2015-12-13, 14:39
Medlem
Calogeros avatar
Jag trodde på scudetton för Inters del redan innan säsongen och jag tror lika mycket på dem nu. Icardo, Handanovic, Jovetic, Miranda, Murillo. Spännande namn som Kondogbia, Ljajic & Perisic. Vilket lag.
Citera
2015-12-13, 15:40
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jag trodde på scudetton för Inters del redan innan säsongen och jag tror lika mycket på dem nu. Icardo, Handanovic, Jovetic, Miranda, Murillo. Spännande namn som Kondogbia, Ljajic & Perisic. Vilket lag.

Jag tror fortfarande Juventus kommer ta det, klättringen har bara börjat.
Citera
2015-12-13, 17:49
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Livorno mot Cagliari, 1-1. Rättvist...

Tello o Cerri satt på bänken men fick båda komma in mot slutet. Är lite orolig över hur detta ska sluta. Vill absolut undvika Play Off, så det gäller för Cagliari att bli sämst tvåa.

Idag vann Bari, 1-0 mot Perugia. Sabelli fick till en drömträff en bit utanför straffområdet. Dom ligger trea och hakar på Cagliari och Crotone i toppen. Novara kommer väl att försöka sig på något liknande ikväll.

Avellino har lyckats ta två vinster på rad nu. Offensivt så gör dom det riktigt bra, men försvaret läcker som ett såll. En 14:e plats för tillfället, bara tre poäng ifrån play off. Serie B är jämn och lång som vanligt.
Citera
2015-12-13, 17:54
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vi kan också konstatera att fokus kommer att vara på italiensk fotboll från svenska ”journalister” framöver. Tyvärr. Eftersom Gli Azzurri hamnade i samma grupp i EM som Sverige...
På tal om det...vad har Gli Azzurri att hota med i anfallsväg egentligen...? Känns som att det fattas en riktig nummer nio som kan bli skyttekung á la Paolo Rossi en gång i tiden (min första idol).
Citera
2015-12-13, 21:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
...

... Så här ser ett standard Roma-anfall ut:

Manolas passar Rudiger - passar De Rossi - De Rossi joggar och kollar runt på mittplan - skickar bollen ut mot kanten - alla står stilla och inga lirare tar löpningar in mot boxen - passar bollen tillbaks för att sedan sidledsrulla utanför straffområdet. VARJE JÄVLA MATCH. Fyfan vad jag hatar vad denna sopa har gjort med Roma.

...
Tycker detta är en bra beskrivning av italiensk fotboll när man möter starkt motstånd. Man öser möjligtvis på i början, och chanserna man får då (och senare i matchen) bränner man.
Motståndarna däremot agerar resolut och går på mål och skapar vassa chanser (och inte sällan till slut lyckas sätta dem).
Citera
2015-12-13, 21:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
På tal om det...vad har Gli Azzurri att hota med i anfallsväg egentligen...? Känns som att det fattas en riktig nummer nio som kan bli skyttekung á la Paolo Rossi en gång i tiden (min första idol).
Zengin gick ut och sa att Sverige har stor chans att gå till final, och att Italien hamnar sist i gruppen. 2006 sa Zlatan att Sverige mycket väl kunde vinna VM. Då vann Italien. Med ledning av detta tror jag att Italien vinner EM.

Skämt åsido, men apropå 2006; Italien hade vad jag minns många olika målgörare i den turneringen. Deras problem är inte så mycket avsaknandet av en 9a, utan deras duttande (se mitt inlägg ovan).
Citera
2015-12-14, 13:38
Medlem
JayGatsbys avatar
Ganska tuff lottning för Calcion iår...

CL
Juventus - Bayern Munchen
Roma - Real Madrid

EL
Fiorentina - Tottenham
Lazio - Galatasaray
Napoli - Villareal

Av 5 lag skulle jag säga att Napoli är favorit.
Lazio bör klara Galatasaray men inget säkert.
Tottenham kan nog vara för starka, även om Fiorentina ibland är bra.
Juventus är nederlagstippade mot Bayern, även om det inte är klart på något sätt.

