2016-03-18, 23:43
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om det så kan man konstatera hur mycket av underhållningen i t ex USA som består av italienskättlingar. Musik och skådespelare. Fundera och bli förvånade.

Ja det finns många. Även många som inte har italienska namn & även många utanför USA.

EDIT: Måste ju bara tillägga att när det begav sig med hockeybilder så samlade jag på Dino Ciccarelli. Undrar om jag har flest Ciccarelli-kort i Sverige.
Senast redigerad av Stivali 2016-03-18 kl. 23:54.
Citera
2016-03-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
När jag läste ditt inlägg så hade jag en tidning liggande på bordet bredvid datorn där hon är på framsidan! "Roms ondaste kvinna" är rubriken!

"Agrippina tillhörde den maktgalna överklassen i Rom och var själv en av de värsta. Hon förgiftade två makar, tvingade sin svärson till självmord och lät avrätta alla som hotade hennes planer - ända tills hennes maktlystne son blev hennes fall". Bra inledning på en artikel. Man fattar direkt att här rör det sig om ett riktigt stört sliddjur.

Köpte förresten också en bok om Claudius härom veckan. "Jag Claudius" av Robert Graves. Har inte läst den än.

Från baksidan:
"Jag Claudius är berättelsen om den stackars stammande romaren Claudius, ättling till den första romerska kejsardynastin. Av sin familj ansågs han omöjlig, efterbliven & ofarlig, & skonades därför i den blodiga maktkamp som utkämpades inom den kejserliga familjen vid vår tideräknings början. Som skarpsynt iakttagare & vittne skildrar han för eftervärlden alla de märkliga händelser som utspelades under kejsarna Augustus, Tiberius & Caligula".

Jag som är en grinig gammal gubbe såg detta på svensk TV. BBC i all fantastisk kvalitet.

Jag kan såklart ha fel, men tror det inte. Serien tål med all sannolikhet ses även idag. Den var fantastisk!

Det är dock flera år sedan jag slutade med TV-licens och normal TV. Och även om jag betalar för att kunna se Calcio på den stora skärmen, letar jag ändå oftast upp en fulstream som jag ser på laptopen. Om det bara är jag som ser så blir det intimare...

Oavsett så finns det så fantastiskt många fina dokumentärer om lag, spelare, tränare, matcher, situationer osv tillgängliga via internet att jag inte har en chans att se en bråkdel. Jag tillhör tyvärr inte dem som ser Eurotalk eller lysnar på poddar. Jag har inte tid. Tyvärr!!!

Däremot är jag en snabbläsare. En talang, som jag finslipat genom åren. Så jag läser böcker. Och återigen så har världen öppnat sig i och med internet. Allt som krävs är att du kan några språk.
Senast redigerad av Brille68 2016-03-18 kl. 23:47.
Citera
2016-03-19, 00:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Träningen i en av Cagliaris fotbollsskolor var slut, men Luca tio år stannade kvar en liten stund för att leka fotboll. Men han landade fel då han gjorde en cykelspark och dog inför sin pappas ögon...

Cagliari har som stad och klubb engagerat sig. Gigi Riva var såklart med på begravningen. Det var han som grundade Cagliaris fotbollsskola.

PS
http://www.videolina.it/video/servizi/95295/quartu-l-ultimo-saluto-al-piccolo-luca-la-chiesa-diventa-uno-stadio.html

