2016-06-16, 17:31
Medlem
Kan krångel med ljudet, program som hänger sig och att videouppsleningar ibland slutar fungera (kräver omstart) - vara problem som kommer av att man uppgraderat från 8 till 10 ?

Kan en ev. nyinstallation av windows 10 lösa detta tror ni? Min laptop är inte mer än ett år gammal och jag tycker inte den borde krångla så här mycket.

Krävs omformatering och nyinstallation eller kan en systemåterställning hjälpa?
Senast redigerad av Mefistofeles. 2016-06-16 kl. 17:33.
Citera
2016-06-16, 17:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Kan krångel med ljudet, program som hänger sig och att videouppsleningar ibland slutar fungera (kräver omstart) - vara problem som kommer av att man uppgraderat från 8 till 10 ?

Kan en ev. nyinstallation av windows 10 lösa detta tror ni? Min laptop är inte mer än ett år gammal och jag tycker inte den borde krångla så här mycket.

Ja. Smärre problem kan gå att lösa men många och eller stora problem löses bäst/oftast med en ren nyinstallation av W10. Även en uppdatering av drivisar för din dator från dess hemsida för just W10.
Citera
2016-06-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja. Smärre problem kan gå att lösa men många och eller stora problem löses bäst/oftast med en ren nyinstallation av W10. Även en uppdatering av drivisar för din dator från dess hemsida för just W10.

Drivrutiner är uppdaterade. För ett tag sedan strulade även wireless ibland... Funderade på om det kunde rröra sig om ett hårdvarufel.
Citera
2016-06-16, 18:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Drivrutiner är uppdaterade. För ett tag sedan strulade även wireless ibland... Funderade på om det kunde rröra sig om ett hårdvarufel.

Om allt funkade innan uppgraderingen kan det ju vara uppgraderingens installationen som krånglar så prova med en ren nyinstallation. Problem likt dina har löst för många genom det.
Citera
2016-06-16, 18:34
Citat:

Krävs omformatering och nyinstallation eller kan en systemåterställning hjälpa?

Jag råder alla till att ladda ner CCleaner och köra en rensning av registret och massa skräpfiler som lägger sig i systemet. Ni får ett mer effektivt system och register error och liknande som ställer till det med drivrutiner och tom i värsta fall att ni inte kan starta upp Windows. Gratisversionen fungerar utmärkt för detta. Jag hade liknande problem inna jag började köra CCleaner. Programmet ligger nere i snabbatarten och larmar när det krävs rensningar av olika slag och sköter det hela sedan effektivt. Finns också liknande program men detta anser jag vara det bästa. Att drivisar och liknande inte fungerar beror troligen på registerkomplikationer
Citera
2016-06-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag råder alla till att ladda ner CCleaner och köra en rensning av registret och massa skräpfiler som lägger sig i systemet. Ni får ett mer effektivt system och register error och liknande som ställer till det med drivrutiner och tom i värsta fall att ni inte kan starta upp Windows. Gratisversionen fungerar utmärkt för detta. Jag hade liknande problem inna jag började köra CCleaner. Programmet ligger nere i snabbatarten och larmar när det krävs rensningar av olika slag och sköter det hela sedan effektivt. Finns också liknande program men detta anser jag vara det bästa. Att drivisar och liknande inte fungerar beror troligen på registerkomplikationer

Jag misstänkte ett tag att småfelen som jag beskrev ovan kommer sig av att jag körde ccleaner och därmed pajade registret.
Citera
2016-06-16, 21:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag misstänkte ett tag att småfelen som jag beskrev ovan kommer sig av att jag körde ccleaner och därmed pajade registret.

Då kör man - sfc /scannow - som kollar och reparerar det. Men med så många småfel låter det mer som ett typiskt W10 uppgraderingsproblem.
Citera
2016-06-17, 10:52
Bannlyst
Uppdaterade tjejens dator för ett par veckor sedan och den har fungerat fint.
Men när hon vill kola filmer på Cmore (vi har konto), så får hon varje gang hos ska starta en film: "Installera senaste Silverlight". Det är gjort utan problem vid första tillfället och Inga senare versioner har kommit. Hur kommer man runt detta? Hon använder "Edge" för att se film. Hon vill inte använda Crome. I w8 fungerade explorer utmärkt för filmer på Cmore.
Citera
2016-06-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Men när hon vill kola filmer på Cmore (vi har konto), så får hon varje gang hos ska starta en film: "Installera senaste Silverlight". Det är gjort utan problem vid första tillfället och Inga senare versioner har kommit. Hur kommer man runt detta? Hon använder "Edge" för att se film. Hon vill inte använda Crome. I w8 fungerade explorer utmärkt för filmer på Cmore.

Provkör IE (finns OCKSÅ i w10) i stället för Edge, och "Pin"na den till Start.
Citera
2016-06-17, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Provkör IE (finns OCKSÅ i w10) i stället för Edge, och "Pin"na den till Start.
Tack för tipset! Skall kolla detta efter jobbet. :-)
Citera
2016-06-18, 12:34
Medlem
Tramp-Popes avatar
Efter omstart byts mitt tidsformat samt tangentbordslayout till amerikanska trots att jag manuellt ändrat det till svenska. Hur kan jag behålla ändringarna jag gör utan att behöva ändra visningsspråket till svenska, som jag vill ha på engelska?

Tack på förhand!
Citera
2016-06-18, 13:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Edge har inte support för silverlight så att se C More i den är inte så lyckat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in