2016-03-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Jag föll för At the Mountains of Madness och The Rats in the Walls. Det verkar inte finnas någon enstämmig rekommendationslista. Jag tycker till exempel inte The Colour Out of Space är sådär jättebra även om många tycker att det är hans bästa text.

at the mountains of madness är fantastisk. man hoppas fortfarande på en guillermo del toro-filmatisering
Citera
2016-03-11, 21:32
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Novellerna The White Ship, Celephais, The Tomb, The Hound, Dagon och The Music of Erich Zann.

Bra val. Täcker in flera sidor av hans författarskap. The White Ship för att visa poeten Lovecraft, och The Hound för den är något av det coolaste som skrivits.
Citera
2016-03-30, 02:37
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Om man ska börja läsa Lovecraft, vilken rekommenderar ni en att börja med då?

Har lite samma fundering.

Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Om du är redo att läsa ett verk av större längd rekommenderar jag Call of Cthulhu, At the Mountains of Madness eller Shadow over Innsmouth. De ger en hel del antydningar om Lovecraft-universumet och lockar till framtida läsning.

Novellerna är en ojämn blandning. Nigs förslag är bra, men jag skulle lägga till The Temple, The Whisperer in Darkness och The Haunter of the Dark.

Några särskilda utgåvor/serier som är värda att inhandlas? Vart bör man handla dessa och liknande böcker?
Citera
2016-03-30, 04:14
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Några särskilda utgåvor/serier som är värda att inhandlas? Vart bör man handla dessa och liknande böcker?
Om det gäller svenska utgåvor har vi till exempel hårdpärmsutgåvor från Bakhåll ("Pickmans modell" 2008, "Fasansfulla händelser i Dunwich" 2009 och "Sarnaths undergång" 2011), normallånga novellsamlingar. Även Vertigo förlag har gett ut en lovecraftare mellan hårda pärmar, den välmatade antologin ”Skräcknoveller” (2011). Det är en snygg bok; den skulle nog jag satsa på om jag inte läst någon Lovecraft förr. Jag köper mest inbundet idag nämligen. Vertigo gav även ut HPL-romanen "Fallet Charles Dexter Ward" 2008.

En fin mjukpärmsbok, en tjock samling även det, är för sin del ”Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter” från Hastur förlag 2011. Den är på 362 sidor och sägs vara den tjockaste Lovecraftbok som getts ut i detta land. Här får man ”allt”: de klassiska novellerna med sällsamma händelser, av och till med märkliga gudomar som väntar i kulissen på att ta över världen (”Cthulhu-mythos”). Man får allt detta och man får det förmedlat på ett annorlunda språk, ett gammaldags, barockt men fullt läsvärt språk som var Lovecrafts signum. Enda nackdelen är att den är i mjukpärm. Vertigos "Skräcknoveller" som jag nämnde nyss är snarlik men inbunden. Kudos för den detaljen säger jag.

Reservation för att något av detta kan vara slutsålt. Pröva dock närmsta internetbokhandel.
Citera
2016-03-30, 04:34
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Även Vertigo förlag har gett ut en lovecraftare mellan hårda pärmar, den välmatade antologin ”Skräcknoveller” (2011). Det är en snygg bok; den skulle nog jag satsa på om jag inte läst någon Lovecraft förr.
Jag såg "Skräcknoveller" på SF-bokhandeln i Göteborg i förra veckan, och fick bruka våld mot mig själv för att inte köpa den på stört. (Hade inte råd just då, hade redan tre andra böcker i handen. ) Den är rent visuellt mycket, MYCKET tilltalande, klassiskt inbunden med linneband. (Den är mycket vackrare än den skrala bilden på förlagets hemsida får det att se ut som.) Jag kan inte svara för innehållet (har ju inte läst boken), men det verkar väldigt seriöst, med översättningarna nygranskade av en svensk Lovecraft-expert, som även skrivit kommentarer till varje novell.

