2016-03-27, 20:54
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarium
Anledningen till att så många svenskar identifierar sig som "feminister" beror på att de konstant blir itutade lögnen som lyder "är du för lika rättigheter för män och kvinnor äe du feminist!" från alla samhällets håll och kanter. I och med att de flesta köper denna förljugna definition och monopoliserade kapning av begreppet (lika rättigheter) ser statistiken ut som den gör. Vidare blir också många som ser sig som icke-feminister rädda att hamna utanför och väljer därför att kalla sig för feminist ändå.

Jag tror inte att 50% av svenskarna på riktigt identifierar sig som feminister, utan det är som sagt bara ett sätt att säkra sin överlevnad i det Stalinistiska debattklimat vi lyder under Rätta dig efter ledet eller dö. Typ.

Nedan följer ett väldigt förenklat socialantropologiskt perspektiv på fenomenet;

Teori

Althusser menade att samhällets olika institutioner "instiftar" och "skapar" "!verkligheten" åt sin befolkning. Det är institutioner som exempelvis parlament, media och skola som bestämmer vilka verklighetstolkningar subjektet kan/får göra. Foucault spinner vidare på idén och menar att subjektet enbart kan välja mellan ett fåtal etiketter när han/hon ska definiera sig själv och vilka/vilken etikett som är möjlig i vilket sammanhang avgörs av de normer och den självuppfattning som samhällets institutioner tvångsmatar oss med.

Empiri/Observation

Dagens Sverige är ett samhälle där institutionerna har bestämt att ”feminist=god” och att ”är du för lika rättigheter för män och kvinnor är du en feminist, inte svårare än så!” (finns fler exempel, men vi nöjer oss här).

Subjektet kan därför enbart positionera sig utefter dessa konstruerade, institutionella sanningar. Vill hon/han vara god måste hon/han positionera sig som feminist. Står hon/han för lika rättigheter för båda könen gäller detsamma. Den enda möjligheten den som vill uppfattas som en dräglig samhällsmedborgare och människa ges är att positionera sig som feminist och då är det klart att statistiken visar att 16000% av svenskarna är feminister.

Jag tror aldrig att jag sett mig som feminist däremot har jag alltid ansett att kvinnor och män ska behandlas lika så långt det är möjligt.
Din teori är mycket intressant och ger även en förklaring till varför vänstern är god och högern ond i dagens mediaklimat.
Citera
2016-03-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Jag tror aldrig att jag sett mig som feminist däremot har jag alltid ansett att kvinnor och män ska behandlas lika så långt det är möjligt.

Ser på mig själv på precis samma sätt och vet också att de allra flesta sunda människor förstår att kvinnor och män ska behandlas lika så långt det är möjligt.

Citat:
Din teori är mycket intressant och ger även en förklaring till varför vänstern är god och högern ond i dagens mediaklimat.

Går att applicera där också, ja. Säga vad man vill om Frankfurtskolan och marxistiska idéströmningar, men just denna är väldigt fin och verklighetstrogen trots sitt ursprung.

Althusser och Foucault må vara feministernas polare, men nog fan kan deras teorier användas emot dem också.
Citera
2016-06-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Vilken jävla ryggdunkartråd. Bara så du vet TS, de som skrev "bra skrivet!" eller liknande menar inte att du skrev med någon som helst färdighet utan bara att de håller med dig i åsikt.

Personligen så hör jag mer gnäll på feminismen än gnäll från feminister(iallafall här på flashback). Ni är såna jävla offer. Ni om några borde vara glada att feministerna har töjt på normerna för ni passar ingen dag in på bilden av "en riktig man". Ni är så jävla kränkta tydligen.

Detta förbryllar mig också. Självömkande jävla GNÄLL, non stop..
Citera
2016-06-27, 18:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Drinkycrow och kraftigtbeige kanske hade haft mer utbyte av vad Adversariums nämnde Foucault hade att säga om dumburken?
Citera
2016-06-27, 19:17
Medlem
Mad monks avatar
Hur mycket du än hatar kan ditt hat aldrig mäta sig med deras.
Citera
2016-07-22, 19:53
Medlem
Feminism = höja kvinnornas ojämlikhet till samma status som männens.

Jämställdhet = höja båda könens ojämlikhet till samma nivå.

