2016-03-17, 00:52
Medlem
SmokeyNegronis avatar
MO har "landat" på 37 delegater för Trump, så nu har han 689 totalt. Dvs 548 kvar till 1237.

Fr.o.m. nu finns det 909 delegater kvar att tävla om. (Jag har räknat bort oallokerade delegater som man inte kan tävla om, t.ex. North Dakota och Samoa.)

548 av 909 är 60.3%.

Så Trump behöver hålla samma takt som igår (62%) hela vägen för att vinna.
Citera
2016-03-17, 00:55
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
55%?

Ja, det beror väl på vad man räknar.
Efter 15 mars är det 946 kvar. Trump måste vinna 564 (59,6% av 946) och kan förlora 382 (40,4%)
Han har nu 673 delegater och med 564 så får han 1237

Citat:
Om det t.ex. blir liknande utfall i CA som i IL, skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155

Trump har just nu fått 74% av delegaterna i Illinois.
Trump 51 del 73,4%
Cruz 9 del 13%
Rubio 0 del 0%
Kasich 5 del 7,2%
? 4
5,8%
Citera
2016-03-17, 00:58
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det var för det första den enskilt dummaste definitionen på libertarian jag någonsin läst. Libertarian kan inte skiljas från ekonomisk politik, regleringar och dylikt, det är att fullkomligt omdefiniera vad libertariansk politik är.

För det andra har du då satt frihandelsförespråkaren Kasich och protektionisten Trump på samma position gällande ekonomisk politik. Du har satt Rubio ordentligt till höger om Kasich. Rubio, vars tax plan enligt Tax Policy Centers rapport skulle öka progressiviteten i skatteuttag.

Det vittnar om en total avsaknad av förståelse av vad dessa kandidater står för. Vad baserar du ens ditt trams på? Det är verkligen som om någon låtit en apa kasta prick på en tavla.

Om du tycker det är helt irrelevant vem som vinner GOP:s primärval förstår jag inte ens vad du har för ärende här inne. Du är strikt intresserad av andraplatsen. Av någon outgrundlig anledning. Var detta ett försök att klargöra din logik så gick det sådär kan jag meddela.

Du blandar ihop de ekonomiska frågorna med de mer värdebaserade.

Jag skrev inte att det är irrelevant vem som vinner, utan att det är irrelevant vem som kan vinna när man väljer vilka kandidater som man ska kunna svara på i opinionsundersökningar. Det säger ju sig självt.

Förövrigt lustigt att många Trump-supportrar i tråden (för det antar jag att du är) följer samma tendenser som Trumps väljare i USA. Korkade, obildade och med en sällsynt förmåga att anpassa verkligheten efter hur man vill att den ska vara.

Finns det några normala människor i tråden som också håller på Trump, och som exempelvis inte tror att en majoritet kan vara under 50%, och som förstår vikten av att inte bara ha med den som man tror kommer vinna som alternativ i opinionsundersökningar?
Citera
2016-03-17, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Trump har just nu fått 74% av delegaterna i Illinois.
Trump 51 del 73,4%
Cruz 9 del 13%
Rubio 0 del 0%
Kasich 5 del 7,2%
? 4
5,8%
Ja, men IL hade lite krångligare regler.
Bland annat http://fivethirtyeight.com/features/trump-voters-aversion-to-foreign-sounding-names-cost-him-delegates/
There’s clear evidence that Trump supporters in Illinois gave fewer votes to Trump-pledged delegate candidates who have minority or foreign-sounding names like “Sadiq,” “Fakroddin” and “Uribe,” potentially costing him three of the state’s 69 delegates.
¨
Citera
2016-03-17, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni

Som det känns (och bedöms ) just nu räcker det förmodligen med att Trump är klart före Cruz, även under 50% för att vid konventet ges nomineringen. Blir det oväntat jämnt kommer det dock bestridas.
Citera
2016-03-17, 01:19
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ja, men IL hade lite krångligare regler.
Bland annat http://fivethirtyeight.com/features/trump-voters-aversion-to-foreign-sounding-names-cost-him-delegates/
There’s clear evidence that Trump supporters in Illinois gave fewer votes to Trump-pledged delegate candidates who have minority or foreign-sounding names like “Sadiq,” “Fakroddin” and “Uribe,” potentially costing him three of the state’s 69 delegates.
¨

California är Closed det var inte Illinois.

