2015-01-24, 02:54
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Hur är det nu. Skall man ha de bästa däcken fram eller bak på bilen? Bilen är framhjulsdriven.
Det är snö ute. Har nya sommardäck fram och slitna allrounddäck bak. Vet att det låter dumt.
Frågar på en kompis begäran.

Se föregående inlägg
Citera
2015-01-24, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det är ju just det som är fel, det fetade alltså.
Tappar du greppet fram har du alltid möjlighet att få tillbaka det innan det gått helt åt helvete, antingen kanske det är lite bättre grepp i ett annat spår, du kan hitta greppet igen om du "tar nytt tag" eller när hastigheten sjunker. Släpper det bak är du passagerare och kan i bästa fall gasa dig ur det om du har framhjulsdrift, men då får du vara överjävligt snabb eller ha tur.
Risken att helt tappa greppet är dessutom mindre eftersom du får varningar om att det är halt långt mycket tidigare än om du har bäst grepp fram.

Det du pratar om är den stora massan. Tappar man greppet i fram så om vi nu ska köra på din linje och ha de bästa däcken bak och prata om den stora massan som inte kan köra bil så ser jag 2 olika förlopp som sker. Det första är att man tappar grepp i fram och är passagerare för du kan inte svänga, du kan inte bromsa, du kan inte gasa. Eller du kan göra alla dessa saker men de förvärrar bara situationen.
Det andra är att man tappar greppet i fram och börjar glida ut och om vi nu pratar om den stora massan så lär majoriteten svänga mer och mer. Skulle det nu vara så att det är grus i vägkanten, eller en bit torr asfalt där så vad händer då när bilen får grep med tvärställda däck?

Så för den stora massan skulle jag säga att varken bak eller fram är bäst. Men om man var tvungen att välja så skulle jag kanske gått på bästa bak.

Men jag pratar inte om den stora massan utan pratar bara om mig själv. Nu är jag inte någon sebastian loeb eller liknande men jag har både kört bil och tävlat i många år så för mig är det helt uteslutet att sätta bästa däcken bak på en fwd. Inte ens om jag hade 2 nya dubbdäck och 2 slitna sommardäck så skulle inte de bästa sitta bak.

Sen tror jag inte folk sitter och kör runt i f1bilar som släpper ordentligt och snabbt då de väl släpper.
Sen går det säkert hitta ett scenario där det kan vara en fördel med bästa däcken bak(pratar ej om den stora massan) men det lär gå hitta bra många fler där det är en nackdel.(fortfarande pratar jag ej om den stora massan)

Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Bästa bak oavsett vart bilen driver...
https://www.youtube.com/watch?v=__0DL8dE3Eo
filmen visar exakt vad som händer om man sätter bästa fram...
Kom inte och snacka om att det bara är att häva sladden.. Det är skillnad på att sladda runt och leka mot att du morgontrött på väg till jobbet med en kaffekopp i handen får ställ i 120.

Du kan ju vänta på steken och säga att det är skillnad att understyra på ett flygfält mot att du får understyrning i 120km/h.
Klippet var ju på gränsen till skrattretande. Först visar de vad som händer då man får sladd och precis då bakdäcken tappade grepp så varken gasar han eller styr emot. Men som sagt, detta är väl kanske vad den stora massa gör.
Sen visar han understyrning där han både kör saktare och får så lite understyrning så det knappt är värt att filma. Skulle han kört i samma fart med de sämre däcken bak skulle det sett likadant ut.
Kändes lite som att det var jerermy clarksson från top gear som körde.

Men för den stora massan så säger jag inte emot dig.
Citera
2015-01-24, 03:41
Medlem
CPSKADAs avatar
En läxa som jag fick lära mig, alltid de bästa däcken fram. En liten sladd kan man undvika bättre ifall man har grepp i däcken. Släpper däcken och man har de bästa hjulen bak... ja då glider man rakt in i staketet

Ja vet vad dom säger på halkbanan, men jag anser att det är efterblivet...
Citera
2015-01-24, 04:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Definiera vad som är bästa däcken!

Rullmotstånd
Pris
Mönster
Mönsterdjup
Hårdhet
Friktion
Temperaturpåverkan på friktion
Radial/Diagonal
Antal armeringslager i korden
Run flat skydd
Punkteringsskydd
Miljöklassat material
Buller/ljud
Värmeutveckling

Vilken egenskap avgör om däcket ska sitta fram eller bak

Kör som folk
Du radar upp en massa förslag på vad som kan vara de bästa däcken men glömde det enda rätta svaret på frågan:

Grepp. Om du inte räknar in det i ditt förslag "friktion" vill säga.
Citera
2015-01-24, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CPSKADA
En läxa som jag fick lära mig, alltid de bästa däcken fram. En liten sladd kan man undvika bättre ifall man har grepp i däcken. Släpper däcken och man har de bästa hjulen bak... ja då glider man rakt in i staketet

Ja vet vad dom säger på halkbanan, men jag anser att det är efterblivet...

Nej det är snarare efterblivet att anse att det man lär ut på halkbanorna skulle vara efterblivet...