Jag är för jämställdhet. Inte feminism
Citera
2016-07-22, 20:54
Medlem
Även om TS säger saker som jag känner igen så kan man definitivt inte sätta kvinnor=feminister

Det finns många kvinnor som är vackra, snälla underbara människor. Det vet jag om och det är vid det jag håller fast vid.
Sedan är det också en enorm skillnad på feminister.

Jag kan själv ses som feminst eller mangris beroende på vilken feminist man frågar.
Jag tror på lika möjligheter och lika respekt mellan könen men defenitivt inte på kvotering, tvångsfördelning, lättnader för kvinnor jämför med män osv.

Men visst, den växande skara nyfeminister är ganska galna, då deras världsbild är en fantasivärld där vita män står för det mesta som är dåligt. Alla andra grupper är utsatta p g a vita svarta män.
Totalt slagit slint...
Citera
2016-07-22, 21:23
Medlem
ulvvfs avatar
Bra skrivet, även om jag fortfarande anar en liten riddare där.

"Kärlek och omtänksamhet är något kvinnor lär ut mycket bättre än män."

Nja, de enda de lär ut är kärlek och omsorg till andra kvinnor. Det är ju därför du var en sådan gentleman så länge, för kvinna har lärt dej att värdera kvinnor högre än män. Kvinnor bryr sig som du säger inte ett skit om den vanliga mannen, de enda de ser bland män är dem som verkligen sticker ut på något sätt och så jämför de sig bara med honom. Mäns lott är att lyfta upp kvinnor och be om ursäkt för hur hemska de är medens de gör det, kvinnor fnyser och begär bara mer. Dags att förstöra riddaridealet.

Men läs runt ut på detta forumet, och det främsta de såkallade antifeministerna gör är att attackera andra män för vad de gör emot kvinnor. Suck, de är feministiska riddare. Med sådana antifeministerna kommer vi aldrig besegra det feministiska mansförtrycket.

Skit i kvinnor.
Citera
2016-10-18, 00:54
Medlem
SnobbenLs avatar
Jag håller med dig i sakfrågan. Feminismen är en snedvriden ideologi som på något sjuk sätt har lyckats få starkt fäste i vårt samhälle. Sorgligt nog så är fästet såpass starkt att den inte ens går att ifrågasätta längre utan att bli automatiskt placerad i ett fack som mindre upplyst, burdus, arrogant, kvinnofientlig osv. Listan kan göras lång med skäl till varför feminismen 1. Inte behövs 2. Inte är sann 3. Är rent utsagt kontraproduktiv då den missgynnar män enormt och felaktigt ger kvinnor en känsla av att vara offer trots att det inte stämmer.

Vi män och kvinnor har olika saker att leva upp till som på olika sätt drabbar oss som individer ifall vi känner att vi inte lever upp till dessa normer. Tex en man som är fysiskt svag, kort och blyg kommer känna sig "omanlig" enligt normen och därmed drabbas. Om han inte jobbar med sin självbild.

En kvinna som har håriga armar och är fet kommer känna sig ful enligt normen och därmed okvinnlig.

Men detta är för att världen är inte en sagovärld där gudrun skyman ser till att allt blir korrekt och rättvist sen försvinner problemet. Nej. Världen är orättvis om man inte passa in i samhällsnormen, varesig vi vill eller inte. Och att försöka tvinga bort allt med politiska insatser är en fin idé i teorin men i praktiken blir det motsatt effekt.

T.ex när man vill ge högre lön till kvinnor med samma kompetens bara för att "kompensera" en så kallad orättvis löneskillnad. Men det är en myt. Alla får samma ingångslön som facket har ordnat åt oss, men dom som jobbar mest och prioriterar karriär framför fritid och ledighet (generellt är män mer karriärsinriktade) Ja, dom får högre lön.

Men det är verkligheten.

Att tvinga pappaledighet funkar inte heller. Kvinnor måste vara hemma och amma och det är ännu mer orättvist ifall mannen tar över efter ett halvår när ungen sover på nätterna bara för att gudrun skyman har tvingat paret att göra så.

Folk borde själva få styra sina fucking jävla föräldraledigheter och kan man inte kompromissa så borde man inte ens skaffa barn.

Feminismen är en snedvriden falsk ideologi som till och med föreslog högre skatt för män för inte så länge sen, och ändå ser folk inte att män systematisk får bära hundhuvudet för att vi hade orättvisa för 50 år sedan.