California Winner Take All∇

Illinois Winner Take All∇

▽ — Congressional District Delegates
Congressional district delegates are allocated according to results in that district rather than statewide. The rules are the same for the at-large and congressional delegates (e.g. same floor, same ceiling, proportional or WTA, etc.) in most states. Here are the states in which they differ significantly and the ways in which they differ:

Illinois and Pennsylvania — at-large delegates are WTA by statewide vote, but congressional district delegates are elected directly.
Senast redigerad av Begntt 2016-03-17 kl. 01:23.
Citera
2016-03-17, 01:27
Bannlyst
Citat:
California är Closed det var inte Illinois.

California Winner Take All∇

Illinois Winner Take All∇

▽ — Congressional District Delegates
Congressional district delegates are allocated according to results in that district rather than statewide. The rules are the same for the at-large and congressional delegates (e.g. same floor, same ceiling, proportional or WTA, etc.) in most states. Here are the states in which they differ significantly and the ways in which they differ:

Illinois and Pennsylvania — at-large delegates are WTA by statewide vote, but congressional district delegates are elected directly.
Ehm, ok! Vad är din poäng?
Jag sa att "om det t.ex. blir liknande utfall i CA som i IL, skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155".
Liknande utfall = hur man röstar på kandidater. I IL röstade man även/istället på delegater.
Citera
2016-03-17, 02:04
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ehm, ok! Vad är din poäng?
Jag sa att "om det t.ex. blir liknande utfall i CA som i IL, skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155".
Liknande utfall = hur man röstar på kandidater. I IL röstade man även/istället på delegater.

llinois is a “loophole primary”, which is a weird hybrid system for awarding delegates explained here. Trump gets the winner-take-all portion of the delegates, and the rest are by congressional district.

Verkar bara finnas congressional district i Californien och Trump fick ju 15 delegates i Illinois bara för att han vann staten. Vinner han i Californien borde han bara få delegater i congressional district och inga extra för att han vann staten.

Citat:
This means you can in theory vote for John Kasich (why) in the primary, but vote for Ted Cruz’s delegates in your Congressional District’s race.

Citat:
"om det t.ex. blir liknande utfall i CA som i IL, skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155
Trump fick +15 för att han vann staten det kommer han inte få i Californien om han vinner.
Å andra sidan så slipper de som ska rösta på Trump se minoritets namn i Congressional District så de röstar hellre på Trump och han kan få mer sådana röster.

Citat:
skulle det innebära att Trump skulle kamma hem > 90% av delegaterna = 155
Ja, det ändrar inget han bör minst ha 65% av alla sådana delegater för att få majoritet.

Senast redigerad av Begntt 2016-03-17 kl. 02:09.
Citera
2016-03-17, 02:06
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
MO har "landat" på 37 delegater för Trump, så nu har han 689 totalt. Dvs 548 kvar till 1237.

Fr.o.m. nu finns det 909 delegater kvar att tävla om. (Jag har räknat bort oallokerade delegater som man inte kan tävla om, t.ex. North Dakota och Samoa.)

548 av 909 är 60.3%.

Kända svårigheter på vägen är t.ex. UT, NE och CA. Dock är det generellt lättare än igår eftersom det är mindre av ren proportionalitet à la NC och mindre av förväntade totalförluster à la OH.

Utah kommer på tisdag. Cruz lär vinna, men komma under 50% (tack vara Kasich), så då får han inte alla delegaterna.

