2016-01-08, 00:00
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Så är det nog. Nån som trott sig se mördaren springa iväg säger att han var blond. Det finns peruker. Eller vilseledande uppgifter. Dådet var planlagt. Men kvinnan var ingen "kärring". Hon var en hjältinna som tragiskt blev ett offer för den fege saten.

Men blodet och hårstrået kommer från samma person, en person som bevisligen hade cendréfärgat hår. Det var ingen arab i blond peruk.
Visst kan en skymfad klan beställa mord av en nordbo men det låter inte sannolikt.
Inget vittne har talat om annat än svenskt/nordeuropeiskt utseende.

Möjligen var det planlagt, möjligen var hon en hjältinna. Ingen vet någonting om det.
Citera
2016-01-08, 19:05
Medlem
Quarrels avatar
Corren: Specialgrupp tillbaka till Linköping
Citat:
Det är oklart hur längre Riksmordskommissionen kommer att arbeta i Linköping. Före jul strukturerade gruppen utredningsmaterialet och tog fram en plan för i vilken ordning tipsen skulle följas upp.
Citera
2016-01-08, 22:48
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Corren: Specialgrupp tillbaka till Linköping
Jag hoppas dom hittar rätt snubbe, det tycker nog GW också som trodde detta skulle vara löst på en vecka
Citera
2016-01-08, 23:11
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
En sak som säkert har diskuterats här men jag funderar ofta på det här fallet och det är skumt att han inte är fast med alla spår han lämnat efter sig. Min känsla säger mig att gärningsmannen är från en "fin" familj, typ son till ägare av något stort företag. De vet att sonen har sjuka tankar och förstår, kanske till och med får ut ett erkännande från honom efter mordet. Då en sån här händelse skulle skada familjens/företagets rykte och pengar inte är något problem, så skickar de sonen utomlands typ USA. Där han antagligen fått rehab samt fina utbildningar betalda av familjen och sällan är hemma på besök i Sverige.
Citera
2016-01-10, 00:53
Medlem
Känslan är att denna mördare är nått liknande som Lennart "kannibalen" som polisen hade DNA på men inte hitta. Han levde isolerat med familjen och drevs av att till slut prova mörda någon. Han letade runt dagis och skolor först för att försöka hitta ett ensamt lämpligt offer (barn) som skulle vara lätt att övermanna med kniv. Hittade ingen lämpligt offer utan hamnade hos styvsyrran.
Polisen hittade inte Lennart utan när han mörda sitt andra offer ( också en person från fosterfamiljen)nått år senare så fann polisen kopplingen mellan offren och kom han på spåret.

Här tror jag mördaren inte kände offret utan det var ett tillfällighet mord ( gick runt och leta) och kvinnan blev offer i paniken för mördaren. Som slänger både mordvapen och mössan vilket ingen som planerar ett mord skulle göra. Sen tror jag som GW, att mördaren var ung (16-20 år) och att han inte är eller bor permanent i Linköping. Utan var där tillfälligt för att kanske t.ex hälsa på en mor/far förälder.

Bara vänta och se nu för nu är det dax å gripa gärningsmannen och få det här uppklarat!
Citera
2016-01-18, 17:40
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Snart väntas polisen få svar på DNA-test
Citat:
Nu kan vi berätta att polisen har DNA-topsat ett flertal personer i förlängningen av den gamla utredningen. Utredarna inväntar svar inom en vecka på runt fem toppningar.
Riksmordskommissionen finns kvar i staden med tre medarbetare.
– Jag är oerhört tacksam för att de är kvar är hos oss, säger Jan Staaf – och tillägger sedan:
– Ibland är man försiktigt optimistisk.
Citera
2016-02-01, 08:04
Medlem
Ponera att killen på parkbänken i Trädgårdsföreningen - han med den stirrande blicken, som satt utan jacka, och som polisen byggde sin fantombild på - är gärningsmannen. Det är ändå ganska troligt väl? Framför allt eftersom han aldrig hört av sig till polisen, som ju hade kunnat avfärda honom från utredningen om han inte varit inblandad, då de har gärningsmannens DNA. Då är det väl nästan givet att han bodde nära brottsplatsen? Att han satt där han satt för att hemmet låg så nära brottsplatsen att han var rädd för att bli påkommen när han skulle ta sig dit. Men var hade isåfall gjort av jackan? Höll han den runt den skadade handen? Hade han dumpat den som han dumpade sin mössa? Någon som kan länka till tantens vittnesmål?
Citera
2016-02-03, 20:05
Medlem
En fråga:

Låt säga att han som begick dådet var 15 när det inträffade och han nu skulle hittas via en DNA-träff.
Vad blir det då tal om för straff? Han kan ju inte dömas till särskilt långt straff, hur blir det ?
Citera
2016-02-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
En fråga:

Låt säga att han som begick dådet var 15 när det inträffade och han nu skulle hittas via en DNA-träff.
Vad blir det då tal om för straff? Han kan ju inte dömas till särskilt långt straff, hur blir det ?

Man blir dömd på samma vis som om man var 15. Bara det att man inte hamnar på ett hem för ungdomar.
Citera
2016-02-13, 22:59
Medlem
Slåttermaskins avatar
Har en teori om motivet som jag inte vet om den diskuterats i tråden tidigare och tänkt på många gånger genom åren. Orkar inte läsa igenom +600 sidor. Elektronikkedjan som föräldrarna till den knivmördade pojken drev drogs med stora ekonomiska problem. Fet förekom väl också oegentligheter i den? Har för mig att jag hade beställt en dator därifrån som jag aldrig fick, men lyckligtvis fick tillbaka pengarna för. Kan det vara så att mördaren är en av dem som blev lurade och ville hämnas på ägarna för det, en ung man med någon form av psykisk störning som lagt en massa pengar på att beställa elektronik han aldrig fått? Jag köper därmed att mördaren rekat pojkens rutiner och vanliga gångväg till skolan, samt stod och väntade på att pojken skulle passera honom. Kvinnan strök med då hon såg vad som hände.
Citera
2016-02-13, 23:15
Medlem
ecu971s avatar
Mordet går att lösa, gör en anna lind och använd globala dnabanken så är mordet uppklarat.
Citera
2016-02-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
En fråga:

Det är väl troligt att den som begick mordet är psykiskt sjuk och hade fått vård för det. Men hade han inte varit det hade straffet blivit livstids fängelse om han varit vuxen.

De två som mördade Therese Johansson Rojo fick 20 månaders ungdomsvård, omkring en femtedel av 10 års fängelse som de hade fått annars.

Livstids fängelse är minst 20 år så den som hade varit 15 år och blivit dömd, då eller i efterhand, hade fått fyra år enligt min beräkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in