanns i "Greger" åkte ut i samband med att man rev ut och avvecklade berget. Det kan ha funnits en del myndigheter och andra militära enheter som skulle samgruppera här inne i händelse av krig men dom tomma betongväggarna kommer inte att prata om det.
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Ser propagandan i media pumpas ut totalt indoktrinerande och känner mig spyfärdig
Vad fan mumlar du om? Vad har detta med UE att göra? OT så det stinker om det...
Citera
2015-11-27, 19:05
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Äsch, finns inget Nato-bergrum under eller intill den han öppnat upp...

Dom ev. hemligheterna som fanns i "Greger" åkte ut i samband med att man rev ut och avvecklade berget. Det kan ha funnits en del myndigheter och andra militära enheter som skulle samgruppera här inne i händelse av krig men dom tomma betongväggarna kommer inte att prata om det.

Vad fan mumlar du om? Vad har detta med UE att göra? OT så det stinker om det...

Jojomensan. Visst finns det det. Har sett markadarbilder som en kompis skickat till mig från platsen. Där ser man klart och tydligt se en igenmurad gång som är en trappa ner. Så visst finns det ett Riksberg under Greger. Man ser även gjutplattan som lagts i där trappen ska finnas, med rejäla kraftiga armeringsjärn av specialstål. Om det är ett NATO-ställe återstår att se. Ett stort antal fd. arbetande där kan också bekräfta oberoende av varandra. Hela bygden verkar snacka ju om detta. Där är det inga hemligheter i vart fall.

Flera som min kompis snackat med och som kan tolka markradar data bekräftar helt klart att det finns något som inte är berg under.

Flera historier om bruket i Munkedal lär peka på släkten Bildt och massa skumheter som dom hade under kriget. Bl.a ett hemligt tryckeri som tryckte propaganda för nazityskland.

Bruket ska vara någon form av kamouflage för värmesökande kameror, då berget i sig avgav signatur och kunde avslöjas. Varmt kylvatten ska ha gått i tunnlar för att inte avslöja. Är man där så ska man se konstgjorda kanaler som slutar tvärt rakt ner i marken innan bruket.

Det här är kalla kriget historia och borde vara av stort historiskt värde. Kan inte se det som något problem att pressa militären på uppgifter då man är paranoida i sin läggning och tror att kriget står bakom hörnet varje dagg.

Förövrigt var det både Vennerström och Bergeling som arbetade där enl. rykte. Bergeling hade full access till berget så han gjorde enorm skada för Sveriges säkerhet.

En historia är att kungen landade i helikopter ett par ggr. om året och promenerade in där för någon övning eller något. Ubåtstunnel ska finnas från berget ut i Gullmarsfjorden, där regering och kungafamilj ev. skulle transporteras ut ur landet. Troligen en ubåts och NATO bas i Skottland.

Basen skulle även hysa atombestyckade ubåtar och avfyra missiler mot Ryssland vid ev. krig. Gullmarsfjorden är Sveriges enda sk. tröskelfjord som lämpade sig väl för ändamålet. Ubåtarna skulle ligga dolda i väntande uppdrag, samt att man låg relativt skyddade inne mellan bergen vid avfyrning.

Skulle gärna vilja åka dit och kolla då detta är oerhört intressant militär historia. Borde finnas stort intresse då många som arbetat där kommit upp i ålder. Berget ska ha inrymt ca. 6000 personer och ha ett sjukhus, krematorieugn, fotbollsplaner, bageri m.m. Även en stor sal med 359 nya inplastade fasta röda läderstolar för regeringen att sitta på.

Storleken på anläggningen ska var 2 milj kubik meter. Tänk en anläggning med kortsida BxHxL 100 x 10 m som är 2 km lång.

Musköbasen ska vara 1,5 milj kubik meter. Denna är större och varit hemligare.


Själv har jag inte varit där utan informationen är 2:a och 3:e hands information som kommer från flertalet personer som informerat vänner och bekanta som varit där för historisk dokumentation. Jag har inga tvivel på deras uppgifter.

Hela Munkedal är en helt fantastisk militär och spion historisk skådeplats som vittnar om forna synsätt på öst och väst. Vi behöver samla in den vetskapen för eftervärlden medan vi kan.


Nja hur EU har med detta att göra är väl deras koppling till NATO kan jag tänka mig. Borde nog utredas.
__________________
Senast redigerad av Living-in-Matrix 2015-11-27 kl. 19:56.
Citera
2016-03-28, 08:00
  #77
Medlem
Bumpar denna tråd då den verkar dö ut annars.

Har något nytt hänt med berget?

Någon som kan uppdatera?

Själv har jag hittat en budget från regeringen år 1947 där man budgeterar med att spränga u-båtstunnlar. Man avsatte då 3000000:-. Så man var redan då i planeringsstadet att göra tunnlar under vatten, som ledde in i bergrum.
__________________
Senast redigerad av Living-in-Matrix 2016-03-28 kl. 08:04.
Citera
2016-03-28, 21:57
  #78
Medlem
Fick information kring ämnet idag efter mitt senaste inlägg. Dock inte här.

Personer som varit/är inblandade i AK göromål ska ha råkat illa ut i ärendet. Vet dock ej hur.
Men tydligen vill man inte att man ska peta i detta, och det gör ju det naturligtvis än mer intressant då väldigt många lämnar lika uppgifter.

Det talas om i bygden att man körde ner mörklagda bussar i skytteltrafik in i berget. Någon ska ha räknat till ett fall om bussarna var fulla så skulle 6000 personer körts ner, möjligtvis bytts ut som arbetat i skift. Då blir det hälften. En annan menade att anläggningen var gjord för 4500 personer.
En tredje att kungen med sällskap kom inflygande 1-2 ggr per år där man landade på en åker i helikopter, och hämtades i stora svarta bilar för transport in i berget. Då menar jag INTE berget som AK köpt.