Med de bättre däcken bak så hade den där lilla sladden du nämner sannolikt aldrig uppstått....
Citera
2015-01-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Det du pratar om är den stora massan. Tappar man greppet i fram så om vi nu ska köra på din linje och ha de bästa däcken bak och prata om den stora massan som inte kan köra bil så ser jag 2 olika förlopp som sker. Det första är att man tappar grepp i fram och är passagerare för du kan inte svänga, du kan inte bromsa, du kan inte gasa. Eller du kan göra alla dessa saker men de förvärrar bara situationen.
Det andra är att man tappar greppet i fram och börjar glida ut och om vi nu pratar om den stora massan så lär majoriteten svänga mer och mer. Skulle det nu vara så att det är grus i vägkanten, eller en bit torr asfalt där så vad händer då när bilen får grep med tvärställda däck?

Så för den stora massan skulle jag säga att varken bak eller fram är bäst. Men om man var tvungen att välja så skulle jag kanske gått på bästa bak.

Men jag pratar inte om den stora massan utan pratar bara om mig själv. Nu är jag inte någon sebastian loeb eller liknande men jag har både kört bil och tävlat i många år så för mig är det helt uteslutet att sätta bästa däcken bak på en fwd. Inte ens om jag hade 2 nya dubbdäck och 2 slitna sommardäck så skulle inte de bästa sitta bak.

Sen tror jag inte folk sitter och kör runt i f1bilar som släpper ordentligt och snabbt då de väl släpper.
Sen går det säkert hitta ett scenario där det kan vara en fördel med bästa däcken bak(pratar ej om den stora massan) men det lär gå hitta bra många fler där det är en nackdel.(fortfarande pratar jag ej om den stora massan)

Du kan ju vänta på steken och säga att det är skillnad att understyra på ett flygfält mot att du får understyrning i 120km/h.
Klippet var ju på gränsen till skrattretande. Först visar de vad som händer då man får sladd och precis då bakdäcken tappade grepp så varken gasar han eller styr emot. Men som sagt, detta är väl kanske vad den stora massa gör.
Sen visar han understyrning där han både kör saktare och får så lite understyrning så det knappt är värt att filma. Skulle han kört i samma fart med de sämre däcken bak skulle det sett likadant ut.
Kändes lite som att det var jerermy clarksson från top gear som körde.

Men för den stora massan så säger jag inte emot dig.

Jag håller egentligen med dig och förstår vad du vill säga, men ändå så känns det som om det är en sak som missas eller inte sägs tydligt nog i denna debatt, och då inte bara från dig utan kanske alla.

Det nämns hela tiden ”om det släpper så händer det si eller så” beroende på var de bästa däcken sitter. Det kan förvisso vara sant i sig men vid normal bilkörning på väg i trafik så har vi som bilförare ETT absolut krav på oss, det som är mest prioriterat och vilket är det? Vad säger Trafikförordningen?

Jo en hel del som bildar detta samlade krav.

Citat:
Kapitel 3 Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Hur många av oss kan med handen på hjärtat säga att vi alltid kör enligt ovanstående? Jag gör det inte även om jag är fullt medveten om vad som står där, och oftast försöker följa det, men man bryter massor av gånger mot en eller flera saker där, eller hur? Men det som står där är ju högst väsentligt för trafiksäkerheten, eller hur?

Och hade vi kört som vi faktiskt borde, så hade fördelarna för säkerheten med bästa däcken bak varit ännu tydligare. För då hade vi redan från start agerat och framfört våra fordon så att sladd inte ska uppstå. Och skulle tendens till sladd ändå uppstå så skulle vi som första generella regel alltid släppa på gasen, definitivt inte gasa vidare eller gasa mera för första prio i det läget är att fortast möjligt få stopp på sladden och återfå fästet oavsett var det än släpper, fram eller bak.

Skulle det vara fram det släpper, att det t ex plötsligt börjar kasa i en kurva, ja vad har vi gjort då om vi ser på vad kraven säger här ovan? Jo vi har brustit som förare och helt enkelt missbedömt och kört alldeles för fort. Är vi goda och trafiksäkra förare då?

Notera nu att det spelar ingen som helst roll om man så vinnit svenska rallyt 25 år på raken och innehar fartrekord på alla sträckor, för gör man den tabben i trafiken att det släpper på framhjulen i en kurva och börjar kasa, så har man felbedömt greppet, kört alldeles för fort och inte varit en god förare. Sen spelar det egentligen inger som helst roll heller om man så reder upp denna situation med en snygg manöver med handbroms ryck eller vad som helst. Man har ändå i grunden brustit i prestation och förväntningar och inte varit en god förare, därför att det är inte så vi skall framföra våra fordon i trafiken.

En annan sak är att det ytterst sällan bara släpper och allt grepp är väck. Utan man får oftast mycket tidigt små signaler om att greppet börjar minska, och vad ska vi då göra i trafiken? Fortsätta att köra i samma hastighet fast vi får signaler om att det är på gränsen? Nej givetvis inte, vi ska då anpassa vår hastighet så att vi återfår marginal god nog för att även rymma om nåt oförutsett (vad det nu skulle vara...) skulle uppstå.

