2016-03-18, 12:18
Medlem
Träningen i en av Cagliaris fotbollsskolor var slut, men Luca tio år stannade kvar en liten stund för att leka fotboll. Men han landade fel då han gjorde en cykelspark och dog inför sin pappas ögon...

Cagliari har som stad och klubb engagerat sig. Gigi Riva var såklart med på begravningen. Det var han som grundade Cagliaris fotbollsskola.

PS
http://www.videolina.it/video/servizi/95295/quartu-l-ultimo-saluto-al-piccolo-luca-la-chiesa-diventa-uno-stadio.html
Senast redigerad av Brille68 2016-03-18 kl. 12:40. Anledning: La till länken under PS
Citera
2016-03-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Italiensk fotboll skämmer ju ut sig ännu mer i Europa isf med tanke på resultaten så din slutsats är tämligen oklar.

Med tanke på de engelska lagens resurser och självbild så har de verkligen skämt ut sig. Förra säsongen spelade Juventus CL-final, och Serie A hade också två st lag i semifinal i EL. Så om det går lika bra nästa säsong samtidigt som PL fortsätter prestera lika kasst så är det bara en tidsfråga innan Serie A går om.

PL: 74.784 poäng

Serie A: 70.439 poäng
Citera
2016-03-18, 20:02
Medlem
Som vanligt inleder Serie B Calcio-helgen... 20:30 ikväll det tämligen oglamorösa Virtus Entella mot Spezia, som dock otippat faktiskt är en toppmatch där lagen kämpar om en plats till Play Off till Serie A.

Men imorgon kl 15.00 så brakar det som vanligt loss med åtta matcher.

Mitt fokus kommer såklart att vara på Vicenza mot Cagliari.

Jag lyfter med smärtfull glädje fram Gigi Rivas fantastiska cykelspark från säsongen då Cagliari erövrade lo Scudetto:
https://www.youtube.com/watch?v=Ps8lSfcwYoo

En påminnelse om sorg och glädje. Luca och Gigi...
Citera
2016-03-18, 20:23
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Som vanligt inleder Serie B Calcio-helgen... 20:30 ikväll det tämligen oglamorösa Virtus Entella mot Spezia, som dock otippat faktiskt är en toppmatch där lagen kämpar om en plats till Play Off till Serie A.

Det är ett derby dock. Virtus Entella kommer från en liten stad som heter Chiavari som ligger precis mellan Genova & La Spezia. Inte utsatt i min gamla kartbok, men väl i min nya mer detaljerade. Om någon Entella-match kan anses vara glamorös med drag & dramatik så är det just mot Spezia. Nu är det ju dessutom någorlunda toppmatch & Spezia är en etablerad klubb som följs av många.

Med det sagt så vore det ju skandalöst dåligt om Entella gick upp i Serie A. Skandalöst dåligt av de andra lagen alltså & ett fundamentalt underbetyg till ett lands fotboll. Man skulle i så fall undra vad fan som hänt med alla lag som vi växt upp med & som ska föreställa stora med hög passion knutet till sig. Vicenza tex, 17 poäng sämre än Virtus Entella. Det är såklart totalt uselt.
Citera
2016-03-18, 21:49
Medlem
Jag har tagit ledigt över påsken, och njuter av lite gott vin...

Piero Marras ”Quando Gigi Riva tornerà” :

https://www.youtube.com/watch?v=Wnby-U5q9cg

För att återvända något till diskussionen där vi snuddade vid Ancelotti så vill jag lyfta fram att han är sympatisk. Självklart kan han sin Calcio och har enormt mycket kunskap. Men han kan också ta människor och erkänna sina brister, och därmed lära sig från dem. På 1990-talet var det populärt med system. Demon-tränarna hade sina system. Och Ancelotti tackade nej till Baggio för att han inte passade in i hans system...

Något han såklart ångrar, men visade att han hade förstått då han i Milan fick möjlighet att spela med Pirlo och Rui Costa samtidigt. Mazzone hade visat att det fungerade med Pirlo i sin djupa roll som regista medan man hade Baggio. Och det tog Ancelotti fasta på. För det var hans uppgift att få mest möjliga ur de spelare som han hade tillgängliga. Det var ett trendbrott inom italiensk fotboll.

Mycket av mitt snack om Calcio kommer från Cagliari, men även Mazzones Brescia. Och Pep Guardiola förstod detta tidigt och ville vara där. För att spela med Baggio, och lära sig Calcio.

Men Pep håller stenhårt vid sitt system. I Barcelona hade han stommen till de som tog guld i EM2008, VM2010 och EM2012, samt såklart Messi som kan uppfinna allt ur inget. Gick till Bayern München med stommen till de som tog guld VM 2014 kryddat med flera världsstjärnor. Regerande CL-mästare.

Allegri däremot är annorlunda. Han lyfter fram sina fel, brister och misstag. Både personliga och som tränare. De en del av hans styrka. Och vare sig i Milan eller Juventus har han fått spela med sin renodlade trequartista som alla vet att han vill ha. Men han uppfinner nya sätt att spela. Beroende på vilka spelare han har tillgängliga, efter motståndarna och övriga omständigheter. Av de tre är han nog fotbollsmässigt den skickligaste tränaren.
Senast redigerad av Brille68 2016-03-18 kl. 21:51.
Citera
2016-03-18, 22:15
Medlem
Jag har följt Ranieris karriär och allt för ofta varit tvungen att försvara honom. Tog Cagliari från Serie C till Serie A på tre raka år...

Men han har haft lite otur med sin timing. Gick från Cagliari till Napoli säsongen efter Maradona lämnat. En duktig, rakryggad och hederlig tränare som kan sitt yrke. Har en riktigt fin karriär, med många storklubbar. Men nästan alltid i lite fel läge... Med Leicester så verkar han ha träffat rätt igen, precis som med Cagliari.

Och medan Totti förolämpas i Roma, och naturligtvis inte kan gå till en italiensk klubb, så har Ranieri ett stående erbjudande till il Capitano att komma till Leicester. Hade varit fint för två romare att åter styra upp England.

(Rätta mig om jag har fel, men fritt ur minnet var det väl Ranieris namne Claudios som erövrade de Britannien?) Och Ranieri ser onekligen ut som en romersk general.
Citera
2016-03-18, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
(Rätta mig om jag har fel, men fritt ur minnet var det väl Ranieris namne Claudios som erövrade de Britannien?) Och Ranieri ser onekligen ut som en romersk general.
Ranieri ska enligt en lokaltidning ha sagt:
Citat:
"The Roman emperor who conquered Britain was named Claudius – Claudio in Italian. You could say I have come home."

Du har så klart helt rätt! Det var under Claudius som de brittiska öarna annekterades. Claudius gick ju tragiskt bort efter att ha blivit förgiftad, med all sannolikhet av frun Agrippina. Hennes son blev kejsare. Nero...

Och i fotbollens värld står väl Rom i brand just nu. Tottisituationen för Roma, medan det för Lazio väl främst är EL-debaclet som är aktuellt.
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-18 kl. 23:01.
Citera
2016-03-18, 22:50
Medlem
Blev 2-2 mellan Virtus entella och Spezia. Två mål av Caputo och två av Nenê. Caputo har nu gjort 14 mål denna säsong, medan Nenê gjort 10.

Nenê vannpostugisiska skytteligan 2009, och gick sedan till Cagliari. Tillbringade fem säsonger i Cagliari, 124 matcher. Och endast 23 mål... Och nu i Spezia, där han levererar i ett avgörande läge. Mi piace.

Sympatisk man som arbetar hårt och osjälviskt. Men han måste göra fler mål!
Citera
2016-03-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
...
Du har så klart helt rätt! Det var under Claudius som de brittiska öarna annekterades. Claudius gick ju tragiskt bort efter att ha blivit förgiftad, med all sannolikhet av frun Agrippina. Hennes son blev kejsare. Nero...

Och i fotbollens värld står väl Rom i brand just nu. Tottisituationen för Roma, medan det för Lazio väl är främst EL-debaclet som är aktuellt.

Oh lysande! Och De Rossi som är Capitan futuro verkar vara lika antik som Caesar...Båda förvisade till bänken. Hmm tänkt på att Caesar uttalas med hårt k? Det är bara i huvudet som det står Ceasar, i verkligheten står det Caesar. Hårt k.

Tyskarna har koll med der Kaiser. Franz!