Jag är också en av dem (vi är tydligen många!) som tänkt börja läsa Lovecraft men inte kommit till skott än. Får jag bara tummen ur och kommer över det här praktverket innan det tar slut så kommer det att bli min ingång till HPL-världen.
Citera
2016-03-30, 05:01
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Om det gäller svenska utgåvor har vi till exempel hårdpärmsutgåvor från Bakhåll ("Pickmans modell" 2008, "Fasansfulla händelser i Dunwich" 2009 och "Sarnaths undergång" 2011), normallånga novellsamlingar. Även Vertigo förlag har gett ut en lovecraftare mellan hårda pärmar, den välmatade antologin ”Skräcknoveller” (2011). Det är en snygg bok; den skulle nog jag satsa på om jag inte läst någon Lovecraft förr. Jag köper mest inbundet idag nämligen. Vertigo gav även ut HPL-romanen "Fallet Charles Dexter Ward" 2008.

En fin mjukpärmsbok, en tjock samling även det, är för sin del ”Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter” från Hastur förlag 2011. Den är på 362 sidor och sägs vara den tjockaste Lovecraftbok som getts ut i detta land. Här får man ”allt”: de klassiska novellerna med sällsamma händelser, av och till med märkliga gudomar som väntar i kulissen på att ta över världen (”Cthulhu-mythos”). Man får allt detta och man får det förmedlat på ett annorlunda språk, ett gammaldags, barockt men fullt läsvärt språk som var Lovecrafts signum. Enda nackdelen är att den är i mjukpärm. Vertigos "Skräcknoveller" som jag nämnde nyss är snarlik men inbunden. Kudos för den detaljen säger jag.

Reservation för att något av detta kan vara slutsålt. Pröva dock närmsta internetbokhandel.

Tack för svar! Läser alltid helst på originalspråk då det går, och engelska är inga problem.
Citera
2016-03-30, 08:45
Medlem
cerns avatar
Finns det någon specifikt bra ljudbok av Lovecraft om man tidigare inte läst något av hans verk?
Citera
2016-03-31, 02:49
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Tack för svar! Läser alltid helst på originalspråk då det går, och engelska är inga problem.
Enligt expertisen i denna tråd är detta korrekta utgåvor av Lovecraft: Barnes and Noble Classics "The Complete Fiction" samt Penguins utgåvor och vissa av Arkham House' utgåvor.
Citera
2016-04-02, 00:25
Medlem
Citat:
En fin mjukpärmsbok, en tjock samling även det, är för sin del ”Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter” från Hastur förlag 2011. Den är på 362 sidor och sägs vara den tjockaste Lovecraftbok som getts ut i detta land.

Den som säger det har minsann inte gjort sin research ordentligt. Det är ju alldeles uppenbart att det inte är sant eftersom Skräcknoveller är på 613 sidor.

Den stora fördelen med Cthulhu vaknar är att den även innehåller ett par av Lovecrafts renodlade humornoveller, vilka man sällan får se i vanliga fall.
Citera
2016-04-02, 01:10
Medlem
cerns avatar
Är det bara noveller han har skrivit alltså korta berättelser eller också romaner?
Citera
2016-04-02, 03:57
Medlem
lampross avatar
Citat:
Den som säger det har minsann inte gjort sin research ordentligt. Det är ju alldeles uppenbart att det inte är sant eftersom Skräcknoveller är på 613 sidor.
Tack för korrigering. Det var Hastur förlag själva som sa att deras "Cthulhu vaknar" var störst.

Citat:
Ursprungligen postat av cern
Är det bara noveller han har skrivit alltså korta berättelser eller också romaner?
Lovecraft skrev huvudsakligen noveller. Sedan har vi sådant som kanske kan klassas som långnovell/kortroman:

. The Case of Charles Dexter Ward
. The Dream-Quest of Unknown Kadath
. At the Mountains of Madness

Förhållandevis långa är även The Color out of Space och The Shadow Over Innsmouth. Detta är noveller. Kanske långnoveller?

Hur man klassificerar "roman, kortroman" etc, så här gör Science Fiction Writers of America:
Citat:
... a story of less than 7,500 words is a short story, a novelette has between 7,500 and 17,500 words, a novella has between 17,500 and 39,999 words and a novel is a story of 40,000 words and above.
Så där, nu kan ni som vet hur många ord de listade Lovecrafttexterna är på avgöra vad de ska klassas som.
Citera
2016-04-02, 22:09
Medlem
cerns avatar
Tack för infon, jag har beslutat mig för att lyssna på ljudböckerna till att börja med.
Vad jag vet så är det Ernst-Hugo Järegård som inläsare vilket låter otroligt spännande.

Vissa av hans uppläsningar finns ju på youtube så kära Fb.. vilken ska jag börja med? länk skulle uppskattas mycket. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in