Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-13, 01:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Antar att Baldur's Gate eller Icewind Dale inte heller är rätt? Förvisso inte alls lika "rutiga", men det är ju i alla fall några klassiker där man skräpar runt i ett lag och kastar pilar omkring sig.

Nu har vi nog hamnat för långt "fram", spelet jag söker hade tydliga "rutor" med rum uppbyggda av fyrkantiga rutor ned ett lite "snett uppifrån" perspektiv. Nederdelen av skärmen hade diverse UI detaljer.
Citera
2016-03-13, 01:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nu har vi nog hamnat för långt "fram", spelet jag söker hade tydliga "rutor" med rum uppbyggda av fyrkantiga rutor ned ett lite "snett uppifrån" perspektiv. Nederdelen av skärmen hade diverse UI detaljer.

Fy fan! Du blir ju aldrig nöjd!

Skämt åsido, du minns inte om det var "japanskt"/"anime-inspirerat" eller inte? Saken är den att det känns som att japanerna har massproducerat diverse RPG-spel under årens gång så det kanske skulle avgränsa saken lite.
Citera
2016-03-13, 10:51
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majoris
Efter att ha kollat lite på youtube så inser jag att jag är sämst på att förklara, men ändå lyckades du pricka rätt, det var nämligen Super Adventure Island. Tack så mycket! Dock blir jag inte särskilt imponerad av vad jag ser på youtube.

Hahaha, ja.. Det har ju hänt mer än en gång att man minns något spel som så jäääävla bra, men när man sedan efter många år lyckas hitta det igen så visar det sig att det inte åldrats särskilt väl. Mitt praktexempel är att jag och polaren när vi var små (på 80-talet) faktiskt ganska ofta spelade Ikari Warriors till NES och tyckte det var OK. Det är ju för fan trasigt! Primitivt är en sak, men Ikari Warriors är fan trasigt inser man när man testar det idag.
Citera
2016-03-13, 12:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fy fan! Du blir ju aldrig nöjd!

Skämt åsido, du minns inte om det var "japanskt"/"anime-inspirerat" eller inte? Saken är den att det känns som att japanerna har massproducerat diverse RPG-spel under årens gång så det kanske skulle avgränsa saken lite.

Kan inte minnas att det var den stilen på grafiken iaf, själva spelstilen med gruppen springandes efter gubben man aktivt styr är lite åt den stilen dock.
Citera
2016-03-13, 12:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Hahaha, ja.. Det har ju hänt mer än en gång att man minns något spel som så jäääävla bra, men när man sedan efter många år lyckas hitta det igen så visar det sig att det inte åldrats särskilt väl. Mitt praktexempel är att jag och polaren när vi var små (på 80-talet) faktiskt ganska ofta spelade Ikari Warriors till NES och tyckte det var OK. Det är ju för fan trasigt! Primitivt är en sak, men Ikari Warriors är fan trasigt inser man när man testar det idag.

Hehe, man hade liiite andra krav som lågstadieunge på NES tiden
Citera
2016-03-13, 21:23
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hehe, man hade liiite andra krav som lågstadieunge på NES tiden

Spelar jag samma gamla NES-spel jag spelade när jag var liten så kan jag fortfarande tycka att de är kul många av dem. Även om spelen ibland är primitiva, så kan de vara bra gjorda med tanke på förutsättningarna, men just Ikari Warriors kan jag inte fatta att jag spelade. Hackar som satan, man fastnar i "ingenting" ibland på ställen så man får starta om skiten för att missilerna som flyger på random inte träffar en. Det är verkligen trasigt på riktigt och ändå kunde jag sitta och nöta skiten timme efter timme. Och pratar man med kompisar om det, så reagerar de på samma sätt som jag nu i efterhand. Plus att musiken är så enformig att man vill ta livet av sig efter 30 sekunder. Fy fan!

Det ligger VERKLIGEN något i det du säger, att man hade andra krav när man var liten..
Senast redigerad av Zastroznjemje 2016-03-13 kl. 21:25.
Citera
2016-03-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tack för tipset. Har gått igenom nu och det verkar inte finnas.. Kan kanske ha blandat ihop flera olika spel...
Tecmo knight?
Citera
2016-03-18, 16:06
Medlem
1.Tror de är till amigan eller floppy disk, man ska konstruera en väg tror jag för ett gäng gröna små gubbar som ska ta sig över till andra sidan.

2. Tidigt pc spel, med hjälp av studsmatta å springband å diverse hjälpmedel pistol samt rep ska man få bowlingklot baseball och basketboll som faller från luften till en gemensam punkt

Mvh
Citera
2016-03-18, 16:51
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lira
1.Tror de är till amigan eller floppy disk, man ska konstruera en väg tror jag för ett gäng gröna små gubbar som ska ta sig över till andra sidan.
Lemmings?
Citera
2016-03-18, 21:03
Medlem
gisss avatar
Citat:
2. Tidigt pc spel, med hjälp av studsmatta å springband å diverse hjälpmedel pistol samt rep ska man få bowlingklot baseball och basketboll som faller från luften till en gemensam punkt

skulle kunna vara TIM (The Incredible Machine)

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Incredible_Machine_(series)
Citera
2016-03-18, 21:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Mvh

1: Låter definitivt som lemmings.
Citera
2016-03-19, 18:21
Medlem
Enydrions avatar
Tror de var till Amigan

1 man typ byggde öar man kunde höja en fyrkant av land och motståndaren gjorde sammalunda, man kunde sänka motståndarens fyrkanter också, sen fanns det nog invånare också...

2 man gick omkring på ett stort landskap och slåss mot tex riddare och bågskyttar sen kunde man ta deras vapen, nånstans kunde man flyga på en svan över vattnet, har för mig att landskapet rörde sig diagonalt över skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in