2015-01-25, 14:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Fast nu jämför du ju en bakvagnssladd som är så rejäl att man tappar kontrollen över fordonet, med en framvagnssladd som antagligen inte är särskilt allvarlig? Jag får ju lätt hellre lite släpp bak på bilen än fram alla dagar i veckan.
Ja, det är ju det jag påstår. Framvagnssläpp är betydligt mindre dramatiskt, det blir adrig lika allvarligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Sen undrar jag hur du tänker när du menar att en bakvagnssladd skulle vara svårare att häva än en framvagnssladd? Det är i alla fall så jag tolkar ditt inlägg och då tycker jag du har helt fel. Det är bra mycket svårare att hantera en framvagnssladd än en bakvagnssladd. Skiter det sig lika ordentligt med fästet på framhjulen som det lätt kan göra på bakhjulen, så är det enligt mig KÖRT.
Nej, det är bara att vänta in fästet och inte ratta för mycket, om du exempelvis kör rakt fram och framdäcken tappar taget händer ingenting, det är bara att låta farten komma ner, släpper bakdäcken kan det utan förvarning bli en piruett. Det går blixtsnabbt och är i många fall ohanterbart.

Släpper det fram i en kurva, samma sak, leta lite grepp med hjälp av ratten och vänta tills man kommer i ett lite annat spår med bättre grepp och fortsätta dit man vill. Tappar baken greppet lika mycket så är det inte sällan det slutar i diket. Det är inte alltid det finns plats för rattande oh retursladdar.
Jag säger inte att bra grepp bak är det allra bästa i alla lägen, men en bil som inte är instabil är mer förutsägbar och lättare att hantera.

Det är inte för inte de flesta allvarliga mötesolyckor handlar om bilar som fått sladd och kanat sidledes eller med baken in i mötande. Såna olyckor sker bara om det är bakvagnen som släpper. Det handlar ju förvisso ofta om bakhjulsdrivna bilar utan esp, men det är att bakvagnen släpper som är boven i dramat.
Citera
2016-03-30, 04:23
Medlem
JerryCottons avatar
Alla, precis alla däcktillverkare rekommenderar de bästa däcken bak, det gör även jag. Har jobbat länge inom branschen. Varför tror ni att man har en spoiler bak på bilen? Jo, för att få fäste och undvika överstyrning. Vilket är bättre, spinna runt eller glida i färdriktningen?

Lägg ner alla era amatörteorier. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift så ska de bästa hjulen alltid sitta bak! Gäller även om bilen har antisladdsystem av valfri förkortning.

Kul när det sitter amatörexperter och pratar om framhjulsdrift, Saab v4 o.s.v. Det hela bygger på enkel fysik. Det har inget att göra med bilens fabrikat eller drivning.

Testa att kasta en dartpil bak och fram! Hur går det? Jo, pilen kommer att rotera! Var är greppet, fram eller bak?

Varför tror ni att en bil under eller överstyr? Ren fysik!

Mycket enkelt, om ni bara finge komma på en testbana och se skillnaden. Har testat tusentals däck och bilar inom yrket. Ändå är någon snubbe i en gammal 240 expert!

Glider du hellre rakt fram på en landsväg eller spinner runt när du tappar greppet?
Det är skillnaden på under- och överstyrning rent förenklat!

Och nej, du kan inte styra ifrån ett bakvagnssläpp i hög hastighet!

Mvh. Expert inom ämnet.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-03-30 kl. 05:09.
Citera
2016-03-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Alla, precis alla däcktillverkare rekommenderar de bästa däcken bak, det gör även jag. Har jobbat länge inom branschen. Varför tror ni att man har en spoiler bak på bilen? Jo, för att få fäste och undvika överstyrning. Vilket är bättre, spinna runt eller glida i färdriktningen?

Lägg ner alla era amatörteorier. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift så ska de bästa hjulen alltid sitta bak! Gäller även om bilen har antisladdsystem av valfri förkortning.

Kul när det sitter amatörexperter och pratar om framhjulsdrift, Saab v4 o.s.v. Det hela bygger på enkel fysik. Det har inget att göra med bilens fabrikat eller drivning.

Testa att kasta en dartpil bak och fram! Hur går det? Jo, pilen kommer att rotera! Var är greppet, fram eller bak?

Varför tror ni att en bil under eller överstyr? Ren fysik!

Mycket enkelt, om ni bara finge komma på en testbana och se skillnaden. Har testat tusentals däck och bilar inom yrket. Ändå är någon snubbe i en gammal 240 expert!

Glider du hellre rakt fram på en landsväg eller spinner runt när du tappar greppet?
Det är skillnaden på under- och överstyrning rent förenklat!

Och nej, du kan inte styra ifrån ett bakvagnssläpp i hög hastighet!

Mvh. Expert inom ämnet.

Du har både rätt och fel.... Beroende på hur man ser på saken och varför.
Väldigt förenklat så hr du helt rätt, men ändå så kan man mycket väl sätta de sämre däcken bak och få fördelar av det. Men då vill det till att man vet vad man gör och är en mer ”driven” förare, och det är ju inte de flesta vardagsförarna.

