2016-03-16, 18:26
Medlem
Vad röstar dom om? Nästa president eller vad?
Citera
2016-03-16, 19:05
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
4-8 år kan nog många tänka sig leva med. Man ska komma ihåg att Trump utmanar många stora intressegrupper. Kanske de största och mäktigaste i världen:

Politiska mutkolvar i Washington som inrättat sina liv efter att ta politiska beslut baserat på vem som betalar dem mest.

Banker och storföretag som vant sig vid att kunna köpa politikerna i Washington när krångliga beslut ska fås igenom.

Militären som behöver sina meningslösa krig för att hålla uppe sitt existensberättigande och själva storlek.

Vapentillverkarna som behöver omsättning av sina vapen.

Den Israeliska lobbygruppen, som är medveten om att Trump kommer att dra in Israels militära bistånd.

Samtliga bolag som gör sina pengar på import från Kina, Mexiko etc.

Etniska grupper som riskerar att bli av med bidrag, affirmitive action osv.

Det här kan vara det bästa pro-Trump-inlägget jag har läst här, befriat från dumheter och rasrenhetsorgier. Frågan är dock om någon kan göra något åt allt detta utan att bli diktator. En elit som indirekt styr i bakgrunden (och jag tänker nu inte på en viss etnoreligiös grupp) finns ju i princip i alla länder.
Citera
2016-03-16, 19:47
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Är detta en korrekt beskrivning ordning på vänster-högerskalan inom republikanerna?

Från vänster: Kasich, Trump, Rubio, Cruz

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
De är till höger och vänster i olika frågor Trump är t.ex. till höger om alla när det gäller hur han vill hantera den illegala immigrationen.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Nej.

Typ. Det varierar från fråga till fråga. Nu hoppar Trump som ingen i massor av frågor. Egentligen hade jag placerat Trump längst till vänster, men eftersom han bytt åsikt så mycket är han svår att placera in på en sån skala. Trump kör heller inte en kampanj inriktad på ideologi.

Såhär skulle jag placera ut kandidaterna på den klassiska ideologiska skalan:
http://www.politicalcompass.org/crowdchart?Sanders=-8.0%2C-4.0&Cruz=8.0%2C6.0&Rubio=7.0%2C4.0&Kasich=3.0%2C3. 0&Trump=3.0%2C7.0&name=Clinton&ec=-4&soc=-2
Citera
2016-03-16, 19:50
Medlem
Citat:
Kasich har 142 delegater, och det återstår 1103 delegater att slåss om. 1237 behövs för att nå nomineringen. Han har råd att missa 8 stycken av de kvarvarande, resten måste han vinna. Så nog kan man strunta i hans existens.

Fast huruvida han kan vinna eller inte i slutändan är ju fullständigt irrelevant? Detta handlar ju om hur väljarna går och huruvida Trump kommer få majoritet. Då vill man veta hur mycket Kasich får eftersom Kasich fortfarande är kvar, och verkar vara det tills dess att någon får majoritet eftersom han satsar på ett splittrat konvent

"Han kommer ändå inte vinna"

Och? Dummaste svaret jag hört.
Citera
2016-03-16, 20:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Fast huruvida han kan vinna eller inte i slutändan är ju fullständigt irrelevant? Detta handlar ju om hur väljarna går och huruvida Trump kommer få majoritet. Då vill man veta hur mycket Kasich får eftersom Kasich fortfarande är kvar, och verkar vara det tills dess att någon får majoritet eftersom han satsar på ett splittrat konvent

"Han kommer ändå inte vinna"

Och? Dummaste svaret jag hört.

Du skrev ju själv att han inte ligger långt efter Cruz. Då får man väl anta att du har en tanke med det? Om det inte är relevant, varför tar du upp det? Du ger ett fullkomligt förvirrat intryck, vet du själv vad du skriver?
Citera
2016-03-16, 20:11
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Såhär skulle jag placera ut kandidaterna på den klassiska ideologiska skalan:
http://www.politicalcompass.org/crowdchart?Sanders=-8.0%2C-4.0&Cruz=8.0%2C6.0&Rubio=7.0%2C4.0&Kasich=3.0%2C3. 0&Trump=3.0%2C7.0&name=Clinton&ec=-4&soc=-2
Jag har sällan sett ett tydligare bevis på att en individ inte har en suck om politik än denna chart.

Sanders som vill höja skatterna till skyarna är den du placerat som mest libertarian.

