2016-03-09, 08:11
Medlem
Som jag skrev innan, en betalningsanmaning så det finns på papper är en bra början. Öppna i denna gärna för att göra en amortering över en relativt kort tid.

Knappast önskvärd situation att utgå från att återbetalning sker om 10-15 år, tyvärr kan alternativet vara att den uteblir helt vilket givetvis är sämre. Finns redan en stor skuld hos kronofogden är det inget vunnet alls på att lämna ärendet dit. Det kostar visserligen inte så många hundralappar att få ett utslag, men sedan tillkommer avgift för utmätning som normalt tas ut från gäldenären, men hamnar på fordringsägarens bord om medel saknas. Dessutom bevakas för endast ett år, sedan tillkommer ytterligare kostnad för varje år man vill förlänga försöken till utmätning.
Citera
2016-03-19, 11:21
Bannlyst
Csn Lån Trots Kronofogden

Hej,
Det är nämligen så att jag har hamnat på helt fel bana i livet redan i tidig ålder och jag har haft en del problem med rättsväsendet.
Detta har resulterat i att jag har fått en del "dommar" och även skulder hos Kronofogden.
Nu har jag tagit mig i nackskinnet och börjat studera. Går en utbildning på fulltid.
Min fråga till er är om jag har rätt till CSN LÅN eller om jag kommer att bli nekad pga Kronofogden?
Jag vet inte hur jag ska gå runt om jag ska gå denna utbildning utan att få CSN lån.
Jag har förhandlat en avbetalningsplan med kronofogden men det är ganska svårt att komma upp med 200.000 bara så. Allt jag betalar just nu till kronofogden är 500:- i månaden.

Hoppas att någon här på Flashback vet hur det går till.

Jag är 25 år om detta kanske är något som är relevant för att ge mig ett så bra svar som möjligt.
Har för tillfället levt på undanlagda pengar i 6 månader men dom börjar ta slut och jag har 8 månader kvar av min utbildning.
Citera
2016-03-19, 12:05
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Hej,
Det är nämligen så att jag har hamnat på helt fel bana i livet redan i tidig ålder och jag har haft en del problem med rättsväsendet.
Detta har resulterat i att jag har fått en del "dommar" och även skulder hos Kronofogden.
Nu har jag tagit mig i nackskinnet och börjat studera. Går en utbildning på fulltid.
Min fråga till er är om jag har rätt till CSN LÅN eller om jag kommer att bli nekad pga Kronofogden?
Jag vet inte hur jag ska gå runt om jag ska gå denna utbildning utan att få CSN lån.
Jag har förhandlat en avbetalningsplan med kronofogden men det är ganska svårt att komma upp med 200.000 bara så. Allt jag betalar just nu till kronofogden är 500:- i månaden.

Hoppas att någon här på Flashback vet hur det går till.

Jag är 25 år om detta kanske är något som är relevant för att ge mig ett så bra svar som möjligt.
Har för tillfället levt på undanlagda pengar i 6 månader men dom börjar ta slut och jag har 8 månader kvar av min utbildning.
vill du själv lägga på dig mer skulder? är det inte att be om mer problem
Citera
2016-03-19, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
vill du själv lägga på dig mer skulder? är det inte att be om mer problem

Hur är det att be om problem?
Det är väl enda sättet för mig att gå en utbildning så att jag kan få ett arbete?
Jag har lärlingsplats om en månad men jag måste då ta ett CSN lån.
Detta för att kunna betala hyra och transport till och från lärlingsplatsen.
Citera
2016-03-19, 13:06
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Hur är det att be om problem?
Det är väl enda sättet för mig att gå en utbildning så att jag kan få ett arbete?
Jag har lärlingsplats om en månad men jag måste då ta ett CSN lån.
Detta för att kunna betala hyra och transport till och från lärlingsplatsen.
För du kommer få ännu mer släpande skulder. Men det är bara min åsikt, jag skulle inte vilja lägga på mer ännu mer släpande skulder. Försök skaffa ett helgjobb kanske?
Citera
2016-03-19, 13:16
Bannlyst
Det är nog inga probs för dig o få studielån även om du är hos fogden.
Citera
2016-03-19, 13:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
För du kommer få ännu mer släpande skulder. Men det är bara min åsikt, jag skulle inte vilja lägga på mer ännu mer släpande skulder. Försök skaffa ett helgjobb kanske?

Klart han ska ta CSN, finns inget bättre lån att ta idag. Dessutom behöver du inte betala tillbaka det lånet om du blir arbetslös utan kan skjuta på återbetalningen och då räntan är så låg är det helt rätt väg att gå.

Sluta jämföra CSN, som är en investering i sig själv, med ett vanligt blancolån. Dom har ingen likhet alls förutom att dom båda kallas för "lån".
Citera
2016-03-19, 15:04
Bannlyst
Tack!
då får jag hoppas att dom godkänner min ansökan!

mvh
Citera
2016-03-22, 22:13
Bannlyst
skickade pengar åt ven o nu e kronofogden efter mig

hallo alla för 1 månad sen skicka ja pengar till Tyskland åt en ven de rör sig om 10 000 svenska kronor

ja har skulder på kronofogden på 20 tusen kr o de har hit tills inte besvärat mig för ja ej inkomst har men nu ska dom komma hem till mig o göra bostads för rättning för dom har fått reda på att ja skicka pengar åt min ven så dom tror kanske att ja gömmer pengar hemma

jhur fick dom reda på de o va ska ja göra obs pengarna skickades via west union
Citera
2016-03-22, 22:15
Medlem
Servals avatar
Förstår inte riktigt. Du har skickat pengar till en vän och detta resulterade i att Kronofogden beslutade att ombilda föreningen där du bor till bostadsrättsförening?

Jag tror du har fått något om bakfoten här.
Citera
2016-03-22, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Förstår inte riktigt. Du har skickat pengar till en vän och detta resulterade i att Kronofogden beslutade att ombilda föreningen där du bor till bostadsrättsförening?

eh nej kanske stava fel ja har svårt för stavning men dom ska komma o se om ja har nåt av värde som dom kan ta

e rädd att dom ska ta min dator o tv eller katt har inte mycket annat
Citera
2016-03-22, 22:18
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval

Jag tror du har fått något om bakfoten här.
Tror de ska göra en tillgångsmätning eller vad det nu så fint kallas, värdera hans tillgångar då han uppenbarligen hade något som kunde generera 10.000kr.

edit, de lär antagligen ta din dator och tv om de har något värde ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in