Det kommer att gå långsamt nu. Någon klar bild av läget kommer vi inte att få förrän 26 april. Om jag ska gissa/räkna lite på hur läget ska se ut till dess (med hänsyn taget till alla de individuella systemen):

AZ58+UT16+WI42+NY61+CT21+DE16+MD38+PA53+RI8 = 313

Jag har räknat det som att Trump vinner alla WTA-distrikt (i WI, CT, MD) eftersom Kasich är kvar. Om Kasich varit borta skulle Cruz ha huggit in på en del av dessa. Å andra sidan skulle Trump säkert ha fått fler delegater i NY, närmare 95 delegater, utan Kasich (nu har jag räknat lågt, dvs att Trump inte får 50% i något enda distrikt, vilket såklart han får även när Kasich är med). För PA har jag räknat med att folk röstar fel i samma utsträckning som i IL.

313 delegater till t.o.m. 26 april alltså. 548 - 313 = 235 kvar att ta. Låt oss fortsätta:

IN57+NE0+WV23+OR13+WA27 = 120
(235 - 120 = 115 kvar att ta och det är 24 maj)

Så vi ser att när sista primärvalsdagen startar den 7:e juni så har Trump ännu inte nått upp till sina 1237. Detta är helt bergsäkert! För även om Trump skulle få full pott i både NY och PA, och mirakulöst skulle vinna även UT och NE (vilket skulle innebära att han var vinnare av precis alla staterna så långt) så blir det bara 112 delegater till.

Om vi räknar vidare:
MT27+NJ51+NM12+SD29 = 119 (och målet är isf nått).

Trump skulle isf ha råd att förlora precis alla 172 delegaterna i CA. Det tror jag dock inte att han gör. Han har gått framåt bra där i polls. Han och Cruz kommer att dela upp distrikten mellan sig. Men å andra sidan, någonstans i mina tidigare uträkningar kommer Kasich att hoppa av, och Cruz därmed sno fler distrikt i stater som Trump vinner. Och som ni sett i dessa uträkningar så måste alltså Trump vinna i stort sett alla stater, och med mycket få Missouri-slip-ups, och om de skulle bli många så gäller det att alltid ha lika tur som i MO...

Summa summarum: Striden kommer att hålla på till sista dan, och Kalifornien kan bli avgörande.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-03-17 kl. 02:26.
Citera
2016-03-17, 02:18
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ja, det beror väl på vad man räknar.
Efter 15 mars är det 946 kvar. Trump måste vinna 564 (59,6% av 946) och kan förlora 382 (40,4%)
Han har nu 673 delegater och med 564 så får han 1237

Ja, här sitter vi och räknar båda två samtidigt

Ville bara kommentera att vi har olika siffror. Du säger att Trump har 673 och det är siffran som står på vissa sajter, men de är alltid lite fega alt. rapporterar med fördröjning. Utöver detta ska det vara MS +1, IL +3 och MO +12(*), dvs 689.

Du säger 946 kvar. Korrekt. Fast jag räknar bort ND28 och AS9 eftersom man inte kan tävla om de delegaterna. Så då utgår jag från talet 909.

Det gör kanske någon jättestor skillnad, men jag ville kommentera det eftersom läsarna kanske undrar varför vi använder olika siffror som utgångspunkt.

(*) Helt färska siffror.
Citera
2016-03-17, 02:22
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Kända svårigheter på vägen är t.ex. UT, NE och CA. Dock är det generellt lättare än igår eftersom det är mindre av ren proportionalitet à la NC och mindre av förväntade totalförluster à la OH.

Utah kommer på tisdag. Cruz lär vinna, men komma under 50% (tack vara Kasich), så då får han inte alla delegaterna.

Det kommer att gå långsamt nu. Någon klar bild av läget kommer vi inte att få förrän 26 april. Om jag ska gissa/räkna lite på hur läget ska se ut till dess (med hänsyn taget till alla de individuella systemen):

AZ58+UT16+WI42+NY61+CT21+DE16+MD38+PA53+RI8 = 313

Jag har räknat det som att Trump vinner alla WTA-distrikt (i WI, CT, MD) eftersom Kasich är kvar. Om Kasich varit borta skulle Cruz ha huggit in på en del av dessa. Å andra sidan skulle Trump säkert ha fått fler delegater i NY, närmare 95 delegater, utan Kasich (nu har jag räknat lågt, dvs att Trump inte får 50% i något enda distrikt, vilket såklart han får även när Kasich är med). För PA har jag räknat med att folk röstar fel i samma utsträckning som i IL.

