Citat:
Ursprungligen postat av
Socialkonservativ
Trump är extremt tunn när det gäller konkreta förslag. Och inte minst i sin retorik som i princip byggs helt och hållet på ett par väldigt lätta klyschor som han upprepar så ofta han kan. Du kan hålla med Trump om etablissemangskritiken, vikten av hårdare invandringspolitik, men jag betvivlar verkligen din intellektuella/mentala nivå om du inte ser att Trumps budskap är betydligt mycket mer substanslöst än alla andra kandidater.
Han har ett extremt banalt språk. Väldigt få konkreta förslag. Och det lilla han säger som kan betraktas som konkret har sällan någon förankring i verkligheten.
Han är underhållande, skicklig att locka till sig korkade republikaner, men ingen kan ju säga att han har någon större substans i sitt budskap.
Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av
KlausStein
Att Trump inte pratar om konkreta politiska frågor antyder inte heller på något sätt att han saknar en konkret politik. Många tycks tro det, och samma människor verkar även tro att den vinnande strategin är att visa upp en seriös front, diskutera konkreta politiska frågor etc. Att varenda kandidat som gjort det fått storspö mot Trump har inte fått dem att ändra uppfattning. Nej nej, "Slow and steady wins the race", hela vägen till botten.
Men allvarligt talat, det är precis tvärtom. Det enda som händer om du konkretiserar dig är att du riskerar stöta ifrån dig folk. Hade Obama vunnit valet om han berättat vad "Change" konkret innebar? Visst, har du politiska lösningar som lockar mycket folk (även i folkmun kallat "populism") så kanske du kan locka fler än du förlorar, men jag skulle säga att det är en liten minoritet som röstar efter konkret politik. Den stora massan kanske tror att de röstar efter konkret politik, men ta bara ett snack med valfri person om varför hon röstade som hon gjorde i valet och du kommer inte höra så mycket konkret.
Den stora massan röstar efter idéer, visioner och framförallt identitet. Ju fler du kan få att identifiera sig med dig som kandidat desto bättre. Men det räcker med att du konkretiserar ett enda förslag som bryter mot någons identitet eller tanke om sig själv för att den personen ska fly till valfri annan kandidat som inte varit dum nog att göra just det misstaget.
De enda som bryr sig om konkreta politiska program är förståsigpåarna som efter valet alltid blir lika förvånade över att politikerna bryter mot sina vallöften. Konkreta politiska program under valrörelsen betyder ingenting och är heller ingenting som väljarna bryr sig om när de röstar.
Det är alltså inte bara ett rent slöseri med tid och energi att presentera ett sådant, det straffar sig om man möter en person som talar om identitet som Trump gör.
Om du tvivlar på att vad jag säger är sant räcker det med att kolla på det faktiska observerbara resultatet. Jeb har haft samma invändningar mot Trump som du har, och han representerade din linje rent retoriskt och strategiskt. Hur bra gick det?
Det är nästan som att du lever i någon slags förnekelse, en värld där Trump inte dominerar stort.