Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Med variation menar du att gå fram på nät eller? Du nämner spelare som Vinci och Schiavone och de är inga direkta volleyspelare utan använder mycket slice och stoppbollar, vilket inte är direkt ovanligt i dagens tennis om du tittar på fler spelare än topp 10. På damsidan finns Radwanska, Navarro, Vinci, Kvitova, Cornet, Svitolina, Errani m.m. På herrsidan finns Federer, Murray, Dimitrov, Wawrinka, Gasquet, Raonic, Fognini, Dolgopolov m.m som gillar att variera sitt spel. Att det var mer variation förr är bara skitsnack.
Däremot var det mer volley förr, men att titta på en hel match med en serve- och volleyspelare är frukstansvärt tråkigt. Du kan inte jämföra en ihopklippt highlightsmatch med serve- och volley och jämföra med grandslam-matcher idag mellan baslinjespelare mellan Nadal och Djokovic. Leta upp en hel match från 80-talet så kommer du se fruktansvärt många misstag.
Fysik har alltid varit en väldigt avgörande faktor i tennisen med få undantag. Navratilova, Borg och Graf vann till största delen tack vare sin fysik. Sen finns det supertalanger som Hingis och Federer men det är tack vare osten kanske.
Jag menar precis det jag skrev, att spela med mer variation av olika slag, vilket inte görs lika mycket idag som förr. Finns knappt spelare som vågar gå fram på nät idag, sen finns det olika sätt att gå fram på nät också, det finns massor av sätt att spela på och i stort sett så är det väldigt lite variation på dagens tennisspelare. De flesta står enbart kvar vid baslinjen, kanske bryter av med nån stoppboll ibland men inte mer än så. Sen är det inte just enbart volleyspelet som blivit sämre hos dagens spelare utan det är variationen i stort, av olika slag. Det finns så många spelare som inte vågar gå ur sin "comfort zone", utan som bara spelar som de alltid har gjort trots att de har förlorat 15 raka matcher mot sin motståndare t.ex.
Fysiken var inte i närheten av så viktig förr som den är idag, det är ganska löjligt att påstå att det skulle ha varit en
väldigt avgörande faktor förr i tiden. Jag tror nog att John McEnroe har bättre koll på det än oss, om han säger att det inte var det så är det nog så.
Klart man måste ha lite flås för att spela tennis men tempot är så löjligt mycket högre idag, det går inte ens att jämföra.
Anledningen till att jag nämnde italienskorna är just för att de spelar med stor variation av olika slag, dessutom så går de fram och avgör med volley om de ser en chans att göra det. Till skillnad från majoriteten av dagens spelare. Idag ska man står kvar i evigheter trots att chanserna ges, sen undrar man varför spelare som Djokovic och Nadal är oslagbara