2018-12-16, 14:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Var inte tillåtet för ett halvår sen iaf. Vet inte om nåt ändras sen dess. Har Williams spelat på sistone?

Ah verkar gälla alla
verkar det som
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9mJkk9/andrar-reglerna--williams-far-spela-i-leggings
Citera
2018-12-16, 17:41
Avslutad
Tennisfans:

Finns det nån match speciellt som ni som fans av Federer eller Rafa eller vem som helst önskade hade slutat annorlunda? En förlust som svider speciellt som ni önskat varit en vinst?

För mig som fan av Nadal tror jag det förblir AO-finalen 2012, förlust mot Djokovic i fem set. Djokovic var egentligen lite bättre, men det hängde ändå på ett hår. Rafa uppe ett break i femte, plus en enkel backhandmiss.

AO-finalen 17 mot Federer är egentligen mindre svidande. Rafa är redan 3-1 mot honom där. Ok, hade Nadal vunnit hade det nu stått 19-18 i slams, men ändå. Kändes också lite som en post-peak match.

WI-2007, femsetförlust mot Fed med dåligt knä var också tung, men den kompenserades av vinsten året efter. Wimbledontorsken i fem mot Djoko detta år var också synd eftersom Nadal annars nästan helt säkert vunnit hela turneringen, men annars bryr jag mig inte så mycket.

Nej, AO-2012 var värst. Också för att båda spelarna var riktigt jävla bra det året. Grymt hög nivå. Nadal hade ju slagit Federer rätt lätt (tappade ett set) i semin innan.

Nån annan som har nån match ni önskat haft en annan utgång?
Citera
2018-12-16, 18:51
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tennisfans:

Finns det nån match speciellt som ni som fans av Federer eller Rafa eller vem som helst önskade hade slutat annorlunda? En förlust som svider speciellt som ni önskat varit en vinst?

Den episka wimbledonfinalen 2009 mellan Federer och Roddick. Tyckte det var så synd att inte Roddick fick vinna. Det var så mycket som stod på spel. Roddick var så nära sin andra GS. Bommade 4 setbollar i andra set och guldläge att få 2-0 i set. Brände en backhand volley vid ställningen på en setboll vid 6-5 som blev matchavgörande poäng. Var även nära i 5:e set dock. Fast marginalerna var på Federers sida. Sagan om Federer som dels klättrade upp på 1:a plats på rankingen förbi Nadal, dels passerade Sampras i antal GS-titlar (15) blev därmed ett faktum.
Senast redigerad av Castlevania 2018-12-16 kl. 18:58.
Citera
2018-12-16, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Den episka wimbledonfinalen 2009 mellan Federer och Roddick. Tyckte det var så synd att inte Roddick fick vinna. Det var så mycket som stod på spel. Roddick var så nära sin andra GS. Bommade 4 setbollar i andra set och guldläge att få 2-0 i set. Brände en backhand volley vid ställningen på en setboll vid 6-5 som blev matchavgörande poäng. Var även nära i 5:e set dock. Fast marginalerna var på Federers sida. Sagan om Federer som dels klättrade upp på 1:a plats på rankingen förbi Nadal, dels passerade Sampras i antal GS-titlar (15) blev därmed ett faktum.

Just det, den glömde jag. Håller helt med dig. Kommer också ihåg talet av Federer efteråt, då han sa att Roddick säkert skulle få fler chanser att vinna. Var ju schysst sagt, men jag tror inte någon trodde på det -- inte Federer, inte Roddick, och ingen annan. Man visste liksom att det där var Roddicks chans att vinna Wimbledon, och han sumpade den.

Han hade dock tur att han lyckades vinna en USO innan Federer han nå sin peak. Dessutom är jag rätt säker på att han hade matchboll mot sig där i semin, tror jag, mot Nalbandian.
Citera
2018-12-17, 10:26
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Han hade dock tur att han lyckades vinna en USO innan Federer han nå sin peak. Dessutom är jag rätt säker på att han hade matchboll mot sig där i semin, tror jag, mot Nalbandian.

Ett ess i 222 km/h räddade Roddick den gången

Drygt 6 år sen Nalbandian lade racket på hyllan. Han gjorde ett comeback försök 2013 men det blev inte så lyckat. En av få spelare som Federer hade problem med. Nådde som bäst en GS-final i Wimbledon 2002 där Hewitt dock vann komfortabelt.
Senast redigerad av Castlevania 2018-12-17 kl. 10:28.
Citera
2018-12-17, 21:51
Medlem
Citat:
Tennisfans:

För mig som fan av Nadal tror jag det förblir AO-finalen 2012, förlust mot Djokovic i fem set. Djokovic var egentligen lite bättre, men det hängde ändå på ett hår. Rafa uppe ett break i femte, plus en enkel backhandmiss.

AO-finalen 17 mot Federer är egentligen mindre svidande. Rafa är redan 3-1 mot honom där. Ok, hade Nadal vunnit hade det nu stått 19-18 i slams, men ändå. Kändes också lite som en post-peak match.

WI-2007, femsetförlust mot Fed med dåligt knä var också tung, men den kompenserades av vinsten året efter. Wimbledontorsken i fem mot Djoko detta år var också synd eftersom Nadal annars nästan helt säkert vunnit hela turneringen, men annars bryr jag mig inte så mycket.

Nej, AO-2012 var värst. Också för att båda spelarna var riktigt jävla bra det året. Grymt hög nivå. Nadal hade ju slagit Federer rätt lätt (tappade ett set) i semin innan.

Nån annan som har nån match ni önskat haft en annan utgång?

