2016-03-19, 22:33
Medlem
ojhos avatar
Problemet för M är att valet av allianser(!) kommer att skrämma bort väljare oavsett vilket det blir. Möter man SD kommer man att tappa väljare till C. Väljer man att försöka hålla alliansen vid liv i någon betydande grad försvinner mängder av väljare direkt till SD. Dessutom tillkommer att KD knappast kommer att överleva 2018. Partiet har de senaste valen förblivit ett riksdagsparti eftersom det varit ett riksdagsparti, men jag tror inte att det kommer att fungera framgent. Partiet företräder ett minoritetsintresse på ett totalt andefattigt sätt, samtidigt som SD i stora delar täcker in samma politik fast utan att skämmas för sin socialkonservatism, med den ytterligare fördelen som en lösare identifiering med kristendomen ger. Samtidigt finns en ansenlig del "bleeding heart christians" i KD(se uttalanden om TUT nu under vintern). Jag skulle beteckna KD som minst lika opålitliga som M i migrationsfrågan. L är även de ett parti för ingen, men de är politiskt skickligare än KD och saknar helt heder(men jag upprepar mig), så de kan säkert lyckas klamra sig kvar. Ska M-ledningen ha stake att göra upp med ett jämnstort SD, alternativt rodda ihop en allians med utopistliberalerna i C och ett L säkerligen positionerat till vänster om M, en allians som ändå behöver SD:s stöd? Och hur kommer väljarna att reagera på "vi får se" som svar på frågan om kommande konstellationer under valrörelsen?

Jag skulle inte bli förvånad om vi landar i S+M+L efter 2018, såld till väljarna som en krisregering(vi kan mycket väl vara mitt i en ekonomisk kris tills dess).
2016-03-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojho
Jag skulle inte bli förvånad om vi landar i S+M+L efter 2018, såld till väljarna som en krisregering(vi kan mycket väl vara mitt i en ekonomisk kris tills dess).
Om AKB tillåts sitta kvar kan det mycket väl bli så. Men den regeringen blir inte långvarig.
2016-03-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Verkar inte så om man tar med dom andra institutens felfaktorer från 2014. Gör man det så ligger dom i princip på samma siffror som Snetio och Yougov.

Just nu verkar opinionen stå ganska stilla.
Fan, jag kan kanppt vänta till 2018, när SD i mätningarna ligger på 15% , Mp på 9 och resultaten tickar in. Mp klarar med ett nödrop spärren och SD får 27,8%. Sossarna klarar precis 20-strecket.

Men förutsättningarna har förändrats.

Nu viktar man efter senaste riksdagsvalet, vilket borde betyda att Miljöpartiets överrepresentation har korrigerats. Dom ligger ju inte alls på samma fantasisiffror längre. MP:s höga siffror var det största felet i undersökningarna inför förra valet; MP hade för höga siffror och SD för låga. De övriga partierna låg vad jag minns ganska korrekt till. Dessutom förutsätter jag att en stor del av skämsfaktorn kring att rösta på SD har försvunnit sen dess, och då blir deras siffror mindre felaktiga i dagens undersökningar.

Många av instituten använder sig fortfarande av människor med fast telefon, och det är i så fall den stora svagheten som kan förklara SD:s låga siffror hos flera institut som nu senast Skop. Men Inazios siffra runt 19-20% tror jag är det som ligger närmast sanningen.
2016-03-21, 10:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Kolla på status.st så ser du där hur rätt de olika instituten mäter över tid.
Det är vad jag har gjort... Har jämfört alla institut.
2016-03-21, 12:55
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det är vad jag har gjort... Har jämfört alla institut.
Ok, det är bra.
Men det framgår inte i ditt inlägg vad du kom fram till riktigt. (eller källor)

Kanske du skulle göra om ditt inlägg? Du kan ju ha något intressant som du upptäckt som annars försvinner i floden av dumheter.
Vänligen
2016-03-22, 16:33
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Ok, det är bra.
Men det framgår inte i ditt inlägg vad du kom fram till riktigt. (eller källor)

