2016-03-14, 01:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den superknäppa gärningsbeskrivningen har faktiskt blivit ännu mer orimlig (vilket ingen trodde var möjligt), om man tar hänsyn till kvarlevornas skick (när de hittades).

TH och TA skulle inte bara sköta nytt hus, anlägga trädgård, ta hand om barn och partners och normala liv (TH var fullt upptagen med hemmabestyr, tomt etc) - det skulle samtidigt (med superhjältars tempo) släpa med sig ett litet barn, kontakta da Costa, ha ngn sorts gruppsex (whatever, who cares), genomföra sanslöst komplexa och grova brott (på en öppen arbetsplats där risken att upptäckas var 100%) ... de skulle också genomföra en komplex, utdragen dumpning av kvarlevorna ... och samtidigt skulle dessa kriminellt oerfarna, ostraffade herrar hålla masken, bete sig normalt och städa upp efter mord och styckning.

Detta är utan tvekan ett av de löjligaste scenarion som uppfunnits, fullt jämförbart med höra-baklänges-undermedvetet-jippot på 80-talet Hörde du en hårdrockslåt framlänges så hörde ditt undermedvetna låten baklänges! Påstod ett gäng idioter...

Alla zoologiska och medicinska fakta tyder på att kvarlevorna lämnades på marken långt efter pingsthelgen, samt att kvarlevorna inte lämnades färska på marken, och kvarlevorna som lämnades på E-vägen borde dessutom ha kylförvarats - och eventuellt kylförvarades alla kroppsdelar.

Vi kan iaf vara säkra på följande: alla kvarlevor lämnades inte färska på marken i början av juni eller mitten av juni.

Och hade man insett detta på sommaren 1984 så hade man antagligen riktat uppmärksamheten mot många kontor på E-vägen.

Var hittar man kylförvaring, om inte i semestertomma, slummiga knegarlokaler?

Och det är helt omöjligt att tänka sig att det ursprungliga, urfåniga brottsscenariot kan kompletteras med ngt lika orimligt: TH och TA som kastar in likdelar i diverse frysfack under flera veckors tid ...

Som om dessa sagoskurkar inte hade tillräckligt mkt att rådda med ...

(det fetade)

Men tingsrätten gjorde väl en bedömning här som var stick i stäv med åklagarens gärningsbeskrivning, man uteslöt väl inte att da Costa kunde ha dött så pass sent som den 21 juni?

Det borde i så fall öppna för en fullt rimlig teori om en något senare dumpning än de datum du nämner?

Kanske kylförvarades likdelarna ett tag efter det troliga dödsdatumet som var runt Pingsthelgen?

Inget vet exakt och allra minst du......

Och om vi avfärdar åklagarens gärningsbeskrivning som alltför otrolig och orimlig så borde vi väl i sanningens namn kunna göra det exakt samma med teorierna om en inblandning från Vinof och rövargänget runt omkring honom? Fallet CdC är med viss överhängande sannolikhet fråga om ett sexualmord/prostitutionsmord och det lämnar fältet öppet för helt nya teorier om vad som hände och vem gärningsmannen kan ha varit? Tro faktiskt att vi kan utesluta inblandning från nedgångna missbrukare och knivviftande kvinnor här för enligt statistiken så är kvinnor i Sverige i princip aldrig inblandade i sexualmord som rör en prostituerad kvinna. Monika är med andra ord totalt osannolik som GM eller MGK. Det helt avgörande för denna fullt rimliga slutsats är det faktum att offrets könsdelar och anus var avlägsnade och detta indikerar att fallet CdC kan vara frågan om ett sexualsadistiskt mord men det finns samtidigt utrymme för andra teorier som att GM avlägsnade offrets könsdelar pga spår av sperma men om detta vet vi självklart inget säkert och då förblir det bara en teori i mängden.

Det vi nu ska göra är att fokusera och försöka sammanställa kriminologiska mätdata och på så sätt försöka få fram en fullt rimlig gärningsmannaprofil men då ska vi banne mig också bortse från de tidigare kända misstänkta gärningsmän som florerar i riklig mängd i denna utredning. Tidigare kända missbrukare i periferin av offret är icke godkända alltså, så inte heller tidigare misstänkta yrkesgrupper.

