2016-03-20, 18:15
Medlem
Saandros avatar
Buffon tackar hela laget, spelare för spelare efter han tagit sitt rekord. Älskar den här mannen. Den här KAPTENEN. VÅRAN kapten.

Nessun record è figlio di un singolo e non si è numeri 1 fuori da un gruppo: allora voglio dire grazie a…
…Neto per la tranquillità che dona a tutta la squadra ogni volta che scende in campo
…Rubinho, leader paziente e silenzioso
…Chiello perché ‪#‎finoallafine‬ lui non molla mai
…Caceres per l’entusiasmo che mostra anche nei momenti più difficili
…Alex Sandro perché vederlo saltare l’uomo è sempre un piacere
…Barzagli: da clonare, subito
…Bonucci, per la sua personalità a testa alta sempre al servizio della squadra
…Rugani, perché saper ascoltare è una dote rara
…Stephan, gambe e polmoni di questa Juve
…Evra, se non ci fosse bisognerebbe comprarlo
…Khedira: l’uomo giusto sempre nel posto giusto
…Marchisio, l’unico giocatore che conosco di colore bianco/nero
…Pogba, perché non vive il calcio ma lo inventa
…Hernanes, perché ogni squadra deve avere il proprio Profeta
…Lemina, semplicemente uno da Juve
…Padoin, dove lo metti sta, e sta benissimo
…Asamoah, la sua voglia di calcio è più forte di qualunque infortunio
…Sturaro, “lotta, cade, si rialza e sempre vincerà”
…Pereyra perché la fantasia è il sale di questo sport
…Zaza, nato per segnare da qualunque posizione
…Morata, di lui c’è sempre bisogno
…Cuadrado, perché ogni volta che parte sembra dire “prendimi se ci riesci”
…Mandzukic, primo ad attaccare e sempre primo a difendere
…Dybala, se dopo Thuram, Zidane e Pirlo il 21 è andato a lui, un motivo ci sarà
…e al Mister, un vincente nel tempio dei vincenti!
‪#‎G1G1‬ ‪#‎Derbydellamole‬ #finoallafine

Översättning finns på denna tweet: https://twitter.com/Juventini_1897/status/711595910829047809
Citera
2016-03-20, 19:57
Medlem
Gasperinis Genoa gjorde jävligt oväntat bra ifrån sig borta mot Napoli. Men Higuains Napoli vände såklart och vann...

Jag gillar Crotone. Underbar grinta och moral. Spelar långt över vad deras individuella spelare borde kunna göra. Kan inte särskilt mycket om laget mer än de matcher jag har sett detta året i Serie B.

Men jag vet att Ivan Jurić har Gasperini som mentor. Gasperini var hans tränare under tre av hans fem år i Crotone. Följde med Gasperini då han började träna Genoa. Fyra säsonger tillsammans i Genoa, där han avslutade sin spelarkarriär och blev assistent till Gasperini. Följde återigen med honom till Inter och sedan Palermo. Men där skiljdes deras vägar då Jurić valde Crotone som en bra start på sin karriär som huvudtränare. Endast 40 år.

Nästa år kan de kanske mötas, om Gasperini lyckas få kontrakt med ett Serie A-lag.

Crotone är ärliga och med fantastisk inställning. Jag skulle kanske kunna jämföra med Ranieris Leicester i PL?

Blev utslagna i Coppa Italia av Milan på San Siro. (Medan Cagliari besegrade Sassuolo på bortaplan för att i nästa omgång förlora på San Siro mot Inter.)

Cagliari vann på hemmaplan med 4-0 i premiäromgången, och då trodde jag och nog de flesta att det var styrkeförhållandet som skulle hålla i sig. Topplag mot bottenlag. Men Crotone vann sin hemmamatch med 3-1. Och leder nu Serie B före Cagliari.

Jag vill att båda klarar sig vidare till Serie A. Jag vill egentligen ha stora lag till Serie A, men Crotone har under resans gång övertygat mig. Inte minst tycker jag om att de reagerade direkt och självklart med:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/944852_473292519541104_9125344720231087544_n.jpg?o h=769e2b8a1b0e82176a5a1a35fb9f3662&oe=5798E038

Crotone vann ikväll med 4-2 mot Pescara, och återtar därmed ledningen i Serie B. Pescara däremot är i ett svart hål. Fullständig mardröm...
Citera
2016-03-20, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
PS
973 minuter är numera rekordet. Buffons rekord!
Apropå rekord så är Rossettis i farozonen... det är alltså skytteligan det handlar om. Gino Rossetti gjorde hela 36 mål, förvisso säsongen 1928/29. Rekordet står sig dock fortfarande.