Med det sagt så uppmanar jag dig att försöka släppa det. Du vinner inget på att försöka snacka feminister till rätta. Det är omöjligt. Dom har redan majoriteten av folket på sin sida och därför så kan dom bara avfärda dina argument med lögner som tex lönegapet. Och dom kan aldrig rättfärdiga sitt påstående (för det är en lögn) Men dom behöver inte kunna bevisa det dom säger. För nästan alla tror på dom ändå...

Det är ingen feminist som förlorar på att argumentera.. tvärtom, det ger dom vatten på sin kvarn.

Släpp det bara och acceptera att många idioter är hjärntvättade. Så har det alltid varit. Människan är ett flockdjur och när ideologier fått fäste i en kultur så kan man inte bryta det så lätt.

Det som skulle krävas skulle vara att ett respekterat politiskt parti under lång tid gjorde sig hörda och att gemene man började rösta på dom och sakta kan man vrida tillbaks diskussionen från tomma ord till riktig fakta.

Men för vad? Det finns så många åsikter i samhället idag som folk bara tar för givet utan att ens fatta varför dom egentligen tycker som dom gör.

Att ifrågasätta förintelsen tex, är ett brott som man kan få fängelse för i både tyskland och belgien och frankrike. Samtidigt står Kung Leopolds staty kvar i Belgien utan att någon bryr sig.

Vet du vem det var? Nähe? Knappt någon vet. Han lemlästade och torterade afrikaner i Kongo och dödade många fler än Hitler gjorde. Men statyn står kvar utan protest samtidigt som det fria talet att ens IFRÅGASÄTTA förintelsen straffas med fängelse i vår så kallade demokrati.

Lite off topic nu kanske, och jag säger inte att jag tror att förintelsen inte har skett, jag menar bara detta som ett exempel på hur efterblivna folk är. Dom följer lagen och normen och vill inte sticka ut och riskera sitt rykte/karriär osv.

Så lösningen som jag ser det är att acceptera detta.

Försök släpp feminismen, jag förstår dig och har också slitit mitt hår pga detta. Särskillt efter att ha blivit offentligt överkörd av feminister som gaddat ihop sig mot mig i såkallade diskussioner, och dom hade ingen fakta.

Men nu för tiden så försöker jag bara le inombords och låta asen få "rätt".. Visar man att man blir sur eller försöker engagera sig i frågan så slutar det som för Pär Ström. Kolla på youtube. Han blev grovt mobbad i media och av svenska myndigheter. För vad? för att han sa sin åsikt.

Skit i feminister, och om nån frågar är du feminist, svara såhär: https://www.youtube.com/watch?v=5SvrgoAhbwg
Citera
2017-02-12, 17:37
Medlem
I början kände jag bara att jag inte pallar läsa detta och tog snabbt intrycket att det bara skulle vara trams. Men efter att läst användare som komenterat att det var bra skrivet, så gav jag det en chans. Jag ändrade snabbt min uppfattning och tyckte att allting stämmer!

Jag undrar bara en sak. En vän till mig sa förut att Feminism står för jämnställdhet.

Det är F! som just är extrema och stämmer mer exakt på din beskrivning. Jag är inte särskilt politisk av mig, så om någon har koll får denne gärna rätta. Förut trodde jag att Feminism och F! var samma sak, men tydligen inte?

Det är F! som just är de obehagliga, och stämmer in på din beskrivning och Femenismer står endast för jämnställdhet.

Eller?
Citera
2017-02-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
I början kände jag bara att jag inte pallar läsa detta och tog snabbt intrycket att det bara skulle vara trams. Men efter att läst användare som komenterat att det var bra skrivet, så gav jag det en chans. Jag ändrade snabbt min uppfattning och tyckte att allting stämmer!

Jag undrar bara en sak. En vän till mig sa förut att Feminism står för jämnställdhet.

Det är F! som just är extrema och stämmer mer exakt på din beskrivning. Jag är inte särskilt politisk av mig, så om någon har koll får denne gärna rätta. Förut trodde jag att Feminism och F! var samma sak, men tydligen inte?

Det är F! som just är de obehagliga, och stämmer in på din beskrivning och Femenismer står endast för jämnställdhet.

Eller?

Det är en så kallad bait and switch, de börjar med att påstå att feminism = jämställdhet, så är du för jämställdhet är du för feminism. När det är etablerat byts feminism ut mot något väldigt mycket mer skruvat och omfattande än simpel jämställdhet.
Citera
2017-06-07, 19:28
Medlem
så jävla rätt, håller med dig till 100 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här