Kanske du skulle göra om ditt inlägg? Du kan ju ha något intressant som du upptäckt som annars försvinner i floden av dumheter.
Vänligen
Jag har, bland annat med statistikprogrammet SPSS, jämfört alla institut med de tre (eller kanske t.o.m. fyra. Kommer inte ihåg riktigt, var nästan ett halvår sedan) trendlinjefunktionerna som jag ansåg lämpligast, vilket främst rörde sig om exponentiella, kvadratiska och kubiska funktioner har jag för mig. ANOVA-tablån visar ju också relevansen för varje funktion och institut. Om jag inte missminner mig så var samtliga (av dessa tre) funktionerna/trendlinjerna för sentio bättre (närmre verkligheten) än valfri trendlinje för valfritt annat institut. Den exponentiella var nog bäst har jag för mig men man får ju komma ihåg att den inte kommer att vara bra för evigt (naturligtvis). Partiet har ju utvecklats mycket kraftigt på senare tid men lär inte fortsätta på samma sätt länge till. Men framåt ett år eller något sånt så är den trendlinjen nog pålitlig. (Pålitligare än alla andra iaf). Den kvadratiska eller kubiska kanske kan ta över sen. Jag har resultaten på datorn så det går nog att plocka fram den filen vid behov.
2016-03-23, 16:25
Medlem
MrSokratess avatar
Inizio Mars

2 064 personer intervjuades under perioden 15-22 mars.

V 7,1 (+0,5)
S 27,2 (+2,7)
MP 4,8 (+0,3)
SD 18,9 (-2,0)
C 6,7 (-2,0)
L 4,0 (-0,5)
KD 4,2 (-0,3)
M 23,9 (+1,5)
2016-03-24, 06:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Inizio Mars

V 7,1 (+0,5)
S 27,2 (+2,7)
MP 4,8 (+0,3)
SD 18,9 (-2,0)
C 6,7 (-2,0)
L 4,0 (-0,5)
KD 4,2 (-0,3)
M 23,9 (+1,5)
Med tanke på hur illa opinionsundersökningar stämmer överens med valresultat så skall man väl inte ta detta på alltför stort ansvar, men detta sagt, så känns trenderna faktiskt rätt logiska; Löfven har visat ledarskap och en vilja att tag i Sveriges problem, och väljare strömmar tillbaka. L och KD har sålt ut sin politiska själ, och misslyckades i regeringsställningen allt de företog sig - rimligt att de är svaga; SD har fallit på knä för Batra och lovat att vara passivt stödparti - ingen större anledning att rösta på ett sådant parti, vilket en del väljare lagt märke till; MP kompromissar bort sina frågor, vilket leder till väljarström till V - kanske möjligt de faller ur riksdagen.

Vad som är mer mystiskt är de goda siffrorna för M och C (ehuru de sistnämnda faktiskt faller tillbaka)... Vad har de gjort för att förtjäna detta?

Vore detta ett valresultat, borde det ge en alliansminoritetsregering, men med nuvarande politiker kan man inte veta...
2016-03-24, 07:08
Medlem
Det är väl Moderaternas snack om ett tillfälligt totalstopp för asylinvandringen som belönas?
2016-03-24, 07:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
Det är väl Moderaternas snack om ett tillfälligt totalstopp för asylinvandringen som belönas?
Mmmmm..... Möjligt, men då är väljarna lättledda; Kindberg-Batra var ju en av arkitekterna bako "öppna-dörren":s politik under Reinfeldt-åren.
2016-03-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Inizio Mars

V 7,1 (+0,5)
S 27,2 (+2,7)
MP 4,8 (+0,3)
SD 18,9 (-2,0)
C 6,7 (-2,0)
L 4,0 (-0,5)
KD 4,2 (-0,3)
M 23,9 (+1,5)
Jag har märkt att centerpartiet ligger på ungefär samma siffror i en hel del mätningar. Hur kommer det sig? För bara några år sedan låg de flera gånger under riksdagsspärren. Stödröstare eller vad?
Sen tror jag inte alls på socialdemokraternas siffror.
2016-03-24, 14:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersamsomfanken
Jag har märkt att centerpartiet ligger på ungefär samma siffror i en hel del mätningar. Hur kommer det sig? För bara några år sedan låg de flera gånger under riksdagsspärren. Stödröstare eller vad?
Sen tror jag inte alls på socialdemokraternas siffror.
Nog en kombination av flera saker. Dels är man i opposition och inte regeringsstälning, dels uppfattas centern av många som det ledande "gammelborgliga" partiet samtidigt som man lite oförtjänt har kvar landsbyggsväljarna. Främsta skälet tror jag dock är att Annie Lööf är mammaledig.

Att socialdemkraterna går upp lite tycker jag inte är så förvånande. Löfven försöker ju göra någonting åt flera av de saker som försummades av regeringen reinfeldt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in