Vi borde alltså arbeta förutsättningslöst
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-03-14 kl. 01:23.
Citera
2016-03-14, 11:32
Medlem
En person X

När man har ett sådant här scenario, som innehåller mkt grovt våld (detta är säkerligen två lågprofilbrott som omgärdas av massiva sociala problem) och många osofistikerade, kriminella personer (gatupundare, tjuvar, langare osv) som umgås tätt på små ytor (Kungsträdgården, Plattan osv) så kan man förvänta sig att människor skyddar varandra noggrant - lojaliteten med polisen är inte alltid stark, trots att man vill hjälpa till.

Och man kan också förvänta sig att gärningsmannen (och personer som bär på viktig information om brottet) inte befinner sig långt från offret och offrets närmaste krets - i detta fall har det nog skett ett mord, och mord brukar hänga ihop med en utvecklad relation (släktskap, vänskap, äktenskap, långvarig affärskontakt etc).

Och man kan förvänta sig att en eller flera personer ljuger dåligt (pga tidsbrist, missbruk, brist på samordning etc), och man ska inte bli förvånad om det finns en "person X", ett vittne eller en gärningsman som konsekvent skyddas och vars närvaro och kontakt med offret mörkläggs av flera personer, för att man vill skydda denna "person X", eller för att man är rädd för personen etc. Det kan finnas väldigt många skäl.

Och det finns ett helt ny person (vid sidan av Robert, Vinof och Monika) som har dykt upp, och denna mansperson kan verkligen kallas "person X". Han är väldigt intressant, och jag har tagit upp honom för ngt år sedan - men jag tänkte inte på hans omgivning ...

Den här mannen har uppgett att han hade en nära, intim relation med da Costa 1984, och att han själv har hållit tyst i 30 år är nog så anmärkningsvärt, och trots da Costas vänner var väldigt ambitiösa i början av utredningen så lämnade den här mannen inte ett enda tips till polisen.

Han var missbrukare (opiatmissbrukare liksom da Costa), och var känd i hennes kretsar. Detta var absolut ingen perifer man. Det är också mycket troligt att han träffade da Costa strax innan hon dog, och enligt den här mannen (som jag har haft kontakt med) var det gemensamma missbruket inne i en mkt mörk fas 1984, men det är ju ingen nyhet direkt, för den som läst utredningen.

Det intressanta är att ingen i hela utredningen har lämnat uppgifter om denna relation, trots att den var utvecklad, och att den fanns betvivlar jag inte (mannen finns i utredningen, och den korta beskrivning han gett mig är trovärdig).

Det är ganska uppenbart att den här mannens plats i da Costas liv mörklades av många vänner och bekanta som florerar i utredningen.

Att missbrukarna på stan såg da Costa tillsammans med den här polaren/pojkvännen vid flera tillfällen behöver vi inte tvivla på ...

Han har ingen perifer plats i utredningen heller, och den som läser noggrant undrar säkert varför polisen inte knackade på hans dörr.

Jag tror att den här mannen är en av de fem viktigaste personerna i utredningen, och kanske är han och Vinof de två viktigaste personerna - men Vinof kartlades iaf ...

Da Costas polare/pojkvän var ung lika gammal som hon, och har uppgett han sa hejdå "sent på kvällen", och det var sista gången han såg da Costa.

Denna lösa tidsangivelse kan prövas mot JE:s tidsangivelse (sista mötet - city - "19-tiden" - fredag) och Sabas tidsangivelse (sen eftermiddag - city - "ca en vecka efter" 8/6).

Det är ett intressant, löst pussel.

Tre personer som kände da Costa väl säger att de såg hennes sista gången under en ganska väldefinierad period (sen eftermiddag ---> kväll), och två säger att det var "på kvällen".

En god gissning är att da Costa miste livet i mitten av juni (kanske 15/6), och veckodagen är inte svår att bedöma; en fredag i juni i storstan betyder fest, fylla och trubbel för många personer, inte bara pundare ...