Han hette alltså Pusceddu i efternamn. Möjligen släkt med spelaren Vittorio Pusceddu som spelade med Cagliari på 90-talet?
Citera
2016-03-19, 00:14
Avslutad
Citat:
När jag läste ditt inlägg så hade jag en tidning liggande på bordet bredvid datorn där hon är på framsidan! "Roms ondaste kvinna" är rubriken!
Hon utmanar onekligen om den titeln! En annan kandidat, fast kanske mer lömsk än ond, är Livia Drusilla (senare Julia Augusta). Eller varför inte kejsar (hårt k på caesar så klart!) Claudius tredje fru, den före Agrippina, nämligen Valeria Messalina. Men nog om det, det här ska handla om Calcio - på den tiden spelade de på sin höjd harpastum...
Citat:
Han hette alltså Pusceddu i efternamn. Möjligen släkt med spelaren Vittorio Pusceddu som spelade med Cagliari på 90-talet?
Tragisk händelse. Jag googlade och hittade att fadern hette Marco. Vilket så klart inte utesluter släktskap i och för sig...
Citat:
... genitori del bambino, Marco Pusceddu, autotrasportatore, e sua moglie Gigliola, parrucchiera. Con loro i figli Lello, 34 anni, Marzia, 30, e Francesca, 20. Luca, coi suoi 10 anni, era il piccolo di casa ...
Citera
2016-03-19, 00:20
Medlem
Jag var tonåring under 1980-talet och till skillnad mot alla i nyonfärger och fantastiska frisyrer så var jag toktråkig. Min grund var Rolling Stones och Blues, men jag gillade The Boss. Som naturligtvis är halvitalienare. Han var ju från New Jersey.

New Jersey är alltså Frank Sinatra. Och såklart Jersey Shore sound...

https://en.wikipedia.org/wiki/Jersey_Shore_sound

The form has a strong Italian-American influence, in as much as many of the form's key precursors and artists, from Frankie Valli through Bruce Springsteen, are of Italian ancestry and urban background.

Men det är samma inom fotboll. Stilbildande och viktigt. Även om det ofta har blivit feltolkat och missförstått här uppe. Visst Catenaccio, men italiensk fotboll är likt den från Uruguay och Argentina stenhård. Men likväl har man velat måla upp en bild av filmande fjollor i de engelsk-talande länderna. Inte olikt att man vill utmåla fransmän till fega fjollor när det gäller krig.

Sanningen är såklart tvärtom!

Italienare är stenhårda i fotboll och fransmän har genom historien varit framgångsrika inom krig.

Inte helt olikt hur vi numera vill vända och ljuga om religionen. För alla som har någorlunda koll så så var protestanterna fundamentalister som hävdade att det skrivna ordet var direkt från gud. Medan Katolikerna var mer avslappnade och hävdade att kyrkan och traditionen var minst lika viktig. Det har gjort att katolikerna numera inte har några problem med modern vetenskap, medan protestanterna har fått valet att försvara guds ord eller förneka det. Vi i Sverige har blivit ateister, medan vissa i USA försöker bygga sin egna parallella verklighet via Intelligent Design nonsens. Katolikerna har det lättare eftersom det räckte med att påven gick ut och konstaterade att Darwin inte strider mot den katolska tron... Den möjligheten har inte protestanterna. Eftersom bibeln är guds ord. Och det finns inget annat.
Senast redigerad av Brille68 2016-03-19 kl. 00:23.
Citera
2016-03-19, 00:31
Medlem
Vansinnigt skönt snack i tråden. Tyvärr är jag alltför berusad att kunna finna rätt tangenter.

Jag vet inte om Luca Pusceddu är släkt med fotbollsspelaren. Men på något vis finns de med all sannolikhet i det gemensamma släktträdet.

buonanotte
Citera
2016-03-19, 02:45
Medlem
Hahaha vilka underbara inlägg av er sjuka (härliga) personer.
Citera
2016-03-19, 05:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Vi i Sverige har blivit ateister, medan vissa i USA försöker bygga sin egna parallella verklighet via Intelligent Design nonsens. Katolikerna har det lättare eftersom det räckte med att påven gick ut och konstaterade att Darwin inte strider mot den katolska tron... Den möjligheten har inte protestanterna. Eftersom bibeln är guds ord. Och det finns inget annat.

