Citat:
Ursprungligen postat av
develi
"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."
A*rianas första, spontana tanke eftersom hon kände igen honom, ja.
8 juni förhörs A*riana första gången:
Vit bil - check
Ljus/blont kort hår - check
30-35 år - check
Fritidskläder vit/grå/svarta - check (vita slippers, grå revär, svart i övrigt)
Engelsktalande med kraftig brytning - check
Bekant med honom - en av Arnes anställda som hon mött någon dag innan vid silon? - Alldeles rätt A*riana - check
Polack - check
Den 12´e juni kompletteras vittnesuppgifterna med:
180-183 cm - check (hittar ingen uppgift om längd i FUP men han kan bedömas ha en normallängd utifrån foton; varken lång eller kort).
Raka drag - check
Bilen liknar en Caddy och kan ha haft en silvrig färg - check (bilen stod parkerad med bakpartiet mot vägen och visst tusan kan den tas för en Caddy vid en första anblick - ingen tvekan där, se sid 905 och bedöm själva ni som opponerar er mot att A*riana inte har observerat bilen med en bilhandlares ögon).
Nervöst intryck - check (att NB kan uppträda nervöst har framkommit via vittnesmål).
Fotokonfrontation den 15´e juni: A:
Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
En observant kvinna. N*rijus foto är liksom broder A*varas foto väldigt ljusa och det i sig ger intrycket av ett bredare ansikte hos bröderna (jämför med andra foton av dem). En ökad kontrast hade m a o gjort deras ansikten mera rättvisa.
Vid första fotokonfrontationen blir hon osäker på nr 8 och nr 9 men stannar upp vid nr 10 och påpekar att nr 10 är mest likt av alla. En stund senare är det nr 10 som gäller och ingen annan. Bredden på ansiktet rättar hon till genom att peka på tolvans smalare ansikte. Alldeles rätt A*riana.
A*riana passerar Blomberg 10 runt kl 19.30. Kl 19.22 ses NB´s bil dra iväg från Källby. Några minuter senare passerar han Blomberg 10...Tänk, vilket sammanträffande - NB passerar sin egen dubbelgångare vid Blomberg 10.
Var har vi NB´s vittnesmål ang joggerskan och den silvriga bilen vid vägkanten?