2016-02-27, 03:48
Avslutad
Precis, dom flesta kandidaterna har tunna program. Man kan inte jämföra med svenska partiprogram.
Citera
2016-02-27, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Precis, dom flesta kandidaterna har tunna program. Man kan inte jämföra med svenska partiprogram.

Så är det, majoriteten av väljarna röstar på personen, har man följt med hyggligt vet man vad Trump står för, han är en pragmatiker som inte går ner på det finstilta, han kommer att vinna oavsett massor av tidiga skaldaler som kommer att fiskas upp, folk är trötta på broilerpolitiker. Det enda som kommer att stoppa honom är väl en kula.
Citera
2016-02-27, 09:29
Medlem
-benito-s avatar
Alltså hur funkar det med dom här superkandidaterna? Verkar ju vara ett helt sjukt system. Så Trump kan torska även om han vinner? Kan någon förklara?
Citera
2016-02-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Alltså hur funkar det med dom här superkandidaterna? Verkar ju vara ett helt sjukt system. Så Trump kan torska även om han vinner? Kan någon förklara?

Inte troligt. Demokraterna har betydligt fler superdelegatar än republikanerna.
Citera
2016-02-27, 10:55
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Mindre sjukt än vårt system i Sverige som består av 100 % superdeligater. USA:s befolkning får i mycket hög utsträckning välja vem partiet ska nominera som presidentkandidat. Säg mig när du fick vara med och rösta om vilka de svenska partierna skulle nominera som statsministerkandidater om de vinner...
Citera
2016-02-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kan någon sammanfatta Christies inställning gällande USA:s vapenlagar, invandringspolitik, den amerikanska homofillobbyn och synen på Ryssland? Jag hinner inte googla just nu.

Här har du några punkter för alla kandidater:
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/candidates-on-the-issues.html
Citera
2016-02-27, 12:27
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Trump är extremt tunn när det gäller konkreta förslag. Och inte minst i sin retorik som i princip byggs helt och hållet på ett par väldigt lätta klyschor som han upprepar så ofta han kan. Du kan hålla med Trump om etablissemangskritiken, vikten av hårdare invandringspolitik, men jag betvivlar verkligen din intellektuella/mentala nivå om du inte ser att Trumps budskap är betydligt mycket mer substanslöst än alla andra kandidater.

Han har ett extremt banalt språk. Väldigt få konkreta förslag. Och det lilla han säger som kan betraktas som konkret har sällan någon förankring i verkligheten.

Han är underhållande, skicklig att locka till sig korkade republikaner, men ingen kan ju säga att han har någon större substans i sitt budskap.

Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Att Trump inte pratar om konkreta politiska frågor antyder inte heller på något sätt att han saknar en konkret politik. Många tycks tro det, och samma människor verkar även tro att den vinnande strategin är att visa upp en seriös front, diskutera konkreta politiska frågor etc. Att varenda kandidat som gjort det fått storspö mot Trump har inte fått dem att ändra uppfattning. Nej nej, "Slow and steady wins the race", hela vägen till botten.

Men allvarligt talat, det är precis tvärtom. Det enda som händer om du konkretiserar dig är att du riskerar stöta ifrån dig folk. Hade Obama vunnit valet om han berättat vad "Change" konkret innebar? Visst, har du politiska lösningar som lockar mycket folk (även i folkmun kallat "populism") så kanske du kan locka fler än du förlorar, men jag skulle säga att det är en liten minoritet som röstar efter konkret politik. Den stora massan kanske tror att de röstar efter konkret politik, men ta bara ett snack med valfri person om varför hon röstade som hon gjorde i valet och du kommer inte höra så mycket konkret.

Den stora massan röstar efter idéer, visioner och framförallt identitet. Ju fler du kan få att identifiera sig med dig som kandidat desto bättre. Men det räcker med att du konkretiserar ett enda förslag som bryter mot någons identitet eller tanke om sig själv för att den personen ska fly till valfri annan kandidat som inte varit dum nog att göra just det misstaget.

De enda som bryr sig om konkreta politiska program är förståsigpåarna som efter valet alltid blir lika förvånade över att politikerna bryter mot sina vallöften. Konkreta politiska program under valrörelsen betyder ingenting och är heller ingenting som väljarna bryr sig om när de röstar.

Det är alltså inte bara ett rent slöseri med tid och energi att presentera ett sådant, det straffar sig om man möter en person som talar om identitet som Trump gör.

Om du tvivlar på att vad jag säger är sant räcker det med att kolla på det faktiska observerbara resultatet. Jeb har haft samma invändningar mot Trump som du har, och han representerade din linje rent retoriskt och strategiskt. Hur bra gick det?

