2016-03-19, 01:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, för då döms han för brottet. Det verkar logiskt.
Eller frias, det beror på bedömningen av bevisen. Det är en annan fråga.
2016-03-19, 01:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Lånar av lenken: "Frustrerad hemvärnssoldat: Som sagt, det finns många män och kvinnor och hundekipage från Hemvärnet som bara väntar på att få ett klartecken. Tyvärr verkar det finnas något principbeslut hos polisen i Lidköping att aldrig nyttja Hemvärnet. I andra distrikt är de desto snabbar och där har Hemvärnet också varit väldigt framgångsrika, senast för bara någon vecka sedan.."

En frutrerad hemvärnssoldat uttalar sig.

Faktum kvarstår, och den här soldaten är förmodligen lika okunnig om hur det fungerar som många andra i det här landet, att hen säger distrikt talar för det. Hemvärnet är nämligen indelat i bataljoner tillhörande en region. Jag misstänker att hen är en person av äldre snitt, förr kunde det nämligen gå till så att polisen ringde den lokala hemvärnschefen och frågade om det lokala hemvärnskompaniet kunde hjälpa till, på den tiden utgick inte heller någon ersättning till deltagande personal, så fungerar det inte längre.

Försvarsmakten citat;

Sverige är indelat i fyra militärregioner: nord, mitt, väst och syd. Varje region har en stab som har till uppgift att leda insatser vid nationella krissituationer och stöd till samhället. Det kan till exempel vara naturkatastrofer eller sökande efter försvunna personer.

Polisen är indelad i regioner, polisområden samt lokalpolisområden om jag inte är felunderrättad? Jag vet inte på vilken nivå inom polisen som stöd ifrån andra myndigheter begärs, dock så är det så att Försvarsmakten tilldelar gripbara lämpliga förmågor, lämplig kan förutom efterfrågad förmåga innebära tillgänglig ur geografiskt synpunkt i mening att den finns gripbar i närheten av det tilltänkta insatsområdet.

Som bekant är så är det nuförtiden glest mellan Försvarsmaktens verksamhetsställen(läs, regementen, flygflottiljer och marinbaser), dock så är det tätare mellan hemvärnsbataljonerna. Där det endast finns hemvärnsförband tillgängliga och det visar sig vara det bästa valet ur Försvarsmaktens synpunkt så väljs troligtvis det alternativet, men finns det till exempel en flygflottilj med ständigt tjänstgörande personal så kan det alternativet vid en viss angiven tidpunkt och insats vara det bästa valet för Försvarsmakten, personellt och ekonomiskt.

Långt inlägg, krävs dock för att förklara att det som har hänt i eftersöket efter LH inte är ett mysterium, polisen är inte skum, Försvarsmakten mörkar inget, det finns med stor sannolikhet en naturlig förklaring till att hemvärnssoldaten Nisse i Skaraborg aldrig får söka efter försvunna flickor men att Ali i Knäckebrödhults hemvärnsbataljon får göra det allt som oftast.

I f.d. Skaraborg finns P4, K3 samt F7, ständigt tjänstgörande militär personal, i andra delar av landet finns det kanske enbart hemvärnsförband, det kan förklara varför det vissa gånger är hemvärnssoldater som söker och andra gånger annan militär personal.

Nedkokat, det är inget mysterium på gång, inte ens att offrets far är militär, soldater och officerare har också barn.
Senast redigerad av OY 2016-03-19 kl. 01:29.
2016-03-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag hoppas att du inte jobbar med nånting tekniskt.

Det finns alltid flera sätt att lösa en uppgift och det faller inte på att man beter sig dumt.
Killen jobbar som hantverkare och är därför inte klen, eller har inte brist på tekniska lösningar.

