På tal om jänkare & målvakter så läste jag att Tony Meolas farsa faktiskt spelade för Avellinos A-lag! Vet dock inte om han också var målvakt. Tony kommer från New Jersey. Klart att kombinationen Tony+New Jersey+Avellino för vissa för tankarna till TV-serien Sopranos.
Om Giuseppe Giannini 1990 var spelaren som skulle bära hemmanationen på sina axlar så måste man väl säga att Meola hade den rollen fyra år senare. Han var en otroligt stor profil som verkligen hjälpte sporten oerhört mycket i USA. Laget var såklart väldigt mycket bättre 1994 än 1990 men ändå så var det fundamentalt för lagets chanser att målvakten letade upp sin allra bästa mirakelform. Han var väl inte riktigt någon världsmålvakt spelmässigt, men som profil & förgrundsfigur så var han ovärderlig.
USA mötte Italien 1990 i Rom. Det var en fullkomlig sensation att det bara blev 1-0 till hemmalaget. Riktig ångestmatch för Italien där superstjärnan Giannini stod för det förlösande segermålet. Hårt kritiserade var man trots segern. Men det är ju svårt att utklassa på beställning när motståndarna gör sitt livs match & pressen är blytung. Lite som Nya Zeeland 2010. Bruce Murray hade en farlig frispark som kunde slutat illa för Italien. Har för mig att han utmålades som lite av en stjärna då. Svårt att fatta om man kollar på hans wikipedia-sida. Men den amerikanska ligan var så dålig att det inte verkar finnas någon statistik på någon av dem som spelade där på den tiden. Inte på wiki då alltså.
Så underbart vackert när Giannini vid sitt mål lyfter bollen över den tacklande lagkaptenen, bratwursten Windischmann. Född i Nürnberg men slog igenom i Brooklyn Italians! Italien hade en straff som Gianluca Vialli slog i stolpen. Orsakad av Italien-ättade Paul Caligiuri som senare var i Tyskland i många år. Länge trodde jag att han hette Cagliari. Meola i sanslös hockeyfrilla!
Italien-USA 1990 (6.27 min)
https://www.youtube.com/watch?v=fnfjYjyS4vI
Hittade ett klipp med Meola som är för jävla bra. En instruktionsvideo där han mycket ingående visar hur man sparkar ut bollen. Det är lätt att garva här, men samtidigt är det ju väldigt seriöst. Han kan sina grejer, muskelberget. Det är ett hantverk att kunna slå en utspark (

). Har förstått att vissa här tränar ungdomar så det kan vara intressant även med basala detaljer.
Get in the Game with Tony Meola (2.44 min)
https://www.youtube.com/watch?v=qBM_mYNhvJA