Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Är det så här du menar?
NA: Långt fängelsestraff för Sköllerstamördaren
NA: Frias för Sköllerstamordet
Så här skrev
hovrätten:
Det fanns rejält med försvårande omständigheter i målet, men det gick inte att binda 25-åringen till själva gärningen, och därför inte heller att döma honom efter hans förklaring. På samma sätt går det inte att binda NB till Lisas död. Bevisningen visar inte på något utöver griftefridsbrott.
Ja, i förstone kan man ju tycka att det finns paralleller mellan de här två fallen (Som du vet har även jag intresserat mig för Sköllerstafallet, trots att det inte fick mycket uppmärksamhet här, och läst domarna ganska noga).
Ändå finns det ett par avgörande skillnader här:
- Den misstänkte hade legitima skäl att befinna sig på brottsplatsen vid tiden kring brottet, han hade vistats massor där och det var en nära släkting
- Det finns andra personer som kan tänkas ha begått brottet, även om det inte är så sannolikt. Både GM:s farmor och pappa är möjliga och med tanke på omständigheterna runt BO (Ett första klassens praktsvin som bland mycket annat dömts för sexuella övergrepp mot ett av sina barnbarn) så fanns definitiv motiv. Det är t ex inte alls orimligt att tänka sig att GM kommit överens med sin far om att dra misstankarna från honom genom att fly landet och hålla sig undan. Är det sannolikt? Nej, inte särskilt. Vem tror jag begick brottet? Det mesta talar för att det är GM. Men det finns tillräckligt med frågetecken för att upparbeta ett rimligt tvivel.
Framför allt är det ett marginalfall och det är inget att förvåna sig över att två domstolar kom till två olika slutsatser.
I Lisa Holm-fallet finns inga rimliga förklaringar till alla fynd från GM på offrets kläder, på röret och på snörbitar. Även om han arbetat en hel del i ladan har han inget rimligt skäl till att befinna sig där vid tidpunkten i fråga som kan förklara att han "snubblar" över en död kropp, blir rädd för att bli misstänkt och gömmer kroppen, varvid han råkar avsätta DNA på inte mindre än ett tiotal olika ställen.
Det som skulle kunna rädda honom är städhypotesen, vilket du vet att jag tidigt var inne på (fast bara för brodern - alla fantasier om "rika knösar" är substanslöst trams). Men - den lider av allvarliga problem ur den misstänktes synvinkel:
- Han har hela tiden hårdnackat nekat - en plötslig omsvängning framstår inte som trovärdig.
- Den i så fall antagne mördaren har inte lämnat några spår själv (om man undantar den slängda tejpbiten)
- Bevisningen i övrigt pekar mot att Aivaras varit hemma - inga tecken på att han lämnat bostaden under den aktuella tiden finns.
- Det finns inga som helst tecken på att bröderna haft någon kontakt med varandra som går att passa in i tidschemat. De har inte ringt och hur någon kan få in en Aivaras som åker hem efter mordet och panikber sin bror om hjälp kan jag då inte fatta
- Flera andra beteenden blir ologiska, inte minst Irinas. Varför skulle hon sitta och skydda sin svåger i de pressade förhören i Sverige, men träda ifrån de alibiförsök hon tidigare gjort för sin man? Det finns ingen rimlighet i det.
- Nerijus kan inte presentera minsta lilla bevis för att allt varit tvärtom och att det var han själv som satt hemma och ugglade medan brodern var ute med hans bil och mördade en ung flicka i en äcklig lada (där hans bror runkat och skitit på golvet)
Alla historier Nerijus eventuellt kommer att dra upp i samråd med sin advokat bär därför orimlighetens prägel och kommer med all sannolikhet inte att hjälpa honom ett vitten. Frågan är dock om HD skulle kunna få för sig att återförvisa målet till hovrätten för att man anser att en omsvängning från den åtalade är av så central betydelse att en ny rättegång bör ske. Jag vet dock inte om HD egentligen har några legala möjligheter till att återförvisa målet på en sån grund.