Greve Buffon lade väldigt mycket av grunden som Darwin byggde vidare på sen. Jag undrar fan om inte Gianluigi Buffon härstammar från denna pionjär & gigant, Georges-Louis Leclerc de Buffon. En närmare titt på greve Buffons bakgrund så hittade jag att han ärvde sin stora förmögenhet av en släkting som var fogde eller bankir eller något på Sicilien & tydligen var oerhört mäktig där. Han hade alltså band till Italien & vistades där en del också. Namnet Buffon tog han då han köpte en by i Bourgogne som heter Buffon & blev greve där.

Känns helt klart som en möjlighet att där finns koppling till målvakten.

Buffon var i alla fall den förste som vetenskapligt lade fram att naturen förändrades & djuren utvecklats. Att det inte är bestående. Hamnade i trubbel då han kräkte ur sig att syndafloden omöjligt kunnat ha existerat. Förutom i Perugia då när Juventus 2000 tappade scudetton. Det var dock innan hans namnes tid i klubben.

EDIT: Kan ju slänga upp en bild också.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Georges-Louis_Leclerc_de_Buffon#/media/File:Buffon_1707-1788.jpg
Senast redigerad av Stivali 2016-03-19 kl. 05:03.
Citera
2016-03-19, 15:57
Medlem
Stivalis avatar
På tal om jänkare & målvakter så läste jag att Tony Meolas farsa faktiskt spelade för Avellinos A-lag! Vet dock inte om han också var målvakt. Tony kommer från New Jersey. Klart att kombinationen Tony+New Jersey+Avellino för vissa för tankarna till TV-serien Sopranos.

Om Giuseppe Giannini 1990 var spelaren som skulle bära hemmanationen på sina axlar så måste man väl säga att Meola hade den rollen fyra år senare. Han var en otroligt stor profil som verkligen hjälpte sporten oerhört mycket i USA. Laget var såklart väldigt mycket bättre 1994 än 1990 men ändå så var det fundamentalt för lagets chanser att målvakten letade upp sin allra bästa mirakelform. Han var väl inte riktigt någon världsmålvakt spelmässigt, men som profil & förgrundsfigur så var han ovärderlig.

USA mötte Italien 1990 i Rom. Det var en fullkomlig sensation att det bara blev 1-0 till hemmalaget. Riktig ångestmatch för Italien där superstjärnan Giannini stod för det förlösande segermålet. Hårt kritiserade var man trots segern. Men det är ju svårt att utklassa på beställning när motståndarna gör sitt livs match & pressen är blytung. Lite som Nya Zeeland 2010. Bruce Murray hade en farlig frispark som kunde slutat illa för Italien. Har för mig att han utmålades som lite av en stjärna då. Svårt att fatta om man kollar på hans wikipedia-sida. Men den amerikanska ligan var så dålig att det inte verkar finnas någon statistik på någon av dem som spelade där på den tiden. Inte på wiki då alltså.

Så underbart vackert när Giannini vid sitt mål lyfter bollen över den tacklande lagkaptenen, bratwursten Windischmann. Född i Nürnberg men slog igenom i Brooklyn Italians! Italien hade en straff som Gianluca Vialli slog i stolpen. Orsakad av Italien-ättade Paul Caligiuri som senare var i Tyskland i många år. Länge trodde jag att han hette Cagliari. Meola i sanslös hockeyfrilla!

Italien-USA 1990 (6.27 min)
https://www.youtube.com/watch?v=fnfjYjyS4vI

Hittade ett klipp med Meola som är för jävla bra. En instruktionsvideo där han mycket ingående visar hur man sparkar ut bollen. Det är lätt att garva här, men samtidigt är det ju väldigt seriöst. Han kan sina grejer, muskelberget. Det är ett hantverk att kunna slå en utspark ( ). Har förstått att vissa här tränar ungdomar så det kan vara intressant även med basala detaljer.

Get in the Game with Tony Meola (2.44 min)
https://www.youtube.com/watch?v=qBM_mYNhvJA
Citera
2016-03-19, 16:22
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Riktig ångestmatch för Italien där superstjärnan Giannini stod för det förlösande segermålet. Hårt kritiserade var man trots segern.

