2018-03-13, 01:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att du och Lars Borgnäs har en dold agenda med era insinuanta skriverier, och att det bakomliggande syftet hela tiden tycks vara att försöka återuppväcka misstankar mot de tidigare utpekade läkarna.

Så om någon skribent misstänker Catrines nära vän arkitekten för någon form av inblandning i hennes hädanfärd så då har denna skribent en "dold agenda"?

Hur fan tänkte du där?

Ska vi helt ignorera arkitekten viktiga roll i slutskedet av Catrines levnad innan hon försvinner på ett mystiskt vis?

Är det vad du eftersträvar?

Är det inte i själva verket du och en handfull skribenter till som har en "dold agenda" när ni hela tiden försöker förminska det sista säkra vittnets eventuella betydelse för fallets upplösning?
Citera
2018-03-13, 05:21
Medlem
En sista anmärkning angående Olle Torge:

De två signalement som Torge spontant förde ihop, passar inte ihop. Mannen som TÅ såg med Saba och mannen som JE beskrev var inte samma man.

TÅ sa att Sabas kompis var väldigt lång, väldigt stor, och hårfärgen var inte mörk, utan "mer blond".

Mannen som JE beskrev (en vecka senare) var mörkhårig.

Och hade mannen på Gamla brogatan varit jättestor, hade JE troligen tryckt på detta, som TÅ gjorde...

Det är bra synd att polisen inte såg Sabas lögn, för den jättestora killen hade varit lätt att spana efter, pga signalementet.
Citera
2018-03-13, 09:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Så om någon skribent misstänker Catrines nära vän arkitekten för någon form av inblandning i hennes hädanfärd så då har denna skribent en "dold agenda"?

Hur fan tänkte du där?
Nej, naturligtvis kan man diskutera arkitekten utan att ha en dold agenda. T.ex. har ju användaren 'Lasse2017' på ett öppet och ärligt sätt argumenterat för att arkitekten skall ha dödat och styckat Catrine da Costa. Även om jag inte delar Lasses uppfattning skulle det aldrig falla mig in att anklaga honom för att ha en dold agenda.

Citat:
Ska vi helt ignorera arkitekten viktiga roll i slutskedet av Catrines levnad innan hon försvinner på ett mystiskt vis?

Är det vad du eftersträvar?
Återigen, det jag vänder mig mot är alltså ditt och Lars Borgnäs sätt att via en insinuant omväg över arkitekten försöka återinföra de av professionella utredare sedan länge avförda läkarna. Ni antyder att arkitekten skall ha haft en "viktig roll" i ett händelseförlopp som ledde fram till att da Costa hittades styckad, men vad denna viktiga roll i så fall skulle bestå i vill ni av naturliga skäl inte avslöja. Det här är ett insinuant och ohederligt sätt att debattera.

Citat:
Är det inte i själva verket du och en handfull skribenter till som har en "dold agenda" när ni hela tiden försöker förminska det sista säkra vittnets eventuella betydelse för fallets upplösning?
Om du anar att en användare här i tråden har en dold agenda så kan du enkelt undersöka saken genom att rikta ett ifrågasättande inlägg till den användaren. En användare med ärliga avsikter svarar då klargörande på inlägget, precis som jag nu svarade på ditt.

Själv klippte du nu återigen bort min länk till just ett sådant ifrågasättande inlägg riktat till dig. Jag har bett om ditt svar på det aktuella inlägget flera gånger, och här gör jag nu ett nytt försök:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Draifos 2018-03-13 kl. 10:20.
Citera
2018-03-13, 10:47
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En sista anmärkning angående Olle Torge:

De två signalement som Torge spontant förde ihop, passar inte ihop. Mannen som TÅ såg med Saba och mannen som JE beskrev var inte samma man.

TÅ sa att Sabas kompis var väldigt lång, väldigt stor, och hårfärgen var inte mörk, utan "mer blond".

Mannen som JE beskrev (en vecka senare) var mörkhårig.

Och hade mannen på Gamla brogatan varit jättestor, hade JE troligen tryckt på detta, som TÅ gjorde...

Det är bra synd att polisen inte såg Sabas lögn, för den jättestora killen hade varit lätt att spana efter, pga signalementet.

