2016-03-30, 23:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nä, det gör jag ju inte. Det jag menade var att han kommer att få sin dom fastställd, om inte något enastående nytt framkommer och detta något kan knappast vara ett alibi. Skillnaden oss emellan är förstås att jag då kommer att känna mig tillfreds, medan du kommer att vara frustrerad/upprörd/förtvivlad - välj själv. Allt detta visste vi nog båda, nu var jag mest ute efter alibivärderingen. Han kan omöjligt gå fri med någon typ av alibi - det krävs något helt annat (som du anser möjligt och jag omöjligt, OK).
Jag kan vända på hela inlägget:

Han kommer att bli friad för mordet, hans förklaring kommer att bli något enastående nytt. Skillnaden mellan oss är förstås att jag kommer att känna mig tillfreds, medan du kommer att vara frustrerad/upprörd/förtvivlad - välj själv.

Nu påstår jag inte detta, jag bara vände på vad du sa. Jag anser det möjligt att fallet vänder.
2016-03-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Typiskt dig att vara så uppenbart blind: Jag skrev nämligen att HovR ser beskrivningen om bilen som vag. Men älta du loggan för all del som det ultimata.

Lägg till TR och ljudfil så ska du se till att få ihop det du också gällande det jag skrivit:
Hon säger sig vara okunnig på bilar och kunde inte ge bra beskrivning.
Han är dock där exakt den tiden så mer indikationer kan knappt finnas ihop med att hon ser att det är en av AJs anställda.

Längden som du snöat inne på har jag redan skrivit om - hon stod många meter upp och hade svårt att bedöma längd på den hon såg vid silon. Däremot uppskattar hon den längd jag skrivit på den person hon mötte - vilket stämmer på NB.

A känner igen NB vid fotokonfrontationen. Hon är inte som IR försöker dilla i rätten 90 % säker, utan säker. Sedan vid konfrontationen i rätten är hon helt säker. Det där med bilen är en skitsak som talar till vittnets fördel. Vid mötet vid kopplingsstationen hade hon fokus på två saker. Det ena var mobiltelefonen där hon skulle stänga av musiken och plocka fram kart-appen och hitta rätt på den. Det andra var han som skulle till Medelplana. Klart som fan att bilen bara skymtar i ögonvrån. Att hon inte "förbättrade" sitt vittnesmål om bilen talar starkt för att hon, vilket hon går ed på, inte har följt fallet i pressen.
2016-03-30, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det så hon i förhör.
Nej det sa hon givetvis inte och hon lär inte släpa runt på en 47 tummare och hålla upp enirokartan. Tänkt till lite!
Citat:
Adriana var ca 4-5 meter från platsen där mannen stod när han tilltalade henne. Han gick emot henne och hon sprang över vägen för att prata med honom.
2016-03-30, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nonsens.
Det är fastställt i två domar att Lisa blivit mördad, hängd i mjölkrummet i det rör som
Nerijus lät vara kvar trots uttrycklig order om att montera ned samtliga befintliga
rör. Ingen annanstans har hon hängts upp och dött. Detta är alltså stenhård fakta.
Mordet måste ha skett den tid som antas för hon kan inte gärna ha förts till mjölkrummet
efter att pappan och andra kommit till Blomberg.
Finns inte en chans att Lisa tagits in och mördats senare.
Ja, brottsplatsen behöver man inte ens fundera kring med alla snaror och hennes hårstrå på väggen. Ska hon ha levt längre som vissa surrar kring om det så är via plastmattor eller annat så lär de den spårlöse, osynlige mördaren ändå ha tagit med henne till mjölkrummet och mördat henne. Lite trångt om tid kanske?
2016-03-30, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Vid mötet vid kopplingsstationen hade hon fokus på två saker. Det ena var mobiltelefonen där hon skulle stänga av musiken och plocka fram kart-appen och hitta rätt på den. Det andra var han som skulle till Medelplana. Klart som fan att bilen bara skymtar i ögonvrån. Att hon inte "förbättrade" sitt vittnesmål om bilen talar starkt för att hon, vilket hon går ed på, inte har följt fallet i pressen.
Exakt - dessa fakta framkommer aldrig som argument i domslut, det är mer hard core som gäller. Men precis som du säger får man leva sig in i situationen och inse vart fokus ligger när man gör saker. Sen finns en faktor till och det är att hon vädrar fara.

Sen ser hon enbart baksidan vilket gör det än mer besvärligt. Jag är urkass på bilar för jag är fullständigt ointresserad så jag har inga problem att förstå henne på den fronten.
Ja, jag ser det som att det ökar trovärdigheten via att hon är ärlig att hon är både okunnig/ointresserad av bilar och står upp för att hon inte kan ge en detaljerad beskrivning. Det är värre när IB står och ylar att nu har hon minsann med 200 % säkerhet förstått att han var hemma kl 19.
2016-03-30, 23:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
A känner igen NB vid fotokonfrontationen. Hon är inte som IR försöker dilla i rätten 90 % säker, utan säker. Sedan vid konfrontationen i rätten är hon helt säker. Det där med bilen är en skitsak som talar till vittnets fördel. Vid mötet vid kopplingsstationen hade hon fokus på två saker. Det ena var mobiltelefonen där hon skulle stänga av musiken och plocka fram kart-appen och hitta rätt på den. Det andra var han som skulle till Medelplana. Klart som fan att bilen bara skymtar i ögonvrån. Att hon inte "förbättrade" sitt vittnesmål om bilen talar starkt för att hon, vilket hon går ed på, inte har följt fallet i pressen.
Om hon inte har följt fallet, hur visste hon då i TR att det var en litauer som var tilltalad?
2016-03-30, 23:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

A*rianas första, spontana tanke eftersom hon kände igen honom, ja.

