2016-03-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Man bombade sönder oppositionella grupper , demokratiska som islamistiska, men när det kommer till en grupp som står ansvarig för bombandet av ett ryskt civilflyg så väljer man att vända andra kinden. Känns som att det var viktigare för Ryssland att förgöra grupper som enbart slog mot en regim som står ansvarig för en halvmiljon döda än att slå mot en grupp som har direkt attackerat Ryssland. Man måste vara pantad för att inte se vad Rysslands målsättning består av.
Lägg ner det där snacket med demokratiska grupper, det finns medeltida skäggapor som exempelvis skulle använda ett vasst svärd för att sakta skära bort ditt huvud. Väldigt många syrier stor helt enkelt inte bakom dessa och vill inte leva och ingå i deras gudsvänliga samhällssystem, vill du bo dagens raqqa eller latkia? En enkel fråga?
Citera
2016-03-28, 17:56
Medlem
Snapcounts avatar
Vad ett halvår kan göra !

På sensommaren så såg det pyrt ut för Assad & co, moralen måste även ha varit på sitt lägsta bland trupperna. År av strider och steg för steg tillbaka, och se kamrater stupa i striden mot ISIS. Sen...,"enter" Putin och..., på bara halvåret har konflikten helt ändrat karaktär.

Nu är även vintern förbi, antar att man kommer att "växla" upp återigen med nya offensiver.

Spännande !

(skulle vara hyggligt att höra lite estimat, om hur mycket snubbar ISIS har tappat i Syrien sen i höstas)
Citera
2016-03-28, 18:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Man bombade sönder oppositionella grupper , demokratiska som islamistiska,

Vilka är den demokratiska oppositionen som du talar om? Den verkar helt okänd för alla andra. Har du några som helst belägg för dess existens? Jag har inte sett något. Kom inte ragande med FSA; jag vet exakt vad för jävla skitfolk FSA är. Men det kan ju finnas grupper som jag inte känner till. Det gör det säkert. Fram med dom, bara!
Citera
2016-03-28, 18:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Man kan tycka att Assad borde bett om hjälp lite tidigare och inte så sent som nu skedde. Är det som vissa säger att Assad såg IS som något som skulle börja kriga mot rebellerna och avlasta? Började ryssarna planera innan och bara väntade på att Syrien skulle be om hjälp lr vadå tro?
Ja, visst kan man tycka att Assad bad Ryssland om hjälp lite sent.
Men det är ju också ett väldigt mänskligt drag, de flesta av oss kämpar på och ber om hjälp först i elfte timmen. Om ens då.
Och när vi fått hjälp, så ångrar vi att vi inte bett om hjälp tidigare. Jag tror att många känner igen detta.

Ryssland försökte ju också få till samtal redan i tidigt skede, i flera år, så de fanns ju med i bakgrunden. Syrien och Ryssland diskuterade nog läget under lång tid och när Ryssland väl gick in, så var man väl förberedda.
Citera
2016-03-28, 22:00
Medlem
CharlieMartels avatar
Bra där
Citat:
CIA-finansierad milis slåss nu mot grupper som beväpnats av Pentagon i Syrien, avslöjar LA Times. Att miliser stödda av olika delar av USA:s krigsmaskineri ställs mot varandra sätter fingret på hur svårt det är för externa parter att ta kontroll i det komplexa kriget.

http://www.svd.se/cia-trupper-slass-mot-pentagon-milis-i-syrien/om/kriget-i-syrien
Citera
2016-03-28, 22:21
Medlem
Glädjande nyheter:

Citat:
Kassem HamadéVerifierat konto ‏@kassemhamade 4 tim
#IS o al-Nusra(Qaida)utkämpar hårda strider mot varandra i syriska al-Qalamoun längs libanesiska gränsen. #ISIS försöker krossa ner Nusra

Citat:
@batoolAzra 4 tim
Huge clashes between ISIS and AlNusra in Arsal-Qalamoun, using heavy weapon systems! Many dead and injured on both sides
Citera
2016-03-28, 23:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
USA:s insats är beklämmande.

När IS intog Palmyra, var det amerikanska flyget helt passiva. Ryssland fanns då inte på plats.

Landis påminner om hur USA agerade, eller snarare lät IS inta Palmyra utan att ingripa:

USA:s flygvapen hade sannolikt eliminerat IS-trupperna om de ingripit. Istället blev resultatet ett oerhört lidande för Palmyras befolkning, och ett delvis förstör världsarv.

Utan Rysslands flygunderstöd hade inte SAA klarat av att befria Palmyra.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35909456

Finns uppgifter om mellan 4-500 döda IS-jihadister i Palmyra. Det är kännbart för IS.

