2003-09-02, 02:06
Bannlyst
Laddade ner Cthulhu och Fasan från Dunwich som ljudbok och lyssnade på dom. Nu vill jag ha tips på var man kan köpa schyssta Lovecraft böcker, helst pocket, på svenska.

Läste också en bit i en berättelse av Lovecraft om en snubbe som bådde i nån håla i ett torn och studerade ett hörn i rummet med en omöjligt form. Handlade mycket om skumma drömmar och sånt har jag för mig men just det där hörnet som han inte begrep sig på är ett kännetecken.
Någon som vet vad den boken heter eller i vilken bok berättelsen finns? Det var flera år sen jag läste det och jag har inte kvar boken längre..

Tackar..
Citera
2003-09-02, 14:58
Medlem
GreenManalishis avatar
Låter som "The Dreams in the Witch-House" från 1933.

Förlaget Delta har 1988 gett ut en samling som heter Cthlhu 2
( Observera att ett u i Cthulhu fattas)
där den ingår med namnet "Drömmarna i häxhuset"

Kan förstås vara någon annan novell också.
Beskrivningen stämmer in på fler.
Citera
2003-09-02, 15:21
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Låter som "The Dreams in the Witch-House" från 1933.

Förlaget Delta har 1988 gett ut en samling som heter Cthlhu 2
( Observera att ett u i Cthulhu fattas)
där den ingår med namnet "Drömmarna i häxhuset"

Kan förstås vara någon annan novell också.
Beskrivningen stämmer in på fler.

Tror du har rätt, det låter som "dreams in the witchhouse". Att hitta Lovecraft på svenska är ingen lätt sak. Det finns inget i tryck för tillfället så din enda chans är att hitta nåt antikvariskt. Det kan vara värt att hålla ett öga på auktion och loppissidor på nätet. Ofta dyker det upp nåt enstaka Lovecraft ex. Saken är dock den att många samlar på Lovecraft så dom har en tendens att bli dyra när dom säljs. Om du vill läsa på engelska finns det en uppsjö olika samlingar att få tag på.
Citera
2003-09-02, 15:57
Medlem
GreenManalishis avatar
Adlibris.se är så gott som alltid billigare än akademibokhandeln.se

De har några engelska samlingar där men det verkar inte vara
specificerat vilka noveller som ingår i varje samling
Citera
2003-09-02, 16:02
Medlem
snapcases avatar
Lovecrafts verk är tydligen PD nu. Här hittar ni så gott som alla novell i HTML och PDf http://www.gizmology.net/lovecraft/works/index.htm
Citera
2003-09-02, 17:48
Bannlyst
Ok.. tackar för adresserna.

Vad menar du med att Lovecrafts verk är PD nu?
Citera
2003-09-02, 17:57
Medlem
snapcases avatar
Public Domain d.v.s att copyright:en har gått ut och vem som helst får använda dem.
Citera
2003-09-02, 19:02
Medlem
GreenManalishis avatar
Som kuriosa kan jag nämna att på 70-talet
fanns det en serietidning som hette Chock

I den gick både "The Hound" och "Pickman's model" av Lovecraft
som tecknade serier.
Citera
2006-09-04, 03:40
Medlem
Snyfts avatar
H.P Lovecraft-tråden [//Mod]

Hallå jag söker tips efter bra böcker från H.P Lovecraft. Tänkte skaffa Dagon och Call Of Cthulu men vet dock inte vilken version från adlibris jag ska köpa för de verkar vara olika ge gärna tips på vilka versioner och andra böcker från denna underbara man jag kan köpa.
Citera
2006-09-04, 15:04
Medlem
teowinds avatar
Jag har också blivit väldigt fashinerad av denne skräckens Tolkien, men tyvärr bara hunnit läsa en bok av honom än så länge. Den bok jag läste var "Odjurets Torn" eller "The lurker on the threshold" på engelska. "Odjurets Torn" ingår i Cthulu-sagan och rekommenderas varmt. Tyvärr tillåter inte mina studier just nu att jag läser några andra böcker än kurslitteraturen, men så snart det lugnat ner sig ska jag fortsätta.

Jag rekommenderar att du går ner till ditt lokala bibliotek och frågar efter Lovecraft, då det finns en hel del svenska översättningar, men om du vill köpa böckerna ska du absolut kolla på www.sfbok.se då de har ett stort utbud. De har både romaner och novellsamlingar översatta och på orginalspråk.

Hoppas jag har varit till någon hjälp!
Citera
2006-09-05, 18:54
Medlem
Oskoreis avatar
Finns en HP Lovecraft Omnibus i 3 pockets, tror att jag köpt den på SF-bokhandeln. Då får man ju så gott som allt till ett rimligt pris.
Citera
2006-09-11, 01:27
Medlem
Arkhons avatar
Köp Penguins böcker, de har delat upp nästan alla av Lovecrafts alster i tre utgåvor döpta efter några av hans noveller. "The Thing on the Doorstep", "The Dreams in the Witch-House", "The Call of Cthulhu".
Jag har dom, och är mycket nöjd med köpet.

Annars kan man ju skriva ut ifrån:
http://www.dagonbytes.com/thelibrary/lovecraft/

Vad gäller specifika verk kan jag varmt rekommendera:
The Temple
Under the Pyramids
The Shadow Out Of Time
Ex Oblivione
The Beast in the Cave
Dagon
Beyond the Wall of Sleep

Det är trist att inte fler känner till Lovecraft, med tanke på att han enligt mig inte bara skrev i samma anda och kvalitet som E.A. Poe, utan att han vidareutvecklade denna stil till att inkorporera skräck med kosmiska proportioner. Mindre spökhistorier, och mer rädsla för det okända, det oändliga, det som människor är för små för att ens kunna hoppas greppa.
Jag blir yr när jag läser Lovecrafts mer kosmiska verk, någon som känner likadant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in