2016-03-28, 19:56
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Det var förresten precis ett inslag på Fox News där den republikanske representanten matade på om hur Trump bara var misogyn och rasistisk och aldrig kom med konkreta förslag och och... Medan den demokratiske representanten(!) sa att han förstod Trumps popularitet, och att det fanns ett stort överlapp mellan Bernie och Trump.

Jag missade namnen på dem. Men jag tror demokraten hette Hill.Om jag får tag i ett klipp eller nån annan referens, så postar jag det.
Citera
2016-03-28, 20:04
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Gör det?

När det gäller "sexskandalen" utvecklas det ungefär som jag misstänkt; ingen säger rent ut att det ligger något bakom och det som ifrågasätts är Trumps inblandning i det hela. Dessutom är de vanliga idioterna i AltRight ute på alla möjliga sociala medier och hotar och baktalar alla inblandade med sina vanliga förolämpningar.

Detta kommer inte missgynna Cruz.

Klarsynt analys! Jag tror snarare att detta kommer att gynna Cruz!
Citera
2016-03-28, 20:44
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Eisenhower, som sagt, och Lincoln är två jag direkt tänker på.

Naturligtvis skulle jag föredra både Hillary och Bernie framför den där dårpippin; faktum är att jag skulle föredra jubelidioten Ben Carson framför Trump och det säger inte lite.

Nej, det säger inte lite. Om dig. Du låter, till skillnad från trådens Trump-stödjare exempelvis mig, ditt önsketänkande styra. Det är därför du bara lyckats prestera dårpippianalyser än så länge som varit vatten värda. Du har gång på gång misslyckats med att förutsäga både framtiden och samtiden, men lär dig aldrig. Troligtvis för att du inte förstår värdet av identitet som är en av de absolut viktigaste parametrar att förstå vid offentliga val.

Och därför bjuds vi andra tråddeltagare ännu en gång på en slutsats i världsklass:

Citat:
Gör det?

När det gäller "sexskandalen" utvecklas det ungefär som jag misstänkt; ingen säger rent ut att det ligger något bakom och det som ifrågasätts är Trumps inblandning i det hela. Dessutom är de vanliga idioterna i AltRight ute på alla möjliga sociala medier och hotar och baktalar alla inblandade med sina vanliga förolämpningar.

Detta kommer inte missgynna Cruz.

Det här är en bild jag tror få kan känna igen sig i, ja bortsett från Cruzdåren Joosa förstås. Vad har du för stöd för denna tes? Snarare har mer och mer konstant sipprat fram och ett betydande antal personer har idag bekräftat att det här är något som varit känt länge. Samtidigt har, vad det verkar för utomstående, redaktörer nekat grävande journalister att spekulera och publicera någonting om skandalen eftersom det riskerar gynna Trump. Hur tror du vanligt folk, speciellt de som redan är mediaskeptiska, mottar detta? Vilka frågor tror du vanligt folk ställer sig när de ser ett mediaetablissemang som vägrar dreva om något som annars hade varit sprängstoff?

Detta kommer missgynna Cruz. Han har ingenting att vinna på att sexskandalen uppdagats, men allt att förlora. Dels för att få kristna vill identifiera sig med en man som brutit mot minst två av guds tio budord. Dels för att han nu får etablissemangsidentiteten än mer synliggjord och därmed tappar stöd hos den stora massan republikaner som är arga på etablissemanget. (Parti- och mediaeliten skyddar sina egna. De skyddar Cruz. Alltså är Cruz än av deras egna.)

Men vi får se vem som får rätt. Kanske har du, efter många försök, äntligen hittat ett korn.
Citera
2016-03-28, 20:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Lincoln är från tiden före det att man hade primärval (som satt igång 1936), och då hade man mer eller mindre regelmässigt "brokered conventions" med falangstrider.

Så Eisenhower 1952 är det enda relevanta motexemplet. Det intressanta med det exemplet är att Adelai Stevenson, som han slog, också valdes på ett brokered convention. Så det är inte direkt ett exempel på styrkan med brokered convention.

Att medvetet satsa på en brokered convention idag, när den andra sidan har en stark kandidat med en entusiastisk folkrörelse bakom sig, är ett recept för förlust. Speciellt om man skulle välja en så svag kandidat som Kasich, som väcker såpass lite entusiasm bland väljarna.

Där har du en sak till att tänka på, eftersom du tittar så mycket på polls. På valdagen gäller helt andra förutsättningar. Väljarna måste entusiasmeras att till vallokalerna. Trump har en förmåga att entusiasmera stora massor som aldrig förr har röstat respektive aldrig röstat på republikanerna förr, på ett sätt som saknar historiskt motstycke. I Sverige går folk pliktskyldigt och röstar, även om de är helt oengagerade. USA har en helt annan tradition, där det inte är lika självklart att gå och rösta. Vid en poll svarar man bara artigt på en fråga, men på valdagen så krävs det att man tar ett eget initiativ, vilket man gör om det finns en kandidat som väcker ens entusiasm.

Intressant.

På något sätt så säger det mig en del om ditt förespråkande av Kasich. Det är inte så att jag inte tror att du på allvar stödjer Kasich, och hoppas mest på honom. Men det står ju också klart att det inte gör dig ett dugg om republikanerna förlorar ifall Trump blir nominerad, utan tvärtom önskar du i så fall att de förlorar. Det gör ju att hela din jämförelse mellan Kasich och Trump haltar, och blir tiltad, eftersom ditt mål inte i sig är en framgång för Republikanska partiet, utan entydigt kan beskrivas som anti-Trump.