Och en god gissning är också att vår "person X" vet betydligt mer än vad han har berättat...
Citera
2016-03-14, 11:52
Medlem
En lång och stökig process

Utan specialkunskaper (jag är varken zoolog eller läkare) vågar jag påstå (jag tog upp detta igår) att kvarlevorna inte lämnades färska på marken, och de insatta person som jag har konsulterat har hållit med mig -

om likdelarna lämnades färska på marken borde ha dragit till sig djur som förstörde påsarna, släpade runt dom och gav sig på kvarlevorna ... och om kvarlevorna lämnades färska på marken i juni så borde ha varit väldigt illa åtgångna, med tanke på tidsperioden.

När säckarna hittades noterade man också att kvarlevorna var i förvånansvärt bra skick ... det finns massor av asätare i storstan, och råttor kan till och med hitta lik som är nergrävda, så uppenbarligen har man fått ngt om bakfoten när man bedömde hela scenariot ...

Och om kvarlevorna inte lämnades färska på marken så blir den underliga, utdragna processen (gärningsmannen lämnade nog inte alla säckar samtidigt) och den underliga, kladdiga handdukens närvaro kanske mer begripliga ...

Det är tillräckligt avskräckande att frakta mänskliga kroppsdelar - och om kroppsdelarna dessutom hunnit ruttna så blir hanteringen nästan omöjlig - lukten är genomträngande, den kan sätta sig (i kläder och bilklädsel osv), och människor och hundar reagerar säkert direkt.

Och det lär inte finnas en enda gärningsman som medvetet beter sig såhär, och om jag har rätt så gick ngt helt snett - antingen misslyckades kylförvaringen eller så hittades kroppen långt efter döden ...

Kvarlevorna lämnades nog vid två olika tillfällen, och om de inte var färska så är det begripligt om hanteringen skedde under lång tid, eftersom den var avskräckande och stökig.

Och om jag har rätt så färdades gärningsmannen inte långt, och några geniala planer smiddes säkert inte.

Likdelarnas dåliga skick borde ha påverkat moralen, körsträckan, hastigheten, besluten och det allmänna humöret väldigt mkt

Och som sagt var, asätarnas frånvaro kan man fundera på länge.

Vid Talludden fanns ett stort naturområde, och där bör det ha funnits massor av djur ...

Och på Eugeniavägen fanns det råttor. Men på 2 månader hann de inte äta upp färsk mat ...

Go figure ...

Hm ... om jag har rätt så fanns gärningsmannen i brottets närområde, och han hade tillgång till kylförvaring, eller i alla fall en tom lokal (garage, barack eller lager) eller lägenhet där kvarlvorna kunde vara ostörda länge.

Och personer som kan hantera en sådan här morbid, utdragen process och hålla tyst om den, växer inte på trän precis ...

Och förmodligen kände personen da Costa och rörde sig i Vasastan, Solna eller Stadshagen ...

Inte kan det finnas många att välja på ...

Och handduken då, vad ska en amatör säga om den?

Om den ska passa in i det lösa pussel som jag lägger så finns det ju bara ett svar, och det svaret är lika enkelt och icke-fascinerande som alla andra delar av utredningen ...

Den enklaste gissningen är väldigt enkel - kvarlevorna stank, och gärningsmannen höll handduken för ansiktet, och kastade upp. En nerspydd handduk hade han ingen användning för, och den blev ju suspekt också, så den blev kvar.

Handduken var "genomdränkt" med organiskt material, som bla innehöll stärkelse (vanligt i mat).
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-03-14 kl. 11:58.
Citera
2016-03-14, 12:00
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
När man har ett sådant här scenario, som innehåller mkt grovt våld (detta är säkerligen två lågprofilbrott som omgärdas av massiva sociala problem) och många osofistikerade, kriminella personer (gatupundare, tjuvar, langare osv) som umgås tätt på små ytor (Kungsträdgården, Plattan osv) så kan man förvänta sig att människor skyddar varandra noggrant - lojaliteten med polisen är inte alltid stark, trots att man vill hjälpa till.

Och man kan också förvänta sig att gärningsmannen (och personer som bär på viktig information om brottet) inte befinner sig långt från offret och offrets närmaste krets - i detta fall har det nog skett ett mord, och mord brukar hänga ihop med en utvecklad relation (släktskap, vänskap, äktenskap, långvarig affärskontakt etc).

