Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-22, 20:16
Medlem
1FF

Jag ser inte hur det skulle kunna vara en uppgradering men skulle inte bli förvånad om det skulle kunna vara så.

Vad menar du med att använda Windows gui från extern media?
Det är väl alltid en gui oavsett hur du väljer att göra din installation?
Jag har inte installerat om Windows via verktygen som finns inne i Windows.

Jag bootade via Usb samt tog bort alla partitioner ( Vilket i mitt tycke redan där borde tala för att det är en ren installation, men det kanske går att formatera idag även fast man kör med Windows egna ominstallation?)

Min usb sticka är för övrigt inte skapad nu under denna ominstallation utan i ett tidigare skede. ( Om det var där du tänkte att man kanske felar )

Finns det något som direkt skiljer dessa olika sätt åt?
Tex, blir man frågad om cd nyckel på båda sätt?
Senast redigerad av _Challe_ 2016-03-22 kl. 20:20.
Citera
2016-03-22, 20:41
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Har uppgraderat en dator, so far so good. Om jag i framtiden behöver ominstallera, hur ska jag gå tillväga? Detta finns säkert redan besvarat i tråden men är lite lat och orkar inte leta

Hittat svar http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-10-recovery-options
Citera
2016-03-22, 21:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har uppgraderat en dator, so far so good. Om jag i framtiden behöver ominstallera, hur ska jag gå tillväga? Detta finns säkert redan besvarat i tråden men är lite lat och orkar inte leta

Då söker du på - Windows 10 media creation tool och gör sedan ditt egna installationsmedia.

Skapa din egna återställningspartition !?
Citera
2016-03-22, 21:24
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Då söker du på - Windows 10 media creation tool och gör sedan ditt egna installationsmedia.

Skapa din egna återställningspartition !?

Det här? På en sticka? http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/create-a-recovery-drive
Citera
2016-03-22, 21:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
1FF

Jag ser inte hur det skulle kunna vara en uppgradering men skulle inte bli förvånad om det skulle kunna vara så.

Vad menar du med att använda Windows gui från extern media?
Det är väl alltid en gui oavsett hur du väljer att göra din installation?
Jag har inte installerat om Windows via verktygen som finns inne i Windows.

Jag bootade via Usb samt tog bort alla partitioner ( Vilket i mitt tycke redan där borde tala för att det är en ren installation, men det kanske går att formatera idag även fast man kör med Windows egna ominstallation?)

Min usb sticka är för övrigt inte skapad nu under denna ominstallation utan i ett tidigare skede. ( Om det var där du tänkte att man kanske felar )

Finns det något som direkt skiljer dessa olika sätt åt?
Tex, blir man frågad om cd nyckel på båda sätt?

Jag kan ha fel men jag har inte hört talas om att man får en old på en ren nyinstallation och jag har aldrig fått det såå - jag tycker det där är mysko.

När man ska göra sitt media så får man 2 alternativ, det var det jag menade.
En del väljer fel där. Ompartitionering talar starkt för din sak - givetvis.

Det är en sak jag tänkt på angående stickan och det är att den kanske är någon test/preview/insiderversion och att man då får en old vid uppdateringar. Men det vet väl du bäst själv. Är det en vanlig en så ska det ju inte vara något problem. Men mysko är det - tycker jag.

Nyckel efterfrågas bara om man inte har gjort en uppgradering först.
Citera
2016-03-22, 21:42
Medlem
Du kan nog vara något på spåren då jag körde insider ett tag innan den riktiga versionen kom ut.

Minns helt ärligt inte när jag gjorde denna sticka men på insider versioner brukar det stå på skrivbordet att det är insider om jag inte missminner mig.
Vilket det inte gör när man använder denna.

Jag är för dåligt insatt för att veta om denna sticka innehåller insider eller ej men det känns som att det kan vara troligt eller att installationen är väldigt tidig om man kan säga så, vilket kanske kan påverka.

Kanske borde göra om min sticka för att utesluta detta
Citera
2016-03-22, 21:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det här? På en sticka? http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/create-a-recovery-drive

Nu tänkte jag på datorn men det där låter som ett bra alternativ om man vill ha det så.
Min personliga erfarenhet är att det där funkar sådär och finns dessutom som alternativ redan på datorn så jag tycker det är bättre i sådana fall att ha ett W10 installationsmedia på sticka och ominstallera istället. Eller att göra en backup av det nyligen installerade Windows med uppdateringar samt Os inställningar, enbart, på sticka att ha såsom återställningsmedia. Det går fortare att återställa till än att ominstallera samt sparar in en del jobb/tid.
Citera
2016-03-22, 21:49
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Nu tänkte jag på datorn men det där låter som ett bra alternativ om man vill ha det så.
Min personliga erfarenhet är att det där funkar sådär och finns dessutom som alternativ redan på datorn så jag tycker det är bättre i sådana fall att ha ett W10 installationsmedia på sticka och ominstallera istället. Eller att göra en backup av det nyligen installerade Windows med uppdateringar samt Os inställningar, enbart, på sticka att ha såsom återställningsmedia. Det går fortare att återställa till än att ominstallera samt sparar in en del jobb/tid.

Det låter bra, jag ska göra så. Tack för svar!
Citera
2016-03-22, 21:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
Du kan nog vara något på spåren då jag körde insider ett tag innan den riktiga versionen kom ut.

Minns helt ärligt inte när jag gjorde denna sticka men på insider versioner brukar det stå på skrivbordet att det är insider om jag inte missminner mig.
Vilket det inte gör när man använder denna.

Jag är för dåligt insatt för att veta om denna sticka innehåller insider eller ej men det känns som att det kan vara troligt eller att installationen är väldigt tidig om man kan säga så, vilket kanske kan påverka.

Kanske borde göra om min sticka för att utesluta detta

Ja kanske det. Jag har sökt på nätet om det där med old men kan inte hitta något vettigt om det annat än vad jag nämnt hittills så jag håller såklart kvar vid min givna info. Att något ska ha ändrats i saken har jag alltså inte hittat.

Kolla saken själv - med t.e.x Ms community.
Citera
2016-03-22, 22:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskosnubben
Hej!

Jag hade tänkt införskaffa en ny ASUS-laptop.

Men då läser jag att den har Windows 8.1 förinstallerat.

Nu är det så att denna laptop har hybriddisk, 1TB + 16GB SSD. Jag undrar ifall jag fortfarande kan uppgradera till Windows 10 förutsatt att operativsystemet är installerad på SSD-disken?

Såg att både Windows 8.1 och Windows 10 hade samma krav på diskutrymme, 20GB för 64-bit operativsystem. Då går det inte riktigt ihop att ens Windows 8.1 är installerad på den...

EDIT: alltså är en uppgradering ens nödvändig då också, är inte 8.1 bra också?

Är du säker på att det är 64bits på den?
Citera
2016-03-22, 22:47
Medlem
Myskosnubbens avatar
Citat:
Är du säker på att det är 64bits på den?

Japp, källa:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225724-asus_k501lx-dm121h_156_full_hd_i5-5200u-8gb-1tb__16gb_ssd_gtx_950m_2gb-win_81
Citera
2016-03-22, 23:02
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Kanske hjälper - http://www.thewindowsclub.com/reset-windows-store-cache

Tack jag sparar den länken i alla fall. Den hoppade dock igång under kvällen. Har inte gjort något speciellt mer än logga ut och så. Testade ju det innan också. Dock utan resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in