En fjärde lär ha sagt att både spionerna Stig Wennerström och Stig Bergling greps för spioneri här. Ett hus i Munkedal ska finnas kvar där Wennerström hyrde in sig och satt upp en sändarantenn i ett äppleträd. Dock fick han inte full access till berget. Däremot hade Bergling full access vad jag fått berättat.

Man kan inte konspirera till att hitta på allt samman, och att flera säger samma sak oberoende av varandra. Som källa har jag sett markröntgenbilder som visar helt klart att det finns ett stort hålrum under AK:s bergrum

Nu kan jag inte bekräfta till 100% att bilderna är tagna där, men varför hitta på historier som ändå avslöjas.

Det här är militärhistoria och då många haft det till arbetsplats, spioneri och att Älvsborgs radio ska ha legat där gör det till en magnifik plats att minnas. Samtidigt har flera berättat och varit på besök efteråt hur det sett ut. AK har haft flera guidade turer med korvgrillning, och planerar säkert fler efter påtryckning, då många är intresserade av militär historia och bergrum.

Fyll på med information!
__________________
Senast redigerad av Living-in-Matrix 2016-03-28 kl. 21:59.
Citera
2016-03-28, 22:33
  #79
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
En fjärde lär ha sagt att både spionerna Stig Wennerström och Stig Bergling greps för spioneri här. Ett hus i Munkedal ska finnas kvar där Wennerström hyrde in sig och satt upp en sändarantenn i ett äppleträd. Dock fick han inte full access till berget. Däremot hade Bergling full access vad jag fått berättat.

Wennerström greps av Säpo den 20:e juni 1963 på Skeppsbron i Stockholm.

Bergling greps av Shin Bet (Israels Säkerhetspolis) den 12:e mars 1979 på Ben Gurionflygplatsen.

Att fabulera om så enkelt kontrollerbara uppgifter ger ju ganska höga utslag på min Bullshit-o-meter...
Citera
2016-03-29, 00:18
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Wennerström greps av Säpo den 20:e juni 1963 på Skeppsbron i Stockholm.

Bergling greps av Shin Bet (Israels Säkerhetspolis) den 12:e mars 1979 på Ben Gurionflygplatsen.

Att fabulera om så enkelt kontrollerbara uppgifter ger ju ganska höga utslag på min Bullshit-o-meter...


Ja jag var lite otydlig här, men båda var kopplade till berget och hade verksamhet där. Helt rätt var det inte där man greps. Skulle vara allt för tydligt då vad som var hemligt då.
Citera
2016-03-29, 05:16
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Wennerström greps av Säpo den 20:e juni 1963 på Skeppsbron i Stockholm.

Bergling greps av Shin Bet (Israels Säkerhetspolis) den 12:e mars 1979 på Ben Gurionflygplatsen.

Att fabulera om så enkelt kontrollerbara uppgifter ger ju ganska höga utslag på min Bullshit-o-meter...

Förutom felaktigheten var de greps. Vad är Bullshit?
Citera
2016-03-29, 17:33
  #82
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
Ja jag var lite otydlig här, men båda var kopplade till berget och hade verksamhet där. Helt rätt var det inte där man greps. Skulle vara allt för tydligt då vad som var hemligt då.

Hur var dessa båda herrar "kopplade till berget"? Bergling lämnade visserligen ut FO-koden över alla våra anläggningar, men vad binder honom till "Greger" eller andra närliggande anläggningar?

Wennerström var ju främst flygattaché och diplomat, vad knyter honom till området?
Citera
2016-03-29, 17:46
  #83
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Living-in-Matrix
Förutom felaktigheten var de greps. Vad är Bullshit?

Citat:
Det talas om i bygden att man körde ner mörklagda bussar i skytteltrafik in i berget. Någon ska ha räknat till ett fall om bussarna var fulla så skulle 6000 personer körts ner, möjligtvis bytts ut som arbetat i skift. Då blir det hälften. En annan menade att anläggningen var gjord för 4500 personer.

Vi talar alltså om en anläggning mångdubbelt större än Muskö skulle ha hållits hemlig på orten.
Det faller på sin egen orimlighet.

Citat:
Nu kan jag inte bekräfta till 100% att bilderna är tagna där, men varför hitta på historier som ändå avslöjas.

Av samma anledning som att hitta på var Bergling & Wennerström greps: Att krydda en skröna man drar för lättlurade.
Citera
2016-03-29, 22:07
  #84
Medlem
Snickesnack!

Det är allmänt känt att Wennerström och Bergling hade uppgifter att göra i berget. Vad man sysslade med vet jag inte, men det går säkert att finna.

Du verkar inte läsa inläggen här i tråden.

Greger ska ha varit 500000 kubik större än Musköbasen, och det var inte hemligt på orten som jag redan beskrivit. Greger hade en volym på 2 miljoner kubikmeter. Muskö 1.5. Jag skrev ju att var och varannan kan berätta hur det ser ut oberoende av varandra. Många har arbetat eller har släktingar som arbetat där. Precis som den bas som finns där nu.. Den ingår i försvarets anläggningar, och beskrivs på försvarets sida. En del av försvarets attackdykarutbildningen är förlagd i trakten.

Folk som bor där vet och pratar med varandra, och fiskarna har full koll på vad som händer. Det här är nostalgi och historier som väcker minnen och intresse.

En intressant kommentar.

http://gyllenhaals.blogspot.se/2011/...r-och-cia.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback