2015-03-16, 23:12
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Årets största Lovecraft-event:

http://necronomicon-providence.com/welcome/
Nu kommer jag inte ihåg i vilken novell det var, men i en så visade sig monstrena (jag vet att det egentligen skall vara monstren, men jag tycker att monstrena låter bättre) vara inavlade holländare som livnärde sig på polacker och italienare om jag inte missminner mig. Jag tyckte att det var lite smålustigt när jag läste det då, men då kände jag inte heller till anglosaxarnas folkmord på boerna. Var Lovecraft så chauvinisk att det fick honom att hata holländare och boer på grund av de inte ville underkasta sig anglosaxisk imperialism?
Senast redigerad av NixYO 2015-03-16 kl. 23:17.
Citera
2015-03-17, 11:06
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Nu kommer jag inte ihåg i vilken novell det var, men i en så visade sig monstrena (jag vet att det egentligen skall vara monstren, men jag tycker att monstrena låter bättre) vara inavlade holländare som livnärde sig på polacker och italienare om jag inte missminner mig. Jag tyckte att det var lite smålustigt när jag läste det då, men då kände jag inte heller till anglosaxarnas folkmord på boerna. Var Lovecraft så chauvinisk att det fick honom att hata holländare och boer på grund av de inte ville underkasta sig anglosaxisk imperialism?
Det är "The Lurking Fear" från 1923. Länken går till Wikipedia. Något svar på din fråga ges egentligen inte där. Men novellen utmålar, som antytt, en holländsk familj som degenererar på monstruöst vis.
Citera
2015-03-17, 11:55
Medlem
Citat:

Nej. "The Lurking Fear" har ingenting med boerkriget att göra. Novellens miljö och dess historia krävde helt enkelt en holländsk godsägarsläkt i den rollen. Det finns vad jag minns inga polacker eller italienare i novellen.

Det är möjligt att "monstrena" låter bättre, men det här är skrift, inte tal.
Citera
2015-03-25, 07:20
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Finns det nu någon komplett (d.v.s. helt komplett) samling med alla HPLs noveller och vad jag antal kan kallas romaner på svenska? Har redan den senare utgåvan av The Complete Fiction men skulle uppskatta att läsa dem på svenska också
Citera
2015-03-25, 08:55
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugly_Bob
Finns det nu någon komplett (d.v.s. helt komplett) samling med alla HPLs noveller och vad jag antal kan kallas romaner på svenska? Har redan den senare utgåvan av The Complete Fiction men skulle uppskatta att läsa dem på svenska också
Denna samling är den mest kompletta på svenska (endast noveller dock): http://vertigo.se/index.php?id=22&BOOK=110
Citera
2015-03-25, 14:56
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

Snarast en historisk nödvändighet. Berättelsen kräver en familj av icke-brittisk härkomst i New England-området som dels skulle vara där innan år 1700, dels tillräckligt framgångsrik för att ha råd med en rejäl herrgård. Det var bara holländare som passade kravspecifikationen - fransmän bosatte sig i Kanada, spanjorer i Florida (eller troligare Sydamerika) och svenskarna var både för få och fattiga.

Jag tror inte att holländare generellt beskrevs som särskilt onda, degenererade eller hemska utan just denna familj/släkt. Lovecraft beskrev likartade "arvssynder" hos engelska släkter i "The case of Drexter Ward" och "The shadow over Innsmouth".
Citera
2015-05-08, 08:05
Medlem
EmileZolas avatar
Hur står sig Lovecrafts mer poetiska verk på svenska? Tänker på t.ex. Fungi from Yuggoth och Ex Oblivione, finns det flera olika översättningar och vilka rekommenderas i sådana fall?
Citera
2015-05-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Hur står sig Lovecrafts mer poetiska verk på svenska? Tänker på t.ex. Fungi from Yuggoth och Ex Oblivione, finns det flera olika översättningar och vilka rekommenderas i sådana fall?

Inga av Lovecrafts dikter finns på svenska utom de som ingår i noveller (som snutten ur "Nemesis" i "The Haunter of the Dark" och "Gaudeamus" i "The Tomb"). Nej, förresten, "The Key" i Fungi from Yuggoth finns översatt i ett gammalt nummer av JVM, men bara till fri vers vilket Lovecraft föraktade av hela sitt hjärta.

Vad beträffar "Ex Oblivione", "Nyarlathotep" och hans övriga mer prosapoetiska verk så funkar de väl hyggligt i översättning, men de tappar en del i prosarytm, naturligtvis.
Citera
2015-05-08, 20:08
Medlem
LilithSkovdes avatar
Om man ska börja läsa Lovecraft, vilken rekommenderar ni en att börja med då?
Citera
2015-05-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde

Vilken novell? "The Colour out of Space" ( http://www.hplovecraft.com/writings/texts/fiction/cs.aspx ) eller "The Music of Erich Zann" ( http://www.hplovecraft.com/writings/texts/fiction/mez.aspx ). För övrigt de noveller i den egna produktionen som Lovecraft själv var minst missnöjd med.
Citera
2015-05-10, 15:18
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde

Om du är redo att läsa ett verk av större längd rekommenderar jag Call of Cthulhu, At the Mountains of Madness eller Shadow over Innsmouth. De ger en hel del antydningar om Lovecraft-universumet och lockar till framtida läsning.

Novellerna är en ojämn blandning. Nigs förslag är bra, men jag skulle lägga till The Temple, The Whisperer in Darkness och The Haunter of the Dark.
Citera
2015-08-01, 21:14
Medlem
H. P. Lovecraft Historical Society har hittat en samling tidigare okända brev från Lovecraft till Zealia Bishop (som han spökskrev tre noveller åt) och kommer nu att ge ut dessa:

http://store.cthulhulives.org/products/the-spirit-of-revision-lovecrafts-letters-to-zealia-reed-bishop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in