Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-22, 23:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskosnubben
Japp, källa:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225724-asus_k501lx-dm121h_156_full_hd_i5-5200u-8gb-1tb__16gb_ssd_gtx_950m_2gb-win_81

Om det går - vet ej. Datortillverkarna borde ju veta vad de gör så det borde gå.
Räcker det - ja det är en annan fråga men det gör det enligt min erfarenher eftersom man har allt annat än Os`et på den andra disken men det kräver att man håller efter SSD`n med Windows diskrensning och håller allt vad cacher heter på ett minimum samt minimum av pagefil om ens någon och ingen hiberfil.

W8.1 var och är ett bra Os men W10 är bättre samt mindre i storlek.
Citera
2016-03-23, 00:20
Bannlyst
Windows 10, bärbar Toshiba satellite.

Testat med flera olika hörlurar men datorn envisas om att spela ut ljudet genom BÅDE datorns högtalare och genom mina hörlurar..

Under uppspelningsenheter hittar datorn bara sina egna högtalare och inte några hörlurar..

Snälla hjälp, använder ju hörlurar för att andra inte ska höra..
Citera
2016-03-23, 10:03
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
[...] och så stängde jag av så att Windows update inte kan installera drivrutiner.
[...]
Ursäkta en möjligen dum fråga, men hur stänger man av det?
Anledningen är att jag definitivt inte vill att Microsoft ska ha någonting med drivrutiner att göra.. Fast å andra sidan kanske det faktiskt krävs för en del basala grejor som USB och DVD-brännare t ex??
Citera
2016-03-23, 10:52
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Citat:
Ursprungligen postat av Myskosnubben
Citat:
Är du säker på att det är 64bits på den?
Japp, källa:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225724-asus_k501lx-dm121h_156_full_hd_i5-5200u-8gb-1tb__16gb_ssd_gtx_950m_2gb-win_81

Om det går - vet ej. Datortillverkarna borde ju veta vad de gör så det borde gå.
Räcker det - ja det är en annan fråga men det gör det enligt min erfarenher eftersom man har allt annat än Os`et på den andra disken men det kräver att man håller efter SSD`n...

Hybriddisk innebär att den har en snabbare cash-del i disken som datorn kan swapa emot. De 16GB som är SSD är inget du kan "lagra" i, utan används av datorn (systemet) för att tillfällig lagra i. All din lagring och även programinstallationer ligger på en "vanliga" 1TB-delen.

Så ja, du kan uppdatera - du har gott om plats
Citera
2016-03-23, 11:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Hybriddisk innebär att den har en snabbare cash-del i disken som datorn kan swapa emot. De 16GB som är SSD är inget du kan "lagra" i, utan används av datorn (systemet) för att tillfällig lagra i. All din lagring och även programinstallationer ligger på en "vanliga" 1TB-delen.

Så ja, du kan uppdatera - du har gott om plats

Mogonkröök; du har så rätt så - https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive - det är jag som svamlar gojja. Den mentala HDD`n brann, jag får byta ut den.

Som sagt - gott om plats men kanske inte så snabb som du vill.
Citera
2016-03-23, 12:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ursäkta en möjligen dum fråga, men hur stänger man av det?
Anledningen är att jag definitivt inte vill att Microsoft ska ha någonting med drivrutiner att göra.. Fast å andra sidan kanske det faktiskt krävs för en del basala grejor som USB och DVD-brännare t ex??

Se inlägg # 3249.
Citera
2016-03-23, 15:05
Medlem
d00rkey

System / avancerade system inställningar / Maskinvara / Inställningar för enhetsinstallation: Nej

Innan min uppdatering fanns det 3 alternativ under kategorin Nej.
Känns ganska luddigt vad denna inställning gör just nu i mitt tycke.

Du ser troligtvis bara Ja / Nej
Citera
2016-03-23, 19:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Se inlägg # 3249.
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
d00rkey

System / avancerade system inställningar / Maskinvara / Inställningar för enhetsinstallation: Nej

Innan min uppdatering fanns det 3 alternativ under kategorin Nej.
Känns ganska luddigt vad denna inställning gör just nu i mitt tycke.

Du ser troligtvis bara Ja / Nej
Aha. Okej. Blockera Windows Update helt och hållet... Well, det var ju också smart.
Jag trodde liksom, av någon anledning, att ni hade hittat ett sätt att endast blockera drivrutinsuppdateringar genom Microsoft.

Jag vill minnas att Microsoft kunde "erbjuda" Nvidia- och Radeon-uppdateringar tidigare, men att de i princip inte var något att bry sig om utan sköta det hela från respektive företag istället.
Citera
2016-03-23, 20:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Aha. Okej. Blockera Windows Update helt och hållet... Well, det var ju också smart.
Jag trodde liksom, av någon anledning, att ni hade hittat ett sätt att endast blockera drivrutinsuppdateringar genom Microsoft.

