2016-01-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Vill bara slå ett slag för ljudböckerna som Ernst-Hugo Järegård har läst in. Otroligt bra!

Det är väl bara Skräckens labyrinter, väl?
Citera
2016-01-29, 23:51
Medlem
Tack för svaren, gott folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Personligen så läser jag endast på svenska för att lära mig hantverket bättre, då jag själv skriver. Ser ingen anledning att läsa på engelska då jag skriver på svenska. Vill man endast läsa för inspiration och njutning skulle jag rekommendera originalspråket, förutsatt att man är duktig på engelska. Samtidigt kan det vara skönare att läsa på svenska, då det av naturliga skäl är lättare att hantera, och jag antar att du redan har nog mycket engelsk litteratur i skolan.

Där sade du något. Läser nog lika delar för det rena nöjets skull, som jag gör för att faktiskt hämta inspiration att omsätta i mitt eget skrivande. Problemet nu blev ju att den där förbannat läckra samlingen jag hade spanat enbart finns på engelska: http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-works-of-h-p-lovecraft-9781631060014

Fanns en saftig, inbunden samling på 612 sidor översatt till svenska. Inte lika prydlig att ställa på hyllan, och dyrare dessutom, men det kanske får bli den då.
Citera
2016-01-30, 02:17
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Som inte är komplett.
Nej visst, Grafton 1990-Lovecraft Omnibus saknar en del texter.

Kan du för populasen nämna vad den saknar och på vad sätt denna utgåva är så genomusel?
Citera
2016-01-30, 03:25
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

Kan du för populasen nämna vad den saknar och på vad sätt denna utgåva är så genomusel?
Jag tror att denna är den kompletta samling korrekturläst av den svenske Lovecraftexperten Martin Andersson: http://www.amazon.co.uk/H-P-Lovecraft-Complete-Leatherbound-Collection/dp/1435122968
Citera
2016-01-30, 14:44
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Tack för svaren, gott folk.

Där sade du något. Läser nog lika delar för det rena nöjets skull, som jag gör för att faktiskt hämta inspiration att omsätta i mitt eget skrivande. Problemet nu blev ju att den där förbannat läckra samlingen jag hade spanat enbart finns på engelska: http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-works-of-h-p-lovecraft-9781631060014

Fanns en saftig, inbunden samling på 612 sidor översatt till svenska. Inte lika prydlig att ställa på hyllan, och dyrare dessutom, men det kanske får bli den då.

Förvisso, men jag tycker den svenska samlingen är rätt så fin den också. Vänta bara tills du får den i handen!

Vad beträffar språket så är det ett måste att läsa på det språk som man skriver på, det är ganska självförklarande. Om du nu skriver egna texter så antar jag att du vill bli bättre, och för det måste man naturligtvis läsa. Köp den på svenska!
Citera
2016-01-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Problemet nu blev ju att den där förbannat läckra samlingen jag hade spanat enbart finns på engelska: http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-works-of-h-p-lovecraft-9781631060014

Problemet med den utgåvan är att den introducerar åtminstone ett fel som jag känner till, och där det finns ett finns det ofta fler.
Citera
2016-01-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

Om jag minns rätt saknas:
The Little Glass Bottle
The Secret Cave or John Lees Adventure
The Mystery of the Grave-Yard
The Mysterious Ship
A Reminiscence of Dr. Samuel Johnson
Sweet Ermengarde
Memory
Old Bugs
The Terrible Old Man
Nyarlathotep
Ex Oblivione
What the Moon Brings
The Shunned House
In the Vault
The Very Old Folk
Ibid
Och naturligtvis saknas nästan alla de noveller som Lovecraft spökskrivit eller bearbetat åt andra.

Att Grafton-utgåvan är genomusel sa jag inte, men det är den. Texterna är baserade på nytryck av nytryck av nytryck, med allehanda transkriptionsfel, tryckfel och annat skräp som smugit sig in. I "The Other Gods" talas det om "seven cryptical books of earth"; det skall vara "seven cryptical books of Hsan". I "The Call of Cthulhu" saknas den betydelsefulla undertiteln. I "The Dream-Quest of Unknown Kadath" har det korrekta "an ant" blivit "air out" och "beings" har blivit "priests".
Och så är ju omslagen exceptionellt fula.
Citera
2016-02-02, 02:39
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Om jag minns rätt saknas:
The Little Glass Bottle
The Secret Cave or John Lees Adventure
The Mystery of the Grave-Yard
The Mysterious Ship
A Reminiscence of Dr. Samuel Johnson
Sweet Ermengarde
Memory
Old Bugs
The Terrible Old Man
Nyarlathotep
Ex Oblivione
What the Moon Brings
The Shunned House
In the Vault
The Very Old Folk
Ibid
Och naturligtvis saknas nästan alla de noveller som Lovecraft spökskrivit eller bearbetat åt andra.

Att Grafton-utgåvan är genomusel sa jag inte, men det är den. Texterna är baserade på nytryck av nytryck av nytryck, med allehanda transkriptionsfel, tryckfel och annat skräp som smugit sig in. I "The Other Gods" talas det om "seven cryptical books of earth"; det skall vara "seven cryptical books of Hsan". I "The Call of Cthulhu" saknas den betydelsefulla undertiteln. I "The Dream-Quest of Unknown Kadath" har det korrekta "an ant" blivit "air out" och "beings" har blivit "priests".
Och så är ju omslagen exceptionellt fula.
Så Penguin's utgåvor och den jag länkade till samt möjligen vissa utgåvor från Arkham House är de bästa på engelska och svenska översättningar och reviderade översättningar gjorda efter 2004 är de bästa på svenska?
Citera
2016-02-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Så Penguin's utgåvor och den jag länkade till samt möjligen vissa utgåvor från Arkham House är de bästa på engelska och svenska översättningar och reviderade översättningar gjorda efter 2004 är de bästa på svenska?

Korrekt. Därtill kan man lägga Del Rey-utgåvan av The Horror in the Museum and Other Revisions, som är en exakt kopia av Arkham House-utgåvan.
I forskningssyfte torde Hippocampus Press' Variorum-utgåva vara den bästa, men den är så vansinnigt dyr: http://www.hippocampuspress.com/h.p-lovecraft/fiction/variorum-lovecraft?zenid=d736a0a38cf434585ebccc25c74a7d0e

Det finns hopp om en mjukpärmsutgåva så småningom, men det lär inte hända snart.
Citera
2016-02-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Om man ska börja läsa Lovecraft, vilken rekommenderar ni en att börja med då?

Det bästa rådet är: Läs mer än en novell. Läs allt av honom, det är bara omkring 1500 sidor. Koppla ur dig från nätet så är det snart gjort. Det är inte "Colour Out of Space" som är bäst - HPL skrev även noveller efter den, och han utvecklades (hans ord om Colour Out of Space får tas med en nypa salt - och hans egenart syns faktiskt redan innan Colour...). Jag tänker inte leverera vari hans egenart består i på nätet. Sök den och finn den eller dö utan att ha funnit den, helt i linje med hans filosofi.
Senast redigerad av Lamento 2016-02-20 kl. 02:05.
Citera
2016-02-20, 05:09
Medlem
lampross avatar
Citat:
Novellerna The White Ship, Celephais, The Tomb, The Hound, Dagon och The Music of Erich Zann.
Citera
2016-02-20, 14:26
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:

Jag föll för At the Mountains of Madness och The Rats in the Walls. Det verkar inte finnas någon enstämmig rekommendationslista. Jag tycker till exempel inte The Colour Out of Space är sådär jättebra även om många tycker att det är hans bästa text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in