Jag hade gärna sett Robin Söderling vinna en av sina GS-finaler innan han blev sjuk.

Lite trist att Enqvist torskade mot Kafelnikov i sin enda GS-final också, där han började matchen bra.
Citera
2018-12-17, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag hade gärna sett Robin Söderling vinna en av sina GS-finaler innan han blev sjuk.

Lite trist att Enqvist torskade mot Kafelnikov i sin enda GS-final också, där han började matchen bra.

Håller med. För mig hade förstås Söderling särskilt kunnat få slå Federer. Mot Nadal tror jag faktiskt jag höll på spanjoren.

Just det, Enqvist hade varit värd en seger där. Jämnas på nått sätt ut lite av att Thomas Johansson slog en annan ryss, Safin, i sin final i AO. Fast Enqvist hade varit mer värd en seger: på det hela var han ju bättre än Johansson. Och Safin kändes egentligen som en bättre spelare än Kafelnikov.

Är gammal nog att komma ihåg Edbergs torsk i fem set mot Chang i franska öppna. Den sved också.
Citera
2018-12-18, 01:18
Medlem
En förlust som jag minns är Federer-Djokovic i Wimbledon för ett par år sedan. Federer spelade ut Djokovic fram till mitten av andra set, där Djokovic tog in läkare. Där vände matchen helt. Federer tappade rytmen, började spela mer passivt, och Djokovic vann matchen.
Citera
2018-12-18, 17:22
Medlem
En annan förlust som jag tycker sved är när Björkman förlorade mot fuskaren Petr Korda i kvartsfinalen i AO 1998. Han hade 2-0 men fuskaren vände och vann. Känns som att Björkman hade kunnat gå hela vägen där. Jag minns den matchen mycket väl, Björkman var i sitt livs form i singelspelet just då och hade definitivt kunnat vinna en GS.

Intressant är också att Marcelo Rios som förlorade finalen mot Korda fortfarande arbetar för att få Korda diskvalificerad. Förhoppningsvis så går det igenom en vacker dag, fast det är väl inget man ska gå och hoppas på, det lär ju inte hända tyvärr.
Citera
2018-12-21, 12:46
Medlem
Bra nyheter för tennisen. Australian Open ändrar reglerna och börjar med super tie-break i avgörande set. Upp till 10 poäng i stället för sju alltså.
Citera
2018-12-21, 17:21
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Bra nyheter för tennisen. Australian Open ändrar reglerna och börjar med super tie-break i avgörande set. Upp till 10 poäng i stället för sju alltså.

Vi får se hur det blir. AUSOPEN är sämsta GS-turneringen enligt mig, hehe.
Citera
2018-12-21, 20:40
Medlem
Kommer nog ta ett tag innan man fullt ut greppar nya (under)toursystemet. Det finns alltså två separata rankinglistor nu att förhålla sig till som gäller för att komma in i challengers, både en ATP-lista och en ITF-lista varav den sistnämnda har fyra direktplatser per challenger(undantaget den allra högsta challengernivån $150K). Poäng som plockas i futures(numera kallade World Tennis Tour) ger alltså en separat ranking man använder för att kunna ta sig in på challengertouren. Dom 14 bästa futureresultaten är det man går efter på den listan. Challengerturneringarna utökar i sin tur starfälten till 48-lottningar. Och challengerkvalen består bara av fyra spelare(tre på ITF-poäng och ett wildcard) som slåss om två platser. Kommer man inte in i challengers, är det alltså bara att gå ned på ITF-nivå och spela som gäller.

ATP-poäng ges av:
-Grand Slams
-ATP-touren
-Maindraws på challengertouren
-Semifinaler och uppåt i $25K-futures (dock ytterst få)

ITF-poäng ges av:
-Challengerkval
-$15K & $25K-futures

Några exempel på hur det nya kan te sig:
Markus Eriksson, just nu 439:a på ATP, har som 81:a på ITF-listan tagit sista platsen in i maindraw i en Australien-challenger efter nyår. ATP-cutoff på den turneringen är 212, så han gynnas kraftigt av det nya systemet tack vare sina future-resultat, iaf om man ser till just denna turnering.

Mikael Ymer som spelat mestadels spelat challengers klättrar på den nya ATP-rankingen, som räknar bort gamla futurepoängen, upp till plats 256. Det kan jämföras med en tidigare jämnrankad spanjor som hade alla sina poäng från futures, som nu blir orankad hos ATP. Spanjoren i fråga, David Perez Sanz, är nu istället rankad 2:a på ITF-rankingen, och kommer därmed komma in i vilken challenger som helst. Men ska han komma in på ATP-touren så småningom, då är det bara ATP-rankingpoäng som gäller.

Ugo Humbert, som med sin 84:e plats hade tagit en direktplats in till Australien Open, tappar eftersom man tar bort futureresultat nu till 102:a plats och är därmed utpetad till reservlistan. Ett exempel på en spelare som, kortsiktigt, missgynnas. Finns en del såna, men detta är nog det allra tydligaste.

Christian Lindell låg rankad som 478:e, och blir nu orankad på ATP-rankingen. Han har endast ITF-poäng på kontot, där han nu är rankad 145:a och näst bästa svensk bakom Eriksson.

I och med allt detta har antalet ATP-rankade spelare gått från 2058 till knappa 700. Sverige har om jag ser det rätt nu blott fyra rankade. Elias Ymer, Mikael Ymer, Markus Eriksson och Linus Frost.

Vill man läsa på finns det mesta förklarat här: https://www.tenniseurope.org/file/818276/?dl=1
Senast redigerad av frankkk 2018-12-21 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in