Hur ser du på Tå som vittne, kan man lita på honom?
Citera
2018-03-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hur ser du på Tå som vittne, kan man lita på honom?

Både och - TÅ och BM var knappast några stabila personer, och Ragge var rädd för dom, och trodde att de hade med Catrines död att göra.

TÅ var ju suspekt pga känslorna för Catrine också. Han ville ha en äkta relation och var svartsjuk och kontrollerande.

Däremot lämnade han uppgifter som kunde kontrolleras, och att jämföra hans och Sabas storys var ju lätt. De passar ihop.

Och troligen var TÅ inte i närheten av Catrine precis innan hon dog.

BM var blond, och TÅ var finne. JE beskrev inte nån av dem. Mannen på Gamla brogatan var inte TÅ eller BM.

Mannen på Gamla brogatan bröt inte.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-13 kl. 11:45. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-13, 12:03
Medlem
habets avatar
Citat:
Både och - TÅ och BM var knappast några stabila personer, och Ragge var rädd för dom, och trodde att de hade med Catrines död att göra.

TÅ var ju suspekt pga känslorna för Catrine också. Han ville ha en äkta relation och var svartsjuk och kontrollerande.

Däremot lämnade han uppgifter som kunde kontrolleras, och att jämföra hans och Sabas storys var ju lätt. De passar ihop.

Och troligen var TÅ inte i närheten av Catrine precis innan hon dog.

BM var blond, och TÅ var finne. JE beskrev inte nån av dem. Mannen på Gamla brogatan var inte TÅ eller BM.

Mannen på Gamla brogatan bröt inte.

Jag tänkte kanske inte att det skulle varit TÅ som JE beskrev men om TÅ av olika anledningar (som jag inte själv kan se just nu) skulle kunna ha någon anledning att inte vara sanningsenlig med sitt vittnesmål.
Har ju ingen bäring för en sån tanke men det var bara en fundering.
Citera
2018-03-13, 13:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, naturligtvis kan man diskutera arkitekten utan att ha en dold agenda. T.ex. har ju användaren 'Lasse2017' på ett öppet och ärligt sätt argumenterat för att arkitekten skall ha dödat och styckat Catrine da Costa. Även om jag inte delar Lasses uppfattning skulle det aldrig falla mig in att anklaga honom för att ha en dold agenda.

Lasse2017 har faktiskt skrivit ett mkt intressant inlägg som sammanfattar teorin om arkitekten som gärningsman men det finns ju samtidigt ingenting som utesluter att arkitekten kan ha fått hjälp av andra personer att skaffa undan kroppen?

Lasse2017 nämner dessutom Täby kyrkby i sitt inlägg men tror inte på någon koppling dit men samtidigt vet vi att den outredde arkitekten "råkade" köra fel via kyrkbyn på väg till middagen men så fort någon skribent för detta på tal så har denne en dold agenda?

Det är svårt att förstå hur du resonerar? Vill du inte att det ska vändas på varje tänkbar sten?

Citat:
Återigen, det jag vänder mig mot är alltså ditt och Lars Borgnäs sätt att via en insinuant omväg över arkitekten försöka återinföra de av professionella utredare sedan länge avförda läkarna. Ni antyder att arkitekten skall ha haft en "viktig roll" i ett händelseförlopp som ledde fram till att da Costa hittades styckad, men vad denna viktiga roll i så fall skulle bestå i vill ni av naturliga skäl inte avslöja. Det här är ett insinuant och ohederligt sätt att debattera.

Det är ännu mer ohederligt att systematiskt försöka förminska det faktum att arkitekten verkar vara en central punkt den sista tiden innan Catrine försvinner spårlöst? Ofta är det som att han inte ens existerar när det förs fram olika spekulationer och teorier om en rad andra personer som också kände och umgicks med Catrine. Du är märkbart tyst när det gäller denna mörkläggning?

Du behöver inte heller hänvisa till några professionella utredare, polisen begår misstag som alla andra och fallet är till dags dato ouppklarat, alltså har man misslyckats med sin uppgift. Kanske var den stora missen att man underlät att utreda arkitekten och göra en kartläggning av hans bekantskapskrets?