Scenerna från Palmyra.
https://www.youtube.com/watch?v=H_AQhGjrkyY
Citera
2016-03-28, 23:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Nu slösade du bort en spaltmeter med svammel på någonting jag aldrig har sagt - jag skrev tydligt oljexportverksamheten. Hur har du det med läsförståelsen?

Ryssarna bombade bort IS fullt synliga lastbilskonvojer med tusentals tankbilar med olja för export, som USA lät vara ifred.

Ja, påståenden som jag inte påstår brukar vara bristfälliga.
Det har inget med läsförståelse att göra och allt med dina val av ord att göra. Du skriver oljeexportverksamheten, i vilket bombningar av oljefält ingår. En verksamhet är inte strikt begränsat till transport av olja.

Du skriver om och igen faktafel. Vaddå "USA lät vara ifred"? Vilken gammaldags media använder du egentligen som ger dig sådan bristfällig information?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3331503/US-military-drops-leaflets-warning-civilian-truck-drivers-45-minutes-airstrike.html

I det inkluderar varningar till civila inför attacker, något som inte existerar i varken Ryssland eller Assadregimens värld. Sådana länder värderar inte mänskligt liv särskilt mycket. Vad har de att förlora egentligen? De är redan smuts i folks ögon.
Citera
2016-03-29, 00:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vilka demokratiska oppositionsgrupper har Ryssland bombat?

Du menar alla civila och barn samt skolor och sjukhus som Ryssland har bombat. Väldigt mycket terrorister måste jag säga.
Det har varit massprotester i flera Syriska städer under påsken mot Assad och Al-Nusra (AQ).

https://www.youtube.com/playlist?list=PLtdp-hGXEXwxvOM6coeFitG4THKODySCG

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

https://www.rt.com/op-edge/337351-isis-survive-us-terrorism/

Karta över Palmyra med omnejd:
http://www.edmaps.com/html/syrian_civil_war_in_maps.html

Russia Today är Putins propagandakanal.
Senast redigerad av Moosky 2016-03-29 kl. 00:07.
Citera
2016-03-29, 00:11
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Man kan tycka att Assad borde bett om hjälp lite tidigare och inte så sent som nu skedde. Är det som vissa säger att Assad såg IS som något som skulle börja kriga mot rebellerna och avlasta? Började ryssarna planera innan och bara väntade på att Syrien skulle be om hjälp lr vadå tro?

Glöm inte att Syrierna får hjälp av Iranierna också.
Jag tror Ryssarna insåg att de behövde Iranierna på marken och efter att Iranavtalet om kärnteknik var på plats i somras fanns förutsättningarna för att Iran kunde agera mer offensivt i Syrien.

Wiki om Irans roll i konflikten:
"Citing two Lebanese sources, Reuters reported on October 1, 2015 that hundreds of Iranian troops arrived in Syria over the previous 10 days and would soon join Syrian government forces and their Lebanese Hezbollah allies in a major ground offensive backed by Russian air strikes."
...
"After the loss of Idlib province to a rebel offensive in the first half of 2015, the situation was judged to have become critical for Assad's survival. High level talks were held between Moscow and Tehran in the first half of 2015 and a political agreement was achieved. On 24 July General Qasem Soleimani visited Moscow to devise the details of the plan for coordinated military action in Syria"

https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_involvement_in_the_Syrian_Civil_War#2015
Citera
2016-03-29, 01:10
Medlem
Citat:
Det har inget med läsförståelse att göra och allt med dina val av ord att göra. Du skriver oljeexportverksamheten, i vilket bombningar av oljefält ingår. En verksamhet är inte strikt begränsat till transport av olja.
Visst, vi säger väl det. Först skriver du ett långt stycke om att Ryssland inte har haft IS som mål. När jag påtalar att Ryssland t ex förstört IS oljexportverksamhet, så är du så korkad att du börjar hjälpa mig att argumentera emot dig själv, genom att skriva ytterligare ett långt stycke. Den här gången där du redogör för hur Ryssland t o m har gått så långt att de har förstört oljekällor för IS trots att det är till nackdel för regeringen när området senare återerövras. Du bekräftar alltså det jag sa samtidigt som du inte tillför ett skvatt som styrker det du själv sa. Du är inte det vassaste besticket i lådan.

