2016-02-06, 18:52
  #119017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
I ladan?
Det kallas för mjölkrum eller slaktrum, det är en utbyggnad i ladans södra ände.
Där någonstans försvann mobilen. Trodde den hade hittats men det verkar inte vara så.
2016-02-06, 18:55
  #119018
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, man behöver inte bevisa när DNA hamnade på kläderna, och NB har fått en chans att förklara sig. Mer än en chans. Förklaringsbördan gör att han troligen blir dömd, men han behöver inte vara skyldig.
Fast det är ju stor skillnad på att befinna sig i en situation där man riskerar att dömas till livstidstraff i fängelset, mot en situation där du riskerar max två år.

Han kan ju säga så här: Jag vågade inte erkänna att jag hade träffat henne eftersom jag var rädd för att dömas för mord. Men, ja, jag träffade henne, och det här hände....
2016-02-06, 18:58
  #119019
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast det är ju stor skillnad på att befinna sig i en situation där man riskerar att dömas till livstidstraff i fängelset, mot en situation där du riskerar max två år.

Han kan ju säga så här: Jag vågade inte erkänna att jag hade träffat henne eftersom jag var rädd för att dömas för mord. Men, ja, jag träffade henne, och det här hände....
Och efter det ska han se sin fru, sin dotter, sin bror och alla andra släktingar och bekanta i ögonen, för att inte säga resten av svenskarna och litauerna. Han skäms som en hund och hoppas, hoppas...
2016-02-06, 19:01
  #119020
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och efter det ska han se sin fru, sin dotter, sin bror och alla andra släktingar och bekanta i ögonen, för att inte säga resten av svenskarna och litauerna. Han skäms som en hund och hoppas, hoppas...
DNA't på kläderna är mycket svårt att bortförklara om man inte är konspiratoriskt lagd.
2016-02-06, 19:05
  #119021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det kallas för mjölkrum eller slaktrum, det är en utbyggnad i ladans södra ände.
Där någonstans försvann mobilen. Trodde den hade hittats men det verkar inte vara så.
Jo mobilen har hittats, den var sönder bruten eller i alla fall i flera delar, displayen var krossad. Delarna var utspridda utefter den södra vägen till Martorp. Moderkortet har man resaurera och fått ut data.
2016-02-06, 19:08
  #119022
Medlem
alla verkar ju snacka om fickringningen och vad som sägs, om det var NB som bad om hjälp eller någon annan.
vissa förklaringar känns som helt orimliga. men en sak verkar ha glömts:
om han hade bett om hjälp och LH hängt med frivilligt till ladan så hade hon tagit med sig mopednyckeln som fortfarande satt i låset! även pappan sa i ett förhör/rätten (kommer inte ihåg) att lisa ALDRIG skulle glömma en nyckel i låset. så troligast är väl att överfallet skedde vid mopeden? dock är ju då frågan hur han fått med henne eftersom INGEN sett nånting...

mycket frågor, men om man tänker på"småsaker" som att nyckeln satt kvar i låset så kanske man kan utesluta vissa saker.. tror inte direkt att NB frågat lisa om vägen och bett henne hänga med och hon ba struntar i allt och går med han..
2016-02-06, 19:10
  #119023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det verkar råda något missförstånd där man fått för sig att försvaret skall bedriva någon form av utredning. Utredningen skall skötas av polis och åklagare på ett rättssäkert sätt. Där skall liknande frågetecken rätas ut. Att något som inträffar exakt kring den aktuella tid då man misstänker att Lisa försvunnit skulle hamnat i slasken är ju helt befängt. I denna utredning har man ju gömt andra iaktagelser i slasken och även hemligstämplat bilagor av helt okända skäl så det är väl inte otänkbart att man försöker dribbla bort även detta vittnesmål.
Det står varje försvarare fritt att bedriva en utredning som kan vara till gagn för sin klient.
Ibland görs det också men är FUP stark finns det kanske inte mer att utreda.
2016-02-06, 19:15
  #119024
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
DNA't på kläderna är mycket svårt att bortförklara om man inte är konspiratoriskt lagd.
Det går inte att bortförklara, det är brottet mot griftefriden han skäms för.
2016-02-06, 19:21
  #119025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det går inte att bortförklara, det är brottet mot griftefriden han skäms för.

Det har du ingen aning om.
2016-02-06, 19:22
  #119026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han har ju inte läst gärningsbeskrivningen och kunde inte uttala sig om det. Det handlar som sagt om hur den är skriven. Men han såg ditt scenario som osannolikt eftersom åklagaren har åtalat NB för mord.

Här kan man ju ägna sig åt lite funderingar. Vad skulle kunna hända om HR anser att bevisen inte räcker för mord och ändrar brottsrubriceringen till brott mot griftefriden? Då måste det väl bevisas vid vilken tidpunkt NB:s dna hamnade på Lisas kläder? Var det före eller efter att hon dog? Här bör väl rimligtvis NB få en chans att försvara sig? I det här läget har ju då rätten frångått gärningsbeskrivningen ganska så kraftigt. Själv tror jag att artikel 6 träder i kraft här - men det är bara min lekmannaåsikt. Jag kunde tyvärr inte få ett uttömmande svar om det här i går. Frågan borde kanske skickas över till juridikforat.
Om det endast skulle räcka till griftefridsbrott hade han förmodligen släppts med restriktioner. Det finns ingen anledning att hålla någon i häkte för ett brott med denna straffsats.
2016-02-06, 19:32
  #119027
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det går inte att bortförklara, det är brottet mot griftefriden han skäms för.
Jag hittade det här:
Citat:
”artikel 6 i Europakonventionen, som sedan år 1995 gäller som svensk lag, föreskrivs bl.a. att var och en som anklagas för brott har rätt att i detalj underrättas om innebörden av och grunden för anklagelsen mot honom. Av senare praxis från Europadomstolen framgår att detta inte endast gäller vilken gärning som anklagelsen gäller utan också den rättsliga kategoriseringen. … Konventionen och den praxis som har utvecklats av Europadomstolen innebär att det numera, i motsats till vad som tidigare har antagits, inte är möjligt att döma enligt en viss straffbestämmelse utan att den tilltalade i förväg har fått reda på att bestämmelsen skulle kunna vara tillämplig och har beretts möjlighet att anpassa sitt försvar efter detta”.

http://svjt.se/svjt/2013/343

Den åtalade ska alltså ha beretts möjlighet att anpassa sitt försvar efter den rättsliga straffbestämmelsen.
2016-02-06, 19:38
  #119028
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag hittade det här:


http://svjt.se/svjt/2013/343

Den åtalade ska alltså ha beretts möjlighet att anpassa sitt försvar efter den rättsliga straffbestämmelsen.
Det motsäger inte vad jag sa i citatet, men det motsäger det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jo, det finns det alternativ som 'XeniaOnatopp' pratat om - brott mot griftefrid. Gärningen är beskriven i gärningsbeskrivningen så domstolen har en möjlighet att döma bara för det, om man nu vill det. Därmed inte sagt att det är det minsta sannolikt att det blir så. Försvaret behöver inte propsa för alternativ gärning för att det ska kunna falla ut så heller.
Hallå, Q, kom tillbaka och försvara dig. #ReedMe är i farten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in