2016-02-14, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Har en teori om motivet som jag inte vet om den diskuterats i tråden tidigare och tänkt på många gånger genom åren. Orkar inte läsa igenom +600 sidor. Elektronikkedjan som föräldrarna till den knivmördade pojken drev drogs med stora ekonomiska problem. Fet förekom väl också oegentligheter i den? Har för mig att jag hade beställt en dator därifrån som jag aldrig fick, men lyckligtvis fick tillbaka pengarna för. Kan det vara så att mördaren är en av dem som blev lurade och ville hämnas på ägarna för det, en ung man med någon form av psykisk störning som lagt en massa pengar på att beställa elektronik han aldrig fått? Jag köper därmed att mördaren rekat pojkens rutiner och vanliga gångväg till skolan, samt stod och väntade på att pojken skulle passera honom. Kvinnan strök med då hon såg vad som hände.

Det har diskuterats en hel del, och är väl på många sätt det mest logiska motivet. Det som talar mot är att hade detta varit motivet, och man har mördarens DNA, så bör mordet inte vara ouppklarat efter mer än tio år, man får utgå från att även polisen jobbat efter detta motiv. Men givetvis finns möjligheten att motivet finns där.
Citera
2016-02-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Har en teori om motivet som jag inte vet om den diskuterats i tråden tidigare och tänkt på många gånger genom åren. Orkar inte läsa igenom +600 sidor. Elektronikkedjan som föräldrarna till den knivmördade pojken drev drogs med stora ekonomiska problem. Fet förekom väl också oegentligheter i den? Har för mig att jag hade beställt en dator därifrån som jag aldrig fick, men lyckligtvis fick tillbaka pengarna för. Kan det vara så att mördaren är en av dem som blev lurade och ville hämnas på ägarna för det, en ung man med någon form av psykisk störning som lagt en massa pengar på att beställa elektronik han aldrig fått? Jag köper därmed att mördaren rekat pojkens rutiner och vanliga gångväg till skolan, samt stod och väntade på att pojken skulle passera honom. Kvinnan strök med då hon såg vad som hände.

Det är nog den mest diskuterade teorin i hela tråden skulle jag tro. Om du verkligen är intresserad av den så rekommenderar jag att du läser igenom alla 600 sidorna! Skulle tro att minst 1/3 av tråden ägnats åt detta ämne.

Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Mordet går att lösa, gör en anna lind och använd globala dnabanken så är mordet uppklarat.

Detta har också tagits upp i tråden och det är tydligen inte så enkelt. Jag antar att du menar PKU-registret och det är tydligen uppbyggt på ett sådant sätt att dna-profilerna inte är sökbara om jag förstått saken rätt. Anledningen till att det gick att använda i Anna Lind-fallet var att polisen hade M.Ms namn och den vägen kunde söka upp hans DNA-profil och jämföra med det han lämnat vid brottsplatsen.

Om polisen har ett intressant namn som de inte kunnat topsa själva så kan dock PKU-vägen tas men det är väl mindre troligt att det skulle bli löst på det sättet.
Citera
2016-02-16, 19:56
Medlem
LeonVances avatar
Har ni tänkt på att dubbelmördarens potentiella kriminella barn kan komma att avslöja honom via DNA?

Så hej herr dubbelmördare, skaffa inga barn.
Citera
2016-02-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Har ni tänkt på att dubbelmördarens potentiella kriminella barn kan komma att avslöja honom via DNA?

Så hej herr dubbelmördare, skaffa inga barn.

Och har han syskon så måste även de leva laglydigt, liksom även hans föräldrar.
Citera
2016-02-18, 22:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Mordet går att lösa, gör en anna lind och använd globala dnabanken så är mordet uppklarat.

Vad bra, nu kan äntligen det här 15 år gamla fallet lösas! Vad är globala dnabanken för något?

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och har han syskon så måste även de leva laglydigt, liksom även hans föräldrar.

Ja, men på något sätt känns det bättre om det är barn som orsakar hans fall, barn som inte fanns när dådet begicks.
Citera
2016-02-21, 01:47
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det är nog den mest diskuterade teorin i hela tråden skulle jag tro. Om du verkligen är intresserad av den så rekommenderar jag att du läser igenom alla 600 sidorna! Skulle tro att minst 1/3 av tråden ägnats åt detta ämne.