Och man kan förvänta sig att en eller flera personer ljuger dåligt (pga tidsbrist, missbruk, brist på samordning etc), och man ska inte bli förvånad om det finns en "person X", ett vittne eller en gärningsman som konsekvent skyddas och vars närvaro och kontakt med offret mörkläggs av flera personer, för att man vill skydda denna "person X", eller för att man är rädd för personen etc. Det kan finnas väldigt många skäl.

Småpundare och lågt stående kriminella, alkoholister med flera, är de mest opålitliga personer som man kan tänka sig. Har tendenser att sprida information i vida kretsar. Med grovt kriminella är det dock en annan sak, där är våldskapitalet för stort för att folk ska våga lämna ut allt för mycket uppgifter. Kartlägg vilka mord som förblir olösta i våra storstäder så får du se själv, men det riskerar givetvis att ställa dina egna fantasifulla teorier i en betydligt mer realistisk dager.
Citera
2016-03-14, 12:14
Medlem
Fast några "grovt Kriminella" hade väl knappast tid över för att döda , stycka och sprida ut Catrine i sthlm - ens 1984?
Dom hade väl häcken full, med att pinka revir, ta hand om inkomster och eliminera "rivaler"? Såsom i göteborgsförorter, nuförtiden?
Varför riktade inga snutar mot tungt kriminella, år 1984?
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Småpundare och lågt stående kriminella, alkoholister med flera, är de mest opålitliga personer som man kan tänka sig. Har tendenser att sprida information i vida kretsar. Med grovt kriminella är det dock en annan sak, där är våldskapitalet för stort för att folk ska våga lämna ut allt för mycket uppgifter. Kartlägg vilka mord som förblir olösta i våra storstäder så får du se själv, men det riskerar givetvis att ställa dina egna fantasifulla teorier i en betydligt mer realistisk dager.
Citera
2016-03-14, 12:22
Medlem
Man kan rita en fyrhörning i kartan, med ställen som Vintergatan, Eugeniavägen, Ösmo samt Hillerstorp. Och söka gåtans lösning där....hos RL, CB, VO, BM, TÅ samt deras kollega "David". Det kan föra långt...
Citat:
En person X

Och det finns ett helt ny person (vid sidan av Robert, Vinof och Monika) som har dykt upp, och denna mansperson kan verkligen kallas "person X". Han är väldigt intressant, och jag har tagit upp honom för ngt år sedan - men jag tänkte inte på hans omgivning ...

Den här mannen har uppgett att han hade en nära, intim relation med da Costa 1984, och att han själv har hållit tyst i 30 år är nog så anmärkningsvärt, och trots da Costas vänner var väldigt ambitiösa i början av utredningen så lämnade den här mannen inte ett enda tips till polisen.

Han var missbrukare (opiatmissbrukare liksom da Costa), och var känd i hennes kretsar. Detta var absolut ingen perifer man. Det är också mycket troligt att han träffade da Costa strax innan hon dog, och enligt den här mannen (som jag har haft kontakt med) var det gemensamma missbruket inne i en mkt mörk fas 1984, men det är ju ingen nyhet direkt, för den som läst utredningen.

Det intressanta är att ingen i hela utredningen har lämnat uppgifter om denna relation, trots att den var utvecklad, och att den fanns betvivlar jag inte (mannen finns i utredningen, och den korta beskrivning han gett mig är trovärdig).

Det är ganska uppenbart att den här mannens plats i da Costas liv mörklades av många vänner och bekanta som florerar i utredningen.

Att missbrukarna på stan såg da Costa tillsammans med den här polaren/pojkvännen vid flera tillfällen behöver vi inte tvivla på ...

Han har ingen perifer plats i utredningen heller, och den som läser noggrant undrar säkert varför polisen inte knackade på hans dörr.

Jag tror att den här mannen är en av de fem viktigaste personerna i utredningen, och kanske är han och Vinof de två viktigaste personerna - men Vinof kartlades iaf ...