Det är nästan som att du lever i någon slags förnekelse, en värld där Trump inte dominerar stort.
Citera
2016-02-27, 12:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Du ska tänka på att allt det vi ser nu egentligen bara är för att vaska fram en kandidat för Republikanerna.

Det är ungefär som att Moderaternas val av partiledare skulle försiggå så här publikt och intensivt. Den stora skillnaden mot Sverige är att alla kandidaterna öppet står för att de vill vinna. I Sverige är detta ofint och man vaskar fram den som "är minst emot" på slutet, så blir det en AKB eller Löfven av det hela.
Citera
2016-02-27, 13:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är nästan surrealistiskt att titta på den senaste debatten. Något liknande är svårt att ens tänka sig, som boende i landet lagom.

Vilka attacker, vilka ordväxlingar, vilka våldsamma påhopp och rena slag under bältet. Mycket lite handlar om vad de olika kandidaterna egentligen vill och för många republikanska väljare spelar detta nog ganska liten roll. Mycket mer handlar om vem som är "ledare och har pondus" och är "den amerikanska drömmen".

Och det är där Trump tar hem sina stora poäng. Som jag läste någonstans, Trump har skapat världen där GOP-racet pågår, och de andra kandidaterna kan inte göra annat än att vistas där.

Hans debatt-teknik (om man får kalla den så) är helt unik. Alltid titta rakt fram, aldrig ens vända blicken det minsta mot den andre som talar. Skaka på huvudet och göra miner när den andra talar. Hela hans uppenbarelse vittnar om att de andra kandidaterna är som irriterande flugor som kretsar kring honom. När han talar så är det till TV'n och publiken, aldrig till de andra kandidaterna.

Rubio hade spottat upp sig rejält, men förefaller fortfarande som en svettig småpojke, som talar alldeles för fort och upphetsat och verkar vara i ständigt underläge.

Cruz är stabil tycker jag. Såg även "Town Hall" i Huston med Fox News för några dagar sedan och där ägde han verkligen. Bra debattör, välformulerad, fyndig och lugn, även om jag tycker han är väl ärkekonservativ och vapenvurmande för min smak.

Av dessa tre så får man nog ändå anse att Rubio skulle bli den mest "normala" presidenten. Men han skulle vara väldigt osäker i en sådan roll. Svettig och med flackande blick och ett misstänkt hånleende i vissa lägen. Tycker mig se en sorts Nixon i honom. Det är något som är instabilt med Rubio.

Carson och Kasich är ju helt efter och utanför och det är märkligt att de inte hoppar av.

Oavsett hur det går så är GOP splittrat för alltid och skadskjutet. Skulle Trump vinna så blir det total konflikt med partietablissemanget. Skulle Rubio vinna så är det total konflikt mellan etablissemanget och minst 50-60% av deras väljare. Av de tre huvudkombattanterna så kanske det är en seger för Cruz som skulle skada partiet minst?
Citera
2016-02-27, 19:44
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Av de tre huvudkombattanterna så kanske det är en seger för Cruz som skulle skada partiet minst?

Cruz är hatad av alla de andra republikanska senatorerna och det republikanska etablissemanget. En seger för Cruz skulle också leda till stora interna stridigheter. Tror att alla kommer skada partiet. Den som skulle skada partiet minst är Kasich.
Citera
2016-02-27, 19:51
Medlem
Nya odds

Att vinna republikanernas kandidat 2016:

Trump 1.25

Rubio 4.00

Cruz 41.00

Nu verkar det klart antar att Rubios siffror beror på brokered convention. Men annars är Trump republikanernas kandidat 2016.
Senast redigerad av seeeg321 2016-02-27 kl. 19:54.
Citera
2016-02-27, 19:52
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Cruz är hatad av alla de andra republikanska senatorerna och det republikanska etablissemanget. En seger för Cruz skulle också leda till stora interna stridigheter. Tror att alla kommer skada partiet. Den som skulle skada partiet minst är Kasich.
Jag gillar Kasich. Det är nog den ende i fältet som jag skulle vilja umgås och ta en öl med. Men nu är det bara att inse att endast Trump kan rädda partiet. Blir det någon annan så bryts det sönder helt och fragmenteras.

Trumps rörelse är så stor att det räcker för att bilda ett nytt parti som helt konkurrerar ut det Republikanska partiet. Detta lyckades nästan tea-party rörelsen med trots att man satsade på en neoliberal ideologi som ingen ställer upp på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in