Cruz som vill radera ut det mesta av staten som näst mins libertarian, mindre än Rubio?

Är detta menat som ett skämt så, hatten av!
Citera
2016-03-16, 20:31
Medlem
noormaans avatar
Hahaha ni borde kolla in Trumps senaste video på hans officiella Instagram, en hyllning till Hillary

https://www.instagram.com/p/BDBS8bYGhWr/
Citera
2016-03-16, 21:11
Medlem
Citat:

Du skrev ju själv att han inte ligger långt efter Cruz. Då får man väl anta att du har en tanke med det? Om det inte är relevant, varför tar du upp det? Du ger ett fullkomligt förvirrat intryck, vet du själv vad du skriver?

Ja, det är naturligtvis relevant eftersom det handlar om huruvida Rubios röster även kan få Kasich att gå om Cruz.

Vem som vinner i slutändan är ju dock helt irrelevant, vilket du tvärtom påstår. Då skulle man ju kunna säga att undersökningar endast ska göras med Trump eftersom sannolikheten att någon annan blir GOPs kandidat är väldigt liten.
Citera
2016-03-16, 21:19
Medlem
Citat:
Jag har sällan sett ett tydligare bevis på att en individ inte har en suck om politik än denna chart.

Sanders som vill höja skatterna till skyarna är den du placerat som mest libertarian.

Cruz som vill radera ut det mesta av staten som näst mins libertarian, mindre än Rubio?

Är detta menat som ett skämt så, hatten av!

Den vågräta axeln definieras av ekonomisk politik, fördelningspolitik, skatter och storlek på stat. Klassiska höger-vänster frågor. Den lodräta axeln definieras av social politik, som abort, invandring och synen på straff. Utifrån detta intar Sanders en left-liberterian position. Medan Cruz intar en tydligt right-authoritarian position.
Citera
2016-03-16, 22:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Den vågräta axeln definieras av ekonomisk politik, fördelningspolitik, skatter och storlek på stat. Klassiska höger-vänster frågor. Den lodräta axeln definieras av social politik, som abort, invandring och synen på straff. Utifrån detta intar Sanders en left-liberterian position. Medan Cruz intar en tydligt right-authoritarian position.

Det var för det första den enskilt dummaste definitionen på libertarian jag någonsin läst. Libertarian kan inte skiljas från ekonomisk politik, regleringar och dylikt, det är att fullkomligt omdefiniera vad libertariansk politik är.

För det andra har du då satt frihandelsförespråkaren Kasich och protektionisten Trump på samma position gällande ekonomisk politik. Du har satt Rubio ordentligt till höger om Kasich. Rubio, vars tax plan enligt Tax Policy Centers rapport skulle öka progressiviteten i skatteuttag.

Det vittnar om en total avsaknad av förståelse av vad dessa kandidater står för. Vad baserar du ens ditt trams på? Det är verkligen som om någon låtit en apa kasta prick på en tavla.

Citat:
Ja, det är naturligtvis relevant eftersom det handlar om huruvida Rubios röster även kan få Kasich att gå om Cruz.

Vem som vinner i slutändan är ju dock helt irrelevant, vilket du tvärtom påstår. Då skulle man ju kunna säga att undersökningar endast ska göras med Trump eftersom sannolikheten att någon annan blir GOPs kandidat är väldigt liten.

Om du tycker det är helt irrelevant vem som vinner GOP:s primärval förstår jag inte ens vad du har för ärende här inne. Du är strikt intresserad av andraplatsen. Av någon outgrundlig anledning. Var detta ett försök att klargöra din logik så gick det sådär kan jag meddela.
Citera
2016-03-17, 00:14
Medlem
Begntts avatar
Inte helt enkelt för Trump att vinna majoritet ändå.

Just nu.
Trump 673 del
44,1%
Cruz 411 del
35,5%
Rubio 169 del
14,5%
Kasich 143 del
12,3%
? 130 del
11,2%

Trump resten. (Finns 38,3% ovalda delegater nu)
Måste bli bättre och vinna 59,6% av de kvarvarande delegaterna för att få +50% sammanlagt.

Resten hur?
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Senast redigerad av Begntt 2016-03-17 kl. 00:25.
Citera
2016-03-17, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Inte helt enkelt för Trump att vinna majoritet ändå.

Måste bli bättre och vinna 59,6% av de kvarvarande delegaterna för att få +50% sammanlagt.
55%?
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Resten hur?
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Om det t.ex. blir liknande utfall i CA som i IL, skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in