Klarar Roma Real så är det en bragd.
Citera
2015-12-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

CL
Roma - Real Madrid

EL
Fiorentina - Tottenham
Lazio - Galatasaray
Napoli - Villareal

Av 5 lag skulle jag säga att Napoli är favorit.
Lazio bör klara Galatasaray men inget säkert.
Tottenham kan nog vara för starka, även om Fiorentina ibland är bra.
Juventus är nederlagstippade mot Bayern, även om det inte är klart på något sätt.

Klarar Roma Real så är det en bragd.
Ja, det var minst sagt en tuff lottning. Känns på något sätt hårt att Juve får Bayern efter deras prestation i gruppspelet, där kan vi verkligen prata om marginalerna på fel sida. Än bittrare känns det nu när City fick Dynamo Kiev. Det går förstås inte att resonera som om det bara hade varit att byta motståndare om sista gruppspelsmatcherna slutat annorlunda, men det är svårt att inte tänka i de banorna ändå...
Citera
2015-12-14, 19:57
Medlem
sebastian_s avatar
Hela den här jävla säsongen har gått åt helvete på ca 2 veckor. Som det ser ut nu vinner juventus ligan och minst hälften av de italienska lagen åker i första omgången.
Citera
2015-12-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

CL
Roma - Real Madrid

EL
Fiorentina - Tottenham
Lazio - Galatasaray
Napoli - Villareal
...

Jag håller såklart med er. Skulle inte bli förvånad om inte ett enda italienskt lag tar sig vidare. Vilket skulle vara genomuselt, men samtidigt fullt möjligt då man ser match för match. T ex nämner du Napoli som favorit mot Villarreal, men de besegrade igår Real Madrid i la Liga.

På tal om cuper...

Cagliari tar Coppa Italia seriöst, trots att man är i ett svårt läge i Serie B och möter Inter borta på Scala del calcio.

Cagliari (4-3-1-2) Cragno; Pisacane, Krajnc, Benedetti, Murru; Di Gennaro, Tello, Deiola; Joao Pedro; Giannetti, Melchiorri
Citera
2015-12-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Jag tror fortfarande Juventus kommer ta det, klättringen har bara börjat.

Juventus tog 12 poäng på 6 matcher jämfört med Roma. 18 poäng mot 6. Vansinne!

Dock fortfarande 6 poäng upp till Inter. Kommer att bli tufft. Mancini är mer slipad än Garcia.
Citera
2015-12-15, 19:09
Medlem
Cagliari har spelat fem cupmatcher på San Siro genom tiderna.

Kvartsfinal 1965, där Inter vann med 6-3 efter förlängning trots två mål av allas vår Gigi Riva. Åttondelsfinalen 1996 slutade 2-1. Semifinalen 2000 vann dock Cagliari med 1-2, medan man förlorade semifinalen 2005 med 3-1. Som synes stora matcher med stora insatser.

Som en parantes så var 2005 Mancinis första säsong som tränare i Inter. De vann CI, som var den första i en lång rad av titlar under åren som följde.

Men det var fem cupmatcher? Ovan har fyra matcher i Coppa Italia nämnts. Ytterligare en stor match. Semifinalen i UEFA-cupen 1994. Cagliari hade slagit ut Juventus i kvartsfinalen genom att vinna båda matcherna, och hade vunnit hemmamatchen mot Inter. Men man förlorade på San Siro, med 3-0 och Inter erövrade sedan pokalen.

Som en parantes kan nämnas att Allegri spelade för Cagliari i segermatchen på den vackra ön, men var inte med i returen på San Siro.

Senast Cagliari spelade borta mot Inter så gjorde en viss Ekdal hat trick. En av de få fina minnena som jag har från Cagliaris insats i Serie A den säsongen...

https://www.youtube.com/watch?v=1cYoJW5sMhI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in