Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
Alla, precis alla däcktillverkare rekommenderar de bästa däcken bak, det gör även jag. Har jobbat länge inom branschen. Varför tror ni att man har en spoiler bak på bilen? Jo, för att få fäste och undvika överstyrning. Vilket är bättre, spinna runt eller glida i färdriktningen?
Lägg ner alla era amatörteorier. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift så ska de bästa hjulen
alltid sitta bak! Gäller även om bilen har antisladdsystem av valfri förkortning.
Kul när det sitter amatörexperter och pratar om framhjulsdrift, Saab v4 o.s.v. Det hela bygger på enkel fysik. Det har inget att göra med bilens fabrikat eller drivning.
Testa att kasta en dartpil bak och fram! Hur går det? Jo, pilen kommer att rotera! Var är greppet, fram eller bak?
Varför tror ni att en bil under eller överstyr? Ren fysik!
Mycket enkelt, om ni bara finge komma på en testbana och se skillnaden. Har testat tusentals däck och bilar inom yrket. Ändå är någon snubbe i en gammal 240 expert!
Glider du hellre rakt fram på en landsväg eller spinner runt när du tappar greppet?
Det är skillnaden på under- och överstyrning rent förenklat!
Och nej, du kan inte styra ifrån ett bakvagnssläpp i hög hastighet!
Mvh. Expert inom ämnet.
Du har både rätt och fel.... Beroende på hur man ser på saken och varför.
Väldigt förenklat så hr du helt rätt, men ändå så kan man mycket väl sätta de sämre däcken bak och få fördelar av det. Men då vill det till att man vet vad man gör och är en mer ”driven” förare, och det är ju inte de flesta vardagsförarna.
Jag har själv sen 1978 alltid satt bästa däcken bak på alla mina bilar, och haft flera fördelar av det. Har även testat med de bästa däcken fram och därmed känt hur de olika valen påverkat bilarnas uppträdande vid olika situationer.
Jag kommer generellt sett att fortsätta att alltid sätta de bästa däcken fram på mina bilar, för jag anser att det ger mig fler fördelar som jag eftertraktar än att sätta dem bak. Enda bilen där jag sätter bästa däcken bak är en som på kort tid sliter ner bakdäcken mycket fortare än framdäcken, varför jag försöker balansera ut däckslitaget på de fyra däcken genom att rotera deras position så de bästa alltid sitter bak.
Notera nu att jag inte alls motsäger fysiken i det hela, för den är helt klart korrekt i all sin enkelhet. Men, det finns fler saker som kan vara viktiga med däckens placering, plus att det kan finnas ”nyanser” alltså att det inte alltid är bara svart eller vitt. Samt att vi vanligen inte heller har så stora skillnader mellan däcken att de bästa bak betyder att framdäcken är nästan blankslitna, eller vise versa. Utan det handlar oftast om bara nån ynka millimeter i skillnad och då blir det oftast inga dramatiska skillnader var man än sätter dem, och därmed kan det finnas annat som kan vara ungefär lika påverkande för bilens uppträdande än bara var däcken sätts.
Jag personligen föredrar att ha de bästa däcken fram därför att jag vill ha möjlighet att kunna styra och bromsa bilen så länge som möjligt, och är beredd att offra lite av bakvagnens grepp för den saken för det kan jag och är beredd på att hantera. Har inte en enda gång sen -78 haft minsta problem med att ha lite mer slitna däck bak än fram, på alla de olika bilar jag kört under alla tänkbara nordiska förhållanden, inte ens på avancerad körning på banor och sjöisar med upp mot 200kmh på bredställ genom svängarna.
Gemene man utan större intresse för bilar och bilkörning bör däremot följa rådet bästa bak, då det är enklast och ger bäst passiv säkerhet för dem.