Så, när vi känner att det är på gränsen med greppet på framhjulen, så ska vi anpassa farten (och egentligen så har vi redan där gjort ett fel, bara genom att vi lyckats köra så fort att det blivit signaler om att greppet håller på att mistas) och med de bästa däcken bak så hade aldrig bakänden släppt där utan gått som på räls. Med bästa däcken fram hade det funnits risk för att det kan ha varit bakänden som först började bege sig ur spår, och det är inte bra. Helt enkelt för att det ofta i en kurva inte finns plats eller tid nog för att hämta hem en bakända om den glider ut, och då kan det gå så illa att man träffar något fast föremål eller mötande fordon med sidan av sin bil och där är den betydligt svagare och vi har betydligt mindre deformationszoner och är skörare i den riktningen själva och har närmare till islagspunkter.

Kasar det på framhjulen och det går illa så är chansen att man träffar med fronten först och i bilens normala körriktning mycket större, och där är vi starkare och mycket bättre skyddade av bilen i sig.

Detta må vara tråkig och grå trafikmyndighetstugg, men det är faktiskt detta vi skall förhålla oss till och följa, men vi gör fotas inte det utan tullar eller bryter helt enkelt mer eller mindre konstant mot en eller flera av de krav som vi skall följa. Hur goda förare är vi egentligen då där i trafiken, oavsett om vi så har hela bagaget fullt av pokaler från tävlingsbanorna?
Citera
2015-01-24, 08:51
Medlem
Vintertid ska bästa däcken sitta på högersidan då det oftast är mest snömodd där.
Nej serriöst så ska de sitta bak vilket är något jag inte tillämpar utan sätter bästa fram hela tiden för att få jämt slitage. Det är bättre att göra så så man kan köpa 4 nya sen när alla är dåliga och få samma däck i alla hörn. byta per axel är ingen höjdare då man kan få märkliga köregenskaper i riktigt höga hastigheter.
Citera
2015-01-24, 15:18
Medlem
CPSKADAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det är snarare efterblivet att anse att det man lär ut på halkbanorna skulle vara efterblivet...

Med de bättre däcken bak så hade den där lilla sladden du nämner sannolikt aldrig uppstått....

Det var tack vare att de bättre däcken var där bak som det hände. Dom bra däcken fick fäste i marken men det fick inte framdäcken som var dåliga, vilket ledde till att jag inte hade bromsverkan eller möjlighet till att svänga. Så bilen styrdes rakt in mot ett staket, hade jag haft de bra däcken fram så kunde jag fått bättre grepp så att jag hade kunnat undvika det hela.
Citera
2015-01-24, 15:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det var tack vare att de bättre däcken var där bak som det hände. Dom bra däcken fick fäste i marken men det fick inte framdäcken som var dåliga, vilket ledde till att jag inte hade bromsverkan eller möjlighet till att svänga. Så bilen styrdes rakt in mot ett staket, hade jag haft de bra däcken fram så kunde jag fått bättre grepp så att jag hade kunnat undvika det hela.
Möjligen att det var "på grund av", inte "tack vare" däckens placering, men inte ens det kan du skylla på. Du körde helt enkelt för fort för att reda ut situationens omständigheter.
Citera
2015-01-24, 16:23
Medlem
Citat:

Orsaken att du råkade ut för din incident var att du överskattade din egen körförmåga och väggreppet, du körde helt enkelt för fort i förhållande tillrådande omständigheter.
Citera
2015-01-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det finns det många som är, liksom inte det som är grejen. En bil med sämre grepp bak än fram är instabil och det kan komma till situationer där inte ens den mest rutinerade förare klarar av att reda ut situationen om det väl släpper bak före fram. Att en rutinerad förare kanske aldrig låter det gå så långt är en annan sak. När det väl släpper vill man att det först och främst ska göra det fram, av flera olika anledningar.
Att framhålla en erkänt sämre lösning som den bästa baserat på egna erfarenheter är bara dumt.
Jag tror att Dr Tinnitus (som vanligt skulle man kunna säga) slår huvudet på spiken.

Fast nu jämför du ju en bakvagnssladd som är så rejäl att man tappar kontrollen över fordonet, med en framvagnssladd som antagligen inte är särskilt allvarlig? Jag får ju lätt hellre lite släpp bak på bilen än fram alla dagar i veckan.

Sen undrar jag hur du tänker när du menar att en bakvagnssladd skulle vara svårare att häva än en framvagnssladd? Det är i alla fall så jag tolkar ditt inlägg och då tycker jag du har helt fel. Det är bra mycket svårare att hantera en framvagnssladd än en bakvagnssladd. Skiter det sig lika ordentligt med fästet på framhjulen som det lätt kan göra på bakhjulen, så är det enligt mig KÖRT.
Citera
2015-01-25, 13:01
Medlem
Pyzkos avatar
Jag kör alltid dåliga däcken bak o de bra fram
På min gammla 240 så hade jag knappt godkända som sommardäck bak o hyfsat fina där fram, de var mycke värre o köra tvärtom för då bara gled man rätt fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in