Citat:
Om du anar att en användare här i tråden har en dold agenda så kan du enkelt undersöka saken genom att rikta ett ifrågasättande inlägg till den användaren. En användare med ärliga avsikter svarar då klargörande på inlägget, precis som jag nu svarade på ditt.

Men vad är då din dolda agenda Draifos? Ge oss ett vettigt svar på ovan ställda frågor?
Citera
2018-03-13, 14:50
Medlem
Draifoss avatar
Lawnmoverman2011, här har du svar på samtliga dina frågor. Eftersom vår diskussion blir mycket upprepningar (och dessutom börjar bli lite OT) lägger jag det nu i en spoiler:

Nu kanske du också kan citera och svara på mitt inlägg. Jag länkar till inlägget igen:
Senast redigerad av Draifos 2018-03-13 kl. 15:46.
Citera
2018-03-13, 16:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Lawnmoverman2011, här har du svar på samtliga dina frågor.

Tack! Och nu har också jag svarat!

Citat:
Nu kanske du också kan citera och svara på mitt inlägg. Jag länkar till inlägget igen:

Har inte jag svarat på det där tidigare? Jag har ingen aning om vem Borgnäs misstänker i nuläget så du vänder dig till fel person. Vad jag tror är väl av mindre betydelse förresten, du är ju ändå inte intresserad av arkitektspåret?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-03-13 kl. 16:15.
Citera
2018-03-13, 16:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Har inte jag tidigare svarat på det där?
Nej, du har ännu inte svarat på mitt inlägg (se länk nedan). Du behöver naturligtvis inte svara på det om du inte vill, men det skall inte råda något tvivel om att inlägget fortfarande är obesvarat:

Det är just det här beteendet som avslöjar att du har en dold och illvillig agenda.
Senast redigerad av Draifos 2018-03-13 kl. 16:19.
Citera
2018-03-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tänkte kanske inte att det skulle varit TÅ som JE beskrev men om TÅ av olika anledningar (som jag inte själv kan se just nu) skulle kunna ha någon anledning att inte vara sanningsenlig med sitt vittnesmål.

Har ju ingen bäring för en sån tanke men det var bara en fundering.

TÅ och BM kan ha blivit skrämda av Catrines vänner eller hennes baneman, när de körde runt och spanade. Det vore inte konstigt. Och herrarna hade ju knappast rent mjöl i påsen, om man ska tro Ragge, som närmast vädjade om polisens sympati, utan att få ett skit...

Sen sa ju BM en udda grej. Han påminde TÅ (i förhör) om Christine, kvinnan i vitt, och jag tycker att påminnelsen och det starka signalementet är lite märkliga...

Christine borde varit självklar att nämna, och TÅ levererade ett till spektakulärt signalement (en jättestor man).

En jätte och en vitklädd kvinna...

Det luktar hopdiktat alibi... Och jag undrar om TÅ och BM verkligen letade.

Ingen ANNAN har påstått att de gjort det.

Och BM var bara dagar från att bli pappa. Hans nittonåriga flickvän var höggravid medan han och TÅ påstod att de letade efter Catrine.

Det är mkt som är konstigt.
Citera
2018-03-13, 16:33
Medlem
habets avatar
Citat:
TÅ och BM kan ha blivit skrämda av Catrines vänner eller hennes baneman, när de körde runt och spanade. Det vore inte konstigt. Och herrarna hade ju knappast rent mjöl i påsen, om man ska tro Ragge, som närmast vädjade om polisens sympati, utan att få ett skit...

Sen sa ju BM en udda grej. Han påminde TÅ (i förhör) om Christine, kvinnan i vitt, och jag tycker att påminnelsen och det starka signalementet är lite märkliga...

Christine borde varit självklar att nämna, och TÅ levererade ett till spektakulärt signalement (en jättestor man).

En jätte och en vitklädd kvinna...

Det luktar hopdiktat alibi... Och jag undrar om TÅ och BM verkligen letade.

Ingen ANNAN har påstått att de gjort det.

Och BM var bara dagar från att bli pappa. Hans nittonåriga flickvän var höggravid medan han och TÅ påstod att de letade efter Catrine.

Det är mkt som är konstigt.

Tack för konstruktiva funderingar.
Mina tankar kring det hela kanske inte är helt fel i varje fall. Sen det har något med CdCs död att göra är ju förstås en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in