8 juni förhörs A*riana första gången:

Vit bil - check
Ljus/blont kort hår - check
30-35 år - check
Fritidskläder vit/grå/svarta - check (vita slippers, grå revär, svart i övrigt)
Engelsktalande med kraftig brytning - check
Bekant med honom - en av Arnes anställda som hon mött någon dag innan vid silon? - Alldeles rätt A*riana - check
Polack - check

Den 12´e juni kompletteras vittnesuppgifterna med:

180-183 cm - check (hittar ingen uppgift om längd i FUP men han kan bedömas ha en normallängd utifrån foton; varken lång eller kort).
Raka drag - check
Bilen liknar en Caddy och kan ha haft en silvrig färg - check (bilen stod parkerad med bakpartiet mot vägen och visst tusan kan den tas för en Caddy vid en första anblick - ingen tvekan där, se sid 905 och bedöm själva ni som opponerar er mot att A*riana inte har observerat bilen med en bilhandlares ögon).
Nervöst intryck - check (att NB kan uppträda nervöst har framkommit via vittnesmål).

Fotokonfrontation den 15´e juni: A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a

En observant kvinna. N*rijus foto är liksom broder A*varas foto väldigt ljusa och det i sig ger intrycket av ett bredare ansikte hos bröderna (jämför med andra foton av dem). En ökad kontrast hade m a o gjort deras ansikten mera rättvisa.

Vid första fotokonfrontationen blir hon osäker på nr 8 och nr 9 men stannar upp vid nr 10 och påpekar att nr 10 är mest likt av alla. En stund senare är det nr 10 som gäller och ingen annan. Bredden på ansiktet rättar hon till genom att peka på tolvans smalare ansikte. Alldeles rätt A*riana.

A*riana passerar Blomberg 10 runt kl 19.30. Kl 19.22 ses NB´s bil dra iväg från Källby. Några minuter senare passerar han Blomberg 10...Tänk, vilket sammanträffande - NB passerar sin egen dubbelgångare vid Blomberg 10.

Var har vi NB´s vittnesmål ang joggerskan och den silvriga bilen vid vägkanten?
2016-03-30, 23:53
Medlem
Citat:
Exakt - dessa fakta framkommer aldrig som argument i domslut, det är mer hard core som gäller. Men precis som du säger får man leva sig in i situationen och inse vart fokus ligger när man gör saker. Sen finns en faktor till och det är att hon vädrar fara.

:

Exakt igen. Och vad gör man när man vädrar fara? Memorerar bilmodeller för senare bruk i eventuell rättegång? Nej just det man fixerar faran med blicken tills man lyckats lägga några meter extra emellan. Sedan tittar man vart man förflyttar sig.
2016-03-31, 00:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Javisst, osäker. "Jag såg att det var en av AJ:s anställda" uttrycker säkerhet.
Så om den joggande A*riana hade uttryckt sig med orden: "Jag såg att det var en av AJ:s anställda", då hade hennes ord vägt tyngre? Men nu uttryckte hon sig något annorlunda än din manual och ändå på ett likartat sätt, så var det med det. Varför? Därför att du och A*riana är två olika individer.
2016-03-31, 00:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så om den joggande A*riana hade uttryckt sig med orden: "Jag såg att det var en av AJ:s anställda", då hade hennes ord vägt tyngre? Men nu uttryckte hon sig något annorlunda än din manual och ändå på ett likartat sätt, så var det med det. Varför? Därför att du och A*riana är två olika individer.
Är du säker på din första tanke? "Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda". Kanske jag och A uttrycker oss lika.
2016-03-31, 00:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Du nämnde Fagro förut och han rapar förvisso sina mantran dag ut och dag in - men han försöker iaf belägga sina påståenden till skillnad från dig. Att han inte lyckas är en annan femma.

IB har inte gett NB minsta form av alibi och allt hon sagt har tyvärr ingen trovärdighet eftersom hon ljuger som en häst travar och har justerat och ändrat för att få det att gå ihop.

Tycker du Skype ger bra alibi?
Tycker du att åberopa Choni ger alibi?
Tycker du att påstå att NB såg GJ kl 19 är en sanning när inget styrker detta (inte GJ, inte AJ)?

Ja, vad är det du bygger din åsikt på egentligen? För du sitter väl inte bara och påstår saker utan belägg? Det var ju det du förfasade dig om själv och sa ajabaja...

Åsikt och åsikt. Om du menar att IB gett NB alibi så är det väl ingen åsikt att konstatera, att hon faktiskt säger att han var hemma troligen redan 18.45 och med säkerhet från 19.00. Har du missat det?
På övriga frågor svarar jag:
Ja, hyfsat åtminstone.
Ja, ett troligt dessutom.
Nej, men det är inte heller givet en lögn.

Jag "förfasar" mig endast över alla dem, som förbehållslöst beslår IB med lögn utan vidare reflektion
2016-03-31, 00:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Exakt igen. Och vad gör man när man vädrar fara? Memorerar bilmodeller för senare bruk i eventuell rättegång? Nej just det man fixerar faran med blicken tills man lyckats lägga några meter extra emellan. Sedan tittar man vart man förflyttar sig.
Exakt. Vem bryr sig om att granska bilmodeller i den situationen? Dessutom flåsande och intresserad av att snarast få fortsätta med sin avbrutna aktivitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in