2016-03-17, 22:31
Medlem
Hur är egentligen förhållanden i ett fångläger för en utlänning i Nordkorea? Han är ju dömd till HÅRT straffarbete, finns det någon lägre skala på det? Och slutligen, hur har det gått för andra eventuella utlänningar som har suttit i fångläger?

Känns rent spontant som en mardröm och efter lite googlingar verkar det inte bättre direkt… Hur mycket tortyr och dylikt tror ni Nordkorea kan utsätta honom för utan att USA blir tvingade att göra något åt det? Och vad kan NK kräva i utbyte? Förlåt för väldigt många frågor haha, men Google kunde inte ge mig svaren!
Citera
2016-03-17, 22:46
Medlem
Gautamas avatar
Det är bara att skicka dit Bill Clinton. Han har ju hämtat hem folk därifrån förr.
Citera
2016-03-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
En liten fundering bara. Det här med att amerikanska staten skulle genomfört en operation för att stjäla en Nordkoreansk banderoll som Koreanerna själva hävdar, vad är egentligen syftet med det? Är det någon som faktiskt tror att världens största supermakt skulle lägga tid och resurser för att stjäla en liten koreansk banderoll? Kommer någon utanför Korea tro på detta påstående? Kommer någon i Korea ens tro på detta? Ur ett rent propagandasyfte, vore det inte bättre att ha en något rimligare historia än något som blir så löjligt och otroligt att det inte finns en minsta uns trovärdighet i det? Om syftet enbart är för det egna redan hjärntvättade folket, varför ens göra sig till åtlöje och visa detta för resten av världen?

Det är just det, det är så pass löjligt att de som sitter där och folket vet förmodligen att det är bluff på långa vägar. De bryr sig inte om vad för brott han kan ha gjort, utan det är ett maktspel med USA inblandat, kommer att bli om de köper ut honom eller dylikt.

Fö är nog folket bara alltför undernärda och trötta för att begå en revolt som i sådana fall kommer bli väldigt dödligt på deras sida. Spekulerar bara.
Citera
2016-03-17, 23:45
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du tvivlar på vittnesuppgifter om hur förhållandena är i nordkoreanska fångläger så får du väl ta och visa hur det verkligen är istället för att bara säga nej nej nej.
Normalt sätt ligger ju bevisbördan hos den som påstår något. Dessa avhoppare har inte delgett några bevis uppenbarligen. Troligare att de ville ha sina 15 minuter i rampljuset och fabulerade ihop allting. Experimenten har ju inte ens något logiskt motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Ratherredthandead
Hur är egentligen förhållanden i ett fångläger för en utlänning i Nordkorea? Han är ju dömd till HÅRT straffarbete, finns det någon lägre skala på det? Och slutligen, hur har det gått för andra eventuella utlänningar som har suttit i fångläger?

Känns rent spontant som en mardröm och efter lite googlingar verkar det inte bättre direkt… Hur mycket tortyr och dylikt tror ni Nordkorea kan utsätta honom för utan att USA blir tvingade att göra något åt det? Och vad kan NK kräva i utbyte? Förlåt för väldigt många frågor haha, men Google kunde inte ge mig svaren!
Ingen vet. Finns bara fabler att tillgå. Kan ju vara fascinerande att läsa, men är egentligen bara fria fantasier alltihopa.

Nordkorea har ingen anledning att tortera honom. Han har ingen värdefull information. Förmodligen får han gräva diken 12 timmar om dagen tills de förhandlat fram en frigivning eller tills Nordkorea tröttnar på att husera honom.
Senast redigerad av Hegernataren 2016-03-17 kl. 23:49.
Citera
2016-03-18, 00:01
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=g-hBW9vmSac

Kan detta vara stället han försökte stjäla banderollen från?
Citera
2016-03-18, 00:32
Medlem
Klossmongos avatar
Hans utspel verkar regisserat, dedär nävslaget i bordet och meningen "Låt er aldrig aldrig förledas" nävdunk "Rädda denna stackars oskyldiga syndabock."

Tror dock hans förtvivlan är äkta, men någon har beordrat honom vad han ska säga.
Citera
2016-03-18, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Normalt sätt ligger ju bevisbördan hos den som påstår något. Dessa avhoppare har inte delgett några bevis uppenbarligen. Troligare att de ville ha sina 15 minuter i rampljuset och fabulerade ihop allting. Experimenten har ju inte ens något logiskt motiv.

Ingen vet. Finns bara fabler att tillgå. Kan ju vara fascinerande att läsa, men är egentligen bara fria fantasier alltihopa.

Nordkorea har ingen anledning att tortera honom. Han har ingen värdefull information. Förmodligen får han gräva diken 12 timmar om dagen tills de förhandlat fram en frigivning eller tills Nordkorea tröttnar på att husera honom.

Han HAR säkert blivit torterad, han säger ju själv att han bodde som en prins på ett hotell, bra mat tre gånger om dagen, fick gå utomhus en timma varje dag. Jag mådde så bra!

