Citat:
Ursprungligen postat av
intePK14
De flesta som skriver sadana här spydigheter i traden, är väl invandrare eller bara PK-idioter!
Alltsa, rent mänskligt sett har Breivik naturligtvis gjort sig skyldig till mycket grov brottslighet. MEN: Norge gör ju ansprak pa att vara ett rättssamhälle - och den behandling Breivik ges i fängelset är inte förenlig med ett humanitärt rättssamhälle.
Han har isolerats i fem(!) ar. Bara det är ren tortyr. Och att han nekas brevkontakt dessutom, samt tvingas utsta en rad andra omänskliga förhallanden - jag ser allt detta som en bekräftelse pa att Norge inte är en rättsstat.
Men är det så konstigt?
Om vi bortser från det mest uppenbara: han förtjänar ingenting. Hans mänskliga rättigheter upphörde så fort bomben briserade utanför riksdagen och när han började skjuta ihjäl barn på en ö.
Att han har mage att kräva någonting överhuvudtaget tyder på vilken respekt han har för övriga människors lidande.
Att han är så ångerafri är för mig helt sjukt.
Han är den sista som skulle slåss för mänskliga rättigheter.
Men. Om vi lägger undan det man som normal person (du får kalla mig PK eller invandrare det skiter jag i) känner inför hans så kallade lidande. Så är han en livsfarlig fånge att ha och göra med.
Han sköt ihjäl barn på en ö. Vill fortfarande få ut sitt "budskap". Vill fortfarande genomföra det han vill uppnå.
Om en person kallblodigt har skjutit ihjäl ett antal människor är han farlig.
Men om densamma inte känner en uns av ånger och aktivt försöker få andra att göra liknande saker. Då är han direkt livsfarlig på en helt annan nivå.
En sån person behöver vissa restriktioner för att inte skada mer.
En sån person kräver lite mer hantering än vanligt.
Han kan snapa när som helst.
Är det så konstigt att han blir behandlad som han blir?
Norge är så ända in i helvete en rättstat. Jämför lite själv om detta hade varit i vilket annat land som helst. Tänk lite. Behöver jag ena säga USA, Frankrike, England, Tyskland?
Normala, hyfsade västerländska länder.
Han hade haft det tio resor värre.
Att han ens få ha en rättegång för sin illa trivsel i fängelset, trots det uppenbara han gjort, tyder på att man tar det här med rättvisa på allvar.