2016-03-28, 22:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Svea Ekonomi höjer från 0,7% till 0,85% den 29 mars.
http://www.sveadirekt.com/sv/swe/Spara/
Ser att de har 1% om man låser sig i minst 1 år och ökar till 1,15% imorgon.
Senast redigerad av frank_pe 2016-03-28 kl. 22:58.
Citera
2016-03-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ser att de har 1% om man låser sig i minst 1 år och ökar till 1,15% imorgon.

Problemet är att den räntan inte är fast utan kan ändras under perioden. Så du låser dig att ha pengar på deras konto i 1 år utan att veta vilken ränta du kommer få. Värdelöst enligt mig.
Citera
2016-03-29, 19:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Skatteverket visar felaktiga och för höga inkomsträntor, i varje fall för mig!

Ni som har konton hos diverse finansinstitut och fått inkomsträntor från någon av dessa under förra året och som nu skall deklareras. Har ni loggat in på skatteverkets deklarationssidor och kollat era räntor där ännu?

Själv var jag inne på deras sidor igår och upptäckte då att skatteverket visade en för hög ränta för mitt sparkonto hos Collector. Utöver de rätta uppgifterna om inkomstränta och skatteavdrag som jag fått via kontrolluppgiften från Collector hade skatteverket med ett extra belopp benämnt ”annan inkomst”. Detta belopp var storleksmässigt identiskt med den avdragna skatten. Så här ungefär såg det ut hos skatteverket gällande min Collectorränta:

Collector Bank AB
Ränteinkomst 605 kr Avdragen skatt 181 kr
Annan inkomst 181 kr

Är det någon annan här i tråden som drabbats av något liknande? Vad jag hört skall även räntorna från andra sk högräntebanker vara upptagna hos skatteverket på samma felaktiga sätt som min ränta från Collector.

TF bank har visst gjort samma tabbe - blir justerat hos skatteverket om några dagar.
Citera
2016-03-29, 21:32
Medlem
rebekks avatar
Det är ju helt sinnesjukt låg ränta, såpass låg att jag inte förstår varför man ens bryr sig? (Såvida man inte har 100 milj osv såklart)

Hur mycket har ni där? Ser ni inte bättre avkastning någon annanstans?
Citera
2016-03-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Det är ju helt sinnesjukt låg ränta, såpass låg att jag inte förstår varför man ens bryr sig? (Såvida man inte har 100 milj osv såklart)

Hur mycket har ni där? Ser ni inte bättre avkastning någon annanstans?
Man lägger väl inte alla ägg i samma korg.
Citera
2016-03-29, 22:12
Medlem
1% per år är löjligt ju... Genom att bara läsa på lite i börsen så går man ju minst 5%+
Citera
2016-03-30, 09:30
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Man lägger väl inte alla ägg i samma korg.

Nej men korgen sparränta på 1% skulle jag inte vilja lägga några ägg i över huvud taget..

Men det är klart, tycker man den avkastningen är bra så ska man nog inte försöka sig på att hitta mer lukrativa möjligheter -just på grund av att det är skitavkastning och det borde alla förstå och de som inte gör det: spara på!
Citera
2016-03-30, 10:58
Medlem
Man kan ju fråga sig... Om det vore så enkelt att få 5% avkastning på börsen, varför finns det ingen bank som gör detta, sedan ger 2-3% till sina kunder? Varför kan inte ni starta denna bank?

Ajuste, värdsläget ser ut som det gör ja. 1% ränta är det pga riskerna marknaden anser det vara att investera på värdepappersmarknaden.
Citera
2016-03-30, 11:21
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Man kan ju fråga sig... Om det vore så enkelt att få 5% avkastning på börsen, varför finns det ingen bank som gör detta, sedan ger 2-3% till sina kunder? Varför kan inte ni starta denna bank?

Ajuste, värdsläget ser ut som det gör ja. 1% ränta är det pga riskerna marknaden anser det vara att investera på värdepappersmarknaden.

Har också funderat på detta, om vissa hedgefonder kan lyfta iaf 10%/månad, borde de kunna "lova" 2-3% /år.

Världsmarknadsläget spelar ju ingen roll egentligen, då det går att få avkastning oavsett. Handlar man kortsiktigt är risken densamma oavsett om man går för uppgång eller nedgång (oavsett konjukturläge)

Självklart är detta grova generaliseringar, men principen borde vara densamma. Någon som sitter på lite mer info än en vanlig dödlig amatör? (Som kan garantera 1% /månaden, tom veckan)
Citera
2016-03-30, 18:21
Medlem
roggeees avatar
Om man ännu inte orkar hålla på med fonder är väl "högräntekonton" det bästa alternativet?
Fast 200k bundet 2 år på Hoist Spar ger liksom 10k. Jag är student och tjänar inte speciellt mycket just nu, så det är ju bättre än inget. Framför allt är det bättre än nollränta. Men fortfarande...

Å andra sidan har jag ingen lust att hålla på med fonder just nu, åtminstone inte med pengar från sparkontot.
Har lite andra pengar jag kan använda till fonder, men hur mycket ska man börja med för att det ska bli meningsfullt?

Kanske låter mesigt & försiktigt men sådan är jag. Dessutom orkar jag inte hålla koll på mina pengar hela tiden, vill inte sitta och noja över att någon fond rasar... Men om det är så jag vill ha det kanske man får nöja sig med 1.5%.
Citera
2016-04-06, 14:07
Medlem
OFOTCNs avatar
Hej! Jag tar just nu lån från CSN och kommer att ha möjlighet att göra det i 3 år till. Jag tar förhoppningsvis min examen då och jag uppnår samtidigt tidsgränsen för studiemedel. Jag har inget direkt behov av att använda pengarna nu utan allt samlar damm på ett sparkonto på Swedbank. Min plan är att ha lite pengar till efter examen ifall jag nu skulle vilja ta en masterexamen eller köpa lägenhet.

Har ni något förslag på var jag kan spara pengarna för att göra en så liten förlust som möjligt med tanke på CSN:s ränta på 0,6 %? En möjlig liten vinst är mig inget emot!

Räntorna på konton med bindningstid är ju helt OK, men nästan alla tillåter 1 insättning och jag behöver ju ca 30 st insättningar.
Citera
2016-04-06, 22:12
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Hej! Jag tar just nu lån från CSN och kommer att ha möjlighet att göra det i 3 år till. Jag tar förhoppningsvis min examen då och jag uppnår samtidigt tidsgränsen för studiemedel. Jag har inget direkt behov av att använda pengarna nu utan allt samlar damm på ett sparkonto på Swedbank. Min plan är att ha lite pengar till efter examen ifall jag nu skulle vilja ta en masterexamen eller köpa lägenhet.

Har ni något förslag på var jag kan spara pengarna för att göra en så liten förlust som möjligt med tanke på CSN:s ränta på 0,6 %? En möjlig liten vinst är mig inget emot!

Räntorna på konton med bindningstid är ju helt OK, men nästan alla tillåter 1 insättning och jag behöver ju ca 30 st insättningar.

Har hört talas om "10k-positioner", som är garanterade minst pengarna tillbaka och en möjlig sparränta på 2% / månad. Kanske kan vara intressant, men visst kan vara noll ränta (avkastning) och räntan är då 0.6 % för CSN som innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in