2016-03-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Designerna i universum bevisar medvetenheten som behövdes för att bygga alla system.. för endast ett medvetande kan bygga ett system som har många olika delar.. designerna bevisar gudarna..
Börja med att bevisa att universum är design. Och då menar jag bevis i dess riktiga betydelse, alltså inte med hjälp av en falsk analogi som du presenterar här nedanför.

Citat:
precis som ett datasystem bevisar medvetenhet för nån som är medveten nog att veta om att endast en medveten människa kan välja att sätta delarna på rätt plats för att systemet ska fungera..
Vi vet att datasystem designas av människor. Vi vet inte att universum har designats. Därför är det en falsk analogi.

Citat:
man behöver därför inte se nån gud som skapar designerna i universum, för att bevisa att gudarna existerar.. för det är designerna som bevisar gudarna
Cirkelargument.

Citat:
tills ateisternahar hittat på vetenksapliga förklaringar på hur en magisk explosion som big bang kan ha skapat alla system i universum utan någon som helst medvetenhet som alla dessa system i universum bevisar att skaparen av dom har.
En halmgubbe om vetenskapliga teorier är totalt irrelevant.
Citera
2016-03-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
går inte att bevisa därför finns han inte
Citera
2016-03-13, 21:53
Medlem
526s avatar
Naturen är matematisk i sin struktur.
Och vår hjärna tänker matematiskt.
Därför kan man anta att naturen(verkligheten utanför oss) också är ett "system" som bygger på medvetande och intelligens.
Eller så är inte människan intelligent utan vi bara upplever oss så.
Oavsett så finns det för många likheter mellan naturen och människan för att utgå från att de skulle vara två separata system.
Mest logiskt och mest effektivt är att tro att människan och resten av naturen är ett och samma system. Medvetenheten är en grundläggande naturkraft. Hela naturen är ett enda medvetande.
När man väl förstått det är det svårt att tänka att det inte skulle vara så.
Om man ska vara helt krass så är medvetande det enda vi känner till. Vi föds in i det och allt levande är det. Inget pekar på att det ens finns omedvetenhet.
Men är en sten medveten? Stenar är mineraler, och allt som finns samverkar med varandra.
I kretskort består kretsarna av just mineraler. Allt är ett enda kretskort.

Och innan ni svarar så vet jag att detta inte är något bevis.
Och det är heller ingen falsk analogi. Att människan och naturen har likheter är vedertaget.
Senast redigerad av 526 2016-03-13 kl. 21:57.
Citera
2016-03-14, 06:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Naturen är matematisk i sin struktur.
Och vår hjärna tänker matematiskt.
Därför kan man anta att naturen(verkligheten utanför oss) också är ett "system" som bygger på medvetande och intelligens.

Nej, det finns det ingen anledning till att "anta"; snarare tvärtom.

Citat:
Eller så är inte människan intelligent utan vi bara upplever oss så.
Oavsett så finns det för många likheter mellan naturen och människan för att utgå från att de skulle vara två separata system.
Mest logiskt och mest effektivt är att tro att människan och resten av naturen är ett och samma system. Medvetenheten är en grundläggande naturkraft. Hela naturen är ett enda medvetande.
När man väl förstått det är det svårt att tänka att det inte skulle vara så.
Om man ska vara helt krass så är medvetande det enda vi känner till. Vi föds in i det och allt levande är det. Inget pekar på att det ens finns omedvetenhet.
Men är en sten medveten? Stenar är mineraler, och allt som finns samverkar med varandra.
I kretskort består kretsarna av just mineraler. Allt är ett enda kretskort.

Och innan ni svarar så vet jag att detta inte är något bevis.
Och det är heller ingen falsk analogi. Att människan och naturen har likheter är vedertaget.

Att interaktion kan observeras i kosmos betyder däremot inte att nån arguments-from-ignorance-'gud' är en självklar konklusion.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-03-14, 06:28
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Medvetenheten / varat / det absoluta kan ses som en grundläggande naturkraft som alltid är aktiv och allomfattande – överallt och hela tiden.

Hela skapelsen är ett enda medvetande. Ur detta skapas den fysiska verkligheten. Den fysiska världen består av "fel" i förhållande till det absoluta. Det är det imperfekta som bildar den verklighet vi upplever. Tex så existerar bara en perfekt cirkel i tanken. Det existerar inte i naturen.
Så när inlägg blir för svåra att svara på börjar du om från noll som om inget? Man kan fråga sig vad det är för mening att diskutera med någon som inte är förmögen att ompröva sina ståndpunkter.

.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-03-14 kl. 06:31.
Citera
2016-03-14, 11:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det för svårt att räkna ut att gudarna designar på mikronivån och sen växer från en cell och en DNA-sträng till ett stort väldesignat djur? genom celler som kopierar sig själv som de små maskiner de är.. dom kopierar sig själv miljardtals gånger för att enligt DNA-instruktionerna skapa en hel drös med system som växer fram i en biologisk kropp.