Jag har själv sen 1978 alltid satt bästa däcken bak på alla mina bilar, och haft flera fördelar av det. Har även testat med de bästa däcken fram och därmed känt hur de olika valen påverkat bilarnas uppträdande vid olika situationer.

Jag kommer generellt sett att fortsätta att alltid sätta de bästa däcken fram på mina bilar, för jag anser att det ger mig fler fördelar som jag eftertraktar än att sätta dem bak. Enda bilen där jag sätter bästa däcken bak är en som på kort tid sliter ner bakdäcken mycket fortare än framdäcken, varför jag försöker balansera ut däckslitaget på de fyra däcken genom att rotera deras position så de bästa alltid sitter bak.

Notera nu att jag inte alls motsäger fysiken i det hela, för den är helt klart korrekt i all sin enkelhet. Men, det finns fler saker som kan vara viktiga med däckens placering, plus att det kan finnas ”nyanser” alltså att det inte alltid är bara svart eller vitt. Samt att vi vanligen inte heller har så stora skillnader mellan däcken att de bästa bak betyder att framdäcken är nästan blankslitna, eller vise versa. Utan det handlar oftast om bara nån ynka millimeter i skillnad och då blir det oftast inga dramatiska skillnader var man än sätter dem, och därmed kan det finnas annat som kan vara ungefär lika påverkande för bilens uppträdande än bara var däcken sätts.

Jag personligen föredrar att ha de bästa däcken fram därför att jag vill ha möjlighet att kunna styra och bromsa bilen så länge som möjligt, och är beredd att offra lite av bakvagnens grepp för den saken för det kan jag och är beredd på att hantera. Har inte en enda gång sen -78 haft minsta problem med att ha lite mer slitna däck bak än fram, på alla de olika bilar jag kört under alla tänkbara nordiska förhållanden, inte ens på avancerad körning på banor och sjöisar med upp mot 200kmh på bredställ genom svängarna.

Gemene man utan större intresse för bilar och bilkörning bör däremot följa rådet bästa bak, då det är enklast och ger bäst passiv säkerhet för dem.
Citera
2016-03-30, 20:10
Medlem
Zteffen81s avatar
Bästa hjulen ska alltid sitta bak. För att man ska kunna häva en sladd på bästa möjliga sätt. Spelar ingen roll om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven.
Citera
2016-03-30, 21:26
Medlem
pollenpers avatar
Jag har en fwd, golf, och jag skiftar fram och bak så de ska bli jämnt slitna.
Det får ju till följd att de bästa däcken kommer fram.
Vilket dilemma😐
Jag är heller ingen expert på sladd så jag vill gärna lyda experternas råd för amatörer
Ska man köra slut på framdäcken för att sen köpa nya och sätta bak?
Citera
2016-03-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har en fwd, golf, och jag skiftar fram och bak så de ska bli jämnt slitna.
Det får ju till följd att de bästa däcken kommer fram.
Vilket dilemma😐
Jag är heller ingen expert på sladd så jag vill gärna lyda experternas råd för amatörer
Ska man köra slut på framdäcken för att sen köpa nya och sätta bak?

Har du inte haft några problem med det hittills så kör på som du gör.
Citera
2016-03-30, 21:42
Medlem
Tur att man har olika dimension fram och bak så att man slipper det här dilemmat

Annars förordar jag bästa däcken bak för att bakvagnen ska slippa komma farande. Tappa greppet på framhjulen är oftast lättare att hantera och får mindre konsekvenser är min erfarenhet.
Citera
2016-03-30, 21:46
Medlem
iDiot5s avatar
ALLA bil- och däcktillverkare kan väl inte ha fel när dom rekommenderar att man skall ha de bästa däcken bak?
Citera
2016-03-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
ALLA bil- och däcktillverkare kan väl inte ha fel när dom rekommenderar att man skall ha de bästa däcken bak?

Nej det har inte fel. Men de ser ju då bara till en enda sak och väger denna allra högst.

Har man t ex har 1 mm skillnad mellan fram och bakdäck så ger det ju inga vansinnigt stora skillnader om man sätter de bästa fram, i synnerhet inte om bilen redan från början är uttalat understyrd, ja det kan t o m ge fördelar...
Citera
2016-03-31, 06:57
Medlem
Bäst däck på andra axeln på bakhjulsdrivna bilar.
på framhjulsdrivna bilar på första axeln.
Detta för att slita däcken jämt så alla kan bytas samtidigt. Åka på blandningar av däck är sådär
Citera
2016-03-31, 07:37
Medlem
Mr Gs avatar
Det har säkerligen nämnts, men det tänker jag inte ta någon som helst notis om...så:

...risken för vattenplaning torde minska med dom bästa däcken fram. En icke oväsentlig parameter.
Citera
2016-03-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Det har säkerligen nämnts, men det tänker jag inte ta någon som helst notis om...så:

...risken för vattenplaning torde minska med dom bästa däcken fram. En icke oväsentlig parameter.

Det är korrekt, och även en av anledningarna till att jag väljer bästa däcken fram.

Jag vill helt enkelt hellre välja däck så jag löper minsta risk att få vattenplaning och tappa styrförmågan, än att välja däck så jag löper större risk att få vattenplaning men mindre risk att få bakvagnssläpp vid vattenplaning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in