Kanske lite fel uttryckt att kalla målet "förlösande segermål" då det kom redan i 11e minuten. Snarare var det slutsignalen som var förlösande. Man gjorde mål tidigt men sedan kom den där blytunga ångesten när tvåan uteblev & den väntade promenadsegern visade sig bli något darrig.
Citera
2016-03-19, 18:04
Medlem
Inför matchen hade Novara tagit upp jakten på direktplats till Serie A. På de fyra senaste matcherna har Cagliari tagit e poäng, medan Novara samlat ihop 10 poäng. Och inför dagens matcher hade Cagliari 62 poäng medan Novara hade 52.

Vicenza mot Cagliari :

VICENZA (5-3-2) - Benussi, Laverone, Adejo, Ligi, Sampirisi, Pinato; Bellomo (27’ Raicevic), Moretti, Vita (36’ st Sbrissa); Galano (1’ st Signori), Ebagua.

CAGLIARI (4-3-1-2) - Storari, Pisacane, Salamon, Ceppitelli, Murru; Tello (1' st Melchiorri), Fossati, Cinelli; João Pedro (14’ st Munari), Farias, Sau (36’ st Krajnc).

En vacker vårdag i Vicenza. Tyst minut och sorgband...

Jag satte mig på träningscykeln och började trampa, medan jag såg matchen. Om jag inte hade suttit på cykeln hade jag kanske somnat, för det var inget imponerande spel som visades upp. Första halvleken avslutades dock med att Pinato fick ett andra gult kort.

Rastelli reagerade direkt i halvlek genom att börja matchen med att ta ut mittfältaren Tello och sätta in Melchiorri som prima punta, och flytta ned João Pedro till ale.

I halvtid var Novara i ledning mot Bari samtidigt som det var 0-0 i Vicenza. Det gjorde att det då skiljde endast åtta poäng i tabellen mellan Cagliari och Novara.

Melchiorri var ett offensivt och bra byte. Men spelet var fortfarande krampaktigt. Fossati som regista visar tydligt att Di Gennaro saknas i Dessenas frånvaro. Cinelli var kapten i Vicenza och värvades till Cagliari just för att kunna täcka upp för Dessenas. Och självklart var det han som Melchiorri hittade med ett inlägg så att han kunde slå in bollen i öppet mål. Vansinnigt viktigt mål som Cinelli dock inte kunde fira.

Vicenza fortsatte dock att vara farliga, och Cagliari hade inte full kontroll på matchen även om man försökte minimera möjligheterna. Inte minst visade det sig i att man tog ut Sau och satte in försvararen Krajnc. I sista minuten avgjorde Melchiorri med ett vackert mål. Två noll ser bra ut, men det var ingen särskilt imponerande insats.

Dock vansinnigt viktigt att komma tillbaka till att vinna. Tre poäng samtidigt som Bari vände mot Novara gör att Cagliari nu leder Serie B med 65 poäng och trean Novara står kvar på 52 poäng.

Nu är det Empoli mot Palermo. Forza Empoli!
Citera
2016-03-19, 18:46
Medlem
Melchiorri ska starta och Di Gennaro måste återvända.

Och segern tillägnas såklar Luca.
https://twitter.com/salamon1591/status/711229885549780992

På tal om Salamon så var han inblandad i en ganska trevlig situation. Efter utvisningen kämpade Ebagua som ett lejon alldeles ensam i Vicenzas anfall. Salamon tog honom stenhårt flera gånger. Bl a fick han ett gult, och direkt efter så kom han i ett svårt läge då Cagliari var i anfall så istället för att förlora bollen så sköt han. Ett fantastiskt skott som nästan gick in. Men oavsett så ser man direkt efter att Ebagua säger något till honom varefter de båda skrattar och sedan fortsätter sin kamp. Ett fint ögonblick i stridens hetta.

Nåväl jag fick se Cagliari bärga tre viktiga poäng och två timmar på träningscykeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in