Alltså om folk inte förstår detta, så känns det som att generellt folk är så korkade att de går på kommunisternas lögner.

Men hur tror du han orkade med att berätta allt bullshit han sade utan att hamna i tårar redan från början? Man ser på honom att han blivit i alla fall psykiskt torterad, hur han tittar, desorienterad osv. Man torterar inte enbart för information, utan även för att få folk ur balans för att säga det de vill att man ska säga.

Något off-topic jag vet, men ta IS, de t.ex scenavrättar folk för att få dem att säga deras budskap. Tills sist blir man så trött att man inte orkar eller bryr sig längre om man blir dödad.
Citera
2016-03-18, 03:15
Medlem
frdks avatar
Hade 2 bekanta amerikaner som lyckats med bedriften att ta sig dit, träffade dom just när de hade tagit sig tillbaka över gränsen, blåslagna och i rätt illa skick.
Till skillnad från vad många tror så är det ingen spontan grej att lyckas med.. krävs väldigt hård förberedelse och hängivelse. Hade tagit dom 3 år av pappersjobb för 2 dagars besök som allt landade i. Misshandel första natten av en utkommenderad vakt, stöld, plundring och väldigt mycket verbal förnedring och hot var 3:e timme, dygnet runt.
Man kan tro att de var förskräckta, men tvärtom, 200% stolthet och euforisk state, nånstans hade de nått sin kick.

Utan att veta den här killens exakta bakgrund kan jag ändå se exakt hur han hamnade där.
Han bad om det och fick vad han förtjänade.
Citera
2016-03-18, 06:51
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Detta ska tydligen vara klippet där han begår det hemska brottet

http://www.liveleak.com/view?i=944_1458232252

Dock är ju frågan om det verkligen är han eller om NK har "fakeat" klippet och använder sig av en annan människa för att få ihop ett klipp, kvalitén på klippet tycker jag gör att det är svårt att urskilja personen.
Citera
2016-03-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Detta ska tydligen vara klippet där han begår det hemska brottet

http://www.liveleak.com/view?i=944_1458232252

Dock är ju frågan om det verkligen är han eller om NK har "fakeat" klippet och använder sig av en annan människa för att få ihop ett klipp, kvalitén på klippet tycker jag gör att det är svårt att urskilja personen.
Såg den för någon dag sedan, men jag tror mer på uppgjord. För killen sa ju i förhöret / journalistmötet eller w/e de kallar cirkusen för, att han tittade sig runt omkring efter kameror.

Men denne på filmen går in i rummet, går direkt till bannern och plockar ned den.

Den CCTV kameran borde han kunnat ha sett också förmodligen för den verkar hänga rätt långt ned och inte direkt gömd. Men denne figur i filmen går bara rakt fram. Det är som att de ens inte försöker få detta att se genuint ut alltså, mer som ett practical joke mot USA.
Citera
2016-03-18, 08:04
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Han HAR säkert blivit torterad, han säger ju själv att han bodde som en prins på ett hotell, bra mat tre gånger om dagen, fick gå utomhus en timma varje dag. Jag mådde så bra!

Alltså om folk inte förstår detta, så känns det som att generellt folk är så korkade att de går på kommunisternas lögner.

Men hur tror du han orkade med att berätta allt bullshit han sade utan att hamna i tårar redan från början? Man ser på honom att han blivit i alla fall psykiskt torterad, hur han tittar, desorienterad osv. Man torterar inte enbart för information, utan även för att få folk ur balans för att säga det de vill att man ska säga.

Något off-topic jag vet, men ta IS, de t.ex scenavrättar folk för att få dem att säga deras budskap. Tills sist blir man så trött att man inte orkar eller bryr sig längre om man blir dödad.
Jag menade att han inte kommer att torteras i fängelset som en del av straffet. Något personen jag citerade verkade ha fått för sig.

Att han kan ha blivit psykiskt terroriserad för att göra det där uttalandet är en annan sak. Det är givetvis fullt sannolikt. Fast det krävs nog inte då mycket tortyr för det, lite "good cop bad cop" bara.
Citera
2016-03-18, 08:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
En äldre artikel från januari, brukar vara bra att gå tillbaka i tiden i sådana här fall.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nst-state.html

Han har säkert snott den där banderollen på fyllan, men jag ångrar ändå mitt hårda omdöme tidigare. En 21-åring på vodkafylla kan hitta på rätt dumma grejer. Men jag tycker ändå man ska låta bli att åka till världens sjukaste land om man inte kan hålla sig mer disciplinerad.

Visst kan man åka dit om man vill det. Fullt möjligt och många gör det. Kan tänka mig att det vore spännande att se detta surrealistiska land innan det faller vilket det väl gör så småningom.
Fast som redan skrivet så är det ett olämpligt land att begå den allra minsta överträdelse av lagar och bestämmelser i. Jag själv skulle inte ens våga supa mig i fyllan där med tanke på risken att man gör något som man kan få ångra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in