2016-03-18, 17:57
Medlem
Jag sitter och läser på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksdag), och vill erbjuda lite historiskt perspektiv.

• S, M och FP har varit riksdagspartier sedan 1911.
• C och V har varit riksdagspartier sedan 1917.
• Mellan riksdagsvalet 1940 och riksdagsvalet 1988 var dessa fem partier de enda riksdagspartierna.

• Därefter kommer MP in i riksdagen 1988. 1991 åker MP ut och NyD och KD kommer in. 1994 åker NyD ut och MP kommer in.
• Därefter följer 16 år med sjupartiriksdagen, innan SD kom in 2010.
• Riksdagsvalet 2014 innebar att C och KD riskerade åka ut och FI riskerade komma in. Efter valet har FP och KD, enligt opinionsmätningarna, riskerat att åka ur riksdagen vid nästa val, och eventuellt även MP.

SD kommer sannolikt ta över många av de socialkonservativa rösterna som har utgjort KD:s huvudsakliga väljare. Jag förnekar att SD skulle vara socialkonservativa, men stora delar av deras väljarkår är sannolikt det. Därefter kommer KD sannolikt dö ut som parti på riksnivå.

Om MP envisas med att stanna kvar i regeringssamarbetet lär de åka ur riksdagen 2018. Detta kan ske även om de lämnar regeringen, men sannolikheten bör vara mycket högre för att så ska ske om de stannar kvar i regeringen.

L:s opinionssiffror är historiskt sett katastrofala. Riksdagsvalen 1982 (5.9), 1998 (4.7) och 2014 (5.4) kan förvisso utgöra enstaka sämre perioder, men om L skulle åka ur riksdagen 2018 har jag svårt att se att de skulle kunna motivera för väljarna varför de förtjänar att åter få bli ett riksdagsparti i framtiden. M.a.o., om L väl åker ur riksdagen ser jag inte hur de skulle kunna återvända dit.
2016-03-18, 18:16
Medlem
Sentio, 3-9 mars:

Citat:
SD: 24.0
M: 22.7
S: 22.1

V: 7.0
MP: 6.3
C: 5.3
L: 4.2
KD: 3.3

FI: 3.3
PP: 1.0

http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tredje-manaden-i-rad-maste-fortsatta-bygga-trovardighet-i-migrationsfragan/

YouGov, 11-14 mars:

Citat:
SD: 24.9
M: 24.6
S: 21.9

V: 7.2
C: 5.7
MP: 5.0
L: 3.7
KD: 3.6

FI: 2.2
Övriga: 1.2

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/nfraepuaoo/Valjaropinion%20Metro%20Mars2016.pdf
2016-03-18, 21:06
Medlem
LeifD2s avatar
Sentio och Yougov är troligen dom som stämmer bäst.Tar man med pajas-institutens "mätningar" och kör dom genom sina respektive felmatriser, så får man ungefär samma resultat hos dom som hos Sentio och Yougov.
Det är dock så, att som det ser ut så är Löfven den enda potientiella statsminsterkanidaten. M är fortfarande mycket tydliga med att dom absolut inte sätter sig i en regering som är beroende av SD, vilket en moderatledd regering kommer att vara åtminstone dom kommande 10 åren.

S resultat i Sentio och Yougov är ju frutansvärt intressanta alltså. Troligen ignoreras dessa instiutet av S-ledningen, eftersom dom anses oseriösa då dom använder moderna metoder iställer för dom som var moderna för 60 år sedan, som dom andra kör med. Chocken blir stor hösten 2018 när valresultaten kommer in och man får 5-6%-enheter lägre resultat än man räknat med.

SD kommer att chocka alla förstå-sig-påare även valet 2018. Man kommer även då att diskutera om Mp kommer att blir större än SD.
2016-03-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sentio och Yougov är troligen dom som stämmer bäst.Tar man med pajas-institutens "mätningar" och kör dom genom sina respektive felmatriser, så får man ungefär samma resultat hos dom som hos Sentio och Yougov.
Det är dock så, att som det ser ut så är Löfven den enda potientiella statsminsterkanidaten. M är fortfarande mycket tydliga med att dom absolut inte sätter sig i en regering som är beroende av SD, vilket en moderatledd regering kommer att vara åtminstone dom kommande 10 åren.

S resultat i Sentio och Yougov är ju frutansvärt intressanta alltså. Troligen ignoreras dessa instiutet av S-ledningen, eftersom dom anses oseriösa då dom använder moderna metoder iställer för dom som var moderna för 60 år sedan, som dom andra kör med. Chocken blir stor hösten 2018 när valresultaten kommer in och man får 5-6%-enheter lägre resultat än man räknat med.

SD kommer att chocka alla förstå-sig-påare även valet 2018. Man kommer även då att diskutera om Mp kommer att blir större än SD.
AKB är för evigt befläckad av sin Reinfeldt-period. Och några till i partitoppen. Skullee de samarbeta med SD blir de möjligen för lätta byten för journalisterna (Å andra sidan kommer ju Lövfen och sossarna undan nu..). Men det är en helt annan sak med resten av M, de har förmodligen inte alls några sådana låsningar, med några undantag (ljud och bildbevis finns fritt tillgängliga). Jag tror faktiskt att det snarare är AKB som ryker, och ett samarbete tar vid om det går bra för M i valet 2018. Eller samarbeta och samarbete, SD får väl en liknande v-s roll. SD kommer inte går segrande ur de förhandlingarna, det predicerar jag redan nu.
2016-03-18, 22:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
AKB är för evigt befläckad av sin Reinfeldt-period. Och några till i partitoppen. Skullee de samarbeta med SD blir de möjligen för lätta byten för journalisterna (Å andra sidan kommer ju Lövfen och sossarna undan nu..). Men det är en helt annan sak med resten av M, de har förmodligen inte alls några sådana låsningar, med några undantag (ljud och bildbevis finns fritt tillgängliga). Jag tror faktiskt att det snarare är AKB som ryker, och ett samarbete tar vid om det går bra för M i valet 2018. Eller samarbeta och samarbete, SD får väl en liknande v-s roll. SD kommer inte går segrande ur de förhandlingarna, det predicerar jag redan nu.