Nu är det ju förstås inte så att jag inte läst igenom några av de 600 sidorna. Vad jag kunnat sluta mig till är att hämndmotivet diskuterats friskt. Dock har jag inte sett någon konkret diskussion om att det skulle röra sig om en ensam, ung man som kanske blivit blåst på några tusenlappar av PC Superstore (hette det väl?), utan snarare diskussioner om maffia, lejd mördare och dylikt. Om du eller någon annan vet om en diskussion av den förstnämnda typen i tråden får ni gärna ge mig en hint om var jag ska söka eller återge vad som framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det har diskuterats en hel del, och är väl på många sätt det mest logiska motivet. Det som talar mot är att hade detta varit motivet, och man har mördarens DNA, så bör mordet inte vara ouppklarat efter mer än tio år, man får utgå från att även polisen jobbat efter detta motiv. Men givetvis finns möjligheten att motivet finns där.

Ja, det kan jag hålla med om. Men det är ju samtidigt inte alls omöjligt att mördaren slunkit igenom nätet. GW säger att personen bor i området. Det är som jag ser det inte alls säkert. Mördaren har, om hämndmotivet är rätt, helt klart rekat ordentligt i området och besitter god lokalkännedom, men behöver för den skull inte bo där. Gör han inte det måste han dock bo inom högst ett par timmars resväg därifrån, alternativt haft en temporär övernattningsmöjlighet. Då ökar antalet personer att gå igenom rejält. Vi får hoppas att Polisen tittat på personer som blivit blåsta i samband med att elektronikkedjan gick i konkurs. Samtidigt beror det ju helt på kompetensen hos fallets specifika utredare. Tyvärr finns ju åtskilliga exempel på fall där Poliser tabbat sig något så otroligt mycket att det är svårt att förstå det, exempelvis Marinamordet.

Nu har jag inte intresserat mig för fallet på väldigt länge, men visst var det någon som erkände i tråden och gjorde det på ett sätt som inte gav foliehattsvibbar?
Citera
2016-02-28, 00:59
Medlem
Som ngn skrev:

http://www.svd.se/brottslingar-far-inte-jagas-via-dna-bank

Borde gå klara upp mao?
Citera
2016-03-11, 07:54
Medlem
flyer1s avatar
I PKU registret finns bara uppgifter var det finns blod att analysera. Det är alltså inget DNA register.
Men kan kan ta fram blodet och göra en DNA profil om man vet vems blod man vill köra. Men det finns 3 miljoner i registret så någon masskörning blir det ej, och rättsläget är oklart, förmodligen får detta register inte användas för brottsbekämpning.

Men lämna inte mördaren en blodig kniv på brottsplatsen? Isåfall finns det väl fingeravtryck ?
Citera
2016-03-22, 21:24
Medlem
langaocbs avatar
Vad är det rent konkret som tyder på lokal kännedom? Om GMs flyktväg med turen in till Trädgårdsföreningen stämmer tyder detta på att han var rejält vilsen om något.
Citera
2016-03-23, 17:03
Medlem
Jag har en bestämd känsla att bo (grabben) är den som dragit kniv mot någon som skulle "snacka allvar"/skrämma/varna alt. ge grabben en läxa. GM parerar, skär sig, tar kniven ifrån illbattingen och får tokspel", kärringen kommer och åker med av bara farten. Finns info om bo:s fingeravtryck finns på kniven? Inte väljer man en butterflykniv om man planerat döda någon? Känns det inte väldigt "babbigt" med buttrflykniv?
Citera
2016-03-23, 22:22
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Inte väljer man en butterflykniv om man planerat döda någon? Känns det inte väldigt "babbigt" med buttrflykniv?

Jag har skrivit om kniven tidigare. När jag växte upp i en trygg och svennig miljö på 80-90-talet ägde var och varannan kille mellan 11-16år någongång en butterflykniv och/eller stilettkniv. De som var "ungdom på glid" var väl lite överrepresenterade när det kom till att äga dylika vapen men det var ingen solklar värsting eller "babbegrej" på min tid iaf.
Det är en sån där grej man kan tycka är ball att ha och trixa med utan att ha några planer på att mörda, råna eller ens ha den som självförsvar.
Jag skulle svara nej på båda frågorna.
Citera
2016-03-25, 11:43
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har en bestämd känsla att bo (grabben) är den som dragit kniv mot någon som skulle "snacka allvar"/skrämma/varna alt. ge grabben en läxa. GM parerar, skär sig, tar kniven ifrån illbattingen och får tokspel", kärringen kommer och åker med av bara farten. Finns info om bo:s fingeravtryck finns på kniven? Inte väljer man en butterflykniv om man planerat döda någon? Känns det inte väldigt "babbigt" med buttrflykniv?

Grabben var 8 år. Knappast sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in