Da Costas polare/pojkvän var ung lika gammal som hon, och har uppgett han sa hejdå "sent på kvällen", och det var sista gången han såg da Costa.

Denna lösa tidsangivelse kan prövas mot JE:s tidsangivelse (sista mötet - city - "19-tiden" - fredag) och Sabas tidsangivelse (sen eftermiddag - city - "ca en vecka efter" 8/6).

Det är ett intressant, löst pussel.

Tre personer som kände da Costa väl säger att de såg hennes sista gången under en ganska väldefinierad period (sen eftermiddag ---> kväll), och två säger att det var "på kvällen".

En god gissning är att da Costa miste livet i mitten av juni (kanske 15/6), och veckodagen är inte svår att bedöma; en fredag i juni i storstan betyder fest, fylla och trubbel för många personer, inte bara pundare ...

Och en god gissning är också att vår "person X" vet betydligt mer än vad han har berättat...
Citera
2016-03-14, 12:29
Medlem
Citat:

Ja som att läkarn och farbror tomt bibbade med tantens smutshuvud och borrade i det innan de slängde det i papperkorgen, för att därefter böga, äta ögon, ha maskerad, seriemörda, pedofila, ägna sig åt strypsex, titta på Motorsågsmassakern, lyssna på sk heavy metal, läsa porrtidning och så vidare.

Nej, jag tycker nog att Eremonas mfls gräv och upplysningar om de personer polisen intresserade sig för och borde intresserat sig för och i flera fall uppenbarligen inte kände till - personer som i sådana här fall brukar vara GM - är mer realistiskt. Faktiskt. Sedan är det alltså inte en åsikt utan ett faktum att den person Eremona skriver om mörkades av närmsta vännerna. Detta är klarlagt.
Citera
2016-03-14, 12:35
Medlem
Citat:
Småpundare och lågt stående kriminella, alkoholister med flera, är de mest opålitliga personer som man kan tänka sig. Har tendenser att sprida information i vida kretsar.

Vad pratar du om egentligen ...

Att någon missbrukande, kriminell person överhuvudtaget skulle vilja hamna på kant med en styckmördare (eller styckmördarens vänner) är väldigt svårt att tänka sig, och missbrukare i storstaden har ofta två vägar att gå - antingen sabbar de sin egen lilla livsplanering eller så talar de ut på polishuset ... de flesta väljer inte de senare alternativet.

F.ö. har jag inga "fantasifulla teorier". Jag har läst utredningen från början till slut (inklusive material som allmänheten inte har haft tillgång till) och har vänt ut och in på detta fall i mer än 2 år ... jag har också läst flera angränsande utredningar och kontaktat flera egna, gedigna personkällor ... jag har gjort min hemläxa många ggr.

Och jag gissar att dina motiv är lite grumliga (liksom dina minnen), men du har kanske intressant information som jag inte har, och du är självklart välkommen att skicka PM till mig.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-03-14 kl. 13:16.
Citera
2016-03-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Sedan är det alltså inte en åsikt utan ett faktum att den person Eremona skriver om mörkades [...] [.

Ja. Enligt TÅ nämnde CdC två "kompisar", som hon skulle bo hos.

Den 8/6 träffades SS, CdC och TÅ (samt en okänd person) i city.

TÅ:s och Sabas vittnesmål passar ihop - TÅ såg en man som var "väldigt stor" (lång), men enligt Saba var mannen inte med vid mötet.

Det är klart att hennes manöver är intressant

Jag har själv sett två filmsekvenser med den man som troligen var med vid mötet (han körde bil och umgicks med vänner), men jag har svårt att bedöma hans längd - men liten är han inte ...

När vi började gräva på allvar (för ung två år sedan) tog denna man bort sitt personliga material från nätet - han tycker antagligen inte om vår uppmärksamhet, och jag är ganska säker på att han följer denna tråd också ...

Den ena filmsekvensen är lite intressant. Mannen blir tillfrågad om det "är okej" att vännerna filmar, och jag har fått uppfattningen att han vanligen inte vill bli filmad, men det kan ju finnas många skäl till det, eftersom det är en person med stökigt liv och långvariga problem ...
Citera
2016-03-14, 13:00
Medlem
En annan "väldigt lång", erfaren missbrukare är f.ö. "Robert", som anhölls i början av juni, och släpptes den 7/6, dagen innan CdC:s, Tors och Sabas möte.