Nej, inte om man som du användar pseudo-logik ... då är det inte svårt att komme med denna typ av "konklusioner".

Eller för den del att komme med en hel del andra lika ologiska konklusioner.
Citera
2016-03-14, 12:00
Medlem
Citat:
Är det för svårt att räkna ut att gudarna designar på mikronivån och sen växer från en cell och en DNA-sträng till ett stort väldesignat djur? genom celler som kopierar sig själv som de små maskiner de är.. dom kopierar sig själv miljardtals gånger för att enligt DNA-instruktionerna skapa en hel drös med system som växer fram i en biologisk kropp.

Cellerna är designade för att göra kopior av sig själv.. det är biologisk teknologi som människor inte kan göra med elektrisk teknologi.. men det skulle vara möjligt att skapa maskiner som skapar kopior av sig själva, men inte nånting som skapar liv som cellerna gör..
människor kan skapa nanorobotar som skapar kopior av sig själv.. men det blir som ett vapen för utrotning, inte att verktyg för liv som cellerna verkligen är.

gudarna skapade den första cellen, allt har skapats från den lilla cellen.. genom att cellen kopierade sig miljardtals gånger i alla levande organismer på Jorden.

Ateisterna kommer aldrig ha annat än teorier för att bortförklara all medvetenhet som gudarna måste ha innan dom kan designa en självkopierande biologisk maskin på mikronivån..

ateisterna säger antagligen "gradvis komplexitet" under långa tidsperdioer.. och det är like nerdummat som att säga att magi har skapat en självkopierande biologisk maskin, som endast ett medvetande kan designa.

Gudarna kan skapa planeter, solsystem och galaxer.. själkopierande biologiska maskiner.. ekosystem.. men för ateisten så är avancerade maskiner endast bevis för att en stor smäll skapade allt på grund av slump och magi..

När gudarnas fingeravtryck som är alla designer i universum och våra egna kroppar, när dom fingeravtrycken har förvandlats till bevis för magi och stor smäll.. då är man under en hypnos som jag antar kan börja med en stor smäll i huvudet så ni inte vaknar till och inser villka troende människor ni förvandlats till.
Vem designar cellerna, som gudarna använder sig av?
Citera
2016-03-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jaha och här i tråden finns det fortfarande inga bevis på Guds existens men heller inte tvärtom.
Bara en massa" experter "som uttalar sig....
Och så jag då förstås.
Nej jag har inga bevis . Varken på existensen eller ickeexistensen.
Ja jag ser eller hör inte Gud då och kan inte diskuterat med honom nu då.
Det är dock roande att folk verkligen tror att dom har bevis. Typ, "hur skulle det annars ha gått till", och liknande resonemang.
På en ev. guds ickeexistens kan det döremot finnas bevis. Allt beror på hur du definierar din gud.
Citera
2016-03-14, 13:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är dock roande att folk verkligen tror att dom har bevis. Typ, "hur skulle det annars ha gått till", och liknande resonemang.
På en ev. guds ickeexistens kan det döremot finnas bevis. Allt beror på hur du definierar din gud.
Ja det är väldigt roande att se de båda grupperna diskutera mot varandra.
Citera
2016-03-14, 13:58
Medlem
Citat:
Cellen är en design som har en rad olika delar som gudarna satte på rätt plats innan cellen började kopiera sig själv efter instruktioner i en DNA-sträng..

Studera cellen om du vill studera gudarnas designer i universum..

eller fortsätt tro på magi, och att "stor smäll" även kallad big bang, skapat cellen och satte alla delar på rätt plats vilket skapade en biologisk maskin som skapar kopior av sig själv.. för att slump kan göra det bara slumpen får långa tidsperdioder att skapa en avancerad maskin så.

Eller hur då?
Vet inte varför du tjatar om magi hela tiden, och i nästa mening påstår att gudar skapat alltihop.
Hur skapade gudarna cellen??
Och sluta gissa vad jag tror och inte tror.
Citera
2016-03-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det är väldigt roande att se de båda grupperna diskutera mot varandra.
Ena gruppen vet inte (den tillhör jag), och ena gruppen verkar jättesäker, men har inga bevis.
Citera
2016-03-14, 15:18
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Du kanske skulle kalla det för magi men det är faktist ett avancerat system som bevisar att gudarna vet hur man designar bra designer som ateister aldrig kan greppa iomed alla deras ologiska teorier om magi och talande apor,

och om bin; glöm för guds skull inte bort bina.

Citat:
som alltid går ut på att ignorera designerna i universum, och hitta på allt mer galna teorier som säger att nånting annat än ett medvetande har skapat alla biologiska maskiner i universum
Det handlar inte alltid om ignorans.
Det handlar oftast om ett bemötande, av de bristfälliga argument som postuleras för att bevisa att Gud existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in