Så när du framför dina argument i ditt förespråkande av Kasich, om att han skulle vara bäst för det republikanska partiet, så gör det dig egentligen inte så mycket om du skulle ha fel.

Tyvärr är du inte särskilt ensam om denna hållning, utan den är vanlig hos en massa neocons och andra etablissemangskramare. (Och jag förutser som sagt en väldigt massa förespråkande av Kasich framgent.)

Nå, nu är ju inte brokered konvent någonting ett parti "väljer" utan det sker när ingen kandidat förmår uppbringa tillräckligt med stöd - och då måste partiet enas - när det gäller Eisenhower var det väl så att han ändå hade det starkaste stödet, men det är ingenting som säger att det måste vara så... GOP:s konvent måste fatta det eklut som är bäst för partiet, som är bäst för USA och faktiskt även bäst för världen. USA:s system med primärval, kan initiellt gynna ytterkantspolitiker eftersom dessa kan vara populära bland de mest engagerade demokraterna/repubilkanerna, men sedan kan det gå illa när de ställs inför ett allmänt val - se på McGovern! Men ytterkantspolitker kan också efter att blivit nominerade av sitt parti dra sig mot mitten och appellera till andra grupper. Reagan var mycket skicklig på detta. Sett på detta sätt tror jag att Kasich är mer valbar är Cruz/Trump, men framför allt tror jag han skulle bli en bättre president.
Citera
2016-03-28, 20:59
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Jag tror snarare att detta kommer att gynna Cruz!

Tror du verkligen det? Gränslöst optimistiskt av dig, må jag säga. Bernad är ju mer måttfullt optimistisk.

Vi får snart se i opinionsundersökningar vartåt det lutar.

Citat:

Ja, inte mycket har hänt i MSM, men twitter och bloggar har ju exploderat i frågan. Och det som kommer fram ser verkligen inte bra ut för Cruz. Jag har sammanfattat det viktigaste ovan (inklusive Huffington Post, som kanske är idioter med knappast "AltRight"-anhängare). Jag tycker att du ska sätta dig in i detta innan du avfärdar det med svepande formuleringar.

Kontentan är att om inte Cruz stämmer The National Enquirer så är han körd och folk kommer att uppfatta honom som skyldig. Jag skulle säga att det ser riktig riktigt illa ut för Cruz, och risken är att det kommer att sippra fram mer och mer.
Citera
2016-03-28, 21:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Reagan var mycket skicklig på detta. Sett på detta sätt tror jag att Kasich är mer valbar är Cruz/Trump, men framför allt tror jag han skulle bli en bättre president.

Kasich som en ny Reagan... Dream on!

Håller du också på Hillary och Bernie före Trump?

PS. Det skulle inte Reagan ha gjort.
Citera
2016-03-28, 21:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Kasich som en ny Reagan... Dream on!

Håller du också på Hillary och Bernie före Trump?

PS. Det skulle inte Reagan ha gjort.
Nejnej - du missförstår mig. Reagan orienterade sig mot mitten efter att ha vunnit republikanernas nominering, och blev därmed valbar. Tveksamt om Cruz skulle klara det - kanske Trump, som ju egentligen blandar vänster och högerpopulism. Kasich är ju mer av en seriös mittenrepublikan av typ Ford redan nu, och därmed virke till en bra och effektiv president.

Min prioritering är som meddelat tidigare:
1) Kasich
2) Clinton
3) Sanders
4) Trump
5) Cruz
Citera
2016-03-28, 21:55
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nejnej - du missförstår mig. Reagan orienterade sig mot mitten efter att ha vunnit republikanernas nominering, och blev därmed valbar. Tveksamt om Cruz skulle klara det - kanske Trump, som ju egentligen blandar vänster och högerpopulism. Kasich är ju mer av en seriös mittenrepublikan av typ Ford redan nu, och därmed virke till en bra och effektiv president.

Min prioritering är som meddelat tidigare:
1) Kasich
2) Clinton
3) Sanders
4) Trump
5) Cruz

Intressant att läsa. Min lista är i nuläget den exakt samma.
Senast redigerad av Socialkonservativ 2016-03-28 kl. 21:58.
Citera
2016-03-28, 21:58
Medlem
För att sexskandalen ska kunna missgynna honom krävs konkreta bevis följt av ett medialt drev. Jag tror inte att merparten av Cruz-väljare läser varken skvallerpress eller twitter. Får man för sig att rösta på en som Cruz släpper man inte heller i första taget, lite som Trump.

Det är min bedömning.
Citera
2016-03-28, 22:11
Medlem
Gwahas avatar
Socialkonservativ och Clodius; Varför är Cruz sist på eran lista? Varför sätter ni Trump ovanför Cruz?
Citera
2016-03-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Socialkonservativ och Clodius; Varför är Cruz sist på eran lista? Varför sätter ni Trump ovanför Cruz?

För min del är det en kombination av att han är den av samtliga kandidater som jag håller med minst i sakfrågor och samtidigt upplever som mest ansvarslös och obehaglig generellt i sin personlighet. Ingen person jag skulle vilja ha som president helt enkelt.
Citera
2016-03-28, 22:27
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
För min del är det en kombination av att han är den av samtliga kandidater som jag håller med minst i sakfrågor och samtidigt upplever som mest ansvarslös och obehaglig generellt i sin personlighet. Ingen person jag skulle vilja ha som president helt enkelt.
I vilka sakfrågor tycker du att Trump har en bättre position?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in