Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
Det är nog den mest diskuterade teorin i hela tråden skulle jag tro. Om du verkligen är intresserad av den så rekommenderar jag att du läser igenom alla 600 sidorna! Skulle tro att minst 1/3 av tråden ägnats åt detta ämne.
Nu är det ju förstås inte så att jag inte läst igenom
några av de 600 sidorna. Vad jag kunnat sluta mig till är att hämndmotivet diskuterats friskt. Dock har jag inte sett någon konkret diskussion om att det skulle röra sig om en ensam, ung man som kanske blivit blåst på några tusenlappar av PC Superstore (hette det väl?), utan snarare diskussioner om maffia, lejd mördare och dylikt. Om du eller någon annan vet om en diskussion av den förstnämnda typen i tråden får ni gärna ge mig en hint om var jag ska söka eller återge vad som framkommit.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Det har diskuterats en hel del, och är väl på många sätt det mest logiska motivet. Det som talar mot är att hade detta varit motivet, och man har mördarens DNA, så bör mordet inte vara ouppklarat efter mer än tio år, man får utgå från att även polisen jobbat efter detta motiv. Men givetvis finns möjligheten att motivet finns där.
Ja, det kan jag hålla med om. Men det är ju samtidigt inte alls omöjligt att mördaren slunkit igenom nätet. GW säger att personen bor i området. Det är som jag ser det inte alls säkert. Mördaren har, om hämndmotivet är rätt, helt klart rekat ordentligt i området och besitter god lokalkännedom, men behöver för den skull inte bo där. Gör han inte det måste han dock bo inom högst ett par timmars resväg därifrån, alternativt haft en temporär övernattningsmöjlighet. Då ökar antalet personer att gå igenom rejält. Vi får hoppas att Polisen tittat på personer som blivit blåsta i samband med att elektronikkedjan gick i konkurs. Samtidigt beror det ju helt på kompetensen hos fallets specifika utredare. Tyvärr finns ju åtskilliga exempel på fall där Poliser tabbat sig något så otroligt mycket att det är svårt att förstå det, exempelvis Marinamordet.
Nu har jag inte intresserat mig för fallet på väldigt länge, men visst var det någon som erkände i tråden och gjorde det på ett sätt som inte gav foliehattsvibbar?