Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-23, 19:55
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man göra benbuljong av märgben som egentligen är till för hundar? Det verkar vara billigt, 39 kr/kg och mycket senor och slamsor kvar.

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundgodis-tuggben-for-hundar/margben-horn-viltben/emmzo-oxmargpipa-3-8cm-barf.html
10 kg är rätt mycket. Får du plats med det i frysen? När jag hade hund brukade jag köpa 2 märgben i vanliga butiker, kostade runt 30:-/kg.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Djupfrysta fisktärningar - hur länge kan de tillagas i ugn innan de är ok? På kartongen står det bara att man kan ha i dom i en gryta 5-6 minuter men jag tänker inte göra en sån.
Beror ju på värme och tjocklek på fiskarna. 52 grader innetemperatur på fisk är ett bra riktmärke. Finns undantag såklart.
Citat:
Finns kycklingfötter att köpa?

Grisfötter också.
Kycklingfötter har jag sett frysta i påse hos asiatiska butiker.
Citera
2016-03-23, 20:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
10 kg är rätt mycket. Får du plats med det i frysen? När jag hade hund brukade jag köpa 2 märgben i vanliga butiker, kostade runt 30:-/kg.

Kycklingfötter har jag sett frysta i påse hos asiatiska butiker.

Tveksamt då jag inte har en stor frys. Men man kan alltså äta märgben som är till för hundar?
Citera
2016-03-23, 20:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Tveksamt då jag inte har en stor frys. Men man kan alltså äta märgben som är till för hundar?
Jag vet inte om dom du länkade till är tänkta som hundmat enbart. Antar att det är olika livsmedelskrav om det är tänkt som människoföda eller hundmat.
Märgben som säljs i butik som livsmedel: Det kan du äta.
Märgben som säljs i djuraffär som hundmat: Ingen aning.
När jag kokar sky hemma på kalvben gör jag det på ett par-tre kilo, stor gryta.
Citera
2016-03-24, 20:38
Medlem
JustZlatans avatar
Märgbenen som jag har köp i matbutiken är ju helt barskrapade. Inte en enda led kvar, men det kanske går ändå att göra buljong på det.

Jag har läst att man ska koka upp grytan i början och ta bort skummet som bildas. Men hur funkar det i en slowcooker?
Citera
2016-03-25, 18:19
Medlem
Då jag gör tacos så har min köttfärs en förmåga att bli väldigt torr, seg och tråkig. Är lösningen på detta att förminska tiden i pannan och kanske se till att det finns lite vätska i pannan?
Citera
2016-03-25, 18:21
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankerdank
Då jag gör tacos så har min köttfärs en förmåga att bli väldigt torr, seg och tråkig. Är lösningen på detta att förminska tiden i pannan och kanske se till att det finns lite vätska i pannan?
Ja, färs blir lätt torr om du steker för längre vilket är lätt om du genomsteker det såklart. Vatten gör det lite bättre. Jag brukar ha lite vatten och BBQ-sås i.
Citera
2016-03-25, 21:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankerdank
Gör du tacos så det blir bitar?
Personligen så mosar jag ner den rejält, sen har jag tacokrydda, vitlök, timjan, vatten och en skvätt ketchup.
Direkt torrt eller seg har jag aldrig varit med om.
Citera
2016-03-26, 08:06
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har låtit benbuljongen sjuda i 20 timmar nu, men det har fortfarande inte blivit en geléklump. Är det när man ställer in den i kylen som det blir en geléklump?
Citera
2016-03-26, 09:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag har låtit benbuljongen sjuda i 20 timmar nu, men det har fortfarande inte blivit en geléklump. Är det när man ställer in den i kylen som det blir en geléklump?
20 timmar, det var värst. Ja när den kallnar brukar den stelna. Dock inte alltid. Har man i typ oxsvans så blir den mer geléig exempelvis.
Citera
2016-03-26, 09:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
20 timmar, det var värst. Ja när den kallnar brukar den stelna. Dock inte alltid. Har man i typ oxsvans så blir den mer geléig exempelvis.

Jag har läst att en del låter buljong sjuda i 48 timmar. Jag hade i tre oxsvansar.
Citera
2016-03-26, 09:59
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag har läst att en del låter buljong sjuda i 48 timmar. Jag hade i tre oxsvansar.
Jag kokade fonder länge förut men med åren har jag kokat dom kortare och kortare tid. Har pratat med många kockar också som gått åt samma håll. Jag tycker inte det ger någonting att koka jättelänge dessutom kan det ibland bli en 'kalkig' smak då. Nu kokar jag tills det 'känns' bra, kanske 5-6 timmar, silar av ben och grönsaker och reducerar ner. Förut kunde grytan stå ett dygn och sjuda.
Men alla gör som dom vill såklart.
Citera
2016-03-26, 10:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag kokade fonder länge förut men med åren har jag kokat dom kortare och kortare tid. Har pratat med många kockar också som gått åt samma håll. Jag tycker inte det ger någonting att koka jättelänge dessutom kan det ibland bli en 'kalkig' smak då. Nu kokar jag tills det 'känns' bra, kanske 5-6 timmar, silar av ben och grönsaker och reducerar ner. Förut kunde grytan stå ett dygn och sjuda.
Men alla gör som dom vill såklart.

Då kanske det är lika bra att stänga av slowcookern nu. Går det bra att sila i ett durkslag eller ska man använda kaffefilter? Vad är reducera ner? Ska man gröpa ur märgbenen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in