Just nu återstår 8 matcher, och Higuain har gjort 29 mål. För att förstå hur stort det är, är det bara att gå in här: https://it.wikipedia.org/wiki/Marcatori_dei_campionati_italiani_di_calcio

För er som inte orkar så är huvudpoängen att det inte är många som gjort 30 eller fler mål på en säsong i Serie A. I kronologisk ordning:
Ferenc Hirzer, Juventus, 1925/26: 35
Julio Libonatti, Torino, 1927/28: 35
Gino Rossetti, Torino, 1928/29: 36
Giuseppe Meazza, Inter, 1929/30: 31
Felice Borel, Juventus, 1933/34: 31
Gunnar Nordahl, Milan, 1949/50: 35
Gunnar Nordahl, Milan, 1950/51: 34
Antonio Angelillo, Inter, 1958/59: 33
Luca Toni, Fiorentina, 2005/06: 31
Gonzalo Higuaín, Napoli, 2015/16: ??
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-20 kl. 22:32.
Citera
2016-03-20, 22:49
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå rekord så är Rossettis i farozonen... det är alltså skytteligan det handlar om. Gino Rossetti gjorde hela 36 mål, förvisso säsongen 1928/29. Rekordet står sig dock fortfarande.

Just nu återstår 8 matcher, och Higuain har gjort 29 mål. För att förstå hur stort det är, är det bara att gå in här: https://it.wikipedia.org/wiki/Marcatori_dei_campionati_italiani_di_calcio

För er som inte orkar så är huvudpoängen att det inte är många som gjort 30 eller fler mål på en säsong i Serie A. I kronologisk ordning:
Ferenc Hirzer, Juventus, 1925/26: 35
Julio Libonatti, Torino, 1927/28: 35
Gino Rossetti, Torino, 1928/29: 36
Giuseppe Meazza, Inter, 1929/30: 31
Felice Borel, Juventus, 1933/34: 31
Gunnar Nordahl, Milan, 1949/50: 35
Gunnar Nordahl, Milan, 1950/51: 34
Antonio Angelillo, Inter, 1958/59: 33
Luca Toni, Fiorentina, 2005/06: 31
Gonzalo Higuaín, Napoli, 2015/16: ??

30 mål i Serie A är en fantastisk bedrift. Det ser vi inte minst av alla storheter som vunnit skytteligan men inte klarat att komma upp i 30 mål.

Lite skillnad mot La Liga där Ronaldo och Messi tillsammans har stått för 9st 30-måls säsonger de senaste fem säsongerna. Bottenlagen i Serie A tappar inte matcherna på samma sätt som bottenlagen i La Liga gör.
Citera
2016-03-20, 23:48
Medlem
snillet_1s avatar
Efter kvällens match känns det faktiskt som att Mihajlovic får gå i sommar, Berlusconi närvarade ju och det var knappast någon angenäm tillställning. Långa stunder uselt flyt i passningsspelet - Montolivo håller inte länge för att vara speluppläggare som andra här har påpekat tidigare. Besynnerligt hur han har tappat där.

Jag tycker man skall hålla kvar i Mihajlovic, tränarcirkusen måste få ett slut, men han måste få ordning på anfallsspelet. Vad fick Bacca ikväll, en chans? Som han gjorde mål på. Detta mot en reservbacklinje för Lazios del. Det är för dåligt.
Citera
2016-03-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Efter kvällens match känns det faktiskt som att Mihajlovic får gå i sommar, Berlusconi närvarade ju och det var knappast någon angenäm tillställning. Långa stunder uselt flyt i passningsspelet - Montolivo håller inte länge för att vara speluppläggare som andra här har påpekat tidigare. Besynnerligt hur han har tappat där.

Jag tycker man skall hålla kvar i Mihajlovic, tränarcirkusen måste få ett slut, men han måste få ordning på anfallsspelet. Vad fick Bacca ikväll, en chans? Som han gjorde mål på. Detta mot en reservbacklinje för Lazios del. Det är för dåligt.

Nja jag håller inte riktigt med. Montolivo har spelförståelse och en känslig fot som kan slå precisa passningar, men är inte lika offensiv numera som han tidigare varit. Men det är en medveten ändring i hans spelsätt. Och hans starka defensiv där han erövrar bollen kan ofta vara grunden för kontringar.

I matchen mot Lazio vårdade han bollen och var som vanligt bra i det defensiva arbetet. Enligt mig var han Milans bästa mittfältare även konkurrensen inte var särskilt hård.

Men det är mycket riktigt om än kanske något märkligt i anfallsspelet som det brister. Mihajlovic väljer att spela utan Menez och Balotelli, och har då inte så många alternativ. Bonaventura och Bacca har gjort en bra säsong, men annars har det inte riktigt fungerat. Om det beror på tränaren eller spelarna kan vara svårt att säga inte minst när man har stenhårde Mihalovic och spelare som inte är kända för att offra sig för laget typ Menez och Balotelli.
Citera
2016-03-21, 13:43
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Vad har Ranocchia gjort för att förtjäna en plats i landslaget? Nu har jag inte sett så mycket med Sampdoria men det jag sett då har han inte imponerat.

Han kommer nog inte med till EM. Från det havererade Sampdoria är det nog bara Roberto Soriano som lär vara med. Han känns i nuläget som given i truppen tycker jag. Har växt ut till en riktig stöttespelare i takt med att alla andra har bytts ut. Oerhört stark säsong från honom. Man skulle vilja tro att där funnits en plan bakom klubbens agerande, att man tänkt bygga laget kring honom. En nysatsning med Soriano som bandiera.