313 delegater till t.o.m. 26 april alltså. 548 - 313 = 235 kvar att ta. Låt oss fortsätta:

IN57+NE0+WV23+OR13+WA27 = 120
(235 - 120 = 115 kvar att ta och det är 24 maj)

Så vi ser att när sista primärvalsdagen startar den 7:e juni så har Trump ännu inte nått upp till sina 1237. Detta är helt bergsäkert! För även om Trump skulle få full pott i både NY och PA, och mirakulöst skulle vinna även UT och NE (vilket skulle innebära att han var vinnare av precis alla staterna så långt) så blir det bara 112 delegater till.

Om vi räknar vidare:
MT27+NJ51+NM12+SD29 = 119 (och målet är isf nått).

Trump skulle isf ha råd att förlora precis alla 172 delegaterna i CA. Det tror jag dock inte att han gör. Han har gått framåt bra där i polls. Han och Cruz kommer att dela upp distrikten mellan sig. Men å andra sidan, någonstans i mina tidigare uträkningar kommer Kasich att hoppa av, och Cruz därmed sno fler distrikt i stater som Trump vinner. Och som ni sett i dessa uträkningar så måste alltså Trump vinna i stort sett alla stater, och med mycket få Missouri-slip-ups, och om de skulle bli många så gäller det att alltid ha lika tur som i MO.

Summa summarum: Striden kommer att hålla på till sista dan, och Kalifornien kan bli avgörande.
Vi kommer fram till samma sak. Det är långt kvar och inte självklart att Trump vinner majoritet.

Vinner Trump 100% av de kommande 14 valen mellan March 22 till och med May 10 så får han 7 delegater över 50%
De två största efter May 10 är Califorinen 172 och New Jersey 51.

Trump resten hur?
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Citat:
Du säger 946 kvar. Korrekt. Fast jag räknar bort ND28 och AS9 eftersom man inte kan tävla om de delegaterna. Så då utgår jag från talet 909.
Funkar men ex.
"Unbound"
Unbound WY March 12
Trump 1 del
Cruz 9 del
Rubio 1 del
Kasich 0 del
? 18 del

Citat:
Det gör kanske någon jättestor skillnad, men jag ville kommentera det eftersom läsarna kanske undrar varför vi använder olika siffror som utgångspunkt.
Det är småskillnader. Både viktigt och oviktigt
Senast redigerad av Begntt 2016-03-17 kl. 02:41.
Citera
2016-03-17, 02:45
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Vi kommer fram till samma sak. Det är långt kvar och inte självklart att Trump vinner majoritet.

Vi räknenissar vet det. Men eftersom vägen framgent är landslide på landslide på landslide, så är det så det kommer att rapporteras i media, och skräcken sprider sig...

Citat:
Trump resten hur?
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Du använder en väldigt grovhuggen metod jämfört med min. T.ex. antar du att Trump tar rubbet i CA, och att han vinner precis alla stater. Jag har gått ner på statsnivå och tagit hänsyn till deras specifika regler. T.ex. betyder 'proportionell' inte alls samma sak i RI och OR. Jag har även tittat på polls.

Dessutom är 65% som svepande tumregel för winner-takes-most inte vettigt. Winner-takes-most betyder ju att allt över 50% ger 100% av delegaterna, annars är det proportionellt. Så i t.ex. Utah är det strikt omöjligt att komma därifrån med 65% av delegaterna; värdemängden är 15-49% eller 100%.

Här är bra källor, som jag använt:

Denna för att hålla koll på senaste polls, vilket jag tagit hänsyn till när jag gissat vilket stater Trump vinner eller inte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Statewide_opinion_polling_for_the_Republican_Party _presidential_primaries,_2016

Denna för att läsa in sig på alla egenheter hos alla de olika delstatsreglerna, och är även (oftast) den bästa för rapportering av resultaten:
http://www.thegreenpapers.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in