Jag vill minnas att Microsoft kunde "erbjuda" Nvidia- och Radeon-uppdateringar tidigare, men att de i princip inte var något att bry sig om utan sköta det hela från respektive företag istället.

Windows update minitool ger dig kontroll över ALLA uppdateringar.
Citera
2016-03-23, 20:36
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Windows update minitool ger dig kontroll över ALLA uppdateringar.
Jepp. Det har jag förstått, och det är ju för väl att det finns ett sådant verktyg.

Fast jag är inte direkt i begrepp, just nu i alla fall, att börja använda det. Detta kan dock komma att ändras rätt snabbt om jag själv stöter på några märkligheter från Microsofts sida.
Citera
2016-03-27, 07:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Så har jag då gjort en clean install fån dvd. Det var dock olovligt mycket strul med bios innan datorn bootade från dvd:n. Om jag läst instruktionerna innan skulle det ha gått enklare men nu gjorde jag inte det.
Ja har inte noterat några problem egentligen efter installationen. Datorn är rapp och tangentbordet har hittills hållit sig som det skall. Den största fördelen hittills är att den strulande kontakten med routern verkar ha förbättrats. Stabil kontakt hittills. Jag har ännu inte uppdaterat några rutiner.

Det enda som stör lite är vissa språkproblem. Jag har från början en engelsk version och valde det även nu. Jag valde svenskt tangentbord och Finland som zon. Det lede dock till att en del likväl kom på finska. Nu har jag ändrat lite språkinställningar så det finska har blivit svenskt, förutom en sak. När man startar upp så kommer först ett välkomstfönster upp (eller så är det bara dagens datum och klocka, minns inte riktigt nu) där jag trycker enter och kommer vidare. I mitt fall kommer jag vidare till outlook-inloggning, som även blir som en inloggning på datorn, för att sen slutligen komma till windows.
Det första fönstret som dyker upp kommer fortsättningsvis på finska. Det är en bagatell men jag skulle gärna se att det är på svenska.

I balken nertill, till höger står det SWE. Tooltipen som kommer när jag för pekaren dit säger Swedish(Finland) och Swedish keyboard. Klickar jag på det kommer en ruta med tre fält. I översta fältet som är aktiverat (blått) står det SWE, Swedish(Finland) och Swedish keyboard. I andra fältet står det FIN, Finnish och Swedish keyboard. Tredje fältet är Language preferences och dit kommer jag om jag klickar. Jag tror att jag borde få fältet med FIN, Finnish och Swedish keyboard, avlägsnat för att helt utplåna finskan i datorn. Förslag?
Citera
2016-03-27, 08:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Så har jag då gjort en clean install fån dvd. Det var dock olovligt mycket strul med bios innan datorn bootade från dvd:n. Om jag läst instruktionerna innan skulle det ha gått enklare men nu gjorde jag inte det.
Ja har inte noterat några problem egentligen efter installationen. Datorn är rapp och tangentbordet har hittills hållit sig som det skall. Den största fördelen hittills är att den strulande kontakten med routern verkar ha förbättrats. Stabil kontakt hittills. Jag har ännu inte uppdaterat några rutiner.

Det enda som stör lite är vissa språkproblem. Jag har från början en engelsk version och valde det även nu. Jag valde svenskt tangentbord och Finland som zon. Det lede dock till att en del likväl kom på finska. Nu har jag ändrat lite språkinställningar så det finska har blivit svenskt, förutom en sak. När man startar upp så kommer först ett välkomstfönster upp (eller så är det bara dagens datum och klocka, minns inte riktigt nu) där jag trycker enter och kommer vidare. I mitt fall kommer jag vidare till outlook-inloggning, som även blir som en inloggning på datorn, för att sen slutligen komma till windows.
Det första fönstret som dyker upp kommer fortsättningsvis på finska. Det är en bagatell men jag skulle gärna se att det är på svenska.

I balken nertill, till höger står det SWE. Tooltipen som kommer när jag för pekaren dit säger Swedish(Finland) och Swedish keyboard. Klickar jag på det kommer en ruta med tre fält. I översta fältet som är aktiverat (blått) står det SWE, Swedish(Finland) och Swedish keyboard. I andra fältet står det FIN, Finnish och Swedish keyboard. Tredje fältet är Language preferences och dit kommer jag om jag klickar. Jag tror att jag borde få fältet med FIN, Finnish och Swedish keyboard, avlägsnat för att helt utplåna finskan i datorn. Förslag?

Kan denna guide hjälpa dig? -> http://www.enkelteknik.se/andra-lagg-till-nytt-sprak-i-windows-10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in