Ja, det är hon. Märkligt nog så verkar Elisabeth Svantesson ha lyckats tvätta bort Reinfeldt-stämpeln och hon ger ett påfallande rakryggat intryck. Sannolikt skulle M vinna i opinionen på att välja Svantesson till partiledare, hon är välutbildad, har statsrådserfarenhet, personlig resning och ser bra ut. Kanske skulle hon ha kunnat bli Sveriges första kvinnliga statsminister om inte AKB hade stått i vägen. Om inget händer...

I en förhandling mellan M och SD så har förstås SD litet av samma handikapp som MP hade; att väldigt gärna få inflytande och komma närmare regeringsmakten. Nyare partier lider ofta av det. Men kan SD skaffa sig en stark ställning i opinionen och vara ungefär jämnstora med M, så kan det bli annorlunda. Den danska lösningen skulle då kunna ligga nära till hands. Men det hänger på opinionssiffror omsatta i valresultat.
2016-03-18, 22:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jo, och man får förstås hoppas på att detta leder till Exit MP. Det skulle i princip räcka att MP åker ut för att det parlamentariska läget skulle bli fullt hanterbart. Givet opinionsundersökningarna i nuläget så skulle man kunna tänka M = ca 23%, SD = ca 23%, KD = ca 4%, då har dessa tre 50% ihop och kan haka av Liberalerna och C, samtidigt som S står självt med ett surande VPK litet vid sidan av.
2016-03-18, 22:51
Medlem
Mycket hänger på hur Löfvén får till det med EU och flyktingöverenskommelsen där. Blir det ett bra resultat för Sverige tar han hem kommande valvinst. Vems förskyllan EUresultatet än är.
Då är allt gammalt groll glömt. Vem som stod handfallen och lät invasionen ske och aldrig skulle bygga murar.
2016-03-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Mycket hänger på hur Löfvén får till det med EU och flyktingöverenskommelsen där. Blir det ett bra resultat för Sverige tar han hem kommande valvinst. Vems förskyllan EUresultatet än är.
Då är allt gammalt groll glömt. Vem som stod handfallen och lät invasionen ske och aldrig skulle bygga murar.
Tror som du. Om inte samhället imploderar pga av påfrestningarna så tror jag paradoxalt nog att S kan gå segrande ur detta. De räddas eventuellt av Tusk, alltså mer på andras förmåga än på egen förskyllan. De enda S är duktiga på är att hyckla, men det räcker uppenbarligen långt. M och de borgerliga gör återigen ett av sina klassiska misstag. varje gång de antingen får regeringsmakten eller tror sig ha vittring på regeringsmakten tar de fel vägval och tar fel beslut, så konsekvent decennierna över klantigt att det nästan blir parodiskt.

Man hade chansen att fånga regeringsmakten innan flyktngkrisen, man hade kunnat bli eviga hjältar genom att ha hanterat den adekvat, sittande i en regering med SD som tyst stöd. Istället satsar M allt på att passivt sitta på sin ända, väntade på ett illusoriskt 2018. Då är man är alldeles säker på att få makten - vilket man naturligtvis inte kan. Och blir man större än S, vilket alltså är högst osäkert (såvida inte skatterna tvingas chockhöjas), så har man ändå SD som tungan på vågen att hantera.
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-19 kl. 00:27.
2016-03-19, 15:40
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Sentio och Yougov är troligen dom som stämmer bäst...
Sentio är det institut som stämmer överlägset bäst (Yougov stämmer inte så speciellt bra har jag för mig). Sentio är förövrigt det enda institut man behöver bry sig om. Det är helt ointressant vad de andra redovisar för siffror. (Jag har kollat detta noga).
2016-03-19, 16:45
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sentio är det institut som stämmer överlägset bäst (Yougov stämmer inte så speciellt bra har jag för mig). Sentio är förövrigt det enda institut man behöver bry sig om. Det är helt ointressant vad de andra redovisar för siffror. (Jag har kollat detta noga).
Kolla på status.st så ser du där hur rätt de olika instituten mäter över tid.
2016-03-19, 20:20
Medlem
Jag vet inte exakt var partierna ligger. Personligen tror jag att sanningen ligger nånstans mellan yougov/sentio och de andra instituten.

Däremot håller trenden i sig i Sentio som även syns i andra undersökningar: SD backar med 1,5 procentenheter. Moderaterna och Socialdemokraterna ökar.
2016-03-19, 20:50
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag vet inte exakt var partierna ligger. Personligen tror jag att sanningen ligger nånstans mellan yougov/sentio och de andra instituten.

Verkar inte så om man tar med dom andra institutens felfaktorer från 2014. Gör man det så ligger dom i princip på samma siffror som Snetio och Yougov.

Just nu verkar opinionen stå ganska stilla.
Fan, jag kan kanppt vänta till 2018, när SD i mätningarna ligger på 15% , Mp på 9 och resultaten tickar in. Mp klarar med ett nödrop spärren och SD får 27,8%. Sossarna klarar precis 20-strecket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in