"Robert" huserade på Eugeniavägen, som vi vet, men vad jag vet har han inte träffat CdC - men "Robert" var ju väl bekant med Vinof, som kände CdC i ung. 2 år, så ingenting kan ju uteslutas.
Citera
2016-03-14, 13:25
Medlem
Man kan för evigt dryfta vad skillnaden är mellan "småbus" och organiserada brottslingar, och det spelar ingen roll egentligen -

detta är troligen inget sofistikerat brott, det kan vi vara överens om, och da Costa var knappast någon höjdare i undre världen, och både pundare, alkisar och organiserade gangstertyper gör sig av med lik på det här sättet.

Och att offret tjafsade med langare (enligt vittnesmål) och hotades strax innan döden är såklart intressant. Det finns många möjligheter ...

Men om man ska gissa vem eller vilka som låg bakom (om man som amatör ska knåpa ihop en enkel profil) så bör sökfönstret bli ganska litet.

Personen ifråga ska antagligen känna offret, ha en tydlig brottsvana, kunna hantera en lång, obehaglig styckningsprocess (se mina föregående inlägg idag), hålla tyst, ha ngn anknytning till Vasastan/Solna/Stadshagen, och troligen har personen hanterat illaluktande kroppsdelar och varit i behov av en stulen bil - och den bilen har nog stulits nära fyndplatserna.

Man fraktar nog inte ofräscha likdelar i sin egen bil ...

Det ringa avståndet mellan fyndplatserna betyder nog också att gärningsmannen har rört sig i små cirklar ...
Citera
2016-03-14, 14:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Tråden är just nu fylld av märkliga teorier och osammanhängande spekulationer om inblandning från en hop människor som inte alls är jätteintressanta i diskussioner i anslutning till ett förmodat mord på en gatuprostituerad kvinna.

Vi ska nämligen komma ihåg att det finns inte ett liknande fall i den svenska kriminalhistorien där en missbrukande kvinna mfl personer varit inblandade i ett troligt sexualmord på en prostituerad kvinna. Det är också mycket ovanligt enligt statistiken att flera manspersoner är inblandade i ett mord på en gatuprostituerad kvinna.

Varför är jag då så noga med att påpeka ovanstående?

Det finns nämligen en enskild mycket viktig detalj i detta fasansfulla brott som skiljer ut fallet CdC från andra missbruksrelaterade mord med flera inblandade personer och det är avlägsnandet av könsdelarna, anus och brösten och denna detalj är faktiskt en förhållandevis stark indikation på att vi har med en sexualmördare/sexualsadist att göra och sett i ett internationellt perspektiv så är dessa mördare ofta ensamma gärningsmän och drivs av helt andra motiv än vad som är vanligt i fallet med missbrukare som slår ihjäl andra missbrukare i ouppklarade knarkaffärer/ skulder som förfallit, svartsjukeutbrott/snedtändningar, dvs vanligt vardagligt tjafs som kan leda till dödligt våld i missbrukskretsar.

I den mycket mer sannolika teorin om en sexualmördare så kan vi dessutom addera det faktum att gatuprostituerade har i alla tider dragit till sig labila sexkunder som i vissa enskilda fall kan vara mycket farliga. Prostitutionsmord är också tacksamma att utreda ifrån perspektivet att det är väldigt ofta som gärningsmannen återfinns bland de män som frekvent besöker de platser där gatuprostitution förekommer och det här är poliskårerna runt om i världen väl medvetna om, tyvärr tycks tråden just nu vara befolkad av skribenter som vill bortse från detta faktum.

Återigen en handfull länkar nedan som tar upp mord på gatuprostituerade i USA och England och vilken typ av gärningsmän som ofta dödar offren.

http://www.nytimes.com/2011/04/08/ny...dies.html?_r=0
http://www.independent.co.uk/news/uk...s-1987042.html
http://www.counterpunch.org/2011/04/15/lust-murder/
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-03-14 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in