Citat:
Du skriver om och igen faktafel. Vaddå "USA lät vara ifred"? Vilken gammaldags media använder du egentligen som ger dig sådan bristfällig information?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3331503/US-military-drops-leaflets-warning-civilian-truck-drivers-45-minutes-airstrike.html

I det inkluderar varningar till civila inför attacker, något som inte existerar i varken Ryssland eller Assadregimens värld. Sådana länder värderar inte mänskligt liv särskilt mycket. Vad har de att förlora egentligen? De är redan smuts i folks ögon.
Dina inlägg blir mer och mer osammanhängande och osakliga, med eviga upprepningar om att Assad och Ryssland inte värderar mänskligt liv. Liksom Xelious tycks du tro att det blir sant bara du spammar det tillräckligt ofta här i tråden.

Fakta är att USA och koalitionen hade lämnat tankbilskonvojerna i fred i över ett år under hela sin operation i Syrien, fram tills dess att Ryssland tog i tu med saken. Då blev USA plötsligt tvungna att hjälpa till lite för syns skull så att det inte skulle bli allt för jobbigt att bortförklara för allmänheten, och slog ut ett par-tre hundra tankbilar av totalt ca 12000. För säkerhets skull förvarnade de sina jihadistvänner med flygblad. Det finns mycket att läsa om detta, bara att googla. Och skulle du misslyckas med det så kan du fundera över hur det kunde existera konvojer med 12000 tankbilar efter ett helt år av USA:s och koalitionens bombningar? Ja, just det, USA lät dem vara ifred.
Citera
2016-03-29, 02:07
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Visst, vi säger väl det. Först skriver du ett långt stycke om att Ryssland inte har haft IS som mål. När jag påtalar att Ryssland t ex förstört IS oljexportverksamhet, så är du så korkad att du börjar hjälpa mig att argumentera emot dig själv, genom att skriva ytterligare ett långt stycke. Den här gången där du redogör för hur Ryssland t o m har gått så långt att de har förstört oljekällor för IS trots att det är till nackdel för regeringen när området senare återerövras. Du bekräftar alltså det jag sa samtidigt som du inte tillför ett skvatt som styrker det du själv sa. Du är inte det vassaste besticket i lådan.

Dina inlägg blir mer och mer osammanhängande och osakliga, med eviga upprepningar om att Assad och Ryssland inte värderar mänskligt liv. Liksom Xelious tycks du tro att det blir sant bara du spammar det tillräckligt ofta här i tråden.

Fakta är att USA och koalitionen hade lämnat tankbilskonvojerna i fred i över ett år under hela sin operation i Syrien, fram tills dess att Ryssland tog i tu med saken. Då blev USA plötsligt tvungna att hjälpa till lite för syns skull så att det inte skulle bli allt för jobbigt att bortförklara för allmänheten, och slog ut ett par-tre hundra tankbilar av totalt ca 12000. För säkerhets skull förvarnade de sina jihadistvänner med flygblad. Det finns mycket att läsa om detta, bara att googla. Och skulle du misslyckas med det så kan du fundera över hur det kunde existera konvojer med 12000 tankbilar efter ett helt år av USA:s och koalitionens bombningar? Ja, just det, USA lät dem vara ifred.
Istället för att babbla om hur jag skriver bör du fokusera på att faktiskt bemöta mina inlägg sakligt. Jag har tydligt lagt fram källor som motbevisar dina bristfälliga påståenden.

Jag förstår inte heller vad du gråter om. Jag påstod att IS inte var målet, du hänvisar till bombningar av oljefält. Jag säger att jag vidhåller vid att IS inte var målet med hänvisning till Rysslands militära nedtrappning.

Detta är vad du ursprungligen skrev:
Citat:
Ryssarna har väl varit ganska tydliga med att målet för operationen var skäggapor oavsett varumärke.

Sen verkar du ignorera att ryssarna slog hårt mot IS ekonomi och förstörde deras fullt synliga oljeexportverksamhet, som USA inte gjorde någonting åt för att de inte ville.

IS är kraftigt försvagade i Syrien jämfört med vad de var före ryssarnas operation. Precis som dina "demokratikämpar" al-Nusra.

Ryssarna har verbalt varit tydliga, men praktiskt inkonsekventa och i motsats till deras uttalande mål. Enligt Putin var detta målet:
http://www.ibtimes.co.uk/war-isis-vladimir-putin-orders-military-destroy-daesh-forces-threatening-russia-syria-1532903

Varför väljer han att trappa ner när IS fortfarande är kvar och kontrollerar stora delar av Syrien? Var inte målet IS:s förgörelse? Det går liksom inte ihop. Majoriteten av attackerna har fokuserat på mål som varit icke-IS.

Du ljuger rakt fram när du skriver att USA har ignorera IS "oljeverksamhet". Titta på tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in