Jag orkar inte vara morbid så här på fredagen, men han kan ha haft block o talja med sig, stege eller en stol. Lösningarna är många, jag lovar.
Eller så är det ren råstyrka, hur gör en brandman när han kliver ut genom ett fönster med en livlös kropp på 80 kg?
Jag känner till också tekniska lösningar men i det här fallet var rekvisitan att gärningsmannen skulle ha hängt Lisa genom att med ett snöre dragit över ett rör mer än 2 meter över marken hissat upp henne till röret och på det viset hängt henne.
Med block och rep blir det något helt annat att hissa upp material, då använder man hjulet som hjälpmedel, men skall man även med block och rep dra upp ca 55 kg fordras en dragkraft på mer än 55 kg därför det blir friktion också.
Jag frågade en invandrare som jobbat på byggen i sitt hemland hur stor vikt de drog upp material med block och rep, han sade en ensam person 10-20 kg med fler personer mer.
Block och rep användes när det är mindre reparationsjobb och kanske litet bygge.
Att dra upp en vikt på 55 kg med ett snöre över ett rör det säger sig själv att det är inte möjligt, det blir en enorm friktion genom att snöret ligger mot röret.
Att lyfta 50 kg med två händer är inte lätt och att dra upp den tyngden i ett snöre över ett rör är rena skämtet.
När brandmän och soldater bär personer läggs de på axeln och är inget problem att bära en person även med hög vikt, det är tekniken att få upp personen på axeln.
2016-03-19, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den som inte kan förklara sig har ingen förklaringsbörda.
Helt sant.
Men vad anser du generellt hen ska åtalas för om hen inte kan förklara sig?
2016-03-19, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Lånar av lenken: "Frustrerad hemvärnssoldat: Som sagt, det finns många män och kvinnor och hundekipage från Hemvärnet som bara väntar på att få ett klartecken. Tyvärr verkar det finnas något principbeslut hos polisen i Lidköping att aldrig nyttja Hemvärnet. I andra distrikt är de desto snabbar och där har Hemvärnet också varit väldigt framgångsrika, senast för bara någon vecka sedan.."

En frutrerad hemvärnssoldat uttalar sig.
Nu kanske det inte var någon polis i Lidköping som hade hand om detta. Det låter som lite bytänkande i ditt inlägg. Var det inte bra att det söktes efter Lisa eller var klämmer skon?
2016-03-19, 01:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Helt sant.
Men vad anser du generellt hen ska åtalas för om hen inte kan förklara sig?
Nu går vi från trådens ämne, detta är ett ämne för juridikforum. NB har förklaringsbörda, han kan förklara sig, och om han inte gör det ska hovrättens dom stå fast.
2016-03-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Faktum kvarstår, och den här soldaten är förmodligen lika okunnig om hur det fungerar som många andra i det här landet, att hen säger distrikt talar för det. Hemvärnet är nämligen indelat i bataljoner tillhörande en region. Jag misstänker att hen är en person av äldre snitt, förr kunde det nämligen gå till så att polisen ringde den lokala hemvärnschefen och frågade om det lokala hemvärnskompaniet kunde hjälpa till, på den tiden utgick inte heller någon ersättning till deltagande personal, så fungerar det inte längre.

Försvarsmakten citat;

Sverige är indelat i fyra militärregioner: nord, mitt, väst och syd. Varje region har en stab som har till uppgift att leda insatser vid nationella krissituationer och stöd till samhället. Det kan till exempel vara naturkatastrofer eller sökande efter försvunna personer.

Polisen är indelad i regioner, polisområden samt lokalpolisområden om jag inte är felunderrättad? Jag vet inte på vilken nivå inom polisen som stöd ifrån andra myndigheter begärs, dock så är det så att Försvarsmakten tilldelar gripbara lämpliga förmågor, lämplig kan förutom efterfrågad förmåga innebära tillgänglig ur geografiskt synpunkt i mening att den finns gripbar i närheten av det tilltänkta insatsområdet.

Som bekant är så är det nuförtiden glest mellan Försvarsmaktens verksamhetsställen(läs, regementen, flygflottiljer och marinbaser), dock så är det tätare mellan hemvärnsbataljonerna. Där det endast finns hemvärnsförband tillgängliga och det visar sig vara det bästa valet ur Försvarsmaktens synpunkt så väljs troligtvis det alternativet, men finns det till exempel en flygflottilj med ständigt tjänstgörande personal så kan det alternativet vid en viss angiven tidpunkt och insats vara det bästa valet för Försvarsmakten, personellt och ekonomiskt.

Långt inlägg, krävs dock för att förklara att det som har hänt i eftersöket efter LH inte är ett mysterium, polisen är inte skum, Försvarsmakten mörkar inget, det finns med stor sannolikhet en naturlig förklaring till att hemvärnssoldaten Nisse i Skaraborg aldrig får söka efter försvunna flickor men att Ali i Knäckebrödhults hemvärnsbataljon får göra det allt som oftast.

I f.d. Skaraborg finns P4, K3 samt F7, ständigt tjänstgörande militär personal, i andra delar av landet finns det kanske enbart hemvärnsförband, det kan förklara varför det vissa gånger är hemvärnssoldater som söker och andra gånger annan militär personal.

Nedkokat, det är inget mysterium på gång, inte ens att offrets far är militär, soldater och officerare har också barn.