På sardiska säger man hundra med hårt C dvs k. Centu. Mjukt på italienska hårt på sardiska. För övrigt är sardiska det språk som ligger närmast latin. Samtidigt finns det grader av latin...
Citera
2016-03-18, 23:09
Medlem
Stivalis avatar
Läste om två italienska bögar i Markaryd som hade en hund som hette Sansone. Måste väl vara han som spelar i Sassuolo som fått ge namn åt jycken. Om det nu inte finns någon annan kändis eller kanske karaktär i TV-serie som heter så. Nicola Sansone har ju gjort det bra som fan & verkligen fått sitt genombrott, men till EM lär han väl knappast komma med. Kanske gillade dom hans yttre då han ser rätt modern ut.

Gianluca Sansone finns också. Har flackat runt en hel del som så många andra. Sampdoria har såklart avverkats. Det hör ju numera till att man ska ha gjort en vända i något av Genua-lagen. De flesta får väl googla för att pricka in var han är numera, men han spelar för Bari i Serie B & är ordinarie.

Vet inte hur vanligt det är i Markarydstrakten med italienare eller bögpar men hundar döpta efter Sassuolo-lirare lär väl vara ytterst sällsynt. Ska inte dra till med skämtet att de flytt från Maurizio Sarris Italien, men de var oroade över tillståndet i Italien rent allmänt.

...

Ranieri har nog inte så mycket gemensamt annars med Claudius. Möjligen att Claudius var väldigt hånad & underskattad av sin omgivning, vilket ju faktiskt skulle kunna vara en parallell.

PS. Det var förresten inte Markaryd men eftersom dom inte är kändisar så vill jag inte hänga ut dem. Någonstans där i trakterna kan vi säga.
Citera
2016-03-18, 23:31
Medlem
Sansone?!

Det kan inte bara vara ett bögigt uttal av den svenska negerporrstjärnan Samson? Smålänningar kan vara svåra att förstå...

Själv hade jag en hund då jag var liten som hette Dick.

På tal om det så är Rocco Seffredi, italiensk stenhård porrskådis med smak för hård och förödmjukande sex. Ass to mouth följt av piss.

Varför jag nämner det? Återigen för att visa att Italien och Sverige skiljer sig åt. För han sitter med i sofforna och snickesnackar, och är med i diverse underhållningsprogram. Och jag möter tjejer som frågar om jag känner till Rocco. För dem är han lite busig eftersom han sysslar med porr, men jag har sett filmerna och konstaterar att de endast har snuddat vid light varianterna...

På tal om det så kan man konstatera hur mycket av underhållningen i t ex USA som består av italienskättlingar. Musik och skådespelare. Fundera och bli förvånade.

Men på tal om språk så gillar jag att man inte har valt den enkla vägen. Utan man har sina egna ord och sätt. Calcio för helvete! Men jag tänkte också på det då jag skrev om Luca, och sedan Gigi Rivas cykelspark.

Bicicletta. Kallar vi det. Eller kort Bici. Cykel på italienska.

Men italienarna kallar det rovesciata. Och alla termer inom Calcio gör att de skiljer sig. För ofta handlar det inte bara om namnet utan att rollen eller handlingen faktiskt har en annorlunda definition.
Citera
2016-03-18, 23:32
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ranieri ska enligt en lokaltidning ha sagt:

Och i fotbollens värld står väl Rom i brand just nu. Tottisituationen för Roma, medan det för Lazio väl främst är EL-debaclet som är aktuellt.

När jag läste ditt inlägg så hade jag en tidning liggande på bordet bredvid datorn där hon är på framsidan! "Roms ondaste kvinna" är rubriken!

"Agrippina tillhörde den maktgalna överklassen i Rom och var själv en av de värsta. Hon förgiftade två makar, tvingade sin svärson till självmord och lät avrätta alla som hotade hennes planer - ända tills hennes maktlystne son blev hennes fall". Bra inledning på en artikel. Man fattar direkt att här rör det sig om ett riktigt stört sliddjur.

Köpte förresten också en bok om Claudius härom veckan. "Jag Claudius" av Robert Graves. Har inte läst den än.

Från baksidan:
"Jag Claudius är berättelsen om den stackars stammande romaren Claudius, ättling till den första romerska kejsardynastin. Av sin familj ansågs han omöjlig, efterbliven & ofarlig, & skonades därför i den blodiga maktkamp som utkämpades inom den kejserliga familjen vid vår tideräknings början. Som skarpsynt iakttagare & vittne skildrar han för eftervärlden alla de märkliga händelser som utspelades under kejsarna Augustus, Tiberius & Caligula".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in