2016-03-17, 22:43
Medlem
Shell Mastercard höjer sin sparränta till 2%
Citera
2016-03-18, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ununhexium

Källa ?

De har nyligen sänkt från 1.65% till 1.50%

http://shellmastercard.se/fordelar
Citera
2016-03-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ununhexium

Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Källa ?

Glöm det, fick hem informationen idag.
Citera
2016-03-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Ja och jag nämnde att man borde ta en titt på bolaget innan man sparar pengar.
T.ex. går det inte att jämföra med nisch banker som funnits i ett år som erbjuder bra räntor.
Dom bankerna vet man ju ingenting om eller har någon erfarenhet om.

Men med Akelius är det ju annorlunda, dom har funnits i evigheter och som nämnts en solid bas med 44.000 hyresrätter för inlåningsverksamhet, samt har många sparare goda erfarenheter av deras sparalternativ.
Detsamma kan man ju inte säga om en nisch bank som funnits i 1 år som sedan går i konkurs.

MVH

Akelius Spar AB äger inga fastigheter. Företaget registrerades 2001.
Citera
2016-03-23, 15:59
Medlem
Skatteverket visar felaktiga och för höga inkomsträntor, i varje fall för mig!

Ni som har konton hos diverse finansinstitut och fått inkomsträntor från någon av dessa under förra året och som nu skall deklareras. Har ni loggat in på skatteverkets deklarationssidor och kollat era räntor där ännu?

Själv var jag inne på deras sidor igår och upptäckte då att skatteverket visade en för hög ränta för mitt sparkonto hos Collector. Utöver de rätta uppgifterna om inkomstränta och skatteavdrag som jag fått via kontrolluppgiften från Collector hade skatteverket med ett extra belopp benämnt ”annan inkomst”. Detta belopp var storleksmässigt identiskt med den avdragna skatten. Så här ungefär såg det ut hos skatteverket gällande min Collectorränta:

Collector Bank AB
Ränteinkomst 605 kr Avdragen skatt 181 kr
Annan inkomst 181 kr

Är det någon annan här i tråden som drabbats av något liknande? Vad jag hört skall även räntorna från andra sk högräntebanker vara upptagna hos skatteverket på samma felaktiga sätt som min ränta från Collector.
Citera
2016-03-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo

Ni som har konton hos diverse finansinstitut och fått inkomsträntor från någon av dessa under förra året och som nu skall deklareras. Har ni loggat in på skatteverkets deklarationssidor och kollat era räntor där ännu?

Själv var jag inne på deras sidor igår och upptäckte då att skatteverket visade en för hög ränta för mitt sparkonto hos Collector. Utöver de rätta uppgifterna om inkomstränta och skatteavdrag som jag fått via kontrolluppgiften från Collector hade skatteverket med ett extra belopp benämnt ”annan inkomst”. Detta belopp var storleksmässigt identiskt med den avdragna skatten. Så här ungefär såg det ut hos skatteverket gällande min Collectorränta:

Collector Bank AB
Annan inkomst 181 kr

Är det någon annan här i tråden som drabbats av något liknande? Vad jag hört skall även räntorna från andra sk högräntebanker vara upptagna hos skatteverket på samma felaktiga sätt som min ränta från Collector.

Jo har drabbats av samma. Collector har mailat ut om att det är fel och att det kommer korrigeras.
Citera
2016-03-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Ja och jag nämnde att man borde ta en titt på bolaget innan man sparar pengar.
T.ex. går det inte att jämföra med nisch banker som funnits i ett år som erbjuder bra räntor.
Dom bankerna vet man ju ingenting om eller har någon erfarenhet om.

Men med Akelius är det ju annorlunda, dom har funnits i evigheter och som nämnts en solid bas med 44.000 hyresrätter för inlåningsverksamhet, samt har många sparare goda erfarenheter av deras sparalternativ.
Detsamma kan man ju inte säga om en nisch bank som funnits i 1 år som sedan går i konkurs.

MVH

Jo, men sådana företag som funnits i evigheter går ju åt helvete ibland också, omöjligt att ha full insyn såvida man inte är chefen själv, kanske inte ens han har full koll ibland.

Nischbanker har säkert högre risk att gå i konkurs, men då vet man ju att man får tillbaks pengarna i alla fall om de har insättningsgaranti.
Citera
2016-03-23, 23:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo

Collector Bank AB
Annan inkomst 181 kr

Jag fick också mejl av dem om problemet...
Citera
2016-03-23, 23:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Källa ?

Nån som kan tala om hur det här funkar?

Typ skickar de ut räkning, eller kan / får man logga in nånstans etc.

Och behöver man ha någon inkomst eller räcker det att ha några hus och några mille?

Funderat lite på norwegians kort annars.
Senast redigerad av Enydrion 2016-03-23 kl. 23:47.
Citera
2016-03-26, 07:45
Medlem
Citat:

Har precis skaffat preem då de hade lika hög sparränta som shell. Nu har båda sänkt men preem sänkte lite mer till 1.45% Är det värt att byta från preem till shell nu?
Citera
2016-03-26, 09:09
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har precis skaffat preem då de hade lika hög sparränta som shell. Nu har båda sänkt men preem sänkte lite mer till 1.45% Är det värt att byta från preem till shell nu?

Nä det tycker jag inte. En skillnad på 0,05% ger 5,25kr efter skatt på ett belopp om 15 000kr...
Citera
2016-03-28, 21:28
Medlem
Svea Ekonomi höjer från 0,7% till 0,85% den 29 mars.
http://www.sveadirekt.com/sv/swe/Spara/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in