Tack för det klargörande inlägget.
2016-03-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Om Lisa åkte iväg på moppe eller inte har jag ingen aning om. Det är i så fall märkligt varför hon lämnade kvar mobilen för den har i vart fall inte färdats samma väg.
Min fråga kvarstår varför tog hon inte med sig mobilen?
Hon har helt säkert haft med sig mobilen och där hennes privatsaker fanns utplacerade som körkort, kvitton m.m. där fanns också mobilfodralet, därför måste du fråga dig varför togs mobilen ur fodralet och är försvunnen, mot att däremot fodralet blev placerat med andra tillhörigheter ?
2016-03-19, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu går vi från trådens ämne, detta är ett ämne för juridikforum. NB har förklaringsbörda, han kan förklara sig, och om han inte gör det ska hovrättens dom stå fast.
Intressant åsikt.
Du bryter ut blods DNA från övrig bevisning och får det till brott mot griftefriden. Hur tänker du då?
2016-03-19, 02:05
Medlem
develis avatar
FUP:
Citat:
Stefan Holm, Lisas pappa. Denne berättade då att militärer som varit i området under natten 11-12 juni
Kapten Mona Bäck, chef för Movconkompaniet på Trängregementet (eftersök april 2015)
Citat:
Mona Bäck förklarade att personalen från Skövde har mörkerhjälpmedel och kan fortsätta sökandet efter att det har blivit mörkt.
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/skovdesoldater-i-stor-sokinsats/
Militärhelikopter ses på måndag fm samt vid 14-tiden av vittnen och eftersök ses i polislogg:
Citat:
22:24 Militär loggning på karta över vilka områden som är sökta överlämnad till LKP genom
Fokusgruppen.
Bilar ses utanför Martorp på torsdag. Det torde vara lika möjligt att det är militär inledningsvis i eftersöket och sen hemvärn från torsdag.

Bennhage:
Citat:
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om.
Sahl:
Citat:
Vi var i området under hela torsdagen och sökte i närområdet av blomberg samt martopskogen. Det var inte inne på själva gården martorp. Vi gjorde inga intressanta fynd under torsdagen.
Citat:
På torsdagen vad hade ni för fordon då?
Då hade vi militärregistrerade fordon.
Utveckla.
En vit toyota hilux, samt tre eller fyra mercedes geländervagen.
fredag är dock Sahl privat och i MPS regi:
Citat:
Citat:
Björn är som privatperson med Missing People och letar efter Lisa Holm idag 150612.
Citat:
Under fredagen så kom jag ut till Missing people vid 0900. Det tog tid innan vi kom iväg. Vi kom iväg ca 1030-1100. Vi blev tilldelade ett område norr om Blombergs gård samt även själva gården martorp.
Eftersök 2012 där försvarsmakten Skövde är engagerade via polisförfrågan. Bilder som ger lite insyn i samverkan och engagemang:
Citat:
Citat:
Från söndag till torsdag har personal från hemvärnsbataljonerna samt P 4 och Trängregementets bataljoner deltagit i ett eftersök.
Citat:
Den militära insatschefen samarbetade med polisen som ledde hela insatsen.
https://www.facebook.com/skaraborgsregemente/photos/a.371685762904093.87732.142384319167573/371685816237421/?type=3&theater
Mellan 100 och 150 soldater från bataljonerna var igång under dagarna som eftersöket pågick.
https://www.facebook.com/skaraborgsregemente/photos/a.371685762904093.87732.142384319167573/371685886237414/?type=3&theater
2016-03-19, 02:07
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Hon har helt säkert haft med sig mobilen och där hennes privatsaker fanns utplacerade som körkort, kvitton m.m. där fanns också mobilfodralet, därför måste du fråga dig varför togs mobilen ur fodralet och är försvunnen, mot att däremot fodralet blev placerat med andra tillhörigheter ?

Oj vad mystiskt ett mobilfodral utan mobil, spännande. Eller så finns det flera naturliga anledningar, en av dom kan vara för att Nerijus försökte få bort batteriet så han kunde ta bort SIM-kortet. Eller så åkte mobilfodralet av, har hänt mig själv upprepade gånger. Så han struntade i att sätta tillbaka den igen, varför skulle han krångla med det.
Senast redigerad av henkess 2016-03-19 kl. 02:10.
2016-03-19, 02:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Oj vad mystiskt ett mobilfodral utan mobil, spännande. Eller så finns det flera naturliga anledningar, en av dom kan vara för att Nerijus försökte få bort batteriet så han kunde ta bort SIM-kortet. Eller så åkte mobilfodralet av, har hänt mig själv upprepade gånger.
Han var nog hetsig för det är sönderrivet fodralet (bara en front el baksida) - tror nog att han försökte förstöra/ta ur SIM och batteri och sen kastade i farten då allt är på vänster sida och stämmer med färdriktning (mot Martorp).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in