Så är dock inte fallet. Det är bara en ren slump att han är kvar i klubben. I själva verket var han i praktiken klar för Napoli innan säsongsstart. Det föll på att detaljer i övergången inte hann bli färdiga innan fönstret stängdes. Känns som rätt typiskt för dagens Sampdoria att det som de lyckas med i själva verket är något som de misslyckats med!

Napoli ligger tre poäng bakom Juventus. Klart att man kan fundera över vad en sådan övergång skulle ha betytt. De klassmittfältare man har, de har man matchat hårt. En pjäs till av yttersta kaliber & scudetton skulle möjligen ligga något snäpp närmare.

Jag kollade precis snittbetyg för mittfältare. Av de som varit ordinarie så är det bara Pjanic, Giaccherini & Bonaventura som har högre betyg.
Citera
2016-03-21, 15:49
Medlem
Citat:
30 mål i Serie A är en fantastisk bedrift. Det ser vi inte minst av alla storheter som vunnit skytteligan men inte klarat att komma upp i 30 mål.

Lite skillnad mot La Liga där Ronaldo och Messi tillsammans har stått för 9st 30-måls säsonger de senaste fem säsongerna. Bottenlagen i Serie A tappar inte matcherna på samma sätt som bottenlagen i La Liga gör.

Jag förstår verkligen inte hur folk på allvar kan tro att Barca och Real kör över motstånd vecka efter vecka pga att bottenlagen i La liga är dåliga. I och för sig är det oftast PL-idioter som tror att WBA och Norwich hade kommit top 6 i valfri liga utanför England som fått för sig detta, men myten har tydligen läckt hit också.

Lite intressant statistik från förgående säsong:

Totalt antal mål i La Liga: 1009
Totalt antal mål i Serie A: 1024
(Premier league: 975)

Detta alltså trots att Real och Barca gjorde 118 och 110 mål (!). Bland övriga lag i La Liga gjordes det alltså ganska mycket färre mål än i Serie A. Det räcker sedan att kolla på hur mycket mål Real och Barca gör relativt övriga topplag i CL så ter det sig ganska uppenbart att deras målskörd knappast beror på nivån i den inhemska ligan utan att de helt enkelt är så starka offensivt. Tidigare år har La liga ofta legat snäppet före, men även här är den reella skillnaden just Real och Barcas målskörd och inget som tyder på en läge nivå generellt.

Ytterligare lite intressant statistik: Bottenlagen i respektive liga: Cagliari (68 insläppta), Cesena (73) Parma (75). Eibar (55), Almeria (64), Cordoba (68)

Tro fan valfri världsanfallare i Barca hade gjort 40-talet mål även i andra ligor. Myten att det skulle vara enklare att göra mål i La liga än valfri annan toppliga nuförtiden är direkt osann.
Senast redigerad av M.S 2016-03-21 kl. 15:58.
Citera
2016-03-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Contes trupp inför träningsmatcherna som är runt knuten:

GK: Buffon, Perin, Sirigu

D: Acerbi, Antonelli, Astori, Barzagli, Bonucci, Darmian, De Silvestri, Ranocchia

M: Florenzi, Giaccherini, Jorginho, Montolivo, Thiago Motta, Parolo, Soriano, Verratti

F: Bernardeschi, Bonaventura, Candreva, Eder, El Shaarawy, Immobile, Insigne, Pellè, Zaza
...
Läget på Coverciano.

Både Verratti och Berzagli har lämnat il ritiro, och Buffon har feber... (Tror att även Immobile har lämnat.)

Amerikanarna var inte uttagna, samt Chiellini och Marchisio var skadade redan innan.

Så det är ett något decimerat gli Azzurri som Conte har till sitt förfogande mot Spanien och Tyskland.

PS
Rugani in för Barzagli, och Okaka in för Verratti.
Senast redigerad av Brille68 2016-03-21 kl. 19:18.
Citera
2016-03-21, 20:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Sen får man ju ha i bakhuvudet att spanjorerna är målkåtare än italienarna.

Messi & Co skulle gladeligen jubla efter att ha satt dit femtonde pytsen i tjugonde minuten på ett lag med småflickor med kromosomfel.
Citera
2016-03-21, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sen får man ju ha i bakhuvudet att spanjorerna är målkåtare än italienarna.
Det gjordes alltså fler mål i Serie A än i La Liga i fjol.
Citera
2016-03-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det gjordes alltså fler mål i Serie A än i La Liga i fjol.
Jag tror det är matcher som redan är avgjorda men där man fortsätter satsa och vinner med absurda resultat, som Rad-i-Kalle menar?

Snabbgooglade och kollade som hastigast igenom resultaten säsongen 2014/2015. Jag fick det till 15 matcher i Serie A där matcher slutade med fyra eller fler mål i skillnad. I La Liga fick jag det till 32 matcher.

Detta trots att det tydligen sammanlagt gjordes fler mål i Serie A den säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in